Általános tévhitek a guggolásról, a felhúzásról és a fekvenyomásról

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.
Forrás: Getty Images

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.

A fitness iparban divat lett egyes gyakorlatokat démonizálni. Mindannyian hallottuk már ezeket a mondatokat:

A guggolás rossz a térdnek.
A felhúzás tönkreteszi a derekadat.
A fekvenyomás / fej fölé nyomás (military press) tönkre teszi a vállad.

Helyette itt vannak ezek a gépek, amik biztonságosak és vigyáznak az ízületekre.

Rengeteg baj van ezekkel a kijelentésekkel – de a saját, eredményközpontú szemszögemből nézve a legnagyobb talán az, hogy ha nem guggolsz, nem végzel felhúzást, fekvenyomást és fej fölé nyomást azzal a leghatásosabb gyakorlatokat hagyod ki az edzéstervedből.

Ha az áhított fizikum elérésére, mint egy várra tekintünk, amit be kell venni, akkor vannak ágyúk, kézifegyverek, szuronyok és gumikalapácsok. A guggolás, a felhúzás és a többi sokízületes alapgyakorlat megfelel az ágyúknak, melyekkel le tudod dönteni a falakat. A legújabb hátsó delta gép a gumikalapács, mellyel fölöslegesen püföljük a falat, miközben a védők forró szurkot öntenek a nyakunkba…

Menjünk ezeken a hülyeségeken végig:

1. Guggolás: azt is szokták mondani, hogy ne menjen a térdünk a bokánk/lábfejünk elé. Tényleg? Mutassa már meg valaki, hogy hogy lehet úgy guggolni! Nem mellesleg, amikor lépcsőzünk, minden egyes lépésnél a térdünk a lábfejünk elé megy… Egy ennél sokkal jobb példa az Olimpiai Súlyemelés. A súlyemelők hatalmas súlyokkal guggolnak, „ass to grass” vagyis „bokáig”, a térdek pedig előre mennek. Mégis, meglehetősen ritka a térdsérülés. Nem az teszi tönkre a térded, ha mélyre mész vagy ha előre megy a térded – a probléma azzal van, ha a terhelés a lábujjaidra kerül, a telitalp helyett (pl. amit a Smith-gépes guggolás csinál).

2. Felhúzás: hogyan tehetné tönkre a derekat, mikor a megfelelően végzett felhúzás esetén a derekad meg sem mozdul? A felhúzás az egyik legjobb gyakorlat a világon. A gerincmerevítőket és a teljesen hátsó láncot (hajlítók, farizom) megterheli. A megfelelően kivitelezett felhúzás a hátad és a derekad legjobb barátja.

3. Fej fölé nyomás: sokan nem tudják, hogy fekvenyomás közben a rotátor köpeny meglehetősen alacsony aktivitással dolgozik. Ezzel ellentétben viszont a fej fölé nyomás (military press) során a felső ponton kő keményen aktiválódik. A fej fölött tartott súly mikro mozgásokat végez, melyeket a rotátor köpeny kompenzál és stabilizál. (Gondolj erre, amikor legközelebb 1 kg-s súlyzóval kifele rotálva próbálod edzeni a rotátor köpenyedet – melyik a nehezebb 1 kg-val 15 ismétlés, vagy 60 kg tartani a fejed fölött 5-10 másodpercig?) Emellett, a megfelelően végzett military press során megfeszül a csuklya is – ezzel szabad utat engedve a felkarcsontnak és meggátolva, hogy bármilyen beakadás (impingment) kialakuljon az akromionnál. A military press során fokozottan működik továbbá a serratus anterior (másnéven fűrész izom), melynek szintén fontos funkciója a lapockák – és azokon keresztül közvetett módon a váll – stabilizációja. Tehát a helyes military press a vállöv, ill. a váll stabilizátorainak egyik legjobb erősítő gyakorlata. Már hallom a kérdést:

De Norbi, ha ezek ennyire jó gyakorlatok, hogyan terjedhetett el róluk ez a sok baromság? Biztos van valami alapja… Tudod, nem zörög a haraszt, ha…

Erre a következőt tudom válaszolni: nem a gyakorlatok a veszélyesek, hanem az emberi hülyeség. Ezek a gyakorlatok bonyolult, összetett mozdulatok, amiket nem lehet a YouTube-ról megtanulni. A felhúzás nem annyi, hogy „Menj oda, fogd meg, oszt’ állj föl vele!”. Amikor valaki kb. ennyivel vág neki a felhúzásnak, akkor jön a híres sz*ró kutya pozíció. A mellről nyomás sem a „Nyomjad azt’ kész!” kategória. A guggolásról már ne is beszéljünk – amit a teremben guggolás címén látok, arról jobb nem is beszélni. Állandóan rettegek, hogy mikor nézem végig, ahogy valaki kinyírja magát.

Ahhoz, hogy ezeket a gyakorlatokat biztonsággal végezd, szükség van valakire, aki megfelelően megtanítja őket.

Íme az allergia legújabb ellenszere: a gin tonik

Ha keresel egy okot arra, hogy munka után leguríts egy gin tonikot, akkor most mutatunk egyet.

Mi számít vonzónak? A tudomány szerint ezek a tulajdonságok mindenképp

A szerelmet nehéz leírni, megfogalmazni. A tudomány viszont segíthet abban, hogy megmagyarázza, pontosan miért is vonzódsz valakihez.

Tedd ezt, hogy produktívabbá válj - Elon Musk emailjében 5 fontos tanácsot is találsz

Ha nem tudnád, Elon Musk a SpaceX és a Tesla CEO-ja, de ő alapította a The Boring Company nevű céget és nem is olyan rég kilőtt egy autót az űrbe.

Ez történik, ha nem kezeled a szexuális úton terjedő betegségeket

Lehet, hogy a tünetek idővel megszűnnek, de súlyos következményekkel kell számolnod, ha nem kezeled a nemi betegségeket.

Így kerülheted el, hogy túl keveset egyél edzés előtt

Ha nem eszel eleget és edzés előtt sem ügyelsz arra, hogy megfelelően feltöltsd a szervezeted raktárait, hogyan várhatod el, hogy lásd az edzés eredményét?

Borzalmas volt az első alkalom? A tudomány szerint emiatt nem kell aggódnod

Volt már olyan, hogy minden összejött, csak épp az első szex sikerült katasztrofálisan?

A hét táplálkozási tippje: tényleg hatásos a vércsoport-diéta?

A vércsoport-diéta megint egyre népszerűbb. De tényleg olyan hatásos, mint ahogy azt sokan állítják? Ennek jártunk utána.

Kiderült, mit alakítanának át a férfiak a testükön! Mit szólsz az eredményekhez?

Egy új kutatás arra derített fényt, hogy a férfiak is szívesen változtatnának a kinézetükön. Mutatjuk, melyik testrészek az érintettek.

A Harvard professzora szerint ezt az 5 ételt napi szinten kéne fogyasztanunk

Teresa Fung szerint ezek tartalmazzák a legtöbb tápanyagot.

Ezért érdemes rendszeresen kimchit fogyasztanod

Dél-Korea kincse nagyon jó hatással van a szervezetre.

Kerüld el a kiégést ezzel a négyhetes módszerrel!

A jó idő beköszöntével senkinek nincs kedve bent ülni az irodában. Egyre többször kalandozik el az agyad, egyre kevésbé érdekel a munka.

Zokni vagy nem zokni? Erre figyelj a választásnál, hogy tökéletessé tedd a megjelenésed

Itt egy kis segítség, hogy el tudd dönteni, milyen zoknit válassz a különböző ruháidhoz.

A hét edzéstippje: készülj ezzel az edzéstervvel a nyárra!

Ha nyár, akkor strandszezon, vagyis egyre több időt töltesz rövidnadrágban.

Mit kell tenni, ha lesérültél? Személyi edzőnk elmondja!

Mindenkivel megesik, hogy lesérül, aki rendszeresen jár edzeni. Valami pattan a válladban, hirtelen belenyilall valami a könyöködbe, lerakod a felhúzást és érzed, beállt a hátad.

Milyen gyakran kell edzeni a különböző izomcsoportokat?

Nem elég hetente egyszer, ha eredményes szeretnél lenni!

Cégvezető vagy reality sztár? Így hat a munkahelyed választására a születési sorrend

Azért jelentkeztél a fősulira, hogy felnőttként azzal tudj foglalkozni, amit igazán szeretnél, ugye?

3 tipp, ha nehéz súlyzókkal szeretnél edzeni

A következő tippek segítenek abban, hogy látványosabb eredményeket érj el!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft