A jó konditermek legfontosabb ismérvei - személyi edzőnk tippjei a választáshoz

Sokan keresnek meg azzal, hogy szeretnének otthon edzeni – van-e értelme? A válaszom mindig az, hogy a nem mozgásnál a mozgás mindig jobb. Ha otthon végez az ember saját testsúlyos erősítő gyakorlatokat, vagy esetleg beszerez néhány kézisúlyzót, azzal sokkal többet ér el, mint ha semmit nem csinálna, vagy csak mondjuk futna.
Forrás: getty images

Sokan keresnek meg azzal, hogy szeretnének otthon edzeni – van-e értelme? A válaszom mindig az, hogy a nem mozgásnál a mozgás mindig jobb. Ha otthon végez az ember saját testsúlyos erősítő gyakorlatokat, vagy esetleg beszerez néhány kézisúlyzót, azzal sokkal többet ér el, mint ha semmit nem csinálna, vagy csak mondjuk futna.

Mindazonáltal az edzés olyan, mint az autószerelés: a kisebb hibákat ki lehet otthon javítani, de a nagy generálhoz szerelőműhely kell. A szerelőműhely edzés szerinti megfelelője a jól felszerelt konditerem.

Miért fontos a terem?

Ha az edzésre csak úgy tekintünk, mint elégetett kalóriatöbbletre, akkor gyakorlatilag mindegy, hogy mit csinálunk, csak minél többet mozogjunk. Viszont a megfelelően végzett súlyzós edzésnek számos további pozitív tulajdonsága is van, az elégetett kalóriák mellett. Ilyen például a fokozott GLUT4 kihelyeződés (az izomsejtek glükózfelvétele), a javuló inzulin érzékenység, a megnövekedett zsírmentes testtömeg és így tovább. Ahhoz, hogy megfelelően megterheljük az izmainkat gyakran még a kézisúlyzók sem elegek. A combfeszítőnk és -hajlítónk hatalmas erő kifejtésére képes – azzal, hogy otthon guggolunk 2 db 10 kilós súllyal, közel nem tudjuk úgy megterhelni, mint ha a teremben a nyakunkba kapjuk a 100 kg-t. Nem azt mondom, hogy nincs értelme otthon edzeni – azt mondom, hogy limitáltak az otthoni lehetőségek.

A teremben emellett kérhetünk segítséget, ha esetleg nem vagyunk benne biztosak, hogy valamit jól végzünk-e.

Igen, a terembe lemenni időbe telik, átöltözni, vissza, pénzt is kell fizetni, stb. – de ne felejtsük, aki az iskolához legközelebb lakik, mindig az késik el. Az otthoni edzéseket a legkönnyebb elbliccelni, kihagyni. Félúton a terem felé már nem fogsz visszafordulni. És egy kedvtelen edzés jobb, mint a nem edzés.

Végül, de nem utolsó sorban, motiváló is lehet, ha látjuk az embereket – olyanokat, akik hozzánk hasonlóan most kezdenek változtatni, olyanokat, akik már jó úton haladnak, vagy olyanokat, akik a fizikumukat fantasztikus szintre fejlesztették.

Szóval fontos a terem.

„Rendben, de annyi terem van, hogyan válasszak?”

Remek kérdés. Persze mindenkinek a neki megfelelőt kell megtalálnia – itt most csak a saját preferenciáimat fogom felsorolni.

Az emberek legyenek normálisak, kedvesek, a légkör legyen nyugodt, lehetőleg ne kelljen attól félned, hogy feltörik a szekrényed, hogy megkéselnek, mert rossz súlyzóhoz nyúltál, vagy beléd kötnek, mert nem vagy szimpatikus - bár ezek a dolgok evidenciának tűnnek, nem minden terem képes ezt a minimumot sem nyújtani.

Ha az ilyen emberi tényezők helyben vannak, akkor a legfontosabb a felszereltség. Én eredményorientált vagyok – akivel dolgozom, az eredményeket fog elérni és pont. Ehhez az kell, hogy az illető napról napra erősebb legyen. A megfelelő erőszint kialakításához nélkülözhetetlen kellő mennyiségű rúd, tárcsa és kézisúlyzó.

Lássunk néhány kérdést, mely alapján el lehet dönteni, hogy jó-e a terem vagy sem!

Hámy guggoló állvány és erőkeret van a teremben?

A testépítés, az erősödés, az izmosodás – minden a guggoló állványnál kezdődik. Kerek feneket akarnak a hölgyek? Guggoljanak! Baromi izmos és erős akarsz lenni? Guggolj! Szeretnéd a lehető legnagyobb tömeget építeni? Guggolj! Gyorsabb akarsz lenni? Guggolj! Robbanékonyabb? Guggolj! Minél több guggoló állvány és erőkeret van a teremben, annál jobb.

Van-e hely, ahol tudsz felhúzásokat végezni?

Minden erőgyakorlat királya a felhúzás. Ha összesen két gyakorlatot végezhetnél, akkor a guggolás és a felhúzás legyen az a kettő – és már le is fedted gyakorlatilag minden izmodat. Hatalmas súlyokat lehet megmozgatni, és az egyik legjobb izomtömeg-építő. Ha viszont azon kell aggódnod, hogy ha kicsúszik a kezedből, akkor összetöri a járólapot – nos, akkor keress egy másik termet.

Hány fekpad van?

A terembe járó emberek 80 %-a heti 3-5 alkalommal mell-bicepszet edz. Ha szeretnél fekvenyomni, jó, ha több pad is van, talán majd az egyikhez odaférsz. A minimum a 2, de inkább 3 legyen.

Hány normális, 20 kg-s rúd van?

A 20 kg-nál kisebb rudaknak megvan a maga helye – ezeket lehet használni, amíg nem megy a hagyományos, 20 kg-s rúddal a gyakorlat. A görbe, csálé, széteső rudak veszélyesek, nagyobb súlyok esetén komoly gondokat tudnak okozni. Például, ha a tárcsák nem tudnak a rúdtól külön forogni, akkor előfordulhat, hogy a 100-140 kg a mozgásodtól előregördül, ami azonnal felborítja a balance-t és már esel is (előre vagy hátra).

A kézisúlyzók hány kilóig mennek?

A rudak mellett nagyon fontos eszköz még a kézisúlyzó is. Ha csak 30-35 kilós kézisúlyzók vannak, akkor érdemes másik termet keresni, pláne ha férfi vagy, ugyanis azokat -ha jó az edződ- az első évben ki fogod nőni.

Egy jó terem ismérve nem az, hogy csillog-villog és van benne 100 féle gép (igaz, attól még, hogy egy terem új és van benne 100 féle gép lehet jó terem!).

A jó terem ismérve az, hogy lehet benne nehéz súlyos alapgyakorlatokat végezni, mégpedig kellően nagy súlyokkal.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/unsupportedbrowser?_rdr

Kínzó kérdés: miért visel két órát Diego Maradona?

Nincs foci Maradona nélkül. És ő pedig nem létezik két óra nélkül. Ha kiszúrod a tömegben a vb-n, akkor biztos fel fog tűnni, hogy mindkét csuklóján ott virít egy-egy szép darab, de vajon mi célt szolgálnak.

6 medicinlabdás gyakorlat a kőkemény hasizomért

Így dobd fel a szimpla felüléseket, aztán mehetsz is villogni a strandra.

Meglepő! Egy szakértő szerint ezért csalja meg a legtöbb nő a párját

Nem gondoltunk volna arra, hogy ez a módszer akár a kapcsolat megmentését is jelentheti. Egy szakértő szerint viszont a legtöbb nő nem azért lép félre, mert nem szereti a párját - pont ellenkezőleg.

Ez történik a testeddel, ha minden nap megeszel 3 datolyát

A datolya az egyik legédesebb gyümölcs, nem véletlenül ez adja a paleo és a nyersvegán sütemények alapját. Attól függetlenül, hogy nyersen is lehet fogyasztani, legtöbbször mégis aszalva veszik, így ugyanis könnyen leturmixolható és még könnyebben lehet vele helyettesíteni a cukrot.

5 fitneszprofil, amit be kell követned, ha motivációra vágysz

Ezek az emberek erőt adhatnak, ha nehezen veszed rá magad a mozgásra.

Ezt a fitnesz tesztet végzik el a FIFA bírói a foci-vb előtt! Neked sikerül?

Mark Geiger, futballbíró mesélte el, hogy milyen teszteket kell neki és kollégáinak elvégezniük ahhoz, hogy bírják a strapát a meccsek alatt, és miért annyira fontos, hogy jó kondiban legyenek.

Szabit vett ki a gyári munkás, hogy zsebre tehesse Messit a vb-n

Birkir Már Saevarsson a profi futball mellett kőkeményen megdolgozik a pénzéért.

Ne keress tovább! Ez a 3 legjobb férfi parfüm nyárra

Ha nyár, akkor tengerpart, nyaralás, grillezés és persze küzdelem a forró idővel. Viszont még egy fontos dolgot meg kell tenned az évszak elején: érdemes lecserélned a parfümödet egy olyanra, ami kicsit jobban illik a forró napokhoz.

Mindent a lézeres szemműtétekről! Előnyök, hátrányok és lehetséges mellékhatások

Egyre többen vetik alá magukat lézeres szemműtétnek annak érdekében, hogy szemüveg és kontaktlencse nélkül teljenek a mindennapjaik. De mennyire biztonságos a szemműtét és milyen mellékhatásai lehetnek? Utánajártunk.

Lábborotválás férfiaknak: most akkor kell szőrteleníteni, vagy nem?

Az utóbbi időben egyre többen keresnek rá arra a kérdésre, hogy a férfiaknak is borotválniuk kell-e a lábukat. Az amerikai Men’s Health pedig még kutatást is végzett a lábborotválás témakörében, ami érdekes eredményekkel zárult.

A hét táplálkozási tippje: Az egészséges sushi nyomában

Így fogyaszd a japán finomságot, akkor nem lehet baj.

Azt hiszed, mindent tudsz a sneakerekről? Hidd el, DABLTY még neked is tud újat mondani - VIDEÓ

Trunk Tamás alias DABLTY még csak 14 éves, de ha sportcipőkről van szó, már most "nagy öregnek" számít: évek óta blogol, cikkeket publikál, és könyve is jelent már meg a témában.

Kardiózás: mikor érdemes alkalmazni és mikor felesleges?

Kardiózás – az egészség sarokköve, a fogyás alapja, a nélkülözhetetlen összetevő egy csodás fizikumhoz. Vagy mégsem? Mi az igazság? Vannak, akik reggeltől estig futnak. Vannak (szerény személyem is), akik a busz után se. Mi akkor az igazság? Kell-e kardió? Jó-e a fogyáshoz?

3 dolog, amit semmiképp ne vigyél be edzés előtt

Ezeket felejtsd el, ha jól akarsz teljesíteni.

Megöl a munkád? Nem lehetetlen! Akkor is életveszélyben lehetsz, ha irodában dolgozol

Ha életveszélyes munkáról van szó, valószínűleg neked is az extrém körülmények között végzett állások jutnak eszedbe. Például ha valaki katona, tűzoltó vagy éppen tetőfedő. Pedig egy szakértő szerint az irodában sem vagy biztonságban - és nem azért, mert ott bármilyen szerencsétlen baleset érhet.

Itt a tudományos magyarázat arra, miért találod annyira vonzónak a kolléganődet

Mindegy, mennyire próbálsz ellenállni, biztos, hogy legalább egy olyan nő lesz az életedben, akit a munkahelyedről ismersz és vonzónak találod. Egy kutatás pedig arra is róvilágított, miért jön be a kolléganőd.

A hét edzéstippje: 256 ismétlés a nagyobb mellizmokért

Nem nő a mellizmod? Akkor lehet, hogy nem megfelelő edzést követsz. Egy személyi edző elárulja, milyen gyakorlatokkal érhetsz el látványos eredményeket.

5 ok, amiért jót tesz az egészségednek, ha sportközvetítést nézel

A foci-vb idején mindenki lázba jön, és még az is választ magának egy kedvenc csapatot, aki amúgy nem túl nagy sportrajongó. Egy kutatás szerint pedig nem csak a szórakozásért érdemes meccset nézni, hanem akkor is, ha szeretnél egészségesebb lenni.

Viszlát, hereverejték! Tippek izzadás és kidörzsölődés ellen, hogy friss maradjon a csomagod

A nyárnak számtalan előnye van: jó az idő, végre lehet fürdeni, grillezni és sörözni. Ezek miatt minden férfi nagyon várja az évszakot. Az egyetlen probléma viszont a fokozott izzadás. Igen, ilyenkor még az alsónadrágod tartalma is erősebben verejtékezik, ami elég kellemetlen.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem