Futni szeretnél? Csak egy cipőre van szükséged - 5 dolog, amire figyelned kell a választásnál

A futáshoz nem kell más, csak egy jó futócipő - ezt a mondást valószínűleg te is elég sokszor hallottad.
A cikk támogatója az asics

A futáshoz nem kell más, csak egy jó futócipő - ezt a mondást valószínűleg te is elég sokszor hallottad.

Tény, hogy ez a legfontosabb kiegészítő, hiszen akár a sérüléseket is elkerüheted, ha olyan cipőben futsz, ami tökéletesen illeszkedik a lábadra és persze kényelmes is. Ahhoz, hogy ezt megtaláld a tökéletes futótársat és úgy érezd magad, mint Hermész a szárnyas cipőjében, érdemes megismerned néhány fontos paramétert. Ezek pedig a következők: csillapítás, támasztás, futóérzés, illeszkedés és persze a futóterep. Nézzük, mit is jelentenek ezek!

Csillapítás

A test védelmére szolgál, hiszen futás közben a talajfogás és elrugaszkodás során a súlyodnál 2-3-szor nagyobb erők hatnak a testedre - ráadásul minél nehezebb vagy, annál nagyobbak ezek a hatások. Mivel mindenki más, ezért az enyhe, mérsékelt, bőséges és maximális csillapítással rendelkező cipők közül kell megtalálnod a megfelelőt.

Fontos, hogy olyan modellt válassz, ami ellenálló és a legnagyobb terhelésnél is védi a lábad, ezáltal megelőzhetőek a lábfej kifordulásával járó sérülések. Ezen kívül természetessé teszi a talajjal való érintkezést, kényelmesebbnek, stabilabbnak érzed benne a mozgást.

Kép
forrás: Asics

Támasztás

Ahogy a futók, úgy a futóstílusok is nagyban különböznek egymással, ezért fontos, hogy megfelelő alátámasztású cipőt válassz. Ha nincs alátámasztás, a lábfej nagyon aktívan dolgozik, emiatt pedig gyorsabban elfárad. Választhatsz enyhe, mérsékelt és extra alátámasztású cipők közül, melyek megelőzik a talp túlterhelését, emellett pedig kényelmesebbé, biztonságosabbá teszik a mozgást. Amennyiben befelé dől a bokád futás közben (szupinál), vagy neutrális cipőt keresel, az Asics DynaFlyte 2 modellje megfelelő lehet számodra.

Futóérzés

Természetesen az sem mindegy, hogyan érintkezik a lábad a talajjal és milyen a lábmunkád. Fontos, hogy a cipőd tulajdonképpen a lábad meghosszabításaként viselkedjen és a talajfogástól egészen az elrugaszkodásig biztonságban maradjon a lábfejed. Szükség van a terhelés csillapítására és a megfelelő stabilitásra is ahhoz, hogy dinamikus maradjon a futómozgásod.

Illeszkedés

Egy megfelelően illeszkedő futócipővel javíthatsz a futóstílusodon és kényelmesebbé válik a futás. A szoros illeszkedésű cipők növelik a kontrollt, a védett illeszkedésűek a kényelmet és a teljesítményt fokozzák, a személyre szabott illeszkedés fenntartja a rugalmasságot és a lábfejed mozgásának szabadságát is megőrizheted vele. A széles illeszkedés elsődleges szerepe pedig a kényelem biztosítása. A megfelelően illeszkedő cipőben csökkenhet a nyomás a lábfejed elülső részén. Ennek fontos eleme a cipőfűző is, hiszen nem mindegy, hogyan kötöd meg. Íme néhány technika, különböző panaszokra:

  1. Ha a sarkad tapadását szeretnéd erősíteni, hagyományos módon, keresztezve fűzd be a cipőd.
  2. Ha a lábujjad fáj, a fűző egyik felét diagonálisan fűzd be, a másikat pedig keresztezve.
  3. Ha nyom a cipőd nyelve, fűzd be lépcsőzetes technikával.
  4. Ha pedig a lábfejed felső része fáj, az első két lyukban keresztezd a fűzőt, a következő kettőn bújtasd át a fűzőt a feljebb lévő lyukakba, végül ismét jöhet a keresztezés.
Kép
forrás: Asics

Futóterep

Fontos, hogy a választott futócipő összhangban legyen a talajjal - ezért nem mindegy, hogy terepre, pályára, vagy épp aszfaltra keresel cipőt. Más tapadású csukára van szükséged a szintetikus talajra, a keményre, az egyenetlen terepre és például egy hegyi útvonalra is.

Ha ezekre odafigyelsz, biztos, hogy megtalálod a célodnak tökéletesen megfelelő cipőt. Ha például az a célod, hogy gyorsulj, ugyanakkor maximális kényelem kísérje utad, a DynaFlyte 2 tökéletes lehet számodra a felkészülési időszak és a verseny során is, mivel könnyű és komfortos benne a mozgás. Ez egy gyors cipő, ami jól illeszkedik a lábadra, de mérsékelt alátámasztás van benne; így leginkább gyors edzésekhez és futásokhoz ajánlott. Egyébként van egy tesója is, a Dynamis, amit kifejezetten pronáló lábra ajánlanak, ezen kívül mindenben nagyon hasonlít a DynaFlyte-ra. Itt egy kis bemutató az új modellről:

A márka modelljei pedig mind az 5 paraméterre több megoldást is kínálnak, hogy a lehető legpontosabban illeszkedjenek a cipők a lábadra.

Tudj meg róla többet >> itt!

Túlzásba viszed a mozgást? Az exorexia létező betegség, de a férfiak keveset beszélnek róla

Mutatjuk, mikor jelent már tényleg problémát az, ha elmész edzeni.

A hét táplálkozási tippje: pontosan ekkora adagot érdemes fogyasztani 8 népszerű ételből, hogy egészséges maradj

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes az adagokra is kicsit nagyobb hangsúlyt fektetni.

A jóganap az új pihenőnap

A kitartott pózok még a sérülésektől is megkímélnek.

4 szakálltípus, amit érdemes kipróbálnod! (Még akkor is, ha nem egyenletes az arcszőrzeted)

A férfiak szeretik az egyszerűséget mindenben, így a szakállak terén is.

Hallottál már a kávélisztről? Ez a legújabb szuperkaja!

A lisztről valószínűleg nem a koffein jut eszedbe. Nyugi, nem vagy egyedül. A kávéliszt viszont egyre népszerűbb, sokan pedig tápanyagokkal teli csodaként tekintenek rá. De tényleg annyira szuper, vagy csak felhájpolták?

A hét edzéstippje: érdemes minden egyes nap hasaznod, hogy lásd az edzés eredményét?

Ha nyárra már kockás hasat akarsz villantani, azért már jó korán el kell kezdeni dolgozni - például most.

A bicikli virágoztathatja fel a szexuális életedet

Egy kis tekerés és minden egyenesbe jön.

Nincs izomnövelés és erősödés túlterhelés nélkül - személyi edzőnk tanácsai a konditermi fejlődéshez

Ha besétálunk a terembe és körülnézünk, rengeteg embert látunk, aki edz. Különféle gyakorlatokat végeznek, gyakran erőlködnek és izzadnak, ezzel a kemény edzés látszatát keltve. Ha valaki nem jártas az edzésben, nem edz 4-5 éve, akkor tényleg csak keményen edző embereket lát.

3 jó okunk van arra, hogy elfelejtsd a kései vacsorát

Riasztó adatokkal szembesültek a szakemberek.

Rossz hír vegáknak: egy kutatás szerint sokkal kevesebb szexben van részük, mint a húsevőknek

Ha egy finom steak felér számodra egy orgazmussal, akkor van még egy jó hírünk: egy új kutatás szerint a húsevő emberek többször szexelnek, mint a vegetáriánus társaik.

Kettő az egyben: A szuperszett, ami a tricepszedet és a hasadat is megdolgoztatja

Milyen gyakran dolgoztatod meg a tricepszedet és a törzsizmaidat egyetlen gyakorlattal?

To-do list menti meg az álmatlan éjszakákat

Sosem volt még ilyen egyszerű az elalvás.

Gondoltad volna? A nyújtástól több mint 300%-kal nőhet az izomtömeged!

Ha az edzés végeztével szánsz időt a nyújtásra is, sokkal hamarabb elérheted a céljaidat!

A prosztatarák 3 gyakori tünete, amit sosem szabad figyelmen kívül hagynod

Ha korán észreveszed őket, sokkal nagyobb az esélyed a gyógyulásra.

10 perc, otthon, egyetlen eszközzel? Milyen edzés az ilyen? Életmentő!

Ezt csináld, ha a nagy hidegben nem tudod rászánni magad a futásra.

Szabadulj meg a manuális fogkefédtől és ruházz be egy elektromosba! Elmondjuk, miért

Lehet, hogy drágábbak, de sokkal több előnyük van, mint hinnéd!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 SZÁZALÉK

Csak 2685 Ft