Általános tévhitek a guggolásról, a felhúzásról és a fekvenyomásról

Általános tévhitek a guggolásról, a felhúzásról és a fekvenyomásról
Forrás: Getty Images

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.

A fitness iparban divat lett egyes gyakorlatokat démonizálni. Mindannyian hallottuk már ezeket a mondatokat:

A guggolás rossz a térdnek.
A felhúzás tönkreteszi a derekadat.
A fekvenyomás / fej fölé nyomás (military press) tönkre teszi a vállad.

Helyette itt vannak ezek a gépek, amik biztonságosak és vigyáznak az ízületekre.

Rengeteg baj van ezekkel a kijelentésekkel – de a saját, eredményközpontú szemszögemből nézve a legnagyobb talán az, hogy ha nem guggolsz, nem végzel felhúzást, fekvenyomást és fej fölé nyomást azzal a leghatásosabb gyakorlatokat hagyod ki az edzéstervedből.

Ha az áhított fizikum elérésére, mint egy várra tekintünk, amit be kell venni, akkor vannak ágyúk, kézifegyverek, szuronyok és gumikalapácsok. A guggolás, a felhúzás és a többi sokízületes alapgyakorlat megfelel az ágyúknak, melyekkel le tudod dönteni a falakat. A legújabb hátsó delta gép a gumikalapács, mellyel fölöslegesen püföljük a falat, miközben a védők forró szurkot öntenek a nyakunkba…

Menjünk ezeken a hülyeségeken végig:

1. Guggolás: azt is szokták mondani, hogy ne menjen a térdünk a bokánk/lábfejünk elé. Tényleg? Mutassa már meg valaki, hogy hogy lehet úgy guggolni! Nem mellesleg, amikor lépcsőzünk, minden egyes lépésnél a térdünk a lábfejünk elé megy… Egy ennél sokkal jobb példa az Olimpiai Súlyemelés. A súlyemelők hatalmas súlyokkal guggolnak, „ass to grass” vagyis „bokáig”, a térdek pedig előre mennek. Mégis, meglehetősen ritka a térdsérülés. Nem az teszi tönkre a térded, ha mélyre mész vagy ha előre megy a térded – a probléma azzal van, ha a terhelés a lábujjaidra kerül, a telitalp helyett (pl. amit a Smith-gépes guggolás csinál).

2. Felhúzás: hogyan tehetné tönkre a derekat, mikor a megfelelően végzett felhúzás esetén a derekad meg sem mozdul? A felhúzás az egyik legjobb gyakorlat a világon. A gerincmerevítőket és a teljesen hátsó láncot (hajlítók, farizom) megterheli. A megfelelően kivitelezett felhúzás a hátad és a derekad legjobb barátja.

3. Fej fölé nyomás: sokan nem tudják, hogy fekvenyomás közben a rotátor köpeny meglehetősen alacsony aktivitással dolgozik. Ezzel ellentétben viszont a fej fölé nyomás (military press) során a felső ponton kő keményen aktiválódik. A fej fölött tartott súly mikro mozgásokat végez, melyeket a rotátor köpeny kompenzál és stabilizál. (Gondolj erre, amikor legközelebb 1 kg-s súlyzóval kifele rotálva próbálod edzeni a rotátor köpenyedet – melyik a nehezebb 1 kg-val 15 ismétlés, vagy 60 kg tartani a fejed fölött 5-10 másodpercig?) Emellett, a megfelelően végzett military press során megfeszül a csuklya is – ezzel szabad utat engedve a felkarcsontnak és meggátolva, hogy bármilyen beakadás (impingment) kialakuljon az akromionnál. A military press során fokozottan működik továbbá a serratus anterior (másnéven fűrész izom), melynek szintén fontos funkciója a lapockák – és azokon keresztül közvetett módon a váll – stabilizációja. Tehát a helyes military press a vállöv, ill. a váll stabilizátorainak egyik legjobb erősítő gyakorlata. Már hallom a kérdést:

De Norbi, ha ezek ennyire jó gyakorlatok, hogyan terjedhetett el róluk ez a sok baromság? Biztos van valami alapja… Tudod, nem zörög a haraszt, ha…

Erre a következőt tudom válaszolni: nem a gyakorlatok a veszélyesek, hanem az emberi hülyeség. Ezek a gyakorlatok bonyolult, összetett mozdulatok, amiket nem lehet a YouTube-ról megtanulni. A felhúzás nem annyi, hogy „Menj oda, fogd meg, oszt’ állj föl vele!”. Amikor valaki kb. ennyivel vág neki a felhúzásnak, akkor jön a híres sz*ró kutya pozíció. A mellről nyomás sem a „Nyomjad azt’ kész!” kategória. A guggolásról már ne is beszéljünk – amit a teremben guggolás címén látok, arról jobb nem is beszélni. Állandóan rettegek, hogy mikor nézem végig, ahogy valaki kinyírja magát.

Ahhoz, hogy ezeket a gyakorlatokat biztonsággal végezd, szükség van valakire, aki megfelelően megtanítja őket.

Tovább olvasok
Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Ez a cikk után kétszer is meggondolod, hogy szedj-e kiegészítőt!

Egy új tanulmány szerint azok, akik táplálékkiegészítőket szednek, májkárosodást szenvedhetnek.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem