A legnépszerűbb (hatástalan) zsírégető

A legnépszerűbb (hatástalan) zsírégető
Forrás: getty images

Találós kérdés: Mi a legfontosabb kiegészítő, ha zsírt szeretnénk veszíteni?

Olvasd el ezt is!

Segítek: mindenki egyből ezt kezdi el szedni, ha fogyni szeretne. Minden hölgy ezt a vegyületet tartalmazó italokat issza edzés előtt/alatt. Mindenki. A különféle kiegészítőket áruló cégeknél a zsírégető kategóriában található.

Szóval? Az L-karnitin.

Mindenki beveszi edzés előtt az L-karnitint, azért, mert akkor majd edzés közben több zsírt fog égetni. Bár így lenne…

L-Karnitin alapok:

A szervezetünkben a zsírsavak lebontása a mitokondriumokban történik. Viszont, a zsírsavak (és trigliceridek) a sejtek plazmájában, a mitokondriumon kívül találhatók. Ahhoz, hogy le lehessen őket bontani, ahhoz be kell, hogy jussanak. Ebben van szerepe az L-karnitinnek. Az L-karnitin része annak a szállító rendszernek (transzporternek) ami a sejtplazmából a zsírsavakat a mitokondriumok belsejébe bejuttatja.

Az elmélet egyszerű: ha nő az L-karnitin mennyisége, akkor több zsírsav jut be, több tud elégni és a preferált üzemanyag a zsírsav lesz. Ezzel nehéz lenne vitatkozni!

Akkor mi a probléma?

  1. Az L-karnitin nagyon rosszul szívódik fel a belünkből. A szájon át bevitt mennyiségnek csak kis százaléka jut be a vérünkbe (kevesebb mint 20 %-a).[1,2]
  2. A testünkben található összes L-karnitin 95 %-a az izmokban van. Ez azt jelenti, hogy a vérünk és az izmok között nagyon nagy a koncentráció különbség, az izmok javára. Képzeljünk el két szobát, egyikben kevés ember van, másikban sok. Azt a keveset nehéz rávenni, hogy átmenjen abba, amiben sokan vannak. Ugyanez a helyzet az L-karnitinnel is – a koncentráció az izmokba történő felvétel ellen dolgozik.[3,4]
  3. Az izmokon található karnitin szállító – ami segítségével az izmok képesek az L-karnitint felvenni – inzulinnal működik. Olyan mint a glükóz transzporter – csak akkor tudja felvenni az izom az L-karnitint, ha az inzulinszint megemelkedik.

Leegyszerűsítve: a szájon át bevett L-karnitin nem növeli az izmok L-karnitin tartalmát. Innentől kezdve pedig nem számíthatunk fokozott zsírsavfelhasználásra. Számos kutatást végeztek már az L-karnitinnal, de a teljesítményfokozó, zsírégetést növelő hatását nem sikerült igazolni.

Most azt mondhatjátok: „De Norbi, akkor vigyük be valamilyen szénhidráttal együtt!” és igazatok lenne. Egy kísérletben 6 hónapig tartó kiegészítéssel sikerült 21 %-kal megnövelni az izmok L-karnitin tartalmát. Az izom metabolizmusa pedig az elvártaknak megfelelően változott – fokozódott a zsírégetés. Ez remek! Sajnos egy baj van: a töltést napi 2-szer elfogyasztott, 2 g L-karnitin-L-tartarátot és 80 g glükózt (!!!) tartalmazó itallal érték el. Napi 160 g szőlőcukrot kellett fél évig minden nap meginni. Gondolom érthető, hogy ez a megoldás miért nem alkalmazható diétában.[5,6]

Akkor az L-karnitin teljesen haszontalan?

Nem. Számos pozitív hatása van:

  • túlsúlyos emberekben javítja a glükóz toleranciát,[7-11]
  • védi az idegsejteket (neuroprotektív)[12-14]
  • csökkenti a súlyzós edzés következtében kialakuló izomkárosodást, gyorsítja a regenerálódást.[15,16]

Zsírégetéshez viszont ne vegyünk L-karnitint!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék:

  1. Eur J Clin Pharmacol. 1988;35(5):555-62.Pharmacokinetics of intravenous and oral bolus doses of L-carnitine in healthy subjects.Harper P1, Elwin CE, Cederblad G.
  2. Arzneimittelforschung. 1988 Dec;38(12):1830-4.Plasma and urine pharmacokinetics of free and of short-chain carnitine after administration of carnitine in man.Segre G1, Bianchi E, Corsi M, D’Iddio S, Ghirardi O, Maccari F.
  3. Transl Res. 2013 Feb;161(2):73-84. doi: 10.1016/j.trsl.2012.10.006. Epub 2012 Nov 5.Translating the basic knowledge of mitochondrial functions to metabolic therapy: role of L-carnitine.Marcovina SM1, Sirtori C, Peracino A, Gheorghiade M, Borum P, Remuzzi G, Ardehali H.
  4. Physiol Rev. 1983 Oct;63(4):1420-80.Carnitine–metabolism and functions.Bremer J.
  5. J Physiol. 2013 Sep 15;591(18):4655-66. doi: 10.1113/jphysiol.2013.255364. Epub 2013 Jul 1.Skeletal muscle carnitine loading increases energy expenditure, modulates fuel metabolism gene networks and prevents body fat accumulation in humans. Stephens FB1, Wall BT, Marimuthu K, Shannon CE, Constantin-Teodosiu D, Macdonald IA, Greenhaff PL.
  6. J Physiol. 2011 Feb 15;589(Pt 4):963-73. doi: 10.1113/jphysiol.2010.201343. Epub 2011 Jan 4.Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans.Wall BT1, Stephens FB, Constantin-Teodosiu D, Marimuthu K, Macdonald IA, Greenhaff PL.
  7. Nutr Metab (Lond). 2010 Apr 16;7:30. doi: 10.1186/1743-7075-7-30.Role of carnitine in disease.Flanagan JL1, Simmons PA, Vehige J, Willcox MD, Garrett Q.
  8. Diabetes Res Clin Pract. 1991 Dec;14(3):191-5.Carnitine improves peripheral glucose disposal in non-insulin-dependent diabetic patients.Capaldo B1, Napoli R, Di Bonito P, Albano G, Saccà L.
  9. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:99-107.Carnitine in type 2 diabetes. Mingrone G1.
  10. Ann N Y Acad Sci. 2004 Nov;1033:1-16.The role of the carnitine system in human metabolism.Foster DW1.
  11. Hypertension. 2009 Sep;54(3):567-74. doi: 10.1161/HYPERTENSIONAHA.109.132522. Epub 2009 Jul 20.Ameliorating hypertension and insulin resistance in subjects at increased cardiovascular risk: effects of acetyl-L-carnitine therapy.Ruggenenti P1, Cattaneo D, Loriga G, Ledda F, Motterlini N, Gherardi G, Orisio S, Remuzzi G.
  12. Nutrients. 2011 Aug;3(8):735-55. doi: 10.3390/nu3080735. Epub 2011 Aug 10.Metabolic agents that enhance ATP can improve cognitive functioning: a review of the evidence for glucose,oxygen, pyruvate, creatine, and L-carnitine.Owen L1, Sunram-Lea SI.
  13. Metab Brain Dis. 2011 Dec;26(4):281-9. doi: 10.1007/s11011-011-9260-z. Epub 2011 Aug 26.Acetyl-L-carnitine improves cognitive functions in severe hepatic encephalopathy: a randomized and controlledclinical trial.Malaguarnera M1, Vacante M, Motta M, Giordano M, Malaguarnera G, Bella R, Nunnari G, Rampello L, Pennisi G.
  14. Neuroscience. 2012 May 17;210:296-307. doi: 10.1016/j.neuroscience.2012.03.006. Epub 2012 Mar 15.Acetyl-L-carnitine treatment following spinal cord injury improves mitochondrial function correlated with remarkable tissue sparing and functional recovery.Patel SP1, Sullivan PG, Lyttle TS, Magnuson DS, Rabchevsky AG.
  15. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Feb;282(2):E474-82.L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery from exercise stress.Volek JS1, Kraemer WJ, Rubin MR, Gómez AL, Ratamess NA, Gaynor P.
  16. J Strength Cond Res. 2003 Aug;17(3):455-62.The effects of L-carnitine L-tartrate supplementation on hormonal responses to resistance exercise and recovery.Kraemer WJ1, Volek JS, French DN, Rubin MR, Sharman MJ, Gómez AL, Ratamess NA, Newton RU, Jemiolo B, Craig BW, Häkkinen K.
Tovább olvasok
5 mód, hogy megküzdj az izomlázzal

Egy kemény edzés után sem pihenhetsz, ilyenkor jön el a regeneráció ideje. Ma már számtalan módszer közül választhatsz, hogy felvedd a harcot a fájdalommal.

PL: Shaqiri beállt és hét perc alatt eldöntötte a rangadót - videó

A svájci középpályás a 70. percben állt be, nem sokkal később már a Liverpool vezetett.

Ezért fontos, hogy elhidd magadról, hogy győztes vagy

Nagyon sok pozitívummal jár, ha tényleg hiszel magadban!

Meddig lehet kibírni alvás nélkül?

Naponta 7-9 óra kellene aludnia mindenkinek a szakértők szerint. Azzal is biztosan tisztában vagy, hogy ha valaki nagyon keveset alszik, az komoly következményekkel néz szembe.

A fitnesz teszt, amivel kiderítheted, meddig fogsz élni

Nem kell hozzá semmilyen felszerelés!

A hét táplálkozási tippje: A leghatásosabb fehérjetípus az izmok visszaszerzéséhez

A betegségek, sérülések egyik legfélelmetesebb mellékhatása, hogy elveszted a nehezen megszerzett izmaidat. Azonban a fehérje egyik típusa segíthet abban, hogy gyorsabban vissza tudd őket szedni.

Footgolf - Ütő helyett lábbal a golfpályán

Egyre népszerűbb világszerte a szabadban űzött sportág.

Ha keveset alszol, hamarabb meghalhatsz

Ne virrassz, ha nem muszáj - inkább aludj többet, ha sokáig szeretnél élni.

Így fordítsd előnyödre, ha dühös vagy

Az ünnepek előtt biztos, hogy kicsit feszültebb vagy a megszokottnál - sokan pedig ezt a dühöt nagyon károsnak tartják.

A hét edzéstippje: Milyen deadlift illik a testalkatodhoz?

A klasszikus deadlift az egyik legjobb gyakorlat, amit elvégezhetsz, mivel sok izmot megdolgoztat és erősít.

A "breatharian" férfi heti 100 kalóriával abszolválja a hétköznapokat

Khai Ho elmondása szerint képes a levegőből tápanyagot nyerni.

4 mód, hogy nyugodt maradj, amikor stresszes vagy

Ezek az egyszerű trükkök sokat segíthetnek, hogy túléld a karácsony előtti pörgést!

Így kerüld el a karácsonyi stresszt: vedd meg a csajod ajándékát már most

Mindig az utolsó pillanatban ugrik be, hogy kéne virítani valami klasszat az ünnepekre? Idén csináld kicsit máshogy és az utolsó heteket töltsd masszív lazítással az idegeskedés helyett. Mutatjuk, hogy csináld.

Mindenki dobjon el mindent! A sajt lehet a hosszú élet titka

Kanadai kutatók bizonyították, amiről már régóta álmodoztunk.

Ha a nagy a lábad, máshol is nagy méretekkel rendelkezel? Lerántjuk a leplet a mítoszról

A nagy láb egyenlő a nagy zoknival. De vajon a péniszed is nagyobb, ha 48-as cipőt hordasz? Nem biztos.

A megcsalás legújabb formája: A pénzügyi hűtlenség

Ha egy kapcsolatban elmúlik a nászutas fázis, komolyabb dolgok is szóba fognak kerülni, mint az összeköltözés, az anyagiak kezelése. Ilyenkor jelenthet problémát a pénzügyi megcsalás jelensége.

Ez az 5 legpiszkosabb dolog a konditeremben

Rengetegen fordulnak meg naponta egy-egy konditeremben, emiatt nem meglepő, hogy könnyen el lehet kapni a fertőzéseket ezeken a helyeken.

Ha így viselkedik a párod a szüleiddel, nagy eséllyel megcsal

A félrelépések sokkal gyakoribbak, mint korábban, a javíthatatlan romantikusok így bizonytalanabbak, mint eddig bármikor. Egy új kutatás pedig olaj a tűzre, ugyanis érdekes eredményeket hozott a témában.

Olvasd el ezeket is

3 LAPSZÁM, MOST FÉL ÁRON 2985 FT HELYETT CSAK 1485 FT

Csak 1485 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem