Jó hír: ehetsz egész tojást és zsíros húst!

Jó hír: ehetsz egész tojást és zsíros húst!
Forrás: europress

Szinte mindenki ismeri a mantrát, mely szerint a zsírszegény, alacsony koleszterintartalmú élelmiszerek, ill. a telítetlen zsírokat tartalmazó ételek a szív- és érrendszeri betegségek elkerülésének alapjai.

Azt már kicsit kevesebben tudják, hogy az elméletet, mely szerint a telített zsírok és a koleszterin okozza a szív- és érrendszeri betegségeket a tudományos körökben a mai napig „lipid-hipotézis”-ként emlegetik. Hipotézis, mivel a mai napig nincs bizonyítéka – sőt, egyre több kutatás igazolja, hogy sem az étrendi koleszterin, sem az étrendi telített zsír (és – mint a múlthéten láttuk – még a vér koleszterin sem) felelős ezekért a kórképekért.

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Mi rossz a vérképedben?

Kezdjük az érvekkel:

  • Az étrendi koleszterin: a 2015-ben kiadott Dietary Guidelines (Táplálkozási Irányelvek) tudományos összefoglalójában rehabilitálták. Az indoklás az volt, hogy a felgyülemlett adatok alapján a koleszterin fogyasztása biztonságos, nincs olyan maximális érték, ami fölött betegségek kialakulásához vezetne. A koleszterin amúgy olyannyira fontos az élethez, hogy minden egyes sejtünk képes szintetizálni. Nélkülözhetetlen a sejtek membránjának felépüléséhez, az idegsejtek közötti kommunikációhoz (neurotranszmisszióhoz – az agyunk a testünk tömegének mindössze 2-3%-a, de az összes koleszterin 25 %-a itt található), a hormontermeléshez.
  • A vér koleszterin: a múlt héten már láttunk, hogy hogyan kell értelmezni a vérképünket és a lipid profilt amit benne találunk. Számos kutatás igazolja, hogy a koleszterin nem függ össze a halálozással, vagy negatív a korreláció – ha magasabb a koleszterin, akkor tovább élsz.[1-5] 2015-ben kijött az egyik tudományos folyóiratnak egy különszáma, melyben a teljes hipotézist cáfolják az írók – és a felmerülő kérdéseket és anomáliákat is megválaszolják.[6] Az össz. koleszterin szint olyan mértékben haszontalan, hogy a Japán Atheroszklerózis Társaság 2007 óta nem használja mint diagnosztikus értéket, ill. kezelési kritériumot.
  • A telített zsírok: a hivatalos rehabilitáció még várat egy kicsit magára. Amíg nincs elfogadva, hogy a „magas LDL = szívbetegség” egyenlet nem ilyen egyszerű, addig mindent, ami emeli az LDL-szintet rossznak tekintenek. A probléma viszont az, hogy az LDL egy szállító molekula, feladata, hogy a zsírt a májból a perifériás szövetekhez (izmok, szervek) szállítsa. Ha több zsírt kell szállítani, akkor több LDL fog keletkezni. A telített zsírok tehát emelik az LDL-t. Persze felmerül a kérdés: mennyire? Duplázzák? Nos, nem. 5-10 %-kal maximum – ez egy 180 mg/dl-es koleszterin esetén 198 mg/dl-t jelent, tehát gyakorlatilag nincs különbség. Továbbá a telített zsírok a HDL-szintet is megemelik, és nagyobb mértékben, mint az LDL-t. Ráadásul a telített zsír hatására mind az LDL, mind a HDL részecskék mérete nő (minél nagyobbak, annál ellenállóbbak leszek). Általánosságban az eredmények azt mutatják, hogy a szív- és érrendszeri betegségeket azok az élelmiszerek okozzák, amikkel a telített zsírokat próbáljuk helyettesíteni.[7-9]

Összefoglalás: nem a koleszterin és nem a telített zsír okozza a szív- és érrendszeri betegségeket. Nyugodtan ehetsz egész tojást, zsíros tejtermékeket és zsíros húsokat.

„Rendben, de ha nem ezek okozzák a problémát, akkor mi?” – A jövő héten kiderül…


ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. J Epidemiol. 2011;21(1):67-74. Epub 2010 Dec 11. Low cholesterol is associated with mortality from stroke, heart disease, and cancer: the Jichi Medical School Cohort Study. Nago N1, Ishikawa S, Goto T, Kayaba K.
  2. J Eval Clin Pract. 2012 Feb;18(1):159-68. doi: 10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x. Epub 2011 Sep 25. Is the use of cholesterol in mortality risk algorithms in clinical guidelines valid? Ten years prospective data from the Norwegian HUNT 2 study. Petursson H1, Sigurdsson JA, Bengtsson C, Nilsen TI, Getz L.
  3. J Am Geriatr Soc. 2011 Oct;59(10):1779-85. doi: 10.1111/j.1532-5415.2011.03593.x. Epub 2011 Sep 21. Association between serum cholesterol and noncardiovascular mortality in older age. Newson RS1, Felix JF, Heeringa J, Hofman A, Witteman JC, Tiemeier H.
  4. Lancet. 2001 Aug 4;358(9279):351-5.Cholesterol and all-cause mortality in elderly people from the Honolulu Heart Program: a cohort study. Schatz IJ1, Masaki K, Yano K, Chen R, Rodriguez BL, Curb JD.
  5. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:V-VI. Challenging Plasma Cholesterol as a Risk Factor for Cardiovascular Disease. Koletzko B.
  6. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:1-116. doi: 10.1159/000381654. Epub 2015 Apr 29. Towards a Paradigm Shift in Cholesterol Treatment. A Re-examination of the Cholesterol Issue in Japan. Hamazaki T, Okuyama H, Ogushi Y, Hama R.
  7. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi: 10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  8. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):502-9. doi: 10.3945/ajcn.2008.26285. Epub 2010 Jan 20. Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  9. Neth J Med. 2011 Sep;69(9):372-8. Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease. Kuipers RS1, de Graaf DJ, Luxwolda MF, Muskiet MH, Dijck-Brouwer DA, Muskiet FA.
Tovább olvasok
Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Ez a cikk után kétszer is meggondolod, hogy szedj-e kiegészítőt!

Egy új tanulmány szerint azok, akik táplálékkiegészítőket szednek, májkárosodást szenvedhetnek.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem