Szív- és érrendszeri betegségek: ki a bűnös?

Az előző cikkekben láttuk, hogy milyen tévhitek vannak a szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatban. Rehabilitáltuk a telített zsírokat és a koleszterint is. Mindez remek, de az emberek 30 %-a továbbra is valamilyen szív- és érrendszeri betegségben hal meg. Tehát, valami csak felelős ezért!
Forrás: europress

Az előző cikkekben láttuk, hogy milyen tévhitek vannak a szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatban. Rehabilitáltuk a telített zsírokat és a koleszterint is. Mindez remek, de az emberek 30 %-a továbbra is valamilyen szív- és érrendszeri betegségben hal meg. Tehát, valami csak felelős ezért!

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Mi rossz a vérképedben?

Az 1960-as években a koleszterin és a telített zsírok démonizálása után megkezdődött a kampány az „egészséges” étkezés mellett. Az emberek elkezdtek zsírszegény/low-fat dolgokat vásárolni, diétás és koleszterinmentes ételeket fogyasztani. A káros sertés/kacsa/libazsírt és vajat felváltotta a napraforgóolaj és egyéb magas telítetlen zsírtartalmú növényi olajok, illetve a margarin.

Egyetlen baj van azzal, ha az ételünkből kivesszük a zsírt: ehetetlen lesz (mármint ízre). Éppen ezért valamivel ehetővé/kívánatossá kellett tenni. A megoldás? Cukor!

Ha megnézzük a statisztikákat, akkor a következőt látjuk:

1. az elmúlt 50-100 évben folyamatosan csökkent az állati eredetű zsírok fogyasztása

Kép

2. nőtt a cukor és növényi olajok fogyasztás.

Kép

Tehát az emberek tényleg elkezdtek egészségesebben élni.

Várjunk csak! Hiszen a szív- és érrendszeri betegségek, illetve az elhízás aránya is nőtt!

Kép

Mindig mondogatom: az asszociáció nem egyenlő a kauzalitással – tehát attól, hogy két dolog egy időben történik, még nincs köztük ok-okozati összefüggés. Mindenesetre érdemes ezen az úton elindulni.

Mik azok a faktorok, amik a szív- és érrendszeri betegségekért felelősek?

  1. Cukor: ha a vérünkben túl magas a glükóz koncentrációja, akkor a glükóz képes reakcióba lépni a fehérjékkel. A reakciót Maillard-reakciónak hívják. A fehérjékhez való kapcsolódás eredményeként azok működésképtelenné válnak – és az immunrendszerünk mint idegen fehérjéket ismeri fel. Ennek köszönhetően meg is támadja – az eredmény: gyulladás. Az LDL-részecskéket is képes károsítani, így azokat nem tudják már a sejtek felvenni – és ekkor az érfalhoz tapadnak, ahol egy gyulladási reakciót beindítva idővel plakkot képeznek. Itt jön ki, hogy miért fontos, hogy nagy legyen az LDL-részecske – a nagy részecskék nem képesek az érfalának sejtjei közé beékelődni. Ebből látszik, hogy az LDL csak egy statiszta a szív- és érrendszeri betegségeknél. Képzeljük el ezt úgy, mint egy harcmezőt, aminek egyik felén 8-10 géppuskaállás található. Ha kiküldök 200 embert, lelőnek 180-t. És ha 100 embert küldök ki, akkor jobb lesz az arányom? Valószínűleg nem, sőt! Nem a kiküldött emberek számát (LDL) kell csökkenteni – hanem a géppuskaállásokét (cukor és szabad gyökök)!
  2. Omega-6 zsírsavak: a testünkben az Omega-3 és Omega-6 zsírsavaknak egyaránt fontos szerepe van. Mind a kettő nagyon fontos – egyik nélkül sem tudunk élni. Viszont a normális 1:1-1:3 arány (omega-3:omega-6) mára elcsúszott 1:15-1:30 felé. A magas omega-6 gyulladáshoz vezet, a gyulladás pedig szabad gyökök termelődéséhez. A szabad gyök pedig az LDL-t képes károsítani.
  3. Transz-zsírsavak: az ember természetes forrásból transzzsírsavat gyakorlatilag nem vitt be az 1900-as évek előtt. A telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajok melegítésével, ill. hidrogénezésével képződő zsírsavak a szervezetünkben gyulladást okoznak. A transz-zsírsavak nem csak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát növelik jelentősen, de az elhízás és a cukorbetegség, ill. a metabolikus szindróma valószínűségét.

Összefoglalva: az egészséges étrend nem kvantumfizika – egy kis józanész kell hozzá, semmi más. Ehetünk húst, tojást, vajat, sok zöldséget, némi gyümölcsöt. Kerüljük el a cukrot, a növényi olajokat és az olyan feldolgozott szemét élelmiszereket, amik tele vannak transz-zsírsavakkal (tipp: margarin). Ezzel már nagyban csökkentjük a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.


ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

A hét táplálkozási tippje: Az egészséges sushi nyomában

Így fogyaszd a japán finomságot, akkor nem lehet baj.

Azt hiszed, mindent tudsz a sneakerekről? Hidd el, DABLTY még neked is tud újat mondani - VIDEÓ

Trunk Tamás alias DABLTY még csak 14 éves, de ha sportcipőkről van szó, már most "nagy öregnek" számít: évek óta blogol, cikkeket publikál, és könyve is jelent már meg a témában.

Kardiózás: mikor érdemes alkalmazni és mikor felesleges?

Kardiózás – az egészség sarokköve, a fogyás alapja, a nélkülözhetetlen összetevő egy csodás fizikumhoz. Vagy mégsem? Mi az igazság? Vannak, akik reggeltől estig futnak. Vannak (szerény személyem is), akik a busz után se. Mi akkor az igazság? Kell-e kardió? Jó-e a fogyáshoz?

3 dolog, amit semmiképp ne vigyél be edzés előtt

Ezeket felejtsd el, ha jól akarsz teljesíteni.

Megöl a munkád? Nem lehetetlen! Akkor is életveszélyben lehetsz, ha irodában dolgozol

Ha életveszélyes munkáról van szó, valószínűleg neked is az extrém körülmények között végzett állások jutnak eszedbe. Például ha valaki katona, tűzoltó vagy éppen tetőfedő. Pedig egy szakértő szerint az irodában sem vagy biztonságban - és nem azért, mert ott bármilyen szerencsétlen baleset érhet.

Itt a tudományos magyarázat arra, miért találod annyira vonzónak a kolléganődet

Mindegy, mennyire próbálsz ellenállni, biztos, hogy legalább egy olyan nő lesz az életedben, akit a munkahelyedről ismersz és vonzónak találod. Egy kutatás pedig arra is róvilágított, miért jön be a kolléganőd.

A hét edzéstippje: 256 ismétlés a nagyobb mellizmokért

Nem nő a mellizmod? Akkor lehet, hogy nem megfelelő edzést követsz. Egy személyi edző elárulja, milyen gyakorlatokkal érhetsz el látványos eredményeket.

5 ok, amiért jót tesz az egészségednek, ha sportközvetítést nézel

A foci-vb idején mindenki lázba jön, és még az is választ magának egy kedvenc csapatot, aki amúgy nem túl nagy sportrajongó. Egy kutatás szerint pedig nem csak a szórakozásért érdemes meccset nézni, hanem akkor is, ha szeretnél egészségesebb lenni.

Viszlát, hereverejték! Tippek izzadás és kidörzsölődés ellen, hogy friss maradjon a csomagod

A nyárnak számtalan előnye van: jó az idő, végre lehet fürdeni, grillezni és sörözni. Ezek miatt minden férfi nagyon várja az évszakot. Az egyetlen probléma viszont a fokozott izzadás. Igen, ilyenkor még az alsónadrágod tartalma is erősebben verejtékezik, ami elég kellemetlen.

A 10 legjobb kérdés az első randira

Ha a megfelelő kérdésekkel készülsz az első randira, elérheted, hogy megnyíljon a kiszemelted és akár meg is tudod nevettetni (egy kutatásból az is kiderült, hogy a legtöbb nő számára a humor is fontos jellemzője az ideális férfinak).

A spermium újonnan felfedezett sejtszervecskéje lehet felelős a férfi meddőségért

A Toledói Egyetem kutatói eddig azonosítatlan centriólumra bukkantak a hímivarsejtben.

Olajban sütés: Melyik a legegészségesebb zsiradék, amit használhatsz?

Nem titok, hogy a bő olajban sütés nem épp az ételek legegészségesebb elkészítési módja. Azonban vannak olyan kaják, amiket csak így lehet megcsinálni és egyszer-egyszer semmi probléma nincs azzal, ha így készült ételt eszel. Az viszont egyáltalán nem mindegy, hogy milyen olajat választasz a sütéshez. Kiderítettük, melyik a lehető legjobb olaj a sütéshez!

Ha rendszeresen erősítesz, tovább is élhetsz!

Az egészséges, hosszú élet kulcsa a súlyzó: egy kutatás szerint ugyanis ha rendszeresen végzel erősítő edzést, csökken az esély arra, hogy hirtelen elpatkolj. Ez persze akkor a leghatásosabb módszer, ha idősebb korodban sem hanyagolod el a sportolást.

Sok volt a légkondi? 5 tipp, hogy hamarabb elűzhesd a köhögést

Mutatunk pár biztos megoldást az idegesítő tünetre, ami ellen hatástalan fegyver az antibiotikum.

9 egészséges nasi, amit bátran ehetsz a munkában vagy otthon

A munka mellett fontos, hogy olyan ételeket egyél, amelyek kellő mennyiségű tápanyaggal látnak el, így hatékonyabb lehetsz egész nap. Éppen ezért most olyan egészséges nasikat gyűjtöttünk össze, amelyek könnyen hordozhatóak, laktatóak és finomak.

Ha rendszeresen szeded ezt a vitamint, a cerkád hálás lesz érte!

Tudunk egy újabb okot arra, hogy a nyarat ne a hűvös lakásban töltsd, hanem legalább naponta pár percre kimenj és süttesd magadat a napfényben: a cerkád nagyon hálás lesz azért, ha megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz juttatod a szervezetedet, ugyanis ez a tápanyag csökkenti a merevedési zavarok kialakulásának kockázatát.

Lassan járj, tovább élsz? Egy kutatásból kiderül, tényleg igaz-e a mondás!

Téged is idegesítenek azok az emberek, akik lassan andalognak előtted, miközben te szereted gyorsabban szedni a lábadat? Kutatók szerint viszont nem mindegy, milyen tempóban sétálsz, ugyanis ebből megjósolható, meddig fogsz élni.

Ezért kellene minden egyes nap megenned egy narancsot

Minden nap egy alma az orvost távoltartja - így szól a mondás. De behelyettesíthetnénk akár a narancsot is (bár tény, hogy akkor lőttek a frappáns rímnek), hiszen a narancs is legalább annyira egészséges! Éppen ezért kellene megenned belőle naponta legalább egyet.

Fury visszatért, de olyan rossz meccse volt, hogy ő is inkább a nézőtéren zajló bunyót nézte

Sefer Seferi nem sok vizet zavart, az albán bunyós négy menetet bírt az angol óriás ellen.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem