Növényi fehérje – nem pótolja az állatit. Sose.

Növényi fehérje – nem pótolja az állatit. Sose.
Forrás: getty images

A húst és az állati fehérjéket a különféle modern csodadiéták egy részében gyakran démonizálják. (Ugye, savasít, daganatot okoz, stb. – ezek a mítoszok, ill. a megdöntésük egy külön cikk témája lesz majd.) Ennek megfelelően a különféle állati eredetű fehérjeporokat (pl. tejsavó) is károsnak nyilvánítják.

Olvasd el ezt is!

Aki ismer, tudja, hogy mindig hangsúlyozom a szilárd táplálékkal felvett fehérjék fontosságát és azt, hogy a kiegészítők csak azok, amik: kiegészítők.

Mindezektől függetlenül:

  1. Azt gondolom, hogy egy jó fehérje kiegészítőnek megvan a helye és az ideje egy sportoló életébe és étrendjében.
  2. Nem bírom, ha hülyeséget terjesztenek.

Márpedig amikor a tejsavó helyett alternatívaként növényi fehérjéket ajánlanak – borsó, rizs - és még azt is állítják, hogy ezek legalább olyan jó fehérjeforrások, mint a tejsavó… Nos, az bizony egyszerűen nem igaz. Úgy is mondhatnám, hogy hülyeség.

Miért iszunk fehérjét edzés után?

Edzés után a célunk az izmokban a fehérjeszintézis fokozása. Anno úgy gondolták, hogy ezt a fehérjebevitel váltja ki. Észrevették viszont, hogy a maximális szintézis kiváltásához eltérő fehérjeforrásokból, eltérő mennyiségre van szükség. Megvizsgálták, hogy mi az, ami a különböző mennyiségű fehérjékben közös – és kiderült, hogy az esszenciális aminosavak (EAA) mennyisége. Idővel ez is finomodott, hogy elsősorban a BCAA-k, vagyis az elágazó láncú aminosavak a legfontosabbak. Még később a reflektor a leucin nevű aminosavra vetült – úgy néz ki a testünk számára ez az aminosav jelez, hogy be lehet kapcsolni a fehérjeszintézist. Mennyiségek tekintetében azt találták, hogy kb. 10 g EAA kell, ami idővel 5 g BCAA-ra, majd 2,5-3 g leucinra „egyszerűsödött”.

Nem csak az EAA-k mennyisége, de az arányunk is fontos, amikor egy fehérje „értékéről” beszélünk. Az állati eredetű fehérjékben az aminosavak aránya közel tökéletes – ezért hívjuk őket komplett fehérjéknek. A növényi fehérjék inkomplettek. Ez nem azt jelenti, hogy valamelyik aminosav hiányzik belőlük, csak azt, hogy valamelyikből túl kevés van – és így az arány nem megfelelő.

Most akkor mi a lényeg?

Az, hogy az edzés utáni fehérjében minél magasabb legyen az EAA (azon belül a BCAA, azon belül a leucin) mennyisége. Remek.

Hasonlítsuk akkor össze a tejsavót, a 2 leggyakoribb növényi fehérjével: a borsó és a rizsfehérjével!

Kép

Mit látunk?

Azt, hogy a tejsavó mind EAA-ban, mind BCAA-ban, mind leucinban veri a másik kettőt. Kiemeltem még a metionint és a lizint. Itt jön be, hogy nem csak a mennyiség, de az arány is fontos! A rizsfehérjében tipikusan kevés a lizin (és az egyéb gabona fehérjékben is), míg a borsóban (és egyéb hüvelyesekben) alacsony a metionin szint. Persze ezek kombinálásával elvileg teljes fehérjét nyerhetünk. Szuper – kapásból 2 féle fehérjét kell venni, azokat összekeverni – dupláztuk a költségeket!

Ez a táblázat még nem is tartalmaz egy nagyon fontos értéket – a Biológiai Értéket (Biological Value – BV). Ez az érték azt adja meg, hogy a bevitt fehérje milyen mértékben szívódik fel és épül be a szervezetbe. A BV skálának két típusa van – az egyszerűbben érthető az, amiben a bevitt/felszívódott fehérje mennyiségét viszonyítják egy ún. arany standardhoz (ami a tojás). A tojás BV-jét 100-nak véve a tejsavó BV-je 105-130 között van (attól függően, hogy mennyire tiszta izolátumról beszélünk). És a rizs fehérje? 59… Na, de akkor a borsó? 49.

Összefoglalva: az álláspontom a következő: ha az embernek kevés a pénze, költse húsra és tojásra. Ha van annyi, hogy még venne fehérjeport is – akkor tejsavót vegyen. Ha már kiadjuk az extra pénzt, akkor legyen is értelme.

P.S.: A szója fehérjéket direkt nem tüntettem fel. A szója fehérjékkel számos probléma van – ami megintcsak egy külön cikk témája lesz (majd egyszer). Látatlanba annyit tudok mondani, hogy a szója sem jó (nem feltétlenül az aminosav összetétele miatt, hanem egyéb okokból – pl. BV 74, fitoösztrogének, és így tovább…).

P.S.II.: természetesen kihagytam a cikkből az olyan helyzeteket, melyben allergia, intolerancia miatt nincs lehetőség tejsavót fogyasztani. Ebben az esetben vegyünk egy marha fehérjét, vagy tojás fehérjét.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

A Brew Train a hegyekbe utaztat, ahol egész nap sörös kalandokban lehet részed

Hacsak nem a 19. században élsz, akkor valószínűleg ritkán pattansz vonatra utazás miatt. Azonban a Durango Brew Train, vagyis sörvonat egy olyan élményt kínál, amit egy életre megjegyzel.

Visszatér gyerekkorunk kedvenc filmje, a Zűr az űrben, LeBron James szereplésével

Ha a 90-es években voltál gyerek, biztos, hogy te is legalább egyszer láttad már a Zűr az űrben című filmet. Jó hírünk van, ugyanis visszatér a film, viszont nem Michael Jordan, hanem LeBron James főszereplésével.

Povetkin jól kezdett, de Joshua brutális jobbosa padlóra küldte - videó

A 28 éves világbajnok továbbra is veretlenül uralja a nehézsúlyt.

Oltári trükkökkel sokkol a slackline csodagyereke

Haruki Kinoshita nemrég 80 méteres magasságban trükközött egy szakadék fölött.

Egy kutatás szerint csak négyféle személyiségtípus létezik - Te melyikbe tartozol?

A másfél millió ember részvételével készült kutatásból nagyon érdekes eredmények születtek!

A hét táplálkozási tippje: A cukor egyik fajtája sokat segíthet a fogyásban

Az elmúlt években mindenhonnan az folyt a csapból, hogy a cukor rossz. És a mesterséges édesítőszerek sem épp tesznek jót. Azonban van egy típus, amiről most bebizonyosodott, hogy mégsem annyira ártalmas.

Érdekességek az E-sportról: Mennyit lehet vele keresni, kik a legmenőbbek?

Valószínűleg gyerekkorodban te is kiugrottál volna a bőrödből, ha azzal kereshettél volna pénzt, hogy a kedvenc számítógépes játékoddal csapatod. Ez mára már valósággá is vált, ugyanis az E-sport egy valóban létező jelenség. Annyira, hogy hamarosan itthon rendezik meg a K&H e-kupa FIFA 19 bajnokságot.

Cristiano Ronaldo BL-es piros lapján pörög most mindenki - Neked mi a véleményed?

A Valencia elleni Bajnokok Ligája meccsen kapott piros lapot Cristiano Ronaldo, egy dulakodás után. A bíró döntése sokaknak szúrta a szemét.

Kulcsár Győző: a párbajtőröző-legenda legnagyobb sikerei

A négyszeres olimpiai bajnok párbajtőröző, nemzet sportolójának megválasztott Kulcsár Győző tegnap este hunyt el, 77 éves korában. Legelképesztőbb eredményeit gyűjtöttük össze.

A hét edzéstippje: Durrantsd be a felsőtestedet a következő gyakorlatokkal

A mellezés nem csak a hétfői edzések kiváltsága. A következő gyakorlatokkal olyan felsőtested lesz, amire büszke lehetsz!

A kávészüneted épp annyira egészségtelen lehet, mint ha hamburgert ennél

Ha odafigyelsz a táplálkozásra, akkor bizony jobb ötlet, ha nem rohansz ki a sarki kávézóba délután!

Mennyi kalóriát égetsz el alvás közben? Íme a válasz!

Ha a kalóriaégetésről van szó, valószínűleg az alvás jut utoljára az eszedbe, pedig ekkor is zajlik a folyamat.

Mayweather újabb szupermeccset jelentett be

A veretlen amerikai klasszis Manny Pacquiaóval csap össze újra.

Steve-O triatlonnal ünnepelte szülinapját és józanságát

“Eldöntöttem, hogy életem legjobb formájába kerülök. Lehet, hogy öreg vagyok, de rohadt egészséges.”

Akár ikrek is lehetnének! Hírességek, akik egymásra ütöttek

Igen, még köztük is vannak olyanok, akik annyira hasonlítanak, mint két tojás!

A fogszabályzás nem csak a fogaidra van jó hatással!

Az ötlet, hogy fogszabályzót viselj felnőttként, elég bizarr lehet, azonban érdemes rajta elgondolkodni - és nem csak a fogaid egészsége miatt.

A haverod exével jönnél össze? Mutatjuk, jó ötlet-e

Sok kérdést felvet a téma, hogy jó ötlet-e, vagy egyáltalán illendő-e összejönni a haverod exével. Ha egyszerűen nem tudod kiverni a fejedből az álomnőt és mindenképpen tennél valamit az ügy érdekében, nem árt tudnod, hogy mit veszíthetsz.

Így töltheted fel a telefonodat egy 9-voltos elemmel

Ha a telefonod lemerül, vége a világnak? Akkor jó, ha van nálad egy 9-voltos elem, amivel könnyedén feltöltheted a telódat.

A testsúlyod kihat az alvásra is, szóval nem árt rá odafigyelni

A túlsúly több problémát is okozhat, például szívbetegséget, cukorbetegséget, vagy a nemzőképesség romlását. Azonban az egészséged egy fontos részére is kihat: az alvásra.

McGregor kőkemény erőfitogtatással üzent Nurmagomedovnak

Októberben visszatér az oktagonba az ír fenegyerek.

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító
Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem