Mi rossz a vérképedben?

A múlt héten leírtam, hogy milyen vizsgálatokat érdemes végezni így az év elején, ha egészségesek akarunk lenni, ill. célunk a testünk átalakítása. A DEXA-val történő testösszetétel mérést ki is veséztük, most jöjjön a másik: a standard vérkép.
Forrás: europress

A múlt héten leírtam, hogy milyen vizsgálatokat érdemes végezni így az év elején, ha egészségesek akarunk lenni, ill. célunk a testünk átalakítása. A DEXA-val történő testösszetétel mérést ki is veséztük, most jöjjön a másik: a standard vérkép.

Amikor vérvételre megyünk, kulcsfontosságú, hogy:

  1. Előtte 12 órán át ne együnk semmit. Az, hogy lefekvés után nem eszünk nem elég. Ha reggel 7-re megyünk, akkor este 7-kor az utolsó falatot le kell nyelni.
  2. Előtte reggel nincs kávé, nincs tea, nem veszünk be vitaminokat, stb.
  3. Az egyes vérvételeket mindig ugyanabban az időpontban végezzük. Ha egyszer reggel hét volt, akkor a következő is akkor legyen. 1-2 órás különbség, és a vérképek eredményei nem összehasonlíthatóak.
  4. Ha az orvos egyetlen vérkép alapján akar gyógyszeres terápiát felírni, vagy komolyabb beavatkozást végezni, anélkül, hogy a fenti dolgokra rákérdezne, vagy ismételt vérképet javasolna, akkor keressünk új orvost.

Milyen értékeket érdemes egy férfinak (és nőnek) megnéznie a vérképén? Hiszen egy komplett vizsgálatban rengeteg érték található – és nagyjából egyiket se értjük, hogy mi az… Azt gondolom, hogy érdemes a leggyakoribb betegségek rizikófaktorait megvizsgálni.

Mik a leggyakoribb betegségek?

A 2013-as amerikai adatok alapján (Center for Disease Control and Prevention – CDC[1]), a férfiak között a legtöbb halálért a szív- és érrendszeri betegségek a felelősek. A szívproblémák a férfiak 25 %-nak halálát okozzák melyhez, ha hozzávesszük a stroke-t, a szám eléri a 30 %-t.. Ezek a számok nőknél sem alacsonyabbak: 22,4 % a szívbetegség és további 5,8 % a stroke aránya.[2]

Melyik paramétereket érdemes a vérképünkön megnézni?

  1. Éhgyomri vércukor: a legolcsóbb és legalulértékeltebb teszt valószínűleg mindközül. Az egészségügyben elfogadott „normális” tartomány 3,9 és 5,5 mmol/liter között van. Mégis, minden egyes 0,05 mmol/liter-es emelkedés az értékben a 3,9-hez képest, 5 %-kal növeli a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Ha az érték 5 mmol/l, az esélyed 110 %-kal nőtt valamilyen szív- és érrendszeri betegségre (5-3,9=1,1; 1,1/0,05=22; 22*5 %=110 %) miközben a teszt nem jelzi, hogy baj van (mert referencia tartományon belül vagyunk). Továbbá minden egyes 0,05 mmol/l-es emelkedés 6%-ka növeli a diabétesz esélyét – ami a szív- és érrendszeri betegségek legnagyobb rizikófaktora.[8,9]
  2. Koleszterin szint: bővebben ld. lent.

Amikor a szív- és érrendszeri betegségekről beszélünk, mindenkinek egyből 1 szó jut az eszébe: koleszterin. A koleszterint számos mítosz, tévhit és egyéb furcsa elképzelés övezi – ezeket fogjuk most megvizsgálni.

Kezdjük azzal, hogy eszünk valami zsírosat. A zsírok az ételünkben trigliceridek formájában találhatók, melyek a belünkben 3 darab zsírsavra és glicerinre bomlanak. Ezek a molekulák bejutnak a bélhámsejtekbe, ahol újra összeállnak trigliceridekké. A táplálékunk többi része (szénhidrátok és fehérjék) is bekerülnek a bélhámsejtekbe, és innét „távoznak” a vérkeringéssel. A trigliceridek viszont nem – ők a nyirokkeringésbe jutnak, ráadásul kicsi csomagokban, ún. chylomicronokban. A chylomicronok ezt követően a nyirokkeringésből a vérkeringés vénás visszaáramlásába kerülnek, egyenesen a szívhez. (A szív elsődleges energiaforrása egy zsírsav, a palmitát.) Innét pedig az egész testben szétterülnek, ellátva a szöveteket a felszívott zsírokkal. A maradvány csomagokat (bennük a szövetek által el nem használt zsírokkal) pedig a máj felveszi.

Jó, de akkor mi ez az LDL, HDL, jó és rossz koleszterin mizéria?

A májunkban szintetizálódhatnak zsírsavak (és koleszterin is). A képződött triglicerideket és koleszterint VLDL formájában küldi el a szövetekhez (a vérképen ezt „Triglicerid”ként jelenítik meg). A vérben az VLDL eléri pl. az izomszövetet, a zsírszövetet, ott a sejtek „kiszedik belőle” amire szükségük van – közben fokozatosan LDL részecskévé alakul -, majd miután „kiürült” a maradvány visszakerül a májba. Az LDL az ún. rossz koleszterin – mely elnevezés teljesen hibás.

Amikor a sejtjeinknek nincs szüksége több zsírsavra, koleszterinre, akkor a májhoz vissza tudják küldeni a fölösleget, HDL részecskék formájában. Ez az ún. jó koleszterin.

A vérképünkben, jó esetben a következő értékeket látjuk:

  1. Össz. Koleszterin
  2. LDL
  3. HDL
  4. Triglicerid

Az általános elképzelésben, ha az LDL magas az baj. Viszont a helyzet nem ilyen egyszerű. Sőt.

Kezdjük az elején: az össz. koleszterin érték, mint olyan, semmit se ér – ezzel az orvosok nem is igazán törődnek. Az egész tojás ennek az értéknek esett áldozatul anno – amikor még csak az össz. koleszterint tudták mérni (azt ugyanis a tojás emeli, de azért, mert a HDL szint emelkedik tőle).

Nézzük a rossz koleszterint: az LDL részecskéket eredendően gonosszá nyilvánították – pedig egyértelműen fontos feladatuk van a szervezetünkben: szállítják a zsírokat a szöveteink felé. Az LDL részecskékből több féle van (ún. subclass-ok, vagyis alosztályok léteznek). A nagyméretű és kis sűrűségű (ún. „A” profil) részecskék nem okoznak érelmeszesedést, és az oxidációnak ellenállnak. A kicsi és sűrű részecskék („B” profil) viszont oxidációra hajlamosak és erősen atherogének.[5,6] Ha az LDL értékünk a normál tartomány fölött van, de főleg A profilú részecskékből áll, akkor nincs miért aggódni. Ha az LDL szintünk a normál tartományban van, de főleg kicsi és sűrűs részecskékből áll, akkor magas az érelmeszesedés kockázata.

A HDL-nek is több fajtája van, és bár mindet az egészséggel kapcsolják össze, ebből is jobb, ha a nagyobb és alacsonyabb sűrűségű részecskék vannak túlsúlyban.

Remek, most már tudjuk, hogy önmagában az LDL értékünk nem árul el sokat. Akkor kérjünk egy subclass elemzést és már jók is vagyunk, ugye? Hát, a helyzet az, hogy itthon én eddig nem találtam olyan helyet, ahol ilyet végeznek (biztos, hogy van és az is biztos, hogy a zsebünkbe kell nyúlni rendesen). Akkor mit csináljunk? Ez az információ így értéktelen, és más vizsgálatot pedig nem tudunk csinálni.

Hál’ istennek vannak jobb mérőszámok. A trigliceridszint például nagyon erős előrejelzője a szív- és érrendszeri betegségeknek.[7-11] A triglicerid értékeket mg/dl-ben vagy mmol/L értékben adják meg (1 mmol/l = 89 mg/dl). Az értéket 150 mg/dl (1,7 mmol/l) alatt mondják normálisnak – azonban a világban egyre inkább a 100 mg/dl (1,1 mmol/l) alatti értéket tartják kívánatosnak, és a legjobb az, ha közelíti az 50 mg/dl-t (0,56 mmol/l).

Egy másik nagyon jó mérőszám a triglicerid:HDL arány. Osszuk el a triglicerid szintet a HDL szinttel.

  • Ha a kapott szám 2 vagy annál kisebb, akkor nincs min aggódni. Egy kutatásban kimutatták, hogy azok, akik a legmagasabb triglicerid:HDL aránnyal rendelkeztek 16-szor nagyobb valószínűséggel lettek szív- és érrendszeri problémáik.[12]
  • Ha az érték 3 fölött van, valószínűleg inzulin rezisztensek is vagyunk.[13]
  • Ez az arány még egy nagyon fontos információt hordoz: ha 2 vagy annál kisebb, akkor az LDL a vérünkben főleg a nagy, alacsony sűrűségű és ártalmatlan verzióból áll. Ha 3 vagy annál nagyobb, akkor valószínűleg B profillal rendelkezünk.

Összefoglalva: egy mérés nem mérés. Ha van egy vérképünk, ami problémákat mutat, tegyük fel a kérdést, hogy minden szabályt betartottunk-e és ismételjük meg a mérést.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. https://www.cdc.gov/men/lcod/2013/index.htm
  2. https://www.cdc.gov/women/lcod/2013/index.htm
  3. Diabetes Care. 1999 Jan;22(1):45-9. Fasting blood glucose: an underestimated risk factor for cardiovascular death. Results from a 22-year follow-up of healthy nondiabetic men. Bjørnholt JV1, Erikssen G, Aaser E, Sandvik L, Nitter-Hauge S, Jervell J, Erikssen J, Thaulow E.
  4. Am J Med. 2008 Jun;121(6):519-24. doi: 10.1016/j.amjmed.2008.02.026. Normal fasting plasma glucose and risk of type 2 diabetes diagnosis.Nichols GA1, Hillier TA, Brown JB.
  5. Clin Lab. 2009;55(11-12):421-9. Should we routinely measure low-density and high-density lipoprotein subclasses? Rizzo M1, Berneis K, Zeljkovic A, Vekic J.
  6. Metabolism. 2005 Feb;54(2):227-34. Low-density lipoprotein size and subclasses are markers of clinically apparent and non-apparent atherosclerosis in type 2 diabetes. Berneis K1, Jeanneret C, Muser J, Felix B, Miserez AR.
  7. Cardiology. 2015;131(4):228-35. doi: 10.1159/000380941. Epub 2015 May 12. Serum Triglyceride Levels and Cardiovascular Disease Events in Koreans. Kim EH1, Lee JB, Kim SH, Jo MW, Hwang JY, Bae SJ, Jung CH, Lee WJ, Park JY, Park GM, Kim YH, Kim HK, Choe J.
  8. Biochim Biophys Acta. 2012 May;1821(5):867-75. doi: 10.1016/j.bbalip.2011.10.002. Epub 2011 Oct 8. Serum triglycerides and risk of cardiovascular disease.Boullart AC1, de Graaf J, Stalenhoef AF.
  9. Vasc Health Risk Manag. 2013;9:671-80. doi: 10.2147/VHRM.S52713. Epub 2013 Oct 31. Association between triglycerides and cardiovascular events in primary populations: a meta-regression analysis and synthesis of evidence. Stauffer ME1, Weisenfluh L, Morrison A.
  10. Atherosclerosis. 2009 Apr;203(2):331-45. doi: 10.1016/j.atherosclerosis.2008.08.040. Epub 2008 Sep 10. Plasma triglyceride levels and risk of stroke and carotid atherosclerosis: a systematic review of the epidemiological studies. Labreuche J1, Touboul PJ, Amarenco P.
  11. Lipids Health Dis. 2013 Oct 29;12:159. doi: 10.1186/1476-511X-12-159. Effects of blood triglycerides on cardiovascular and all-cause mortality: a systematic review and meta-analysis of 61 prospective studies. Liu J, Zeng FF, Liu ZM, Zhang CX, Ling WH, Chen YM1.
  12. Circulation. 1997 Oct 21;96(8):2520-5. Fasting triglycerides, high-density lipoprotein, and risk of myocardial infarction. Gaziano JM1, Hennekens CH, O'Donnell CJ, Breslow JL, Buring JE.
  13. Ann Intern Med. 2003 Nov 18;139(10):802-9. Use of metabolic markers to identify overweight individuals who are insulin resistant. McLaughlin T1, Abbasi F, Cheal K, Chu J, Lamendola C, Reaven G.
Meglepő! Egy szakértő szerint ezért csalja meg a legtöbb nő a párját

Nem gondoltunk volna arra, hogy ez a módszer akár a kapcsolat megmentését is jelentheti. Egy szakértő szerint viszont a legtöbb nő nem azért lép félre, mert nem szereti a párját - pont ellenkezőleg.

Ez történik a testeddel, ha minden nap megeszel 3 datolyát

A datolya az egyik legédesebb gyümölcs, nem véletlenül ez adja a paleo és a nyersvegán sütemények alapját. Attól függetlenül, hogy nyersen is lehet fogyasztani, legtöbbször mégis aszalva veszik, így ugyanis könnyen leturmixolható és még könnyebben lehet vele helyettesíteni a cukrot.

5 fitneszprofil, amit be kell követned, ha motivációra vágysz

Ezek az emberek erőt adhatnak, ha nehezen veszed rá magad a mozgásra.

Ezt a fitnesz tesztet végzik el a FIFA bírói a foci-vb előtt! Neked sikerül?

Mark Geiger, futballbíró mesélte el, hogy milyen teszteket kell neki és kollégáinak elvégezniük ahhoz, hogy bírják a strapát a meccsek alatt, és miért annyira fontos, hogy jó kondiban legyenek.

Szabit vett ki a gyári munkás, hogy zsebre tehesse Messit a vb-n

Birkir Már Saevarsson a profi futball mellett kőkeményen megdolgozik a pénzéért.

Ne keress tovább! Ez a 3 legjobb férfi parfüm nyárra

Ha nyár, akkor tengerpart, nyaralás, grillezés és persze küzdelem a forró idővel. Viszont még egy fontos dolgot meg kell tenned az évszak elején: érdemes lecserélned a parfümödet egy olyanra, ami kicsit jobban illik a forró napokhoz.

Mindent a lézeres szemműtétekről! Előnyök, hátrányok és lehetséges mellékhatások

Egyre többen vetik alá magukat lézeres szemműtétnek annak érdekében, hogy szemüveg és kontaktlencse nélkül teljenek a mindennapjaik. De mennyire biztonságos a szemműtét és milyen mellékhatásai lehetnek? Utánajártunk.

Lábborotválás férfiaknak: most akkor kell szőrteleníteni, vagy nem?

Az utóbbi időben egyre többen keresnek rá arra a kérdésre, hogy a férfiaknak is borotválniuk kell-e a lábukat. Az amerikai Men’s Health pedig még kutatást is végzett a lábborotválás témakörében, ami érdekes eredményekkel zárult.

A hét táplálkozási tippje: Az egészséges sushi nyomában

Így fogyaszd a japán finomságot, akkor nem lehet baj.

Azt hiszed, mindent tudsz a sneakerekről? Hidd el, DABLTY még neked is tud újat mondani - VIDEÓ

Trunk Tamás alias DABLTY még csak 14 éves, de ha sportcipőkről van szó, már most "nagy öregnek" számít: évek óta blogol, cikkeket publikál, és könyve is jelent már meg a témában.

Kardiózás: mikor érdemes alkalmazni és mikor felesleges?

Kardiózás – az egészség sarokköve, a fogyás alapja, a nélkülözhetetlen összetevő egy csodás fizikumhoz. Vagy mégsem? Mi az igazság? Vannak, akik reggeltől estig futnak. Vannak (szerény személyem is), akik a busz után se. Mi akkor az igazság? Kell-e kardió? Jó-e a fogyáshoz?

3 dolog, amit semmiképp ne vigyél be edzés előtt

Ezeket felejtsd el, ha jól akarsz teljesíteni.

Megöl a munkád? Nem lehetetlen! Akkor is életveszélyben lehetsz, ha irodában dolgozol

Ha életveszélyes munkáról van szó, valószínűleg neked is az extrém körülmények között végzett állások jutnak eszedbe. Például ha valaki katona, tűzoltó vagy éppen tetőfedő. Pedig egy szakértő szerint az irodában sem vagy biztonságban - és nem azért, mert ott bármilyen szerencsétlen baleset érhet.

Itt a tudományos magyarázat arra, miért találod annyira vonzónak a kolléganődet

Mindegy, mennyire próbálsz ellenállni, biztos, hogy legalább egy olyan nő lesz az életedben, akit a munkahelyedről ismersz és vonzónak találod. Egy kutatás pedig arra is róvilágított, miért jön be a kolléganőd.

A hét edzéstippje: 256 ismétlés a nagyobb mellizmokért

Nem nő a mellizmod? Akkor lehet, hogy nem megfelelő edzést követsz. Egy személyi edző elárulja, milyen gyakorlatokkal érhetsz el látványos eredményeket.

5 ok, amiért jót tesz az egészségednek, ha sportközvetítést nézel

A foci-vb idején mindenki lázba jön, és még az is választ magának egy kedvenc csapatot, aki amúgy nem túl nagy sportrajongó. Egy kutatás szerint pedig nem csak a szórakozásért érdemes meccset nézni, hanem akkor is, ha szeretnél egészségesebb lenni.

Viszlát, hereverejték! Tippek izzadás és kidörzsölődés ellen, hogy friss maradjon a csomagod

A nyárnak számtalan előnye van: jó az idő, végre lehet fürdeni, grillezni és sörözni. Ezek miatt minden férfi nagyon várja az évszakot. Az egyetlen probléma viszont a fokozott izzadás. Igen, ilyenkor még az alsónadrágod tartalma is erősebben verejtékezik, ami elég kellemetlen.

A 10 legjobb kérdés az első randira

Ha a megfelelő kérdésekkel készülsz az első randira, elérheted, hogy megnyíljon a kiszemelted és akár meg is tudod nevettetni (egy kutatásból az is kiderült, hogy a legtöbb nő számára a humor is fontos jellemzője az ideális férfinak).

A spermium újonnan felfedezett sejtszervecskéje lehet felelős a férfi meddőségért

A Toledói Egyetem kutatói eddig azonosítatlan centriólumra bukkantak a hímivarsejtben.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem