A jó konditermek legfontosabb ismérvei - személyi edzőnk tippjei a választáshoz

A jó konditermek legfontosabb ismérvei - személyi edzőnk tippjei a választáshoz
Forrás: getty images

Sokan keresnek meg azzal, hogy szeretnének otthon edzeni – van-e értelme? A válaszom mindig az, hogy a nem mozgásnál a mozgás mindig jobb. Ha otthon végez az ember saját testsúlyos erősítő gyakorlatokat, vagy esetleg beszerez néhány kézisúlyzót, azzal sokkal többet ér el, mint ha semmit nem csinálna, vagy csak mondjuk futna.

Mindazonáltal az edzés olyan, mint az autószerelés: a kisebb hibákat ki lehet otthon javítani, de a nagy generálhoz szerelőműhely kell. A szerelőműhely edzés szerinti megfelelője a jól felszerelt konditerem.

Miért fontos a terem?

Ha az edzésre csak úgy tekintünk, mint elégetett kalóriatöbbletre, akkor gyakorlatilag mindegy, hogy mit csinálunk, csak minél többet mozogjunk. Viszont a megfelelően végzett súlyzós edzésnek számos további pozitív tulajdonsága is van, az elégetett kalóriák mellett. Ilyen például a fokozott GLUT4 kihelyeződés (az izomsejtek glükózfelvétele), a javuló inzulin érzékenység, a megnövekedett zsírmentes testtömeg és így tovább. Ahhoz, hogy megfelelően megterheljük az izmainkat gyakran még a kézisúlyzók sem elegek. A combfeszítőnk és -hajlítónk hatalmas erő kifejtésére képes – azzal, hogy otthon guggolunk 2 db 10 kilós súllyal, közel nem tudjuk úgy megterhelni, mint ha a teremben a nyakunkba kapjuk a 100 kg-t. Nem azt mondom, hogy nincs értelme otthon edzeni – azt mondom, hogy limitáltak az otthoni lehetőségek.

A teremben emellett kérhetünk segítséget, ha esetleg nem vagyunk benne biztosak, hogy valamit jól végzünk-e.

Igen, a terembe lemenni időbe telik, átöltözni, vissza, pénzt is kell fizetni, stb. – de ne felejtsük, aki az iskolához legközelebb lakik, mindig az késik el. Az otthoni edzéseket a legkönnyebb elbliccelni, kihagyni. Félúton a terem felé már nem fogsz visszafordulni. És egy kedvtelen edzés jobb, mint a nem edzés.

Végül, de nem utolsó sorban, motiváló is lehet, ha látjuk az embereket – olyanokat, akik hozzánk hasonlóan most kezdenek változtatni, olyanokat, akik már jó úton haladnak, vagy olyanokat, akik a fizikumukat fantasztikus szintre fejlesztették.

Szóval fontos a terem.

„Rendben, de annyi terem van, hogyan válasszak?”

Remek kérdés. Persze mindenkinek a neki megfelelőt kell megtalálnia – itt most csak a saját preferenciáimat fogom felsorolni.

Az emberek legyenek normálisak, kedvesek, a légkör legyen nyugodt, lehetőleg ne kelljen attól félned, hogy feltörik a szekrényed, hogy megkéselnek, mert rossz súlyzóhoz nyúltál, vagy beléd kötnek, mert nem vagy szimpatikus - bár ezek a dolgok evidenciának tűnnek, nem minden terem képes ezt a minimumot sem nyújtani.

Ha az ilyen emberi tényezők helyben vannak, akkor a legfontosabb a felszereltség. Én eredményorientált vagyok – akivel dolgozom, az eredményeket fog elérni és pont. Ehhez az kell, hogy az illető napról napra erősebb legyen. A megfelelő erőszint kialakításához nélkülözhetetlen kellő mennyiségű rúd, tárcsa és kézisúlyzó.

Lássunk néhány kérdést, mely alapján el lehet dönteni, hogy jó-e a terem vagy sem!

Hámy guggoló állvány és erőkeret van a teremben?

A testépítés, az erősödés, az izmosodás – minden a guggoló állványnál kezdődik. Kerek feneket akarnak a hölgyek? Guggoljanak! Baromi izmos és erős akarsz lenni? Guggolj! Szeretnéd a lehető legnagyobb tömeget építeni? Guggolj! Gyorsabb akarsz lenni? Guggolj! Robbanékonyabb? Guggolj! Minél több guggoló állvány és erőkeret van a teremben, annál jobb.

Van-e hely, ahol tudsz felhúzásokat végezni?

Minden erőgyakorlat királya a felhúzás. Ha összesen két gyakorlatot végezhetnél, akkor a guggolás és a felhúzás legyen az a kettő – és már le is fedted gyakorlatilag minden izmodat. Hatalmas súlyokat lehet megmozgatni, és az egyik legjobb izomtömeg-építő. Ha viszont azon kell aggódnod, hogy ha kicsúszik a kezedből, akkor összetöri a járólapot – nos, akkor keress egy másik termet.

Hány fekpad van?

A terembe járó emberek 80 %-a heti 3-5 alkalommal mell-bicepszet edz. Ha szeretnél fekvenyomni, jó, ha több pad is van, talán majd az egyikhez odaférsz. A minimum a 2, de inkább 3 legyen.

Hány normális, 20 kg-s rúd van?

A 20 kg-nál kisebb rudaknak megvan a maga helye – ezeket lehet használni, amíg nem megy a hagyományos, 20 kg-s rúddal a gyakorlat. A görbe, csálé, széteső rudak veszélyesek, nagyobb súlyok esetén komoly gondokat tudnak okozni. Például, ha a tárcsák nem tudnak a rúdtól külön forogni, akkor előfordulhat, hogy a 100-140 kg a mozgásodtól előregördül, ami azonnal felborítja a balance-t és már esel is (előre vagy hátra).

A kézisúlyzók hány kilóig mennek?

A rudak mellett nagyon fontos eszköz még a kézisúlyzó is. Ha csak 30-35 kilós kézisúlyzók vannak, akkor érdemes másik termet keresni, pláne ha férfi vagy, ugyanis azokat -ha jó az edződ- az első évben ki fogod nőni.

Egy jó terem ismérve nem az, hogy csillog-villog és van benne 100 féle gép (igaz, attól még, hogy egy terem új és van benne 100 féle gép lehet jó terem!).

A jó terem ismérve az, hogy lehet benne nehéz súlyos alapgyakorlatokat végezni, mégpedig kellően nagy súlyokkal.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/unsupportedbrowser?_rdr

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Szénhidrát-kisokos: minden, amit erről a tápanyagról tudni érdemes

Manapság, ha a fogyás és az étrend szóba kerül, mindenki egyből a szénhidrátokról kezd beszélni. „Diétázom, nem eszem szénhidrátot/kevesebb szénhidrátot eszem/igyekszem lassan felszívódó szénhidrátokat enni”… Ezek a kijelentések gyakorlatilag minden naposak. Számos olyan táplálkozási trend indult el, ami a szénhidrátokat démonizálja és nagyon alacsony szénhidrátbevitelt javasol.

Ilyen egy NASCAR-versenyző étrendje, aki 4.5 kilót fogy minden egyes versenyen

Chase Elliott már nagyjából 13 éves kora óta arra készül, hogy ő is versenyző legyen. Az autósporthoz elengedhetetlen a fitsség, hiszen az autóban akár 60 fokra is felmelegedhet a levegő, ráadásul az sem ritka, hogy 4.5 kilót fogyjon egy-egy futam alatt.

Ezt árulja el az ágyad a szexuális életedről

Gondosan beveted, miután kimásztál belőle, vagy úgy hagyod, ahogy van? Ez sokat elárul arról, hogy milyen ember vagy - és nem csak a rend szeretetének terén.

A hét edzéstippje: Te átmennél az amerikai katonák új fitnesz tesztjén?

A katonai fitnesz tesztet elvileg 2020-ban vezetik majd be, a gyakorlatokat viszont már meg lehet belőle találni.

Rengeteg előnye van a szigorú gyümölcsdiétának

Állítják azok, akik éveken keresztül csak így étkeztek.

Most akkor ér nyögni súlyzós edzés közben, vagy nem?

Az elmúlt évek alatt bőven lehetett találni érveket és ellenérveket is a témában.

A reggeli szex 3 legnagyobb előnye

Ha esténként te is hamar elalszol, akkor valószínűleg a reggeli szex jöhet szóba inkább.

Mi okozza a merevedési zavart? A gének felelnek érte?

Egy új kutatás zserint a génjeidben van, hogy kialakul-e nálad merevedési zavar.

Veszélyes ám a kézfogás! 6-ból 1 férfi mos csak kezet WC-használat után

Kezet fogsz a főnököddel, elveszel egy almát a polcról, vagy épp kölcsönkérsz egy tollat valakitől. Mindennapi apróságok, amik komoly veszélynek tehetnek ki, hiszen egy új kutatás szerint az emberek elég nagy része nem mos kezet a WC használata után, emiatt pedig akár fekáliarészecskék is lehetnek a kezükön.

Mutatjuk, hogy számold ki, mennyi kalóriát kéne bevinned egy nap

Az általános metabolikus érték megállapításával te is a célodnak megfelelően étkezhetsz.

Nurmagomedov gyerekként a medvéket terrorizálta úgy, mint hétvégén McGregort - videó

A dagesztáni bunyóst kemény fából faragták, a szülei a bocsoktól sem nagyon féltették.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem