A tesztoszteronfokozók alapja – a Tribulus Terrestris mítosza

Gyakorlatilag minden kiegészítőket gyártó cégnek van egy terméke, ami a saját állítása szerint fokozza a tesztoszteron szintet. Ezekben a termékekben rendre megtalálható a Tribulus Terrestris nevű növény kivonata. Állítólag ez a növény képes növelni a tesztoszteron szintet, illetve a fizikai erőt.

Gyakorlatilag minden kiegészítőket gyártó cégnek van egy terméke, ami a saját állítása szerint fokozza a tesztoszteron szintet. Ezekben a termékekben rendre megtalálható a Tribulus Terrestris nevű növény kivonata. Állítólag ez a növény képes növelni a tesztoszteron szintet, illetve a fizikai erőt.

Olvasd el ezt is!

Persze a reklámokban mindig egy nagy izmos emberrel reklámozzák ezeket a kiegészítőket – sejtetve, hogy az illető is ettől lett olyan nagy.

Elmaradhatatlan még, hogy hozzáteszik: „Ez természetes módon fokozza a tesztoszterontermelésedet!”, utalva ezzel arra, hogy ez nem szteroid. Ugye szteroidozni csalás – de ha ez nem szteroid, akkor semmi gond, nyugodtan lehet szedni.

Hatásosak ezek a kiegészítők? Számíthatunk bármire használatuk következtében?

Kezdjük a tesztoszteron termelés alapjaival:

A férfi szervezetben megtalálható tesztoszteron nagy részét a herék termelik. A herékben található Leydig-sejtek állítják elő koleszterinből, illetve egyéb hormonális előanyagokból (pl.: dehidroepiandroszteron, androszténdion) a tesztoszteront. A szabályozás a következőképpen történik: az agyunkban a hipotalamuszból elválasztott GnRH (gonadotropinfelszabadító hormon) jelez az agyalapi mirigynek, hogy termeljen LH-t (luteinizáló hormon). Az LH-t az agyalapi mirigy leadja a vérbe – és a vérrel eljut a herékhez, ahol a Leydig-sejteken található receptorához kötődve stimulálja a tesztoszteron szintézist. Ennek hatására megnő a vér tesztoszteronszintje. A megemelkedett tesztoszteronszint jelez a hipotalamusznak, hogy sikerült elérni a kívánt hatást – vagyis megemelni a tesztoszteron szintet. Amikor ez a szint elér egy bizonyos értéket, akkor az a hipotalamuszban (és a hipofízisben is) lekapcsolja a GnRH (ill. LH) termelést, így a tesztoszterontermelés is csökken. Ezzel az ún. negatív visszacsatolással tartja a szervezetünk a megfelelő tartományban a tesztoszteron (és egyébként majd’ minden hormonunk szintjét).

Mi történik, ha szteroidokat használ az ember?

Ilyenkor nagy adag tesztoszteron származékot viszel be kívülről. Ezek a molekulák jeleznek a hipotalamusznak, hogy túl magas a tesztoszteron szint – és erre a hipotalamusz le is állítja a tested tesztoszteron termelését (persze ez nem pillanatszerű, hetek alatt épül le a saját termelés). Ez egy olyan probléma, amit a szteroid használóknak meg kell oldaniuk a ciklus végén – újra kell indítani a saját termelést.

Mit csinálna egy „természetes” tesztoszteronfokozó?

Tegyük fel, hogy a Tribulus Terrestris tényleg képes lenne emelni a tesztoszterontermelésünket. Mi történne, ha elkezdenénk használni? Hát ugye a kiindulási állapotban van valahol a tesztoszteron szintünk – úgy van beállítva, ahogy a testünk jónak gondolta. Mi erre beszedünk valamit, ami pl. a herék koleszterin-felvételének fokozásával növelni a herék tesztoszteron termelését. Erre elkezd emelkedni a tesztoszteronszint a vérünkben. Az emelkedett szintet a hipotalamusz érzékeli – és szépen visszaveszi a termelést, úgy, hogy a vérünkben a kiindulási koncentráció helyre álljon. Tehát, ott vagyunk ahonnan elindultunk. Az ilyen készítmények hatása a legjobb esetben is átmeneti lehetne. Erre az átmeneti hatásért nem érdemes sok pénzt kifizetni, átmenetileg a kávé is képes a tesztoszteronszintet megemelni: ha két hétig nem iszol kávét, majd újra elkezdesz napi szinten inni (4-5 kávé / nap), akkor a 4. hét környékén emelkedett lesz a tesztoszteron szinted (a 8. hétre pedig visszaáll a kiindulási értékre).[1]

Tehát látható, hogy ha van is hatása a Tribulusnak, az csak átmeneti lehet. A helyzet viszont az, hogy számos kutatás igazolta, hogy a Tribulus Terrestris emberben nem emeli meg a tesztoszteronszintet és nem fokozza a fizikai erőt.[2-5] Fölösleges tehát ilyen kiegészítőre költeni – csak a kiegészítőket gyártó cégek marketingfogásai miatt vannak még ezek a termékek a piacon.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Irodalomjegyzék

  1. Nutr J. 2012 Oct 19;11:86. doi: 10.1186/1475-2891-11-86.
    The effects of caffeinated and decaffeinated coffee on sex hormone-binding globulin and endogenous sex hormone levels: a randomized controlled trial.
    Wedick NM1, Mantzoros CS, Ding EL, Brennan AM, Rosner B, Rimm EB, Hu FB, van Dam RM.
  2. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Sep;10(3):340-59.
    Effects of anabolic precursors on serum testosterone concentrations and adaptations to resistance training in young men.
    Brown GA1, Vukovich MD, Reifenrath TA, Uhl NL, Parsons KA, Sharp RL, King DS.
  3. J Am Coll Nutr. 2001 Oct;20(5):520-8.
    Endocrine and lipid responses to chronic androstenediol-herbal supplementation in 30 to 58 year old men.
    Brown GA1, Vukovich MD, Martini ER, Kohut ML, Franke WD, Jackson DA, King DS.
  4. J Ethnopharmacol. 2005 Oct 3;101(1-3):319-23.
    The aphrodisiac herb Tribulus terrestris does not influence the androgen production in young men.
    Neychev VK1, Mitev VI.
  5. J Strength Cond Res. 2007 May;21(2):348-53.
    The effect of five weeks of Tribulus terrestris supplementation on muscle strength and body composition during preseason training in elite rugby league players.
    Rogerson S1, Riches CJ, Jennings C, Weatherby RP, Meir RA, Marshall-Gradisnik SM.
3 dolog, amitől izmot veszíthetsz - semmi közük az edzéshez!

Hiába teszel meg mindent az izomnövelésért, mégsem látszik az eredmény? Vagy úgy érzed, az utóbbi időben egy csomó izomtól megszabadultál?

A death metal jógánál intenzívebb edzéssel biztos, hogy nem találkoztál!

Vedd ki a szekrényből a Slayer pólódat és hörögj, ahogy csak tudsz!

7 jel, ami arra utal, hogy betegesen nárcisztikus a személyiséged

Jó, ha szereted magad, de mindennek van határa.

6 tipp, hogy mindig friss és illatos legyen az alsógatyád tartalma

Egyből a lényegre térünk: muszáj figyelned arra, hogy mindig friss legyen a csomagod. És nem csak amiatt, hogy ne érjen kellemetlenség, amikor egy nő előtt leveszed, hanem azért is, hogy egészséges maradj.

Ez az egészséges szokás sokat segít abban, hogy jobban szerepelj Tinderen

Ha szeretnél jobban teljesíteni a társkeresőn, nem csak a profilképedre és a jó nyitóüzenetre érdemes figyelned.

Teszteld a fittségedet a 100 ismétléses kihívással!

Választhatsz, hogy guggolással vagy fekvenyomással szeretnéd-e próbára tenni az erődet.

Hol kell tárolni és mikor kell cserélni a borotvapengéket? Mindkét kérdésre itt a válasz!

A kipirosodott bőr, a benőtt szőrszálak és egy csomó borotválkozás közben fellépő sérülés megelőzhető!

Itt a bizonyíték arra, hogy a legtöbb férfinak jobban bejönnek a szőke nők

Egy új kutatásból az is kiderül, miért szavaz több férfi a szőkékre.

Ha erre a kis izomcsoportra is szánsz időt, sokkal többet emelhetsz!

Nem csak a fogásodat érdemes ám erősíteni ahhoz, hogy látványosabb eredményeket érj el a teremben!

5 jel, hogy dehidratált vagy, aminek semmi köze a szomjúsághoz

Ha szomjas vagy, akkor már késő, mert dehidratálttá vált a szervezeted - állítják sokan. De nem csak az italok utáni vágyakozás utalhat arra, hogy a tested szomjazik!

A 6 leggyakoribb hiba húzódzkodás közben

Így csináld, ha fejlődni akarsz.

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft