Az „Így szedj fel 10 kg izmot 8 hét alatt” mítoszról...

Az „Így szedj fel 10 kg izmot 8 hét alatt” mítoszról...
Forrás: getty images

Tegyük fel, hogy szeretnénk izmosabbak lenni. Mit teszünk? Hát, először is, felmegyünk ugye az internetre. A Google a barátunk, megkérdezzük, hogy hogyan lehet izmot építeni. Ekkor feljön egy halom oldal, magazinok és egyéb források, ahonnan „tájékozódhatunk”. El is kezdjük ezeket bőszen olvasni.

Olvasd el ezt is!

Milyen programokkal találkozunk?

Jellemzően olyanokkal, amik mondjuk 6-8 hét alatt ígérnek 6-10 kg izomnövekedést. Huh, hát ez remekül hangzik – bele is vágunk. Csináljuk rendesen (vagy legalábbis azt hisszük, hogy rendesen) és várjuk az eredményeket. Valahogy azok viszont elmaradnak. Kiszámoltuk, hogy 6 hét alatt 6 kg, az heti 1 kg súlygyarapodás. Amikor a második hét végén még mindig ugyanannyi a testsúlyunk, akkor elmegy a kedvünk és abbahagyjuk az egészet. Kinek a hiábja, hogy nem volt eredmény? A miénk? A programé? Esetleg az elvárások nem voltak a helyükön? Egyáltalán: milyen ütemben lehet fejlődni az edzésben – akár erő, akár izomtömeg tekintetében?

Nos, a kezdeti időszak gyakorlatilag a csodák időszaka. Az első 6-12 hónapban egészen hihetetlen fejlődést lehet elérni. Minél fiatalabb vagy, a fejlődés annál nagyobb és látványosabb lesz. Itt egyből meg kell állni – ha 40 vagy és most kezded a súlyzózást, akkor is a leggyorsabb fejlődést az elején fogod tapasztalni, de meg sem fogod közelíteni azt az értéket, amivel egy 16-20 éves képes fejlődni.

Izomnövekedés alapok:

A testünkben a fehérjék folyamatos remodellingje zajlik. A remodelling azt jelenti, hogy folyamatosan lebomlanak és újraépülnek a fehérjék – kívülről pedig úgy tűnik, hogy állandó a fehérjék mennyisége. Nagyjából napi 300 g fehérje bomlik le és épül újra.

Az izmainkban 2 folyamat egyensúlya határozza meg a fehérjék mennyiségét: az izomfehérje-szintézis és az izomfehérje-lebontás. Amennyiben egyensúly van, akkor napi 300 g fehérje lebomlik, és 300 g újraépül – nincs változás a fehérjék mennyiségében. Ha sikerül csökkenteni a lebontást és fokozni a felépítést, pl. csak napi 290 g bomlik le és 310 g épül fel, akkor nettó fehérje növekedés fog történni. Konkrétan 20 g fehérjével „több” fog maradni.

Ha megfelelően edzünk és táplálkozunk, akkor pontosan ezt tudjuk elérni. Rendben, de mégis mennyire lehet ezt a két folyamatot eltolni egymáshoz képest? Lehet pl. 0 g lebontás és 300 g felépítés? Az azért heti 2100 g száraz izomtömeg növekedést jelentene! Nos, nem.

A fiziológiai maximum, amit heti szinten építeni tudunk – megfelelő edzés, étkezés, pihenés és alacsony stressz mellett – nagyjából 125-250 g között mozog. Heti 250 g száraz izomtömeg az még mindig havi 1 kg! Emellett egy edzett ember 100 g izomszövete akár 40 g glikogént is képes raktározni. Ez azt jelenti, hogy az 1 kg felszedett száraz izom további 40 dkg testtömeg növekedést is eredményez. Tehát 1 hónap alatt felszedhetünk 1,4 kg-t.

Miért fontos ez az érték? Mert ez nagyjából a fiziológiai határérték. Ha ennél többet gyarapodik a testsúlyod havonta (pl. heti 1 kg �� 4 kg / hó), az azt jelenti, hogy egyszerűen csak hízol. Az meg kontraproduktív ha izmosodni szeretnél.

Rengetegen vágnak bele ilyen programokba – és legalább annyian bele is buknak. Miért vannak akkor mégis ilyen „cikkek”? Miért állítják egyes „szakértők”, hogy 8 hét alatt 10 kg izmot fogsz építeni? Nos, mert el akarod hinni. Szeretnéd, ha könnyű lenne. Szeretnéd azt hinni, hogy nem lesz nehéz, nem kell érte áldozni és, hogy 6 hét alatt helyre tudsz hozni 10 év szemét kajálást és mozdulatlanságot. Van egy rossz hírem: nem. Nem tudsz és nem is fogod.

Ne vedd be azokat az irreális ígéreteket, amiket a bullshit programok tesznek, amiket a neten, vagy bárhol olvashatsz. Nem fogsz 6 hét alatt 10 kg izmot építeni. Hidd el nekem. Havi 1 kg-nak örülj, mint majom a farkának – ugyanis ha következetes vagy, akkor az 12 kg évente.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
Az 5 legjobb edzőcipő, nem csak futáshoz

Mutatjuk, melyek jelenleg a legjobb lábbelik.

Ha meg tudsz csinálni ennyi fekvőtámaszt, tovább fogsz élni, mint az átlag

A sokoladú gyakorlat csökkenti a szívproblémák kialakulásának kockázatát.

A 8 legjobb óvszer, hogy elképesztő élmény legyen a szex

Ha azt hiszed a gumi rossz, akkor minden bizonnyal nem a megfelelőt használod.

Így csökkentheted természetes úton a vérnyomásodat

Mutatunk pár módszert, amik hasznosak lehetnek, ha problémáid vannak a dologgal.

A tudomány azt is tudja, miért vagy ideges, amikor éhes vagy

Biztos, hogy neked is ismerős az érzés, amikor kopognak a szemeid az éhségtől, és ilyenkor még a legkisebb apróságon is képes vagy felrobbanni.

Mutatjuk az All-Star hétvége legnagyobb zsákolásait - videó

Hamidou Diallo lopta el a show-t a Charlotte-ban rendezett gálán.

Így segíti az edzés utáni étkezés a zsírégetést

A legújabb tanulmány szerint éhgyomorra érdemes tréningezni.

Mutatjuk az 5 legjobb kosaras cipőt

Egyáltalán nem mindegy, mit viselsz a hétvégi pattogtatáson.

A párkapcsolat megmentője: Az okoságy, ami visszagurítja a párodat az ő térfelére!

Simán lehet, hogy néhány szerelem ennek a furcsa találmánynak köszönhetően menekül meg.

A szaunázás 3 legnagyobb előnye

30 perces üldögélés sosem volt még ilyen hasznos.

Mutatjuk, hogyan óvhatod meg a herezacskódat

Szakember válaszol végre az égető altáji kérdésre.

Az ugrókötelezés 3 legnagyobb előnye

Ha türelmetlen természet vagy, ezt neked találták ki.

Ezért érdemes rendszeresen kimcsit fogyasztanod

Dél-Korea kincse nagyon jó hatással van a szervezetre.

Az 5 leggyakoribb buktató súlyzós edzés közben

Ne verd át magad, figyelj a helyes végrehajtásra!

Kőkemény kockahas - 3 tipp felüléshez

Így biztosan nem dolgozol hiába.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

Ölben tartod a laptopod? A cerkád nem díjazza a dolgot

Chicagói szakemberek tették helyre egyszer s mindenkorra a kérdést.

Az edzésmentes élet károsabb, mint a dohányzás és a cukorbetegség

A tudomány ismét bebizonyította, hogy erősen ajánlott mozogni.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem