Reális célok – Te honnan indulsz?

Amikor a klienseimmel dolgozom, mindig hangsúlyozom a következő elképzelést: „What gets measured, gets managed!” vagyis „Amit mérünk azt kontrollálni is tudjuk.”

Amikor a klienseimmel dolgozom, mindig hangsúlyozom a következő elképzelést: „What gets measured, gets managed!” vagyis „Amit mérünk azt kontrollálni is tudjuk.”

Olvasd el ezt is!

Ahhoz, hogy a kívánt változás valósággá váljon és követni lehessen, szükséges valamilyen változót mérni – egy ilyen változó például a testsúly. Aki szeretné az egészségét helyre tenni, továbbá szeretné megváltoztatni a külsejét, azoknak mindig két vizsgálatot szoktam ajánlani:

  • vérkép (erről majd jövő heti cikkben olvashattok részletesebben)
  • DEXA.

Kezdjük az ismeretlennel, a DEXA-val. Ez a Dual-Energy X-Ray Absorbtiometry-nek a rövidítése, de ez lényegtelen. A gépet eredetileg csontsűrűség mérésre használják, de kiválóan alkalmas a testösszetétel vizsgálatára is. Voltál már olyan mérésen, ahol mezítláb ráálltál egy kütyüre és meg kellett fogni valamit és akkor kaptál egy testzsír százalékot? Na, hát ez nem ilyen. Amit leírtam (az ún. bioimpedancia vizsgálat) nagyon érzékeny az étel és ital fogyasztásra – 12 órával előtte se inni, se enni nem lehet. Ha ezek a feltételek nálad nem teljesültek, az eredmények kukába valók (ráadásul 1 mérés, nem mérés – legalább 3-4 átlagát kéne venni). A DEXA viszont más – ez egy röntgennel működő gép (így lehetőleg ne akarj hetente menni). A testösszetételt célzó mérési módszerek közül talán a legpontosabb. Az eredmények közül a következőket érdemes nézni:

  • testzsír százalék: a zsírszövet aránya a testsúlyodhoz képest.
  • android zsírszövet: az ún. hasi zsírszövet, ami a legtöbb problémát okozza.

Nőknél a testzsír százalék 15 és alatta tökéletes, az egészséges hormonháztartás végett maradjunk 10 % fölött mindig. Férfiaknál a cél a 10 %, vagy egy picit alatta.

Hogy miért ajánlom? Mert erősen „csipanyitogató”. Az ember belenézve a tükörbe általában bőven alul értékeli a testzsír százalékát – egy olyan 5-10%-kal minimum. A vizsgálat következtében a célok hirtelen reális keretbe kerülnek.

Nézzünk egy példát:

Péter (álnév) egy 90 kg-s férfi, belenéz a tükörbe és megállapítja, hogy nincs is rossz formában. Az idei cél az, hogy 95 kg legyen, 10 %-os testzsírral. A dátum is megvan – természetesen nyárra szeretné ezt elérni. Elmegy azért egy DEXA vizsgálatra, biztos ami biztos. A vizsgálat eredménye az, hogy Péternek 18 %-os a testzsírja.

Kép

Az eredményekből már látszik, hogy bár papíron remekül néz ki az ötlet, a megvalósítás azért nem 3 hónap alatt fog megtörténni. A közel 7 kg zsír leadása még hagyján, de 12 kg zsírmentes testtömeget építeni nem egyszerű. Ez egy remek pillanat arra, hogy realizálja – ez nem fog megvalósulni. Jobb reális célokat kitűzni, elérni és haladni előre, mint irreálisakat kergetni, majd közben kiábrándulni és feladni.

Mi lehetne egy reálisabb cél?

Nézzük azt az esetet, hogy Péter célja nem a 95 kg 10 %-os testzsírral, mindössze annyi, hogy a testsúlya érje el a 95 kg-t, anélkül, hogy közben a zsírtömegét növelné.

Kép

Ebben az esetben az összes változás a zsírmentes testtömeg növekedéséből jön. Ráadásul nem is olyan elérhetetlen maga a cél. A testzsír százalék pedig kicsit csökken is közben.

Ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, reális célokat kell támasztanunk, majd ezeket felosztani rész célokra. A célok mindig reálisak, konkrétak, mérhetőek és időhöz kötöttek kell, hogy legyenek.

A DEXA méréseket az országban számos helyen végzik, csak írd be a keresőbe, hogy „DEXA testösszetétel mérés” és már ki is dob egy halom találatot. Az ára 8.000-10.000 Ft körül van, félévente érdemes elvégezni. A DEXA egy remek eszköz a kiindulási állapot meghatározására. Két mérés között érdemes más változókat követni (pl. derék, csípő kerülete, testsúly, bőrredő mérés a hason, stb.).


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Itt a bizonyíték arra, hogy a legtöbb férfinak jobban bejönnek a szőke nők

Egy új kutatásból az is kiderül, miért szavaz több férfi a szőkékre.

Ha erre a kis izomcsoportra is szánsz időt, sokkal többet emelhetsz!

Nem csak a fogásodat érdemes ám erősíteni ahhoz, hogy látványosabb eredményeket érj el a teremben!

5 jel, hogy dehidratált vagy, aminek semmi köze a szomjúsághoz

Ha szomjas vagy, akkor már késő, mert dehidratálttá vált a szervezeted - állítják sokan. De nem csak az italok utáni vágyakozás utalhat arra, hogy a tested szomjazik!

A 6 leggyakoribb hiba húzódzkodás közben

Így csináld, ha fejlődni akarsz.

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft