Tényleg meg lehet halni a fehérjétől?

Tényleg meg lehet halni a fehérjétől?

Az elmúlt héten sokan találkozhattak a hírrel, hogy egy ausztrál anyuka, aki versenyre készült, meghalt. A címek rendre azt taglalták, hogy a sok fehérje következtében, amit fogyasztott.

Ha az ember csak a „meghalt, mert sok fehérjét evett” címet olvassa el (ahogy a Facebook használók 99,9 %-a teszi), akkor egyből megmarad benne: a sok fehérje káros!

A magas fehérjebevitelt számos mítosz övezi, már a kezdetek óta. Nézzünk néhányat ezek közül a mítoszok közül:

  1. tönkreteszi a veséket.
  2. csökkenti a csontsűrűséget.
  3. rákot okoz. (Mi nem? …)
  4. elsavasít.

Talán ennyi elég is lesz… Nézzük most a tényeket!

Savasodás? Baromság!

Szervezetünkben a pH érték (alias savasság) mindig szigorúan szabályozott. A sejteken kívüli tér és a vér pH-ja 7,35-7,45 között mozog, míg a sejteken belül a pH 7,2. A sejtekben található sejtszervecskék pH-ja eltérő – a lizoszómák savasabbak, a mitokondrium lúgosabb. A szervezet pH-ját az agyunk, a tüdő és a vesék szabályozzák. Bármilyen kimozdulás az adott tartományokból a megfelelő sejt és enzimműködés felborulásához vezet – melynek súlyos következményei lehetnek (akár halál). Egy nem karbantartott, egyes típusú diabéteszes belehalhat a ketoacidózisba (a vér pH-ja a savas tartományba tolódik). Ha kellő mennyiségű szódabikarbónát oldasz fel vízben és megiszod – abba is belehalhatsz (a vér pH-ja a lúgos tartományba tolódik). Ennek megfelelően a szervezetben a pH értékek nagyon szigorú szabályozás alatt állnak.

Az állati fehérjék fogyasztása átmeneti és enyhe metabolikus acidózist okoz, melyet a tüdőnk és a vesénk azonnal kompenzál. Nem mellesleg, megfelelő mennyiségű zöldségbevitellel tovább lehet csökkenteni az átmeneti acidózist.

Rákot okoz?

Számos kutatás hozta kapcsolatba a magas állati fehérje bevitelt és a daganatos megbetegedéseket. Ezekkel a kutatásokkal két probléma van:

  1. az asszociáció nem kauzalitás: tehát ha két dolog egy időben történik, az még nem jelenti, hogy egyik okozta a másikat.
  2. ezekben a megfigyeléses vizsgálatokban (kikérdezik az embereket, hogy átlagosan mit szoktak enni) nincsenek megkülönböztetve a fehérjeforrások. Egy steak is hús és például egy McDonald’s hamburgerben lévő pogácsa is hús. Az gondolom, látható, hogy a gyorséttermi hamburger jópár potenciálisan rákkeltő dolgok tartalmaz a hús mellett – nem beszélve a krumpliról és a literes kóláról amit mellé iszunk.

Összességében nincs kutatás, mely bizonyítaná, hogy a magasabb fehérjebevitel magasabb rák kockázatot jelent. Van viszont kutatás, mely a minőségi fehérjebevitelt vizsgálta – és az eredmény az lett, hogy csökkenti a centrális (hasi) elhízást, ami az egyik legnagyobb rizikó faktor a metabolikus szindróma és a kettes típusú diabétesz kialakulásában, amik pedig fokozzák a daganatos megbetegedések valószínűségét.[1]

Csökkenti a csontsűrűséget?

Az elmélet szerint a fehérjék jelentős savterhelést jelentenek a szervezet számára, amit a veséknek kell kompenzálnia. A kompenzálás során fokozott foszfát és kalciumürítés történik meg, melynek eredményeként csökken a csontsűrűség. Tény, hogy a fehérjék enyhe metabolikus acidózist okoznak (ezt már láttuk), melyet részben a vesék kompenzálnak.

A megnövekedett kalcium kiválasztást több kutatás is igazolta, csak egy baj volt ezekkel – mindegyik izolált aminosavakat vagy fehérjéket használt, nem pedig rendes ételeket. Normális ételekből származó fehérjéknél ezt a hatást még nem sikerült igazolni.

A helyzet a következő:

  • kutatások, melyekben a napi kalóriabevitel 30 %-t fehérjék teszik ki (180-220 g / nap) nem találtak emelkedett kalciumürítést.[2-4]
  • azokban a kutatásokban ahol a fehérjebevitelt napi 0,7 g/testsúly kilogrammról 2,1 g/testsúly kilogrammra emelték, ugyan emelkedett a kalciumürítés, de a kalcium felszívódása is megnőtt a bélben.[5]
  • a megemelkedett kalciumürítés nem feltétlenül jelent negatív kalcium egyensúlyt, kalciumvesztést és csontritkulást.[6]
  • épp ellenkezőleg: számos kutatás igazolta, hogy a magasabb fehérjebevitel eredményeként nő a csonttömeg és csökken a törések kockázata.[7-9]
  • egyes kutatásokból arra lehet következtetni, hogy a fehérjebevitel határozza meg a csonttömeg maximális értékét.[7]
  • az élet során a csonttömeg, izomtömeg és izomerő végig együtt változik. Ennek megfelelő a csonttömeg és sűrűség nem csak a „csontok” kérdése, de az izmoké is. Az egyik kulcsfontosságú tényező a csontok tömegének és sűrűségének megtartásában a megfelelő izomtömeg és izomerő – melyeket a magas fehérjebevitel támogatja.[10-12]

Tönkreteszi a veséket?

A leegyszerűsített válasz az, hogy nem. Bizonyos esetekben, amikor egy betegség következtében a vesék működése károsodik, vagy egy vese működik csak, akkor bizony a magas fehérjebevitel képes megterhelni a veséket. Ilyen esetben nem szabad magas fehérjebevitelt javasolni. Amennyiben a vesék egészségesek, akkor semmi okunk nincs aggódni.[13-16]

Olvasd el ezt is!

Rendben, de akkor miért halt meg az az anyuka?

Volt egy ritka genetikai rendellenessége. A fehérjék ugye aminosavakból állnak, bennük nitrogénatomok találhatók (elsősorban amincsoportok formájában). Az aminosavak metabolizmusa során ammónia (vizes közegben ammóniumion – NH4+) képződik. Ezek egy részét a testünk a nitrogéntartalmú szerves vegyületek szintézisére használja, a fölösleget pedig egy urea nevű termék formájában, a vizelettel üríti. Ammóniából urea az urea ciklus (más néven ornitin ciklus) segítségével képződik. Ennek során több köztiterméken át, az ammónia végül urea formájában távozik a szervezetből.

Az ammónia mérgező, így a megfelelő kiürítés kulcsfontosságú. Amennyiben a ciklus működéséhez szükséges enzimek közül valamelyik hiányzik/nem működik, az ammónia felhalmozódáshoz vezet. A súlyos enzimhiányok újszülöttekben a születést követő pár napon belül jelentkezek – levertség, hányás, idővel agykárosodás és kóma következik. A részleges enzimhiány gyerek vagy felnőttkorban jelentkezik. Az utóbbiakat megfelelő étrendi módosításokkal lehet kezelni, a hiányzó enzimeket és megszakadt „útvonalakat” ki lehet kerülni/át lehet hidalni – orvosi segítséggel és a megfelelő táplálkozással, ill. gyógyszerekkel.

Annyi viszont egyértelmű, hogy a magas fehérjebevitel egyértelműen tilos bármi urea ciklus rendellenesség esetén. Az enzimdefektus ismeretlen volt, erre jött rá a magas fehérjebevitel és kész is volt a katasztrófa. Az elmondások szerint már 1 hónapja rosszul érezte magát a hölgy.

Összefoglalva: ha egészséges vagy, a magas fehérjebevitel csak jót tesz. Ha nincs semmi betegséged, akkor a magas fehérjebevitel nem fog megölni.

Emellett: járj rendszeres vérképre (félévente) és ha valami bajod van, akkor menj orvoshoz!

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. Nutr Metab (Lond). 2012 Jan 27;9(1):5. doi: 10.1186/1743-7075-9-5. Quality protein intake is inversely related with abdominal fat. Loenneke JP1, Wilson JM, Manninen AH, Wray ME, Barnes JT, Pujol TJ.
  2. J Clin Endocrinol Metab. 2003 Aug;88(8):3577-83. The metabolic response of subjects with type 2 diabetes to a high-protein, weight-maintenance diet. Nuttall FQ1, Gannon MC, Saeed A, Jordan K, Hoover H.
  3. Metabolism. 2006 Feb;55(2):243-51. The metabolic response to a high-protein, low-carbohydrate diet in men with type 2 diabetes mellitus. Nuttall FQ1, Gannon MC.
  4. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Oct;291(4):E786-91. Epub 2006 May 23. Metabolic effect of a LoBAG30 diet in men with type 2 diabetes. Nuttall FQ1, Schweim K, Hoover H, Gannon MC.
  5. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):584S-592S. Dietary protein, calcium metabolism, and skeletal homeostasis revisited. Kerstetter JE1, O'Brien KO, Insogna KL.
  6. J Am Coll Nutr. 2005 Dec;24(6 Suppl):526S-36S. Dietary protein: an essential nutrient for bone health. Bonjour JP1.
  7. Calcif Tissue Int. 1996 May;58(5):320-5. Dietary protein intake and bone mass in women. Cooper C1, Atkinson EJ, Hensrud DD, Wahner HW, O'Fallon WM, Riggs BL, Melton LJ 3rd.
  8. Am J Clin Nutr. 1999 Jan;69(1):147-52. Prospective study of dietary protein intake and risk of hip fracture in postmenopausal women. Munger RG1, Cerhan JR, Chiu BC.
  9. J Bone Miner Res. 2000 Dec;15(12):2504-12. Effect of dietary protein on bone loss in elderly men and women: the Framingham Osteoporosis Study. Hannan MT1, Tucker KL, Dawson-Hughes B, Cupples LA, Felson DT, Kiel DP.
  10. Metabolism. 1976 Jan;25(1):85-95.Changes in body chemical composition with age measured by total-body neutron activation. Cohn SH, Vaswani A, Zanzi I, Aloia JF, Roginsky MS, Ellis KJ.
  11. J Bone Miner Res. 1997 Oct;12(10):1539-46. On our age-related bone loss: insights from a new paradigm. Frost HM1.
  12. Am J Clin Nutr. 2006 Sep;84(3):475-82.The underappreciated role of muscle in health and disease. Wolfe RR1.
  13. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Mar;10(1):28-38. Do regular high protein diets have potential health risks on kidney function in athletes? Poortmans JR1, Dellalieux O.
  14. Eur J Clin Nutr. 1996 Nov;50(11):734-40. Effect of chronic dietary protein intake on the renal function in healthy subjects. Brändle E1, Sieberth HG, Hautmann RE.
  15. Am J Clin Nutr. 2015 Jul;102(1):3-4. doi: 10.3945/ajcn.115.112672. Epub 2015 Jun 10. Dietary protein and kidney function: when higher glomerular filtration rate is desirable. Bie P1, Astrup A2.
  16. Proc Nutr Soc. 2011 May;70(2):205-14. doi: 10.1017/S0029665111000024. Epub 2011 Mar 7. Efficacy and consequences of very-high-protein diets for athletes and exercisers. Tipton KD1.
Tovább olvasok
A pegán diéta az új trend! De vajon egészséges?

A pegán, azaz a paleo-vegán diéta egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az étrend azt állítja, hogy segít a fogyásban, jól érzed magad tőle és egészséges. Utánajártunk!

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem