Reális célok – Te honnan indulsz?

Reális célok – Te honnan indulsz?
Forrás: europress

Amikor a klienseimmel dolgozom, mindig hangsúlyozom a következő elképzelést: „What gets measured, gets managed!” vagyis „Amit mérünk azt kontrollálni is tudjuk.”

Olvasd el ezt is!

Ahhoz, hogy a kívánt változás valósággá váljon és követni lehessen, szükséges valamilyen változót mérni – egy ilyen változó például a testsúly. Aki szeretné az egészségét helyre tenni, továbbá szeretné megváltoztatni a külsejét, azoknak mindig két vizsgálatot szoktam ajánlani:

  • vérkép (erről majd jövő heti cikkben olvashattok részletesebben)
  • DEXA.

Kezdjük az ismeretlennel, a DEXA-val. Ez a Dual-Energy X-Ray Absorbtiometry-nek a rövidítése, de ez lényegtelen. A gépet eredetileg csontsűrűség mérésre használják, de kiválóan alkalmas a testösszetétel vizsgálatára is. Voltál már olyan mérésen, ahol mezítláb ráálltál egy kütyüre és meg kellett fogni valamit és akkor kaptál egy testzsír százalékot? Na, hát ez nem ilyen. Amit leírtam (az ún. bioimpedancia vizsgálat) nagyon érzékeny az étel és ital fogyasztásra – 12 órával előtte se inni, se enni nem lehet. Ha ezek a feltételek nálad nem teljesültek, az eredmények kukába valók (ráadásul 1 mérés, nem mérés – legalább 3-4 átlagát kéne venni). A DEXA viszont más – ez egy röntgennel működő gép (így lehetőleg ne akarj hetente menni). A testösszetételt célzó mérési módszerek közül talán a legpontosabb. Az eredmények közül a következőket érdemes nézni:

  • testzsír százalék: a zsírszövet aránya a testsúlyodhoz képest.
  • android zsírszövet: az ún. hasi zsírszövet, ami a legtöbb problémát okozza.

Nőknél a testzsír százalék 15 és alatta tökéletes, az egészséges hormonháztartás végett maradjunk 10 % fölött mindig. Férfiaknál a cél a 10 %, vagy egy picit alatta.

Hogy miért ajánlom? Mert erősen „csipanyitogató”. Az ember belenézve a tükörbe általában bőven alul értékeli a testzsír százalékát – egy olyan 5-10%-kal minimum. A vizsgálat következtében a célok hirtelen reális keretbe kerülnek.

Nézzünk egy példát:

Péter (álnév) egy 90 kg-s férfi, belenéz a tükörbe és megállapítja, hogy nincs is rossz formában. Az idei cél az, hogy 95 kg legyen, 10 %-os testzsírral. A dátum is megvan – természetesen nyárra szeretné ezt elérni. Elmegy azért egy DEXA vizsgálatra, biztos ami biztos. A vizsgálat eredménye az, hogy Péternek 18 %-os a testzsírja.

Kép

Az eredményekből már látszik, hogy bár papíron remekül néz ki az ötlet, a megvalósítás azért nem 3 hónap alatt fog megtörténni. A közel 7 kg zsír leadása még hagyján, de 12 kg zsírmentes testtömeget építeni nem egyszerű. Ez egy remek pillanat arra, hogy realizálja – ez nem fog megvalósulni. Jobb reális célokat kitűzni, elérni és haladni előre, mint irreálisakat kergetni, majd közben kiábrándulni és feladni.

Mi lehetne egy reálisabb cél?

Nézzük azt az esetet, hogy Péter célja nem a 95 kg 10 %-os testzsírral, mindössze annyi, hogy a testsúlya érje el a 95 kg-t, anélkül, hogy közben a zsírtömegét növelné.

Kép

Ebben az esetben az összes változás a zsírmentes testtömeg növekedéséből jön. Ráadásul nem is olyan elérhetetlen maga a cél. A testzsír százalék pedig kicsit csökken is közben.

Ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, reális célokat kell támasztanunk, majd ezeket felosztani rész célokra. A célok mindig reálisak, konkrétak, mérhetőek és időhöz kötöttek kell, hogy legyenek.

A DEXA méréseket az országban számos helyen végzik, csak írd be a keresőbe, hogy „DEXA testösszetétel mérés” és már ki is dob egy halom találatot. Az ára 8.000-10.000 Ft körül van, félévente érdemes elvégezni. A DEXA egy remek eszköz a kiindulási állapot meghatározására. Két mérés között érdemes más változókat követni (pl. derék, csípő kerülete, testsúly, bőrredő mérés a hason, stb.).


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Motoball - Itt a lovas póló focis-motoros változata

Mikor már azt hitted mindent láttál...

A 10 leggyakoribb dolog, amiről a nők hazudnak az első randin

Az első randin mindenki a saját maga legjobb verzióját szerené előhozni, így nem véletlen, hogy egy-két kisebb ferdítés, füllentés is hallható az asztalnál.

Így lesz vége a Trónok harcának a fanok szerint

Áprilisban megtudhatjuk, kié lesz a vastrón, addig viszont még bőven jut idő a találgatásra. Néhány hihető fan-teóriát gyűjtöttünk össze, amikből kiderülhet, hogyan ér véget a sorozat.

Zavarba ejtően sok mikroműanyagot viszünk be asztali sóval

Egy friss kutatás szerint évente 2000 kisebb-nagyobb darab jut a gyomrunkba.

Így szabadulhatsz meg a hasi zsírtól kardió nélkül!

Tényleg elengedhetetlen a kardiózás annak érdekében, hogy kockás legyen a hasad? Mutatjuk a választ!

Igen, a szakállad is korpásodhat - Mutatjuk, mit tegyél ellene

A szakállkorpa nem olyan, mint a hagyományos - kinézetre sem. Mutatjuk, mit kell tudnod róla.

A hét táplálkozási tippje: Edd ezt a pihenőnapodon, hogy felpörgesd a regenerációt!

Ha egy ideje érdekel az edzés világa, biztosan tisztában vagy azzal, hogy a pihenőnapokon máshogy kell táplálkozni, mint akkor, ha edzel. De pontosan hogyan néz ki egy ilyen menüsor? Mutatjuk!

Ez az egyszerű trükk egészségesebbé teszi a fehér kenyeret

Azt mindenki tudja, hogy a fehér kenyér nem egészséges, sokan mégsem váltanak át teljes kiőrlésűre. De egy trükk segítségével még ez a változat is egészségesebbé tehető.

A hét edzéstippje: Bruce Lee legendás mozdulatától neked is kockás lesz a hasad

Ha szeretnél kockásabb hasat, érdemes kipróbálnod a dragon flag (sárkányzászló) nevű gyakorlatot, amit Bruce Lee is gyakran alkalmazott.

A tudomány szerint napi 2-3 kávéval leszámolhatunk a cukorbetegséggel

25%-kal csökkenthetjük így a betegség kialakulásának kockázatát.

Proteinnehéz étrenddel készül a visszatérésre az NBA lett óriása

Kristaps Porzingis február óta bajlódik sérüléssel, de hamarosan ismét a gyűrű alatt brillírozhat.

Az ország legjobb testépítői egy helyen: ez a Superbody!

Idén 21. alkalommal kerül megrendezésre a Scitec Nutrition által a legjelentősebb magyar testépítő verseny, a Superbody. A nemzetközileg is elismert megmérettetésnek november 17-én, a Vasas Jégcentrum ad otthont.

A Creed II. gonosza méltó vetélytársa lesz Michael B. Jordannek

Viktor Drago elég félelmetesen néz ki ebben a videóban.

Mennyit nézegesd a közösségi oldalakat, ha közben egészséges is szeretnél maradni?

A Pennsylvania Egyetem kutatása szerint sokkal jobban jársz, ha limitálod, mennyi időt nézegetsz közösségi oldalakat, mert így a depressziót és a szorongást is elkerülheted.

3 tesztoszterongyilkos, amitől ideje megszabadulnod

Az edzés képes megnövelni a tesztoszteronszintedet, viszont vannak dolgok, amik lecsökkentik. Érdemes ezeket megismerni, hogy elkerüld a kellemetlenségeket.

7 jel, ami arra utal, hogy túlságosan stresszes vagy

A következő 7 furcsa tünet mind azt jelzi, hogy ideje kicsit több időt szánnod magadra, mert túl sokat idegeskedsz.

A tudomány szerint lelkileg nagyon megterhelő a vegetáriánus életmód

Komoly frusztrációt okozhat, ha teljes mértékben száműzzük a húst az életünkből.

Michael C. Hall szívesen folytatná a Dextert - Lesz új évad?

Michael C. Hall elmondta, hogy nem lenne ellenére, ha folytatódna a Dexter. Vajon lesz következő évad?

A titkos összetevő, ami nem hiányozhat a téli parfümödből

Mutatjuk, pontosan miért is lesz jobb fényévekkel egy téli férfi parfüm, ha szerepel benne ez a bizonyos összetevő.

Olvasd el ezeket is

3 LAPSZÁM, MOST FÉL ÁRON 2985 FT HELYETT CSAK 1485 FT

Csak 1485 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem