A legnépszerűbb (hatástalan) zsírégető

Találós kérdés: Mi a legfontosabb kiegészítő, ha zsírt szeretnénk veszíteni?
Forrás: getty images

Találós kérdés: Mi a legfontosabb kiegészítő, ha zsírt szeretnénk veszíteni?

Olvasd el ezt is!

Segítek: mindenki egyből ezt kezdi el szedni, ha fogyni szeretne. Minden hölgy ezt a vegyületet tartalmazó italokat issza edzés előtt/alatt. Mindenki. A különféle kiegészítőket áruló cégeknél a zsírégető kategóriában található.

Szóval? Az L-karnitin.

Mindenki beveszi edzés előtt az L-karnitint, azért, mert akkor majd edzés közben több zsírt fog égetni. Bár így lenne…

L-Karnitin alapok:

A szervezetünkben a zsírsavak lebontása a mitokondriumokban történik. Viszont, a zsírsavak (és trigliceridek) a sejtek plazmájában, a mitokondriumon kívül találhatók. Ahhoz, hogy le lehessen őket bontani, ahhoz be kell, hogy jussanak. Ebben van szerepe az L-karnitinnek. Az L-karnitin része annak a szállító rendszernek (transzporternek) ami a sejtplazmából a zsírsavakat a mitokondriumok belsejébe bejuttatja.

Az elmélet egyszerű: ha nő az L-karnitin mennyisége, akkor több zsírsav jut be, több tud elégni és a preferált üzemanyag a zsírsav lesz. Ezzel nehéz lenne vitatkozni!

Akkor mi a probléma?

  1. Az L-karnitin nagyon rosszul szívódik fel a belünkből. A szájon át bevitt mennyiségnek csak kis százaléka jut be a vérünkbe (kevesebb mint 20 %-a).[1,2]
  2. A testünkben található összes L-karnitin 95 %-a az izmokban van. Ez azt jelenti, hogy a vérünk és az izmok között nagyon nagy a koncentráció különbség, az izmok javára. Képzeljünk el két szobát, egyikben kevés ember van, másikban sok. Azt a keveset nehéz rávenni, hogy átmenjen abba, amiben sokan vannak. Ugyanez a helyzet az L-karnitinnel is – a koncentráció az izmokba történő felvétel ellen dolgozik.[3,4]
  3. Az izmokon található karnitin szállító – ami segítségével az izmok képesek az L-karnitint felvenni – inzulinnal működik. Olyan mint a glükóz transzporter – csak akkor tudja felvenni az izom az L-karnitint, ha az inzulinszint megemelkedik.

Leegyszerűsítve: a szájon át bevett L-karnitin nem növeli az izmok L-karnitin tartalmát. Innentől kezdve pedig nem számíthatunk fokozott zsírsavfelhasználásra. Számos kutatást végeztek már az L-karnitinnal, de a teljesítményfokozó, zsírégetést növelő hatását nem sikerült igazolni.

Most azt mondhatjátok: „De Norbi, akkor vigyük be valamilyen szénhidráttal együtt!” és igazatok lenne. Egy kísérletben 6 hónapig tartó kiegészítéssel sikerült 21 %-kal megnövelni az izmok L-karnitin tartalmát. Az izom metabolizmusa pedig az elvártaknak megfelelően változott – fokozódott a zsírégetés. Ez remek! Sajnos egy baj van: a töltést napi 2-szer elfogyasztott, 2 g L-karnitin-L-tartarátot és 80 g glükózt (!!!) tartalmazó itallal érték el. Napi 160 g szőlőcukrot kellett fél évig minden nap meginni. Gondolom érthető, hogy ez a megoldás miért nem alkalmazható diétában.[5,6]

Akkor az L-karnitin teljesen haszontalan?

Nem. Számos pozitív hatása van:

  • túlsúlyos emberekben javítja a glükóz toleranciát,[7-11]
  • védi az idegsejteket (neuroprotektív)[12-14]
  • csökkenti a súlyzós edzés következtében kialakuló izomkárosodást, gyorsítja a regenerálódást.[15,16]

Zsírégetéshez viszont ne vegyünk L-karnitint!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék:

  1. Eur J Clin Pharmacol. 1988;35(5):555-62.Pharmacokinetics of intravenous and oral bolus doses of L-carnitine in healthy subjects.Harper P1, Elwin CE, Cederblad G.
  2. Arzneimittelforschung. 1988 Dec;38(12):1830-4.Plasma and urine pharmacokinetics of free and of short-chain carnitine after administration of carnitine in man.Segre G1, Bianchi E, Corsi M, D’Iddio S, Ghirardi O, Maccari F.
  3. Transl Res. 2013 Feb;161(2):73-84. doi: 10.1016/j.trsl.2012.10.006. Epub 2012 Nov 5.Translating the basic knowledge of mitochondrial functions to metabolic therapy: role of L-carnitine.Marcovina SM1, Sirtori C, Peracino A, Gheorghiade M, Borum P, Remuzzi G, Ardehali H.
  4. Physiol Rev. 1983 Oct;63(4):1420-80.Carnitine–metabolism and functions.Bremer J.
  5. J Physiol. 2013 Sep 15;591(18):4655-66. doi: 10.1113/jphysiol.2013.255364. Epub 2013 Jul 1.Skeletal muscle carnitine loading increases energy expenditure, modulates fuel metabolism gene networks and prevents body fat accumulation in humans. Stephens FB1, Wall BT, Marimuthu K, Shannon CE, Constantin-Teodosiu D, Macdonald IA, Greenhaff PL.
  6. J Physiol. 2011 Feb 15;589(Pt 4):963-73. doi: 10.1113/jphysiol.2010.201343. Epub 2011 Jan 4.Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans.Wall BT1, Stephens FB, Constantin-Teodosiu D, Marimuthu K, Macdonald IA, Greenhaff PL.
  7. Nutr Metab (Lond). 2010 Apr 16;7:30. doi: 10.1186/1743-7075-7-30.Role of carnitine in disease.Flanagan JL1, Simmons PA, Vehige J, Willcox MD, Garrett Q.
  8. Diabetes Res Clin Pract. 1991 Dec;14(3):191-5.Carnitine improves peripheral glucose disposal in non-insulin-dependent diabetic patients.Capaldo B1, Napoli R, Di Bonito P, Albano G, Saccà L.
  9. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:99-107.Carnitine in type 2 diabetes. Mingrone G1.
  10. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:1-16.The role of the carnitine system in human metabolism.Foster DW1.
  11. Hypertension. 2009 Sep;54(3):567-74. doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.109.132522. Epub 2009 Jul 20.Ameliorating hypertension and insulin resistance in subjects at increased cardiovascular risk: effects of acetyl-L-carnitine therapy.Ruggenenti P1, Cattaneo D, Loriga G, Ledda F, Motterlini N, Gherardi G, Orisio S, Remuzzi G.
  12. Nutrients. 2011 Aug;3(8):735-55. doi: 10.3390/nu3080735. Epub 2011 Aug 10.Metabolic agents that enhance ATP can improve cognitive functioning: a review of the evidence for glucose,oxygen, pyruvate, creatine, and L-carnitine.Owen L1, Sunram-Lea SI.
  13. Metab Brain Dis. 2011 Dec;26(4):281-9. doi: 10.1007/s11011-011-9260-z. Epub 2011 Aug 26.Acetyl-L-carnitine improves cognitive functions in severe hepatic encephalopathy: a randomized and controlledclinical trial.Malaguarnera M1, Vacante M, Motta M, Giordano M, Malaguarnera G, Bella R, Nunnari G, Rampello L, Pennisi G.
  14. Neuroscience. 2012 May 17;210:296-307. doi: 10.1016/j.neuroscience.2012.03.006. Epub 2012 Mar 15.Acetyl-L-carnitine treatment following spinal cord injury improves mitochondrial function correlated with remarkable tissue sparing and functional recovery.Patel SP1, Sullivan PG, Lyttle TS, Magnuson DS, Rabchevsky AG.
  15. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Feb;282(2):E474-82.L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress.Volek JS1, Kraemer WJ, Rubin MR, Gómez AL, Ratamess NA, Gaynor P.
  16. J Strength Cond Res. 2003 Aug;17(3):455-62.The effects of L-carnitine L-tartrate supplementation on hormonal responses to resistance exercise and recovery.Kraemer WJ1, Volek JS, French DN, Rubin MR, Sharman MJ, Gómez AL, Ratamess NA, Newton RU, Jemiolo B, Craig BW, Häkkinen K.
Kiakaszt a mókuskerék? Több kutatás is azt igazolja, hogy szívás a 8-órás munkanap

Több kutatást végeztek az elmúlt időszakban, melyekből kiderült, a 8-órás munkanapot rossz ötlet volt bevezetni.

11 érdekesség Mark Wahlbergről, amit nem biztos, hogy eddig tudtál

Azt tudjuk, hogy keményen edz és szeret megnevettetni minket a filmjeivel, de honnan jön a neve és minek választotta meg a Rolling Stone.

A hét edzéstippje: Így lett atomizmos Michael B. Jordan a Fekete Párduc forgatására

A sztár edzője, Corey Calliet elmondja, mi Jordan masszív izmainak titka.

Trendben erős: a Men's Health aktuális kedvencei

Nézd meg, hogy az elmúlt hetekben milyen újdonságok jelentek meg, amikkel feldobhatod a stílusodat!

Miért áll rosszabbul a hajad, ha beteg vagy?

Észrevetted már, hogy ha beteg vagy, úgy tűnik, hogy a hajad is kidől?

Gombóc Artúr padlót fogna! A csokitól jobban megy az edzés egy új kutatás szerint

A csoki nem csak a szerelem szimbóluma, hanem szuper hatással van az egészségedre is!

Egészség level Oktoberfest: Sört vedelve halmozzák az érmeket a németek a téli olimpián

Már nem lenézett alternatíva, hanem effektív sportital az alkoholmentes verzió.

Itt az egyik UFC harcos edzésterve, amivel fejlesztheted az állóképességed és robbanékonyabbá válhatsz!

Tyron Woodley pontosan ezt az edzéstervet követi, hogy kiüsse ellenfeleit a ringben.

Korán kelsz? Akkor tényleg aranyat lelsz, mert sokkal jobb vagy másoknál!

Utálsz sokáig aludni? Akkor szerencséd van, a tudomány szerint ugyanis sokkal egészségesebb életet folytatsz, mint mások.

Nagy izmok bármilyen áron? A szteroidok 7 legdurvább mellékhatása

Azt tudod, hogy a szteroidok nem tesznek jót neked. De pontosan miért? Mutatjuk, milyen következményekkel kell számolnod, ha mégis kipróbálnád őket.

Még csak február van, de megtaláltuk az év legdurvább és legnevetségesebb szexkutatását!

Te hogyan sütöd a palacsintát? Feldobod, vagy lapáttal fordítod meg?

Nem találsz magadnak párt? A tudomány szerint a te készülékedben van a hiba!

Akárhogy is próbálkozol, egyszerűen nem talál rád a szerelem?

Nem semmi! Ez a férfi a borbélya tanácsára megnövesztette a szakállát és 180 fokos fordulatot vett az élete

Ha eddig nem gondoltad úgy, hogy érdemes lehet megnövesztened a szakálladat, akkor íme egy történet, ami biztos, hogy megváltoztatja majd a véleményedet.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

3 szuper teljesítménynövelő módszer, amit még nem próbáltál

A tiltott szerek, veszélyes tabletták helyett inkább válaszd a következő módszereket!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft