Súlyemelő öv – Mire jó és hogyan kéne használni?

Súlyemelő öv – Mire jó és hogyan kéne használni?
Forrás: getty images

Istenem...hányszor látni a teremben egyszálbélű fiatalokat, akik 50-60 kg-s guggoláshoz felveszik a súlyemelő övet. A szituációnál már csak az eljárás a viccesebb: az egyik magára teszi, a másik pedig segít neki úgy meghúzni, hogy a szerencsétlennek kidülled a szeme. (Mindezt egy rogyasztásért…)

Olvasd el ezt is!

Nézzük hát, hogy mire jó a súlyemelő öv, mire nem jó, és hogyan (és mikor) kéne használni!

  1. Miért veszi fel mindenki? Hogy védje a derekát. Remek. Check.
  2. De hogyan védi a derekadat az öv? Pontosabban: mitől védi a derekadat? A sérvtől, úgy van – ezt is mindenki tudja. Check.
  3. Mi is az a sérv? Őőő… Nos, itt már problémák szoktak lenni.

Kezdjük az alapoknál: a gerinced csigolyákból áll (tudom…tudom… ez mély volt). A csigolyák között porckorongok találhatók. Minden egyes csigolyát és porckorongot a fölötte található „testhányad” súlya nyomja. Tehát a legfelső (C1-es) csigolyát csak a fejünk súlya terheli, az L5-t pedig minden, ami fölötte van (gyakorlatilag a teljes felsőtestünk). Mégis, ha megmérjük az L5 csigolya terhelését azt tapasztaljuk, hogy a mért erő majdnem a teljes testsúlyunkkal megegyezik. Hm… Ez elég furcsa… A valóságban természetesen van rá magyarázat: a felsőtestünk tömegközéppontja nem pontosan az L5 fölött van, hanem kicsit előrébb – nagyjából a szívünk helyén. Ennek köszönhetően (előre is elnézést a kifejezésért) forgatónyomaték „ébred” az L5-s csigolyánkon – leegyszerűsítve: az L5 csigolyánál előredőlnénk, ha a gerincmerevítők nem feszülnének meg és tartanának minket egyenesen.

Itt van a kutya elásva: a gerincmerevítők izmok nagyon közel vannak a gerincoszlophoz (míg a tömegközéppontunk jóval távolabb) tehát kisebb az erőkarjuk. Ahhoz, hogy a kicsi erőkar mellett is egyenesen tudják tartani a törzsünket hatalmas erőt kell kifejteniük. Ez a nagy erő összenyomja a csigolyákat és ennek köszönhető, hogy álló helyzetben is az L5-ben mért terhelés kb. a testsúlyunkkal azonos.

Kép

Ha a nyakunkba veszünk egy rudat (pl. guggolás), akkor ugye nő a tömegközéppontunkban kifejtett erő (és egyébként a tömegközéppont helye is változik kicsit). Ilyenkor még nagyobb erőt kell a gerincmerevítőknek kifejtenie, stb.

Rendben, rendben, de mikor lesz sérvünk?

Ha a gerinced nem egyenes, hanem begörbül, akkor a csigolyákon és a köztük található porckorongokon az addig egyenletesen eloszlott terhelés hirtelen az egyik oldalra összpontosul. Ilyenkor a porckorongok ezen az oldalon kidudorodhatnak (és ha elég súlyos a sérülés, akkor a porckorong belső zselés állománya „ki is szakad” a helyéről). A dudorodó porckorong nyomhatja a gerincből kiinduló idegeket, ezzel fájdalmat, stb. okozva.

Kép

Mire jó az öv?

A gerincmerevítők munkáját nagyban tudja segíteni a hasűri nyomás. A hasűri nyomást úgy tudjuk növelni, ha zárt gégefővel megpróbálunk kilélegezni (mintha a budin erőlködnél). A megnövekedett hasűri nyomás olyan, mintha egy labdát felfújnának a hasadban, amire a gerincoszlop ráfekhet – ezzel csökkentve azt az erőt, amit a gerincmerevítőknek ki kell fejtenie a gerinc egyenesen tartásához. Tehát a megnövekedett hasűri nyomás stabilizálja a felsőtestünket és a gerincünket – ezáltal kisebb a valószínűsége a sérvnek (hiszen egyenesen tudjuk tartani a gerincet és a derekat). Figyelem! A hasűri nyomás tartós emelkedése a vérnyomás emelkedéséhez vezet – melyet a megszűnésekor a vérnyomás gyors esése és ájulás követ (alias Valsalva-manőver).

Az öv hivatalosan a következőre jó: segítségével még jobban megnövelhető a hasűri nyomás, ezáltal nagyobb biztonságban lesz a derekad/gerinced.

Kép

Akkor hogyan használd az övet? Nézzünk egy példát: guggolás

  1. Nem kell addig meghúzni, amíg ki nem gúvad a szemed! 10-es skálán 7-es szorítás elég.
  2. Kiemeled a súlyt.
  3. Veszel egy mély levegőt a hasadba. Bent tartod. A hasfaladdal „kifele nyomsz”, nekifeszülsz az övnek.
  4. Lemész, feljössz.
  5. Felfele kifújhatod a levegőt vagy fent megállsz és veszel pár mély lélegzetet.
  6. Ismétlés.

Mikor használd az övet?

Nagy súlyos alapgyakorlatoknál AKKOR, amikor 85-90% fölött dolgozol. Addig nincs rá szükség.

Mikor ne használd az övet?

Látom a sok embert, aki egész edzésen az övben rohangál. Ez teljesen fölösleges. Ne használj övet a kiegészítő gyakorlatokhoz. Tartogasd a felhúzás, fekvenyomás, guggolás és fejfölé nyomás gyakorlatokra.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Az sms-hibák, amik a következő randiba kerülnek

Az egy dolog, ha megszerzed a kiszemelted telefonszámát, de el is kell tudni hívni randzini.

Terméketlenség: A pénisz mérete is számít?

Sokan nem is tudják magukról, hogy terméketlenek, csak akkor derül rá fény, amikor gyereket szeretnének és részt vesznek egy kivizsgáláson.

Így kéne edzened, ha úgy akarsz kinézni, mint a Trónok harca Hegye

Hafþór Júlíus Björnssonnak elképesztő teherbírása van.

A hét táplálkozási tippje: Szeretnél izmos lenni? Akkor nyomj be 3 tojást edzés után

Nem véletlenül annyira fontos a regeneráció, hiszen az edzés után a testedben lejátszódó folyamatok szabják meg, mennyire leszel izmos.

A sör lehet a globális felmelegedés következő áldozata

Valószínűleg emiatt egy kicsivel többen figyelnek majd oda a környezetvédelemre.

Készülj fel: A férfiak is szenvednek a menopauzától

Nem csak a nőknél jelentkeznek furcsa tünetek a menopauza miatt, hanem a férfiakat is érinti a jelenség.

A hét edzéstippje: mely gyakorlatokkal lehet a legtöbb zsírt elégetni?

Valószínűleg az egyik leggyakoribb kérdés, amit megkapnak a személyi edzők, hogy melyek azok a gyakorlatok, amikkel a legtöbb zsírt el lehet égetni.

MMA-debütálásra készül a világ egyik legfélelmetesebb embere

Martyn Forddal a nyílt utcán se nagyon kerülnénk szembe, nemhogy az oktagonban.

Nurmagomedov is kihívta egy meccsre Floyd Mayweathert

A Conor McGregor által megkezdett úton jár a dagesztáni bunyós.

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem