Miért nem igaz a „minden módszer működik" elve?

Egy olyan témáról írtam ma, ami engem rendszeresen idegesít. Annyira gyakran hallom és annyira utálom! Talán az egyik leggyakoribb tévhit, amit hallani lehet az edzéssel és az étrenddel kapcsolatban: „minden módszer működik”. Ez egy lusta ember hozzáállása, aki nem akar elmerülni egy témában.

Egy olyan témáról írtam ma, ami engem rendszeresen idegesít. Annyira gyakran hallom és annyira utálom! Talán az egyik leggyakoribb tévhit, amit hallani lehet az edzéssel és az étrenddel kapcsolatban: „minden módszer működik”. Ez egy lusta ember hozzáállása, aki nem akar elmerülni egy témában.

A megközelítés felületes és középszerű. Az írás nem épp egy koherens, jól megtervezett mű – csak gondoltam leírok pár kérdést, ami engem személy szerint dühít/zavar ebben a „minden működik” megközelítésben.

Kezdjük talán az elején: mi az, hogy működik?

  • Ha A feladatot elvégzed többször és ettől A-ban jobb leszel, akkor a módszer működött? Félreértés ne essék: ha valamit következetesen csinálsz (még ha az a valami hülyeség is), akkor jobb leszel benne. Eddig stimmel. Úgy is mondhatnám, hogy az ember bármit csinál, eredmény mindig van. Ha heti 3-szor 1 órát nem a TV előtt töltesz, hanem a teremben a futópadon, akkor fogyni fogsz. Ha valamivel 1 hét alatt, a másikkal meg 10 hét alatt érjük el ugyanazt a célt, akkor mind a két módszer működik? Vagy azért az egyik talán jobban működik?
  • Vegyünk egy túlsúlyos embert, aki napi 4 liter kólát iszik, rengeteg péksüteményt eszik, nassol és van rajta 50 kg fölösleg. Ha a napi 4 liter kólabevitelt lecsökkenti 2 literre, vagy akár teljesen leszokik a kóláról fogyni fog? Persze. Mennyit? Sokat. Napi 4 liter kólában kb. 450 g cukor (majd’ fél kg!) van, ami önmagában kb. 2000 kCal. Ez egy tetemes kalóriacsökkentés – az eredménye pedig egy egészen komoly fogyás lesz. Tehát a módszer működött! Tegyük most a szívünkre a kezünket: a fenti úriember helyében, fizetnénk-e súlyos összegeket egy „edzőnek” azért, hogy annyit mondjon, „Ne igyál kólát!”? Pedig volt eredménye – tehát működött…

Lemegyek a terembe és azt látom, hogy olyan emberek, akik életünk maximum 5. edzésén vannak, egy labdán (FitBall) ülnek, egyik láb felemelve, másik kézben kézi súlyzó és fej fölé nyomnak – mindezt edzői utasításra. Ilyenkor odamennék az edzőhöz és megráznám, majd megkérdeznem: „Ember, mit csinálsz?!” Persze lenne valami hülye magyarázat a szimmetria helyrerakásáról, meg a stabilizálásról, sőt, biztos, hogy a „core” kifejezés is előkerülne (ez ugyanis nagyon divatos). Nyilván, nem megyek oda – de látom, hogy mi az eredménye az ilyen gyakorlatoknak: semmi. A legtöbb, hogy az illető belejön a cirkuszi mutatványokban – tehát működik. Amikor valaki fél év edzés után is ugyanúgy néz ki, mint előtte – számomra az csalódás.

A világ legeredményesebb erőnléti edzője Charles Poliquin a következőt mondja: „The basics are the basics, and you can’t beat the basics.”, vagyis az „Az alapok az alapok és nem lehet őket legyőzni!” A fekvenyomás, a guggolás, a felhúzás és a military press – ezek köré kell építeni az edzéstervet, ezek hozzák a legtöbb eredményt. Félreértés ne essék, nincs olyan edzésterv, amit mindenkire rá lehet húzni – és nem is szabad ezt megpróbálni. Viszont guggolni 100 féleképpen lehet, akkor is, ha a sima „Back Squat”-ról beszélünk. A guggolás nem hagyható ki az edzéstervből – de a technikát az egyén biomechanikájához kell igazítani. A többivel dettó.

Ugyanez igaz az étrendek terén: az emberi élettan az emberi élettan és nem lehet megkerülni. Amikor vércsoport-, hormon típus-, metabolikus típus étrendekről beszélnek – ezek mind hangzatosak, mind mögött van egy erős pszeudo-tudományos elmélet és mind próbálja a tényeket az elmélethez igazítani, nem pedig fordítva (Sherlock Holmes).

Összefoglalva (megpróbálom összeszedni szétszórt gondolataimat): nem működik minden. Vagyis talán még jobb azt mondani, hogy vannak nagy ágyúk, gépfegyverek, pisztolyok, íjjak és a fogpiszkálók. Te döntöd el, hogy melyikkel akarsz várat ostromolni…

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Itt a bizonyíték arra, hogy a legtöbb férfinak jobban bejönnek a szőke nők

Egy új kutatásból az is kiderül, miért szavaz több férfi a szőkékre.

Ha erre a kis izomcsoportra is szánsz időt, sokkal többet emelhetsz!

Nem csak a fogásodat érdemes ám erősíteni ahhoz, hogy látványosabb eredményeket érj el a teremben!

5 jel, hogy dehidratált vagy, aminek semmi köze a szomjúsághoz

Ha szomjas vagy, akkor már késő, mert dehidratálttá vált a szervezeted - állítják sokan. De nem csak az italok utáni vágyakozás utalhat arra, hogy a tested szomjazik!

A 6 leggyakoribb hiba húzódzkodás közben

Így csináld, ha fejlődni akarsz.

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft