Súlyemelő öv – Mire jó és hogyan kéne használni?

Istenem...hányszor látni a teremben egyszálbélű fiatalokat, akik 50-60 kg-s guggoláshoz felveszik a súlyemelő övet. A szituációnál már csak az eljárás a viccesebb: az egyik magára teszi, a másik pedig segít neki úgy meghúzni, hogy a szerencsétlennek kidülled a szeme. (Mindezt egy rogyasztásért…)

Istenem...hányszor látni a teremben egyszálbélű fiatalokat, akik 50-60 kg-s guggoláshoz felveszik a súlyemelő övet. A szituációnál már csak az eljárás a viccesebb: az egyik magára teszi, a másik pedig segít neki úgy meghúzni, hogy a szerencsétlennek kidülled a szeme. (Mindezt egy rogyasztásért…)

Olvasd el ezt is!

Nézzük hát, hogy mire jó a súlyemelő öv, mire nem jó, és hogyan (és mikor) kéne használni!

  1. Miért veszi fel mindenki? Hogy védje a derekát. Remek. Check.
  2. De hogyan védi a derekadat az öv? Pontosabban: mitől védi a derekadat? A sérvtől, úgy van – ezt is mindenki tudja. Check.
  3. Mi is az a sérv? Őőő… Nos, itt már problémák szoktak lenni.

Kezdjük az alapoknál: a gerinced csigolyákból áll (tudom…tudom… ez mély volt). A csigolyák között porckorongok találhatók. Minden egyes csigolyát és porckorongot a fölötte található „testhányad” súlya nyomja. Tehát a legfelső (C1-es) csigolyát csak a fejünk súlya terheli, az L5-t pedig minden, ami fölötte van (gyakorlatilag a teljes felsőtestünk). Mégis, ha megmérjük az L5 csigolya terhelését azt tapasztaljuk, hogy a mért erő majdnem a teljes testsúlyunkkal megegyezik. Hm… Ez elég furcsa… A valóságban természetesen van rá magyarázat: a felsőtestünk tömegközéppontja nem pontosan az L5 fölött van, hanem kicsit előrébb – nagyjából a szívünk helyén. Ennek köszönhetően (előre is elnézést a kifejezésért) forgatónyomaték „ébred” az L5-s csigolyánkon – leegyszerűsítve: az L5 csigolyánál előredőlnénk, ha a gerincmerevítők nem feszülnének meg és tartanának minket egyenesen.

Itt van a kutya elásva: a gerincmerevítők izmok nagyon közel vannak a gerincoszlophoz (míg a tömegközéppontunk jóval távolabb) tehát kisebb az erőkarjuk. Ahhoz, hogy a kicsi erőkar mellett is egyenesen tudják tartani a törzsünket hatalmas erőt kell kifejteniük. Ez a nagy erő összenyomja a csigolyákat és ennek köszönhető, hogy álló helyzetben is az L5-ben mért terhelés kb. a testsúlyunkkal azonos.

Kép

Ha a nyakunkba veszünk egy rudat (pl. guggolás), akkor ugye nő a tömegközéppontunkban kifejtett erő (és egyébként a tömegközéppont helye is változik kicsit). Ilyenkor még nagyobb erőt kell a gerincmerevítőknek kifejtenie, stb.

Rendben, rendben, de mikor lesz sérvünk?

Ha a gerinced nem egyenes, hanem begörbül, akkor a csigolyákon és a köztük található porckorongokon az addig egyenletesen eloszlott terhelés hirtelen az egyik oldalra összpontosul. Ilyenkor a porckorongok ezen az oldalon kidudorodhatnak (és ha elég súlyos a sérülés, akkor a porckorong belső zselés állománya „ki is szakad” a helyéről). A dudorodó porckorong nyomhatja a gerincből kiinduló idegeket, ezzel fájdalmat, stb. okozva.

Kép

Mire jó az öv?

A gerincmerevítők munkáját nagyban tudja segíteni a hasűri nyomás. A hasűri nyomást úgy tudjuk növelni, ha zárt gégefővel megpróbálunk kilélegezni (mintha a budin erőlködnél). A megnövekedett hasűri nyomás olyan, mintha egy labdát felfújnának a hasadban, amire a gerincoszlop ráfekhet – ezzel csökkentve azt az erőt, amit a gerincmerevítőknek ki kell fejtenie a gerinc egyenesen tartásához. Tehát a megnövekedett hasűri nyomás stabilizálja a felsőtestünket és a gerincünket – ezáltal kisebb a valószínűsége a sérvnek (hiszen egyenesen tudjuk tartani a gerincet és a derekat). Figyelem! A hasűri nyomás tartós emelkedése a vérnyomás emelkedéséhez vezet – melyet a megszűnésekor a vérnyomás gyors esése és ájulás követ (alias Valsalva-manőver).

Az öv hivatalosan a következőre jó: segítségével még jobban megnövelhető a hasűri nyomás, ezáltal nagyobb biztonságban lesz a derekad/gerinced.

Kép

Akkor hogyan használd az övet? Nézzünk egy példát: guggolás

  1. Nem kell addig meghúzni, amíg ki nem gúvad a szemed! 10-es skálán 7-es szorítás elég.
  2. Kiemeled a súlyt.
  3. Veszel egy mély levegőt a hasadba. Bent tartod. A hasfaladdal „kifele nyomsz”, nekifeszülsz az övnek.
  4. Lemész, feljössz.
  5. Felfele kifújhatod a levegőt vagy fent megállsz és veszel pár mély lélegzetet.
  6. Ismétlés.

Mikor használd az övet?

Nagy súlyos alapgyakorlatoknál AKKOR, amikor 85-90% fölött dolgozol. Addig nincs rá szükség.

Mikor ne használd az övet?

Látom a sok embert, aki egész edzésen az övben rohangál. Ez teljesen fölösleges. Ne használj övet a kiegészítő gyakorlatokhoz. Tartogasd a felhúzás, fekvenyomás, guggolás és fejfölé nyomás gyakorlatokra.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Itt a bizonyíték arra, hogy a legtöbb férfinak jobban bejönnek a szőke nők

Egy új kutatásból az is kiderül, miért szavaz több férfi a szőkékre.

Ha erre a kis izomcsoportra is szánsz időt, sokkal többet emelhetsz!

Nem csak a fogásodat érdemes ám erősíteni ahhoz, hogy látványosabb eredményeket érj el a teremben!

5 jel, hogy dehidratált vagy, aminek semmi köze a szomjúsághoz

Ha szomjas vagy, akkor már késő, mert dehidratálttá vált a szervezeted - állítják sokan. De nem csak az italok utáni vágyakozás utalhat arra, hogy a tested szomjazik!

A 6 leggyakoribb hiba húzódzkodás közben

Így csináld, ha fejlődni akarsz.

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft