Szív- és érrendszeri betegségek: ki a bűnös?

Szív- és érrendszeri betegségek: ki a bűnös?
Forrás: europress

Az előző cikkekben láttuk, hogy milyen tévhitek vannak a szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatban. Rehabilitáltuk a telített zsírokat és a koleszterint is. Mindez remek, de az emberek 30 %-a továbbra is valamilyen szív- és érrendszeri betegségben hal meg. Tehát, valami csak felelős ezért!

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Mi rossz a vérképedben?

Az 1960-as években a koleszterin és a telített zsírok démonizálása után megkezdődött a kampány az „egészséges” étkezés mellett. Az emberek elkezdtek zsírszegény/low-fat dolgokat vásárolni, diétás és koleszterinmentes ételeket fogyasztani. A káros sertés/kacsa/libazsírt és vajat felváltotta a napraforgóolaj és egyéb magas telítetlen zsírtartalmú növényi olajok, illetve a margarin.

Egyetlen baj van azzal, ha az ételünkből kivesszük a zsírt: ehetetlen lesz (mármint ízre). Éppen ezért valamivel ehetővé/kívánatossá kellett tenni. A megoldás? Cukor!

Ha megnézzük a statisztikákat, akkor a következőt látjuk:

1. az elmúlt 50-100 évben folyamatosan csökkent az állati eredetű zsírok fogyasztása

Kép

2. nőtt a cukor és növényi olajok fogyasztás.

Kép

Tehát az emberek tényleg elkezdtek egészségesebben élni.

Várjunk csak! Hiszen a szív- és érrendszeri betegségek, illetve az elhízás aránya is nőtt!

Kép

Mindig mondogatom: az asszociáció nem egyenlő a kauzalitással – tehát attól, hogy két dolog egy időben történik, még nincs köztük ok-okozati összefüggés. Mindenesetre érdemes ezen az úton elindulni.

Mik azok a faktorok, amik a szív- és érrendszeri betegségekért felelősek?

  1. Cukor: ha a vérünkben túl magas a glükóz koncentrációja, akkor a glükóz képes reakcióba lépni a fehérjékkel. A reakciót Maillard-reakciónak hívják. A fehérjékhez való kapcsolódás eredményeként azok működésképtelenné válnak – és az immunrendszerünk mint idegen fehérjéket ismeri fel. Ennek köszönhetően meg is támadja – az eredmény: gyulladás. Az LDL-részecskéket is képes károsítani, így azokat nem tudják már a sejtek felvenni – és ekkor az érfalhoz tapadnak, ahol egy gyulladási reakciót beindítva idővel plakkot képeznek. Itt jön ki, hogy miért fontos, hogy nagy legyen az LDL-részecske – a nagy részecskék nem képesek az érfalának sejtjei közé beékelődni. Ebből látszik, hogy az LDL csak egy statiszta a szív- és érrendszeri betegségeknél. Képzeljük el ezt úgy, mint egy harcmezőt, aminek egyik felén 8-10 géppuskaállás található. Ha kiküldök 200 embert, lelőnek 180-t. És ha 100 embert küldök ki, akkor jobb lesz az arányom? Valószínűleg nem, sőt! Nem a kiküldött emberek számát (LDL) kell csökkenteni – hanem a géppuskaállásokét (cukor és szabad gyökök)!
  2. Omega-6 zsírsavak: a testünkben az Omega-3 és Omega-6 zsírsavaknak egyaránt fontos szerepe van. Mind a kettő nagyon fontos – egyik nélkül sem tudunk élni. Viszont a normális 1:1-1:3 arány (omega-3:omega-6) mára elcsúszott 1:15-1:30 felé. A magas omega-6 gyulladáshoz vezet, a gyulladás pedig szabad gyökök termelődéséhez. A szabad gyök pedig az LDL-t képes károsítani.
  3. Transz-zsírsavak: az ember természetes forrásból transzzsírsavat gyakorlatilag nem vitt be az 1900-as évek előtt. A telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajok melegítésével, ill. hidrogénezésével képződő zsírsavak a szervezetünkben gyulladást okoznak. A transz-zsírsavak nem csak a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát növelik jelentősen, de az elhízás és a cukorbetegség, ill. a metabolikus szindróma valószínűségét.

Összefoglalva: az egészséges étrend nem kvantumfizika – egy kis józanész kell hozzá, semmi más. Ehetünk húst, tojást, vajat, sok zöldséget, némi gyümölcsöt. Kerüljük el a cukrot, a növényi olajokat és az olyan feldolgozott szemét élelmiszereket, amik tele vannak transz-zsírsavakkal (tipp: margarin). Ezzel már nagyban csökkentjük a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.


ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Az sms-hibák, amik a következő randiba kerülnek

Az egy dolog, ha megszerzed a kiszemelted telefonszámát, de el is kell tudni hívni randzini.

Terméketlenség: A pénisz mérete is számít?

Sokan nem is tudják magukról, hogy terméketlenek, csak akkor derül rá fény, amikor gyereket szeretnének és részt vesznek egy kivizsgáláson.

Így kéne edzened, ha úgy akarsz kinézni, mint a Trónok harca Hegye

Hafþór Júlíus Björnssonnak elképesztő teherbírása van.

A hét táplálkozási tippje: Szeretnél izmos lenni? Akkor nyomj be 3 tojást edzés után

Nem véletlenül annyira fontos a regeneráció, hiszen az edzés után a testedben lejátszódó folyamatok szabják meg, mennyire leszel izmos.

A sör lehet a globális felmelegedés következő áldozata

Valószínűleg emiatt egy kicsivel többen figyelnek majd oda a környezetvédelemre.

Készülj fel: A férfiak is szenvednek a menopauzától

Nem csak a nőknél jelentkeznek furcsa tünetek a menopauza miatt, hanem a férfiakat is érinti a jelenség.

A hét edzéstippje: mely gyakorlatokkal lehet a legtöbb zsírt elégetni?

Valószínűleg az egyik leggyakoribb kérdés, amit megkapnak a személyi edzők, hogy melyek azok a gyakorlatok, amikkel a legtöbb zsírt el lehet égetni.

MMA-debütálásra készül a világ egyik legfélelmetesebb embere

Martyn Forddal a nyílt utcán se nagyon kerülnénk szembe, nemhogy az oktagonban.

Nurmagomedov is kihívta egy meccsre Floyd Mayweathert

A Conor McGregor által megkezdett úton jár a dagesztáni bunyós.

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem