Glutamin – Tényleg segít izmot építeni?

A glutamin az egyik leggyakrabban emlegetett aminosav. Amikor elmegyünk egy kiegészítőket áruló boltba, akkor az eladó a fehérje, BCAA és vitamin eladása után ezt is elkezdi nekünk ajánlgatni.

A glutamin az egyik leggyakrabban emlegetett aminosav. Amikor elmegyünk egy kiegészítőket áruló boltba, akkor az eladó a fehérje, BCAA és vitamin eladása után ezt is elkezdi nekünk ajánlgatni.

Olvasd el ezt is!

„Segít izmot építeni, gyorsítja a regenerálódást, fokozza a fehérjeszintézist”. Ejha, hát, ha mindezt tudja, akkor tényleg érdemes hozzátenni még a fehérje-BCAA kombinációhoz! Igaz, a fehérje önmagában tudja a fent felsoroltakat és valószínűleg már a BCAA is fölösleges mellé, de azért reménykedünk abban, hogy lehetséges a fejlődést még tovább fokozni – ezért megvesszük.

De tényleg segít a glutamin?

Kezdjük az elején: a glutamin egy feltételesen esszenciális aminosav. Az esszenciális aminosavak azok, amiket nem tudunk semmilyen körülmények között előállítani, ezért a szükségletet külső forrásból kell mindig fedezni! Feltételesen esszenciális – ez azt jelenti, hogy bár a szervezetünk elő tudja állítani, de előállhat olyan szituáció, amiben a szintetizált mennyiség nem elegendő. Ilyenkor a kiegészítés indokolt lehet.

Ha a nagy kiegészítőket gyártó cégek oldalait megnézzük, akkor mindenhol ki van írva, hogy „a glutamin a leggyakoribb aminosav az izmokban”. Nos, ez remek, igaz (szokás szerint) van benne egy komoly ferdítés: a glutamin ugyanis nem az izmokban található fehérjékben a leggyakoribb aminosav, hanem az izmokban található szabad aminosavak között a leggyakoribb. Az izmok szabad aminosav tartalma pedig egy átlagos 70 kg-s férfiban kb. 85 g.[1] A 40-50 kg izomtömeghez képest az a 80-100 g aminosav hirtelen elég lényegtelennek tűnik…

Persze, ettől még lehet, hogy a glutamin kiegészítés fokozza a fehérjeszintézist. Sajnos, a helyzet az, hogy eddig egy kutatás sem igazolta ezt. Ha glutamint teszünk az edzés utáni fehérje mellé, akkor nem lesz nagyobb mértékű a fehérjeszintézis, mint ha csak az üres fehérjét ittunk volna meg. A glutamin nem fokozza a fehérjeszintézist![2,3]

Akkor a glutamin teljesen értelmetlen?

Nos, nem. A glutamin az immunrendszerünk sejtjeinek egyik elsődleges tápláléka és kulcs a megfelelő működésükhöz.[5] A rendszeres, kimerítő edzést végző sportolóknál megfigyelhető az immunműködés csökkenése – ezt pedig a glutamin kiegészítés képes ellensúlyozni. Emellett igazolt, hogy a glutamin segíti a bélfal gyógyulását is – ennek fontos szerepe lehet mind az áteresztő bél szindrómával, és egyéb gyulladásos bélbetegségekkel küzdő embereknél, mind pedig a hosszú távú állóképességi sportot űző embereknél (akiknél gyakori a bélfal sérülése és az áteresztőképesség fokozódása).[4]

Összegzés: akárcsak az L-karnitin esetén, a kiegészítőket gyártó cégek olyan állításokkal árulják a glutamint, amik egyszerűen nem igazak. Ugyanakkor a glutamin nem teljesen haszontalan, immunerősítésre és a bélfal épségének megőrzésére alkalmas – ezekkel pedig közvetlenül hozzá tud járulni a sportteljesítmény javulásához. Viszont az izmokban a fehérjeszintézist nem fokozza!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék:

J Appl Physiol. 1974 Jun;36(6):693-7. Intracellular free amino acid concentration in human muscle tissue. Bergström J, Fürst P, Norée LO, Vinnars E.

Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Oct;31(5):518-29. Addition of glutamine to essential amino acids and carbohydrate does not enhance anabolism in young human males following exercise. Wilkinson SB1, Kim PL, Armstrong D, Phillips SM.

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Candow DG1, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T.

Nutrition. 1997 Jul-Aug;13(7-8):738-42.The effects of oral glutamine supplementation on athletes after prolonged, exhaustive exercise. Castell LM1, Newsholme EA.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006 Sep;9(5):607-12. Glutamine: role in gut protection in critical illness. Wischmeyer PE1.

Itt a bizonyíték arra, hogy a legtöbb férfinak jobban bejönnek a szőke nők

Egy új kutatásból az is kiderül, miért szavaz több férfi a szőkékre.

Ha erre a kis izomcsoportra is szánsz időt, sokkal többet emelhetsz!

Nem csak a fogásodat érdemes ám erősíteni ahhoz, hogy látványosabb eredményeket érj el a teremben!

5 jel, hogy dehidratált vagy, aminek semmi köze a szomjúsághoz

Ha szomjas vagy, akkor már késő, mert dehidratálttá vált a szervezeted - állítják sokan. De nem csak az italok utáni vágyakozás utalhat arra, hogy a tested szomjazik!

A 6 leggyakoribb hiba húzódzkodás közben

Így csináld, ha fejlődni akarsz.

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft