Tisztázzunk valamit: nem lehet elhízni a fehérjétől!

Tisztázzunk valamit: nem lehet elhízni a fehérjétől!
Forrás: getty images

Egyik kedvenc mítoszom: a fölöslegben bevitt fehérjét a szervezeted cukorrá alakítja – a cukor pedig, mint tudjuk, hizlal – ergo elhízol. Ez az egész kicsit a „kalória be – kalória ki” elvet tükrözi, vagyis hogy a testsúlyunkat az befolyásolja, hogy mennyi kalóriát vittünk be és mennyi kalóriát égettünk el. Mindemellett nettó baromság – mint azt látni is fogjuk.

Olvasd el ezt is!

Mi ezzel az elképzeléssel kapásból a probléma? Az, hogy a testépítő és fitnesz versenyzők diétában igen magas fehérjebevitelt alkalmaznak (mind testsúlyra vetítve, mind pedig az össz. kalóriák százalékában) – ennek ellenére a versenyeken igen alacsony testzsír százalékkal állnak fel a színpadra. Igen, tudom – annyira meg van szorítva a kalóriabevitel, hogy a cukor, ami a fehérjékből képződik, mind el lesz égetve, blablabla…

Nyilván, mindent meg lehet magyarázni, de beszéljenek inkább a tények!

2012-ben a következő kutatást végezték el – fiatal, egészséges férfiakon és nőkön.

Három csoportban osztották őket:

  • alacsony fehérje (kalóriák 5%),
  • normál (15%)
  • és magas (25%).

Mind a három csoport tagjait egy olyan „cellába” zárták, ahol a metabolizmust lehet mérni (értsd: megmérték, mennyi kalóriát égettek egy nap). Ebben a cellában töltöttek 2-3 hetet, amíg sikerült meghatározni a testsúly fenntartásához szükséges kalóriabevitelt (ebben a 2-3 hétben mindenki standard étrendet kapott, mely 15% fehérjét, 25% zsírt és 60% szénhidrátot tartalmazott).

Ezt követően pedig tudatosan és szándékosan ennek a „fenntartó kalória mennyiségnek” a 140 %-t kezdték el etetni az emberekkel – mindezt 8 héten keresztül. A 3 csoport ugye 5, 15, 25% fehérjét tartalmazó étrendet kapott. A szénhidrát mennyiség azonos volt mind a három csoportban (41-42 %) – ez nagyon fontos! A többlet kalóriát mindig a zsír fedezte (52, 44, 33 % az alacsony, normál és magas csoportokban). Átlagosan napi 950 kalória többletet vittek be!

Tehát vot 3 csoport ember, akiket 8 hétig komolyan túletettek. Mi lett az eredmény?

Először is, mind a három csoportban nőtt a testsúly (nem meglepő). A normál és magas fehérjés csoportban majd’ kétszer akkora volt a tömegnövekedés (6 ill. 6,5 kg), mint az alacsony fehérjésben (3,2 kg). Húha, ezek szerint el lehet hízni fehérjétől? Nos, nem.

Ugyanis az alacsony fehérjés csoportban 0,7 kg-mal csökkent a zsírmentes testtömeg, míg a normál és a magas csoportban nőtt (2,9 és 3,2 kg) – ez gyakorlatilag izomtömeg növekedést jelent. Mind a három csoportban nőtt a zsírtömeg nagyjából 3,5 kg-mal – és nem volt semmi különbség a csoportok között! Ergo a fehérjéből bevitt extra kalória egy célt szolgált: izom épült belőle. Az alacsony fehérjés csoportban pedig nem elég, hogy meghíztak, de még izmot is vesztettek az emberek – ez maga a katasztrófa! Az is látható továbbá, hogy egy többé-kevésbé dózis-válasz összefüggés van a fehérjebevitel és a felépített izom mennyisége között.

Nem mellesleg a normál és közepes fehérjebevitel mellett a vizsgálati alanyok metabolizmusa is magasabb volt.

Tanulság? Ne hidd el, amikor valaki azt mondja, hogy a túl sok fehérjétől elhízol. Nem fogsz. Maximum izmosabb leszel.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Szénhidrát-kisokos: minden, amit erről a tápanyagról tudni érdemes

Manapság, ha a fogyás és az étrend szóba kerül, mindenki egyből a szénhidrátokról kezd beszélni. „Diétázom, nem eszem szénhidrátot/kevesebb szénhidrátot eszem/igyekszem lassan felszívódó szénhidrátokat enni”… Ezek a kijelentések gyakorlatilag minden naposak. Számos olyan táplálkozási trend indult el, ami a szénhidrátokat démonizálja és nagyon alacsony szénhidrátbevitelt javasol.

Ilyen egy NASCAR-versenyző étrendje, aki 4.5 kilót fogy minden egyes versenyen

Chase Elliott már nagyjából 13 éves kora óta arra készül, hogy ő is versenyző legyen. Az autósporthoz elengedhetetlen a fitsség, hiszen az autóban akár 60 fokra is felmelegedhet a levegő, ráadásul az sem ritka, hogy 4.5 kilót fogyjon egy-egy futam alatt.

Ezt árulja el az ágyad a szexuális életedről

Gondosan beveted, miután kimásztál belőle, vagy úgy hagyod, ahogy van? Ez sokat elárul arról, hogy milyen ember vagy - és nem csak a rend szeretetének terén.

A hét edzéstippje: Te átmennél az amerikai katonák új fitnesz tesztjén?

A katonai fitnesz tesztet elvileg 2020-ban vezetik majd be, a gyakorlatokat viszont már meg lehet belőle találni.

Rengeteg előnye van a szigorú gyümölcsdiétának

Állítják azok, akik éveken keresztül csak így étkeztek.

Most akkor ér nyögni súlyzós edzés közben, vagy nem?

Az elmúlt évek alatt bőven lehetett találni érveket és ellenérveket is a témában.

A reggeli szex 3 legnagyobb előnye

Ha esténként te is hamar elalszol, akkor valószínűleg a reggeli szex jöhet szóba inkább.

Mi okozza a merevedési zavart? A gének felelnek érte?

Egy új kutatás zserint a génjeidben van, hogy kialakul-e nálad merevedési zavar.

Veszélyes ám a kézfogás! 6-ból 1 férfi mos csak kezet WC-használat után

Kezet fogsz a főnököddel, elveszel egy almát a polcról, vagy épp kölcsönkérsz egy tollat valakitől. Mindennapi apróságok, amik komoly veszélynek tehetnek ki, hiszen egy új kutatás szerint az emberek elég nagy része nem mos kezet a WC használata után, emiatt pedig akár fekáliarészecskék is lehetnek a kezükön.

Mutatjuk, hogy számold ki, mennyi kalóriát kéne bevinned egy nap

Az általános metabolikus érték megállapításával te is a célodnak megfelelően étkezhetsz.

Nurmagomedov gyerekként a medvéket terrorizálta úgy, mint hétvégén McGregort - videó

A dagesztáni bunyóst kemény fából faragták, a szülei a bocsoktól sem nagyon féltették.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem