Jó hír: ehetsz egész tojást és zsíros húst!

Szinte mindenki ismeri a mantrát, mely szerint a zsírszegény, alacsony koleszterintartalmú élelmiszerek, ill. a telítetlen zsírokat tartalmazó ételek a szív- és érrendszeri betegségek elkerülésének alapjai.

Szinte mindenki ismeri a mantrát, mely szerint a zsírszegény, alacsony koleszterintartalmú élelmiszerek, ill. a telítetlen zsírokat tartalmazó ételek a szív- és érrendszeri betegségek elkerülésének alapjai.

Azt már kicsit kevesebben tudják, hogy az elméletet, mely szerint a telített zsírok és a koleszterin okozza a szív- és érrendszeri betegségeket a tudományos körökben a mai napig „lipid-hipotézis”-ként emlegetik. Hipotézis, mivel a mai napig nincs bizonyítéka – sőt, egyre több kutatás igazolja, hogy sem az étrendi koleszterin, sem az étrendi telített zsír (és – mint a múlthéten láttuk – még a vér koleszterin sem) felelős ezekért a kórképekért.

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Mi rossz a vérképedben?

Kezdjük az érvekkel:

  • Az étrendi koleszterin: a 2015-ben kiadott Dietary Guidelines (Táplálkozási Irányelvek) tudományos összefoglalójában rehabilitálták. Az indoklás az volt, hogy a felgyülemlett adatok alapján a koleszterin fogyasztása biztonságos, nincs olyan maximális érték, ami fölött betegségek kialakulásához vezetne. A koleszterin amúgy olyannyira fontos az élethez, hogy minden egyes sejtünk képes szintetizálni. Nélkülözhetetlen a sejtek membránjának felépüléséhez, az idegsejtek közötti kommunikációhoz (neurotranszmisszióhoz – az agyunk a testünk tömegének mindössze 2-3%-a, de az összes koleszterin 25 %-a itt található), a hormontermeléshez.
  • A vér koleszterin: a múlt héten már láttunk, hogy hogyan kell értelmezni a vérképünket és a lipid profilt amit benne találunk. Számos kutatás igazolja, hogy a koleszterin nem függ össze a halálozással, vagy negatív a korreláció – ha magasabb a koleszterin, akkor tovább élsz.[1-5] 2015-ben kijött az egyik tudományos folyóiratnak egy különszáma, melyben a teljes hipotézist cáfolják az írók – és a felmerülő kérdéseket és anomáliákat is megválaszolják.[6] Az össz. koleszterin szint olyan mértékben haszontalan, hogy a Japán Atheroszklerózis Társaság 2007 óta nem használja mint diagnosztikus értéket, ill. kezelési kritériumot.
  • A telített zsírok: a hivatalos rehabilitáció még várat egy kicsit magára. Amíg nincs elfogadva, hogy a „magas LDL = szívbetegség” egyenlet nem ilyen egyszerű, addig mindent, ami emeli az LDL-szintet rossznak tekintenek. A probléma viszont az, hogy az LDL egy szállító molekula, feladata, hogy a zsírt a májból a perifériás szövetekhez (izmok, szervek) szállítsa. Ha több zsírt kell szállítani, akkor több LDL fog keletkezni. A telített zsírok tehát emelik az LDL-t. Persze felmerül a kérdés: mennyire? Duplázzák? Nos, nem. 5-10 %-kal maximum – ez egy 180 mg/dl-es koleszterin esetén 198 mg/dl-t jelent, tehát gyakorlatilag nincs különbség. Továbbá a telített zsírok a HDL-szintet is megemelik, és nagyobb mértékben, mint az LDL-t. Ráadásul a telített zsír hatására mind az LDL, mind a HDL részecskék mérete nő (minél nagyobbak, annál ellenállóbbak leszek). Általánosságban az eredmények azt mutatják, hogy a szív- és érrendszeri betegségeket azok az élelmiszerek okozzák, amikkel a telített zsírokat próbáljuk helyettesíteni.[7-9]

Összefoglalás: nem a koleszterin és nem a telített zsír okozza a szív- és érrendszeri betegségeket. Nyugodtan ehetsz egész tojást, zsíros tejtermékeket és zsíros húsokat.

„Rendben, de ha nem ezek okozzák a problémát, akkor mi?” – A jövő héten kiderül…


ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. J Epidemiol. 2011;21(1):67-74. Epub 2010 Dec 11. Low cholesterol is associated with mortality from stroke, heart disease, and cancer: the Jichi Medical School Cohort Study. Nago N1, Ishikawa S, Goto T, Kayaba K.
  2. J Eval Clin Pract. 2012 Feb;18(1):159-68. doi: 10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x. Epub 2011 Sep 25. Is the use of cholesterol in mortality risk algorithms in clinical guidelines valid? Ten years prospective data from the Norwegian HUNT 2 study. Petursson H1, Sigurdsson JA, Bengtsson C, Nilsen TI, Getz L.
  3. J Am Geriatr Soc. 2011 Oct;59(10):1779-85. doi: 10.1111/j.1532-5415.2011.03593.x. Epub 2011 Sep 21. Association between serum cholesterol and noncardiovascular mortality in older age. Newson RS1, Felix JF, Heeringa J, Hofman A, Witteman JC, Tiemeier H.
  4. Lancet. 2001 Aug 4;358(9279):351-5.Cholesterol and all-cause mortality in elderly people from the Honolulu Heart Program: a cohort study. Schatz IJ1, Masaki K, Yano K, Chen R, Rodriguez BL, Curb JD.
  5. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:V-VI. Challenging Plasma Cholesterol as a Risk Factor for Cardiovascular Disease. Koletzko B.
  6. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:1-116. doi: 10.1159/000381654. Epub 2015 Apr 29. Towards a Paradigm Shift in Cholesterol Treatment. A Re-examination of the Cholesterol Issue in Japan. Hamazaki T, Okuyama H, Ogushi Y, Hama R.
  7. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi: 10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  8. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):502-9. doi: 10.3945/ajcn.2008.26285. Epub 2010 Jan 20. Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  9. Neth J Med. 2011 Sep;69(9):372-8. Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease. Kuipers RS1, de Graaf DJ, Luxwolda MF, Muskiet MH, Dijck-Brouwer DA, Muskiet FA.
Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

A prosztatarák 3 gyakori tünete, amit sosem szabad figyelmen kívül hagynod

Ha korán észreveszed őket, sokkal nagyobb az esélyed a gyógyulásra.

10 perc, otthon, egyetlen eszközzel? Milyen edzés az ilyen? Életmentő!

Ezt csináld, ha a nagy hidegben nem tudod rászánni magad a futásra.

Szabadulj meg a manuális fogkefédtől és ruházz be egy elektromosba! Elmondjuk, miért

Lehet, hogy drágábbak, de sokkal több előnyük van, mint hinnéd!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft