Tények és tévhitek a szteroidokról

Tények és tévhitek a szteroidokról
Forrás: getty images

Ilyenkor nyár előtt, a strandszezon közeledtével kiemelkedő szerepet kap az ember teste és az, hogy hogyan néz ki.

Azok, akik messze vannak a strandformától, de már itt van nyár, gyakran tűznek ki irreális célokat a testükkel kapcsolatban – amelyeket lehetőleg most akarnak elérni, nem 1-2 év múlva. Ilyenkor gyakran merül fel a szteroidok használata. Megkérdezik a vendégek, hogy milyen eredményeket lehet velük elérni, milyen mellékhatásaik vannak, és a „ha abbahagyom összeesem?” kérdés is mindig elhangzik. Én mindig, mindenkinek elmondom, hogy a nyári testért nem szteroidozunk – azért elég csak dolgozni. Azt viszont látom, hogy az emberek elképzelése a témáról egészen hibás. Ezt szeretném most egy kicsit helyre tenni.

Kezdésnek érdemes leszögeznem: én sosem próbáltam az alábbiakban tárgyalt szereket. Ismerek több olyan sportolót és beszélgettem is olyanokkal, akik használják őket– és emellett azért pár dolgot a tudomány is el tud nekünk mondani a szteroidokról (bár sajnos jóval kevesebbet, mint azt gondolnánk).

Kezdjük az elején: a szteroid, mint fogalom. Ma már a szteroidozás a doppingolással szinonimaként használatos szó, pedig a kettő nem ugyanazt jelenti. A szteroidok olyan vegyületek, amik egy szteránváz nevű szerkezeti egységet tartalmaznak. Szteroidok közé tartoznak a nemi hormonok: ösztrogén, progeszteron, tesztoszteron, de ide tartozik a kortizol, és az aldoszteron is. A szteroidokon belül egy külön csoport az ún. anabolikus szteroidok – ezek azok a szteroid vegyületek, melyek a felépítő folyamatokat (pl. izomfehérje szintézis) támogatják, fokozzák. Ezeket bővebben anabolikus androgén szteroidnak szokták nevezni – ez annak köszönhető, hogy ezek mind a tesztoszteron nevű férfi nemi hormon származékai, és a felépítő folyamatok fokozása mellett bizony a másodlagos férfi nemi jelleg kialakításáért is felelősek. Másodlagos nemi jelleg pl. az állkapocs vonala, a kiálló ádámcsutka, a szőrnövekedés és a kopaszodás, a hang mélysége, stb.

Akkor tehát mire is gondolunk szteroidozás alatt? Arra, amikor valaki a tesztoszteron nevű férfi hormon származékait viszi be a szervezetébe kívülről (azzal a céllal, hogy izomtömeget növeljen, stb.). A doppingolásnak számos egyéb módja is van (vérdopping, stimulánsok, peptidek, stb.), amiket nem tekinthetünk szteroidozásnak. A „szteroidozás” egyenlő az anabolikus androgén szteroidok használatával.

Aki konditerembe jár, biztos találkozott már olyannal (még ha nem is tudta), aki használ valamilyen szteroidot. Ha láttál már profi testépítőt, vagy versenyzőt akkor ő biztos, hogy használt már szteroidokat. Ezzel nincs is semmi baj. A baj azzal van, hogy bizony a terem tele van olyanokkal is, akik szintén használnak – de nem mondod meg róluk, ha rájuk nézel. Ők a strand body mánia tragédiái…

És akkor itt el is érkeztünk talán a legfontosabbhoz: mit lehet ezekkel a szerekkel elérni és mit nem? Mire jók és mire nem?

A szteroidok nem csodaszerek!

  • Ha 80 kg vagy, 25 %-os testzsírral (20 kg, 60 kg zsírmentes testtömeg), akkor nem leszel 90 kg, 10 % testzsírral (9 kg zsír, 81 kg zsírmentes testtömeg) egy 12 hetes kúra után.
  • A szteroidok nem csinálnak a rossz fizikumból/teljesítményből jót. A szteroidok egy dolgot tesznek: felnagyítják azt amilyen Te vagy. Ha jól nézel ki alapból, akkor szteroidokkal nagyon jól fogsz kinézni. Ha úgy nézel ki, mint egy kupac sz*r, akkor a szteroidoktól egy nagy kupac sz*r leszel.
  • A sportolók, olimpikonok, akik doppingolnak, nem azért doppingolnak, hogy könnyebb legyen elérni a céljaikat – azért doppingolnak, hogy egyáltalán lehetséges legyen. A testünk regenerációs képessége limitált – az anabolikus szteroidok lehetővé teszik olyan edzésmennyiség elviselését és mellette a fejlődést, ami nélkülük egyszerűen kimerítené az atlétát és sérüléshez, túledzéshez vezetne.
  • Hogy kicsit szebben fogalmazzak: a szteroidok nem festik meg a képet helyetted – ezek a vegyületek csak az utolsó ecsetvonást adják a készülő mesterműhöz.

Összefoglalva: minden teremben vannak nyár előtt „megpüffedő”, majd nyár végére összeeső emberek. Ne legyél egy közülük. Ez a nyár már bukó – de jövő nyárra még elérheted azt a testet, amit szeretnél. Inkább dolgozz keményen és következetesen, akkor az eredmények is tartósak lesznek. A szteroidokat meg hagyd a „nagy fiúkra” – azokra a versenyzőkre és sportolókra, akiknél ez az „utolsó ecsetvonás” a mesterművön.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
A pegán diéta az új trend! De vajon egészséges?

A pegán, azaz a paleo-vegán diéta egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az étrend azt állítja, hogy segít a fogyásban, jól érzed magad tőle és egészséges. Utánajártunk!

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem