Miért nem igaz a „minden módszer működik" elve?

Miért nem igaz a „minden módszer működik" elve?
Forrás: getty imges

Egy olyan témáról írtam ma, ami engem rendszeresen idegesít. Annyira gyakran hallom és annyira utálom! Talán az egyik leggyakoribb tévhit, amit hallani lehet az edzéssel és az étrenddel kapcsolatban: „minden módszer működik”. Ez egy lusta ember hozzáállása, aki nem akar elmerülni egy témában.

A megközelítés felületes és középszerű. Az írás nem épp egy koherens, jól megtervezett mű – csak gondoltam leírok pár kérdést, ami engem személy szerint dühít/zavar ebben a „minden működik” megközelítésben.

Kezdjük talán az elején: mi az, hogy működik?

  • Ha A feladatot elvégzed többször és ettől A-ban jobb leszel, akkor a módszer működött? Félreértés ne essék: ha valamit következetesen csinálsz (még ha az a valami hülyeség is), akkor jobb leszel benne. Eddig stimmel. Úgy is mondhatnám, hogy az ember bármit csinál, eredmény mindig van. Ha heti 3-szor 1 órát nem a TV előtt töltesz, hanem a teremben a futópadon, akkor fogyni fogsz. Ha valamivel 1 hét alatt, a másikkal meg 10 hét alatt érjük el ugyanazt a célt, akkor mind a két módszer működik? Vagy azért az egyik talán jobban működik?
  • Vegyünk egy túlsúlyos embert, aki napi 4 liter kólát iszik, rengeteg péksüteményt eszik, nassol és van rajta 50 kg fölösleg. Ha a napi 4 liter kólabevitelt lecsökkenti 2 literre, vagy akár teljesen leszokik a kóláról fogyni fog? Persze. Mennyit? Sokat. Napi 4 liter kólában kb. 450 g cukor (majd’ fél kg!) van, ami önmagában kb. 2000 kCal. Ez egy tetemes kalóriacsökkentés – az eredménye pedig egy egészen komoly fogyás lesz. Tehát a módszer működött! Tegyük most a szívünkre a kezünket: a fenti úriember helyében, fizetnénk-e súlyos összegeket egy „edzőnek” azért, hogy annyit mondjon, „Ne igyál kólát!”? Pedig volt eredménye – tehát működött…

Lemegyek a terembe és azt látom, hogy olyan emberek, akik életünk maximum 5. edzésén vannak, egy labdán (FitBall) ülnek, egyik láb felemelve, másik kézben kézi súlyzó és fej fölé nyomnak – mindezt edzői utasításra. Ilyenkor odamennék az edzőhöz és megráznám, majd megkérdeznem: „Ember, mit csinálsz?!” Persze lenne valami hülye magyarázat a szimmetria helyrerakásáról, meg a stabilizálásról, sőt, biztos, hogy a „core” kifejezés is előkerülne (ez ugyanis nagyon divatos). Nyilván, nem megyek oda – de látom, hogy mi az eredménye az ilyen gyakorlatoknak: semmi. A legtöbb, hogy az illető belejön a cirkuszi mutatványokban – tehát működik. Amikor valaki fél év edzés után is ugyanúgy néz ki, mint előtte – számomra az csalódás.

A világ legeredményesebb erőnléti edzője Charles Poliquin a következőt mondja: „The basics are the basics, and you can’t beat the basics.”, vagyis az „Az alapok az alapok és nem lehet őket legyőzni!” A fekvenyomás, a guggolás, a felhúzás és a military press – ezek köré kell építeni az edzéstervet, ezek hozzák a legtöbb eredményt. Félreértés ne essék, nincs olyan edzésterv, amit mindenkire rá lehet húzni – és nem is szabad ezt megpróbálni. Viszont guggolni 100 féleképpen lehet, akkor is, ha a sima „Back Squat”-ról beszélünk. A guggolás nem hagyható ki az edzéstervből – de a technikát az egyén biomechanikájához kell igazítani. A többivel dettó.

Ugyanez igaz az étrendek terén: az emberi élettan az emberi élettan és nem lehet megkerülni. Amikor vércsoport-, hormon típus-, metabolikus típus étrendekről beszélnek – ezek mind hangzatosak, mind mögött van egy erős pszeudo-tudományos elmélet és mind próbálja a tényeket az elmélethez igazítani, nem pedig fordítva (Sherlock Holmes).

Összefoglalva (megpróbálom összeszedni szétszórt gondolataimat): nem működik minden. Vagyis talán még jobb azt mondani, hogy vannak nagy ágyúk, gépfegyverek, pisztolyok, íjjak és a fogpiszkálók. Te döntöd el, hogy melyikkel akarsz várat ostromolni…

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Az sms-hibák, amik a következő randiba kerülnek

Az egy dolog, ha megszerzed a kiszemelted telefonszámát, de el is kell tudni hívni randzini.

Terméketlenség: A pénisz mérete is számít?

Sokan nem is tudják magukról, hogy terméketlenek, csak akkor derül rá fény, amikor gyereket szeretnének és részt vesznek egy kivizsgáláson.

Így kéne edzened, ha úgy akarsz kinézni, mint a Trónok harca Hegye

Hafþór Júlíus Björnssonnak elképesztő teherbírása van.

A hét táplálkozási tippje: Szeretnél izmos lenni? Akkor nyomj be 3 tojást edzés után

Nem véletlenül annyira fontos a regeneráció, hiszen az edzés után a testedben lejátszódó folyamatok szabják meg, mennyire leszel izmos.

A sör lehet a globális felmelegedés következő áldozata

Valószínűleg emiatt egy kicsivel többen figyelnek majd oda a környezetvédelemre.

Készülj fel: A férfiak is szenvednek a menopauzától

Nem csak a nőknél jelentkeznek furcsa tünetek a menopauza miatt, hanem a férfiakat is érinti a jelenség.

A hét edzéstippje: mely gyakorlatokkal lehet a legtöbb zsírt elégetni?

Valószínűleg az egyik leggyakoribb kérdés, amit megkapnak a személyi edzők, hogy melyek azok a gyakorlatok, amikkel a legtöbb zsírt el lehet égetni.

MMA-debütálásra készül a világ egyik legfélelmetesebb embere

Martyn Forddal a nyílt utcán se nagyon kerülnénk szembe, nemhogy az oktagonban.

Nurmagomedov is kihívta egy meccsre Floyd Mayweathert

A Conor McGregor által megkezdett úton jár a dagesztáni bunyós.

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem