Király: Ez minden magyar sikere!

Ezt mondta a válogatott  kapusa a Men’s Health-nek az EB-re való kijutáskor. De hogy mennyi múlik egy kapuson, vagy hogy felszántja-e Dzsudzsák a pályát, arról is beszélt nekünk Király Gábor néhány hónapja. A Men’s Health-ben tavaly megjelent interjút teljes terjedelmében elolvashatod és bónuszként találsz a cikkben egy videót is.

Ezt mondta a válogatott kapusa a Men’s Health-nek az EB-re való kijutáskor. De hogy mennyi múlik egy kapuson, vagy hogy felszántja-e Dzsudzsák a pályát, arról is beszélt nekünk Király Gábor néhány hónapja. A Men’s Health-ben tavaly megjelent interjút teljes terjedelmében elolvashatod és bónuszként találsz a cikkben egy videót is.

Senki sem akar kapus lenni 3-4 évesen. Amennyire visszaemlékszem, nálunk mindenki gólt akart lőni. Hogy kerültél mégis a kapuba?

Édesapám a Haladásban futballozott, ahol családias volt a közeg. Az edzés végére általában kimentek a feleségek, a gyerekek, munka után ott találkozott mindenki. Amíg a férjek zuhanyoztak, a gyerekek futkostak, játszottak a pályán. Volt a Haladásban egy Hegedüs Péter nevű kapus, aki mindig bohóckodott velünk és ez nagyon tetszett. Akkor mondtam azt, hogy én is kapus akarok lenni. Menet közben kiderült, hogy van labdaérzékem is, de azt is láttam édesapámtól, hogyan készül a mérkőzésekre: mennyire fontos a táplálkozás, a pihenés, hogyan lehet a legjobb formába kerülni. Innentől kezdve nem volt nehéz a sportágválasztás.

Egy vicces fickó a kapuban meggyőzött arról, hogy ott a helyed?

Igen, mert mosolyt csalt az arcunkra. Vidám volt és pozitív, nagyon jól bánt a gyerekekkel. Soha nem felejtem el a 11-eseket. Egy ekkora gyerek persze még nem tud nagyot rúgni, szóval a labda valahogy elvánszorgott a kapuig, ő meg mindig úgy esett, hogy bevarázsolja valahogy.

A kívülálló számára a kapusok nem főszereplők a játékban, ezzel együtt nem is tűnnek extrovertált személyiségeknek.

A kapusposzt mentális feladat. Egy mezőnyjátékos rengeteget fut, teljesítménye jelentős részben a fizikai igénybevételen alapul. Ha fejben nem friss, de fizikailag jó, akkor tud darálni, futni, lőni, passzolni. A kapussal más a helyzet: ha mentálisan nincs csúcsformában, akkor hiába akar többet futni, harcolni, becsúszni, küzdeni, nem lehet. Egyszerűen nem ez a feladata. Nekem tudnom kell, hogyan gondolkozik tíz csapattársam a mérkőzésen. A kapus mindig két-három ütemmel előrébb jár. Egy-egy helyzetből kialakulhat négy-öt variáció. Ezekből csak egy fog bejönni, nekem viszont mindegyikre fel kell készülnöm. Persze az állóképesség is számít, hiszen ha ez adott, tovább leszek képes a koncentrációra, frissebb maradok fejben is. Többek között ezért is kell ugyanannyit futnom, mint egy mezőnyjátékosnak.

Kép
forrás: Glódi Balázs

Azért akkor nyugodt mindenki, ha a kapuban állsz.

Ráadásul hátulról mindent látok. Nem kell jobbra-balra tekingetnem, mint az edzőnek, aki ha balra néz, a csapat védelmét látja, ha jobbra, akkor meg a támadószekciót. Én egyszerre látom az ellenfél és a sajátjaim mozgását. Innentől nagyon fontos, hogy tudjam, ki milyen pszichikai állapotban van. Kinek hogy passzolhatok, kire hogyan számíthatok vész esetén. Nekem a rendszert kell átlátnom.

Az, hogy a rendszerre koncentrálsz és a pillanat helyett a folyamatot figyeled, kihat a hétköznapi problémák kezelésére is?

Sokan észreveszik, hogy másképp reagálok. Egyszerre több, nem fókuszban lévő apróságra is figyelek, hiszen a periférikus látás hozzátartozik a labdarúgáshoz. Ez többek között autóvezetésnél jön jól, hiszen minden apró mozgást, változást gyorsan észreveszek, így könnyebben reagálok. Ha vitás helyzetbe kerülök, sokszor előre tudom, mi a vége. Ilyen esetekben nem a vitára koncentrálok, próbálok inkább pozitív észrevételeket megfogalmazni, hogy eredményt érjünk el.

A kapuból látod az egész csapatot és érzed minden rezdülésüket. A norvégok ellen mit éreztél?

Magabiztosságot. Nemcsak a pályán, hanem a kéthetes edzőtábor elejétől. Ebédnél, edzések között, a megbeszéléseken folyamatosan figyeltem a többieket. Dzsudzsák Balázs a csapatkapitány, az ő feladata, hogy a csapatot motiválja, de fel voltam készülve, hogy ha segítségre szorul, kisegítsem. Ugyanígy volt Gera Zoli is. A mérkőzés már a végkifejlet, amit elő kellett készíteni. Az alanyok is jók voltak abból a szempontból, hogy nyitott fülekre talált az információ és a segítség. Ez a legfontosabb, mert akarhatsz jót a másiknak, ha nincs befogadókészség, hiába az egész. A mérkőzésen azt éreztem, hogy minden komfortos, minden damil a kezemben van, a játékosok hozzám csatlakoznak. A norvégok elleni első mérkőzésen egy beadásnál kiesett a labda a kezemből, és mögém pattant a labda, a gólvonalhoz. Tudtam, hogy mögöttem állnak emberek, akik kirúgják a labdát. Nem pánikoltam, és ezt utólag visszanézve lehet is látni. És ők ott álltak a gólvonalon, egyet pattant a labda kapkodni, pánikolni, bajban vagyunk. Tudtam, ki hogyan gondolkodik, és hogy lehet rájuk számítani. Ahogyan arra is, hogy Dzsudzsák Balázs is fel fogja szántani a pályát.

Kép
forrás: Glódi Balázs

Ez az eredmény nyilván nem két meccsről szól, de hogy lehet az, hogy egyszer csak az Európa-bajnokságig jutunk? Egyetlen játékosnak sem nőtt még egy lába. Ez Dárdairól szól? Esetleg Storckról?


Nagyon sok tényezőn múlik az eredmény. Számít az emberek, játékosok hozzáállása, a pályák minősége, a rehabilitáció és még nagyon sok minden. De ami a legeslegfontosabb: mi a labdarúgás? 11 játékos kimegy a pályára. Fizikailag valóban ez a 11 (vagy inkább 14-15) játékos harcolta ki az Eb-szereplést. De elérted ugyanúgy te is! Minden magyar sikere, hogy kijutottunk az Eb-re. Dárdai és Storck ugyanazt a stílust követi, kedveli, és ezek a játékosok átérezték ennek a fontosságát. Az ő tapasztalatuk kellett hozzá. És kellett egy sikertelen Eb-s kezdés. Jött egy Dárdai Pál, aki stabil alapokat épített. Hangulatban, morálban, kommunikációban a játékosok között. Eredményes volt. Majd jött Storck, aki ezt az alapot ismerte és továbbépítette. Hogy két évvel ezelőtt miért nem volt ilyen a foci? A norvég meccs után azt nyilatkoztam, hogy ez mindenkinek az érdeme, aki az utolsó 30-40 évben részt vett a fociban és hozzátett valamit. Vagy pozitívat, vagy negatívat. És attól, hogy valaki nem feltétlenül sikeres, a következő korosztály sokat tanulhat az erényeiből, vagy épp a hibáiból. Tehát ez egy folyamat. Olyan nincs, hogy építünk pályákat és akkor jó lesz a magyar foci. Olyan sincs, hogy képzünk edzőket, és jó lesz a magyar foci. Ez egy 5–10, vagy akár 20 éves folyamat. Nézd meg a németeket: náluk ez 10 éven át zajlott. Ők is bevállalták, hogy rosszul fognak szerepelni, mert az építkezésen volt a hangsúly. Azt gondolom, hogy az Eb-re való kijutás egy fontos mérföldkő, ahonnan tovább vezet az út.

Negyvenévesen nyilván más is foglalkoztat, mint a profi karrier.

Az egész életemet élcsapatoknál töltöttem. Figyeltem az egyesületek működését, a pályakarbantartók munkáját, a rehabilitációs, egészségügyi területet. Nem tanfolyamokon sajátítottam el a tudást, mindent saját magam figyeltem meg. Az évek alatt összegyűjtött ismereteket igyekeztem belegyúrni a saját létesítményembe. Szeretek olyan feladatokat végezni, ahol nem kell mástól függenem. Szeretem saját magam kezelni azt, amiért megdolgoztam, de ezzel biztosan mindenki így van. Természetesen én is naponta részt veszek a munkában, így a kapus-edzéseken is.

A kapusiskolátok a létesítménnyel együtt, attól függetlenül működik?

A létesítményben megvannak az adottságok, amelyek a működéshez kellenek, ettől függetlenül elég mobil a kapusiskola. Hatan hoztuk létre, együtt több mint 1700 profi mérkőzéssel a hátunk mögött. Mindenki kapus volt, mindenki a Haladásnál kapta az alapokat, egy irányba gondolkodunk. Vas megyében két kisvárossal, Jánosházával és Vasvárral működünk együtt, hetente tartunk edzést. Persze mindenki kapus akar lenni, de nyilván nem mindenki lesz az. Mi azon vagyunk, hogy ne csak kapusokat, hanem embereket neveljünk. A sport a szabályok közötti életre tanít, és aki nem lesz sportoló, az is váljon becsületes emberré. Gondolkodjon pozitívan, vigye előre a másikat, legyen motivált. Azt érzem hivatásomnak, hogy ezt továbbadjam.

A módszer, amivel csúcsra járathatod a HIIT edzést

Így lehetsz effektívebb a gyors gyakorlatok közben.

Rágod a körmöd? Ez az egy módszer az, ami beválhat a rossz szokás ellen!

Jeremy Glass, az amerikai Men’s Health szerzője megpróbált többféle módszerrel leszámolni a rossz szokásával. Kiderül, melyik vált be neki a legjobban:

A hét táplálkozási tippje: apró változtatások az étrendedben azért, hogy izmosabb legyél

Ha szeretnél felszedni egy kis izmot, nem csak az edzésre kell figyelned.

8 dolog, amivel a barátnőd szerint számolnod kell, ha összeköltöztök

Jól figyelj, mert ezeket mindenki átéli, aki összebútorozik a párjával!

A hét edzéstippje: ezt a teljes testet átmozgató, zsírégető edzéstervet neked is ki kell próbálnod!

5 gyakorlat, 55 ismétlés - nem tűnik túl nehéznek, ugye? Pedig izzadni fogsz.

Ezeken a munkahelyeken a leggyakoribb a válások aránya

Nem csak a munkamániások vannak ám veszélyben!

3 hiba edzés közben, ami akadályozza az izomfejlődést

Ezekre érdemes figyelned, ha fejlődni akarsz.

Íme a tökéletes bemelegítés felsőtest edzés előtt

A hasizmaidat és a karizmaidat is bemelegítheted a következő gyakorlatokkal.

A benned élő harcos - megjelent a Men's Health legújabb száma

Mondják, hogy ez a test évtizede. Mind jól akarunk kinézni, értékmérő a fizikum – egyikünk tesz érte, a másikunk meg mindig csak holnap kezdi...

Ha fontos az egészséged, whiskey-t iszol a bárban

Kiderült, hogy ez a legkevésbé veszélyes ital.

A tudomány szerint ez a létező legjobb motiváció

Alig tudsz elindulni edzeni? Ha a pénzed a tét, biztos, hogy kilépsz az ajtón!

Ilyennek kéne lennie az étrendednek a 40-es és a 50-es éveidben

Mutatjuk, mire érdemes figyelned ebben az időszakban.

4 gyors tipp, hogy jobban menjen a húzódzkodás

Még nem tudsz megcsinálni 5 szabályosat? Itt az idő, hogy megtanuld helyesen elvégezni!

Egyszerű öltözködési trükkök, amiktől magasabbnak tűnhetsz

Tényleg könnyen elérheted azt, hogy magasabbnak tűnj, csak néhány lépésre kell figyelned.

Nehezen alszol el? A telefon helyett a csajodat masszírozd!

Így vethetsz véget a sötétben forgolódásnak.

5 dolog, amitől alaposan lecsökken a libidód

Sokkal többet tudsz közülük te kontrollálni, mint az hinnéd!

A sporteszköz, ami nem hiányozhat az otthoni konditermedből

Könnyű tárolni, számtalan gyakorlathoz használhatod és nem is kerül sokba!

A hét táplálkozási tippje: az édesburgonya tényleg egészségesebb, mint a sima krumpli?

Sokan úgy tartják, ha édesburgonyát kérsz sütve a hagyományos helyett, akkor az egészségesebb opciót választod. Tényleg így van?

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft