Tényleg meg lehet halni a fehérjétől?

Tényleg meg lehet halni a fehérjétől?

Az elmúlt héten sokan találkozhattak a hírrel, hogy egy ausztrál anyuka, aki versenyre készült, meghalt. A címek rendre azt taglalták, hogy a sok fehérje következtében, amit fogyasztott.

Ha az ember csak a „meghalt, mert sok fehérjét evett” címet olvassa el (ahogy a Facebook használók 99,9 %-a teszi), akkor egyből megmarad benne: a sok fehérje káros!

A magas fehérjebevitelt számos mítosz övezi, már a kezdetek óta. Nézzünk néhányat ezek közül a mítoszok közül:

  1. tönkreteszi a veséket.
  2. csökkenti a csontsűrűséget.
  3. rákot okoz. (Mi nem? …)
  4. elsavasít.

Talán ennyi elég is lesz… Nézzük most a tényeket!

Savasodás? Baromság!

Szervezetünkben a pH érték (alias savasság) mindig szigorúan szabályozott. A sejteken kívüli tér és a vér pH-ja 7,35-7,45 között mozog, míg a sejteken belül a pH 7,2. A sejtekben található sejtszervecskék pH-ja eltérő – a lizoszómák savasabbak, a mitokondrium lúgosabb. A szervezet pH-ját az agyunk, a tüdő és a vesék szabályozzák. Bármilyen kimozdulás az adott tartományokból a megfelelő sejt és enzimműködés felborulásához vezet – melynek súlyos következményei lehetnek (akár halál). Egy nem karbantartott, egyes típusú diabéteszes belehalhat a ketoacidózisba (a vér pH-ja a savas tartományba tolódik). Ha kellő mennyiségű szódabikarbónát oldasz fel vízben és megiszod – abba is belehalhatsz (a vér pH-ja a lúgos tartományba tolódik). Ennek megfelelően a szervezetben a pH értékek nagyon szigorú szabályozás alatt állnak.

Az állati fehérjék fogyasztása átmeneti és enyhe metabolikus acidózist okoz, melyet a tüdőnk és a vesénk azonnal kompenzál. Nem mellesleg, megfelelő mennyiségű zöldségbevitellel tovább lehet csökkenteni az átmeneti acidózist.

Rákot okoz?

Számos kutatás hozta kapcsolatba a magas állati fehérje bevitelt és a daganatos megbetegedéseket. Ezekkel a kutatásokkal két probléma van:

  1. az asszociáció nem kauzalitás: tehát ha két dolog egy időben történik, az még nem jelenti, hogy egyik okozta a másikat.
  2. ezekben a megfigyeléses vizsgálatokban (kikérdezik az embereket, hogy átlagosan mit szoktak enni) nincsenek megkülönböztetve a fehérjeforrások. Egy steak is hús és például egy McDonald’s hamburgerben lévő pogácsa is hús. Az gondolom, látható, hogy a gyorséttermi hamburger jópár potenciálisan rákkeltő dolgok tartalmaz a hús mellett – nem beszélve a krumpliról és a literes kóláról amit mellé iszunk.

Összességében nincs kutatás, mely bizonyítaná, hogy a magasabb fehérjebevitel magasabb rák kockázatot jelent. Van viszont kutatás, mely a minőségi fehérjebevitelt vizsgálta – és az eredmény az lett, hogy csökkenti a centrális (hasi) elhízást, ami az egyik legnagyobb rizikó faktor a metabolikus szindróma és a kettes típusú diabétesz kialakulásában, amik pedig fokozzák a daganatos megbetegedések valószínűségét.[1]

Csökkenti a csontsűrűséget?

Az elmélet szerint a fehérjék jelentős savterhelést jelentenek a szervezet számára, amit a veséknek kell kompenzálnia. A kompenzálás során fokozott foszfát és kalciumürítés történik meg, melynek eredményeként csökken a csontsűrűség. Tény, hogy a fehérjék enyhe metabolikus acidózist okoznak (ezt már láttuk), melyet részben a vesék kompenzálnak.

A megnövekedett kalcium kiválasztást több kutatás is igazolta, csak egy baj volt ezekkel – mindegyik izolált aminosavakat vagy fehérjéket használt, nem pedig rendes ételeket. Normális ételekből származó fehérjéknél ezt a hatást még nem sikerült igazolni.

A helyzet a következő:

  • kutatások, melyekben a napi kalóriabevitel 30 %-t fehérjék teszik ki (180-220 g / nap) nem találtak emelkedett kalciumürítést.[2-4]
  • azokban a kutatásokban ahol a fehérjebevitelt napi 0,7 g/testsúly kilogrammról 2,1 g/testsúly kilogrammra emelték, ugyan emelkedett a kalciumürítés, de a kalcium felszívódása is megnőtt a bélben.[5]
  • a megemelkedett kalciumürítés nem feltétlenül jelent negatív kalcium egyensúlyt, kalciumvesztést és csontritkulást.[6]
  • épp ellenkezőleg: számos kutatás igazolta, hogy a magasabb fehérjebevitel eredményeként nő a csonttömeg és csökken a törések kockázata.[7-9]
  • egyes kutatásokból arra lehet következtetni, hogy a fehérjebevitel határozza meg a csonttömeg maximális értékét.[7]
  • az élet során a csonttömeg, izomtömeg és izomerő végig együtt változik. Ennek megfelelő a csonttömeg és sűrűség nem csak a „csontok” kérdése, de az izmoké is. Az egyik kulcsfontosságú tényező a csontok tömegének és sűrűségének megtartásában a megfelelő izomtömeg és izomerő – melyeket a magas fehérjebevitel támogatja.[10-12]

Tönkreteszi a veséket?

A leegyszerűsített válasz az, hogy nem. Bizonyos esetekben, amikor egy betegség következtében a vesék működése károsodik, vagy egy vese működik csak, akkor bizony a magas fehérjebevitel képes megterhelni a veséket. Ilyen esetben nem szabad magas fehérjebevitelt javasolni. Amennyiben a vesék egészségesek, akkor semmi okunk nincs aggódni.[13-16]

Olvasd el ezt is!

Rendben, de akkor miért halt meg az az anyuka?

Volt egy ritka genetikai rendellenessége. A fehérjék ugye aminosavakból állnak, bennük nitrogénatomok találhatók (elsősorban amincsoportok formájában). Az aminosavak metabolizmusa során ammónia (vizes közegben ammóniumion – NH4+) képződik. Ezek egy részét a testünk a nitrogéntartalmú szerves vegyületek szintézisére használja, a fölösleget pedig egy urea nevű termék formájában, a vizelettel üríti. Ammóniából urea az urea ciklus (más néven ornitin ciklus) segítségével képződik. Ennek során több köztiterméken át, az ammónia végül urea formájában távozik a szervezetből.

Az ammónia mérgező, így a megfelelő kiürítés kulcsfontosságú. Amennyiben a ciklus működéséhez szükséges enzimek közül valamelyik hiányzik/nem működik, az ammónia felhalmozódáshoz vezet. A súlyos enzimhiányok újszülöttekben a születést követő pár napon belül jelentkezek – levertség, hányás, idővel agykárosodás és kóma következik. A részleges enzimhiány gyerek vagy felnőttkorban jelentkezik. Az utóbbiakat megfelelő étrendi módosításokkal lehet kezelni, a hiányzó enzimeket és megszakadt „útvonalakat” ki lehet kerülni/át lehet hidalni – orvosi segítséggel és a megfelelő táplálkozással, ill. gyógyszerekkel.

Annyi viszont egyértelmű, hogy a magas fehérjebevitel egyértelműen tilos bármi urea ciklus rendellenesség esetén. Az enzimdefektus ismeretlen volt, erre jött rá a magas fehérjebevitel és kész is volt a katasztrófa. Az elmondások szerint már 1 hónapja rosszul érezte magát a hölgy.

Összefoglalva: ha egészséges vagy, a magas fehérjebevitel csak jót tesz. Ha nincs semmi betegséged, akkor a magas fehérjebevitel nem fog megölni.

Emellett: járj rendszeres vérképre (félévente) és ha valami bajod van, akkor menj orvoshoz!

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. Nutr Metab (Lond). 2012 Jan 27;9(1):5. doi: 10.1186/1743-7075-9-5. Quality protein intake is inversely related with abdominal fat. Loenneke JP1, Wilson JM, Manninen AH, Wray ME, Barnes JT, Pujol TJ.
  2. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Aug;88(8):3577-83. The metabolic response of subjects with type 2 diabetes to a high-protein, weight-maintenance diet. Nuttall FQ1, Gannon MC, Saeed A, Jordan K, Hoover H.
  3. Metabolism. 2006 Feb;55(2):243-51. The metabolic response to a high-protein, low-carbohydrate diet in men with type 2 diabetes mellitus. Nuttall FQ1, Gannon MC.
  4. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E786-91. Epub 2006 May 23. Metabolic effect of a LoBAG30 diet in men with type 2 diabetes. Nuttall FQ1, Schweim K, Hoover H, Gannon MC.
  5. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):584S-592S. Dietary protein, calcium metabolism, and skeletal homeostasis revisited. Kerstetter JE1, O'Brien KO, Insogna KL.
  6. J Am Coll Nutr. 2005 Dec;24(6 Suppl):526S-36S. Dietary protein: an essential nutrient for bone health. Bonjour JP1.
  7. Calcif Tissue Int. 1996 May;58(5):320-5. Dietary protein intake and bone mass in women. Cooper C1, Atkinson EJ, Hensrud DD, Wahner HW, O'Fallon WM, Riggs BL, Melton LJ 3rd.
  8. Am J Clin Nutr. 1999 Jan;69(1):147-52. Prospective study of dietary protein intake and risk of hip fracture in postmenopausal women. Munger RG1, Cerhan JR, Chiu BC.
  9. J Bone Miner Res. 2000 Dec;15(12):2504-12. Effect of dietary protein on bone loss in elderly men and women: the Framingham Osteoporosis Study. Hannan MT1, Tucker KL, Dawson-Hughes B, Cupples LA, Felson DT, Kiel DP.
  10. Metabolism. 1976 Jan;25(1):85-95.Changes in body chemical composition with age measured by total-body neutron activation. Cohn SH, Vaswani A, Zanzi I, Aloia JF, Roginsky MS, Ellis KJ.
  11. J Bone Miner Res. 1997 Oct;12(10):1539-46. On our age-related bone loss: insights from a new paradigm. Frost HM1.
  12. Am J Clin Nutr. 2006 Sep;84(3):475-82.The underappreciated role of muscle in health and disease. Wolfe RR1.
  13. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Mar;10(1):28-38. Do regular high protein diets have potential health risks on kidney function in athletes? Poortmans JR1, Dellalieux O.
  14. Eur J Clin Nutr. 1996 Nov;50(11):734-40. Effect of chronic dietary protein intake on the renal function in healthy subjects. Brändle E1, Sieberth HG, Hautmann RE.
  15. Am J Clin Nutr. 2015 Jul;102(1):3-4. doi: 10.3945/ajcn.115.112672. Epub 2015 Jun 10. Dietary protein and kidney function: when higher glomerular filtration rate is desirable. Bie P1, Astrup A2.
  16. Proc Nutr Soc. 2011 May;70(2):205-14. doi: 10.1017/S0029665111000024. Epub 2011 Mar 7. Efficacy and consequences of very-high-protein diets for athletes and exercisers. Tipton KD1.
A banántej a tökéletes vegán megoldás

A gyümölcsből készült ital egyáltalán nem tartalmaz laktózt, ráadásul sokkal finomabb, mint az eredeti.

Hogyan állj neki újra az edzésnek kihagyás után? Szakértőnk elmondja!

Mindenkivel előfordul, hogy akár sérülés, akár nyaralás, akár magánéleti/munkahelyi teendők miatt átmenetileg az edzés háttérbe szorul. Alapvetően én már úgy állok ehhez, hogy az edzés annyira jót tesz nekem, hogy akkor se hagyom ki, ha csak késő este vagy épp hajnalban jutok le – szóval nincsenek már kihagyott hetek. Viszont régen voltak, úgyhogy meg tudom érteni.

Tüsszentened kell? Ezért ne tartsd soha vissza!

Ha allergiás vagy, nyáron biztos sokkal többet tüszzentesz a kelleténél. De mi van akkor, ha nem szeretnéd, hogy mindenki hallja, ezért megpróbálod visszatartani? Eláruljuk, hogy nem jársz jól.

Mangólevéllel a cukorbetegség ellen: Itt a diabétesz elleni új fegyvere

A cukorbetegség nem játék! A mangó levele viszont segíthet a diabétesz elleni küzdelemben, így mindenkinek érdemes kipróbálnia ezt a furcsa alapanyagot!

A produktivitásra bizony a hőmérséklet is hat - Ezért vagy olyan lassú nyáron

Úgy érzed, semmilyen feladatot nem tudsz nyáron megcsinálni, amit rád bíznak? Maradjunk annyiban, hogy erről nem feltétlenül te tehetsz.

A legtisztább WC-t keresed a nyilvános mosdóban? Akkor EZT válaszd!

Képzeld el, ahogy belépsz a nyilvános WC-be. Te ilyenkor melyik ajtó mögé mész? A legutolsó a legszimpibb, vagy inkább a középső wc-t választod?

Hallottál már a dinamikus-izometrikus gyakorlatokról? Itt az ideje, hogy beépítsd őket az edzéstervedbe!

Ha nem látod az edzésed eredményét, könnyen lehet, hogy hozzászokott a tested a megszokott rutinhoz. Ilyenkor pedig az a legjobb megoldás, ha valamit változtatsz rajta.

Miért fogja minden focista ugyanúgy a fejét a kihagyott helyzet után?

A tudomány szerencsére tudja a választ erre a világbajnokság okán aktuálissá vált kérdésre.

Van összefüggés! Így hat a tetoválásod az izzadásra

Bizony, érdekes összefüggés van a tetoválás, az edzés és a verejték között, ezért nem árt tisztában lenned ezzel, ha te is ki vagy varrva.

Optikai illúzió: Te kit látsz a képen? A válaszodból kiderül, kell-e szemüveget hordanod

Több szakértő szerint ez az optikai illúzió segíthet eldönteni, hogy romlott-e a látásod és szükséged van-e szemüvegre.

Vb-döntő: Mandzukic öngólja és a vb legnagyobb potyája zárta keretbe a tornát

A horvát csatár vasárnapi produkciójához hasonló bravúr eddig csak egy futballistának jött össze.

Megérkezett végre a tökéletes szundikütyü, ami teljes csendet teremt

Viszlát elpocsékolt éjszakák, az Enter SilentMode száműzi a végigásított napokat.

Lehet, hogy bizarrul hangzik, de életet menthet a gombás smoothie

A legújabb őrület meredeknek tűnik, de kétségtelenül csökkenti a stresszt.

Fáj a hátad? Akkor ilyen pózokban aludj, hogy ki tudd pihenni magadat!

Az alvásnak arról kellene szólnia, hogy felfrissülj és feltöltődj tőle, nem pedig arról, hogy beálljon tőle a hátad. Mutatjuk, milyen pózban aludj, hogy elkerüld a hátfájást!

A hét táplálkozási tippje: Így tedd laktatóbbá a salátádat

Biztos ismerős a helyzet, hogy amikor salátát eszel ebédre, egy óra múlva máris valami új kaja után nézel. Egy dietetikus viszont megoldja ezt a dilemmát!

Alvási inercia: Ezért vagy annyira mérges ébredés után

Te is szembesültél már vele, hogy Grumpy cat hozzád képest semmi reggelente? Mutatjuk, miért van az, hogy sokan mérgesek és rosszkedvűek ébredés után.

Tények és tévhitek a napszemüvegekről + 3 idén divatos modell férfiaknak

Amellett, hogy nem hunyorogsz, amikor a szabadban vagy, sokkal több és fontosabb előnye is van a napszemüvegeknek. Egy szemorvos pedig elmondja, pontosan miért is jó, ha odafigyelsz arra, hogy megvédd a szemedet a naptól.

A hét edzéstippje: nem csak hétfőre! Itt a Szikla intenzív edzésterve mellizomra!

A Szikla legújabb edzős videója tömve van mellpumpáló gyakorlatokkal - Miért ne próbálnád ki őket?

3 tipp, amivel megelőzheted a fogszuvasodást

Ne ess kétségbe, ha felfedezed az első jeleket, nem biztos, hogy fúrás-faragás lesz a dolog vége.

Horvát csoda: Mutatjuk a legjobb mémeket az angol buktáról

It's not coming home, Gareth Southgate-ék nem viszik haza a hőn áhított trófeát.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem