Mire jók és miért fontosak az aminosavak?

Szervezetünk a bevitt táplálék egy részét energiatermelésre használja, a fölösleget pedig elraktározza nehezebb időkre. A zsírraktárak jelenléte egyértelmű – küzdünk is ellenük rendesen.
Forrás: getty images

Szervezetünk a bevitt táplálék egy részét energiatermelésre használja, a fölösleget pedig elraktározza nehezebb időkre. A zsírraktárak jelenléte egyértelmű – küzdünk is ellenük rendesen.

Mire jók az aminosavak?

A szénhidrátraktárak - bár nem látjuk őket-, de ott vannak. Az izmokban és a májban raktározódik a glükóz, méghozzá glikogén formájában. Aminosavakból is van raktárunk, de ezeknek a raktáraknak funkciója is van – ezek a fehérjék alkotják ugyanis a mi vázizmainkat (ez a legnagyobb „aminosav raktárunk”). A zsírfelhalmozás gyakorlatilag korlátokat nem ismer (lásd. 400 kg-s emberek), a glikogénraktárak mennyisége már erősen limitált. Az izmaink mennyisége ugyan jóval több, mint a glikogénraktáraké – de a feltöltésük jóval lassabb. A glikogénraktárakat 1-2 nap alatt fel lehet tölteni, az izomfehérjék szintézise és jelentős mennyiségű izom építése ennél jóval tovább tart. Egy szó, mint száz – az aminosavakból egyszerre csak kis mennyiséget tudunk elraktározni. A fölösleget a testünk felhasználja más folyamatokban (pl. biotranszformáció) vagy elégeti és a felszabaduló energiát hő formájában leadja.

Az izmainkban a fehérjék felépítésének és lebontásának folyamatos harca zajlik. Ha ez a két folyamat egyensúlyban van, akkor a nettó fehérjemennyiség nem változik. Ha az egyensúly eltolódik egyik vagy másik irányba, akkor izomfehérje-gyarapodás vagy épp izomfehérje-vesztés történik.

Miért van egy folyamatos lebontás az építés mellett?” – merülhet fel a kérdés. A válasz az, hogy mint láttuk, aminosavakat a szervezetünk nem csak az izmok felépítésére használja, számos egyéb nagyon fontos élettani folyamatban is részt vesznek. Amikor a tápcsatornából nem érkezik be aminosav (pl. 5 órával étkezés után vagyunk), akkor a testünknek az aminosav szükségletét a raktárakból kell fedeznie. A raktárak pedig az izomszövetet jelentik.

Rendben. Tehát ha nincs külső forrásból érkező aminosav, akkor az izomfehérjéket bontjuk. A célunk az, hogy minél nagyobb izomtömeget építsünk, tehát akkor az izomfehérjék bontását kéne gátolni. Remek. A megoldás adott: folyamatos aminosav-ellátás a tápcsatornából. Ez nagyjából annyit jelent, hogy rendszeresen eszünk fehérjét (napi minimum 3-4 alkalommal).

Mik azok az esszenciális aminosavak?

A fehérjéket, amiket megeszünk, 20 féle aminosav építi fel. Ebből a 20-ból az emberi szervezet 9 előállítására képtelen – ezeket mindenképp a táplálékunkból kell bevinni. Ezeket nevezzük esszenciális aminosavaknak (fenilalanin, valin, treonin, triptofán, metionin, leucin, izoleucin, lizin, hisztidin). Ezek a típusok limitáló tényezők a fehérjeszintézisben – hiszen korlátozott mennyiségben állnak a rendelkezésünkre, és ha elfogynak, akkor a további fehérjeszintézis nem lehetséges. Ezért is fontos az esszenciális aminosavak pótlása.

Képzeljük el ezt úgy, mint egy szék összeszerelését. Kell, mondjuk hozzá 4 láb, 1 ülőlap, 1 háttámla és 10 csavar. Ha kapunk 40 lábat, 10 lapot, 10 háttámlát, de csak 10 csavart, akkor csak 1 széket tudunk összerakni – a csavarok mennyisége a limitáló tényező.

Tehát, ha szeretnénk a fehérjeszintézist magasan tartani és gátolni a lebontást, akkor érdemes folyamatos esszenciális aminosav-ellátást biztosítani. Ezt napközben legjobban a megfelelő állati forrásból származó fehérjékkel tudjuk megtenni (húsok, tejtermékek, tojás).

Mit csináljunk közvetlenül edzés előtt és alatt? Van értelme ilyenkor is aminosavakat szedni?

A válasz az, hogy persze! Az edzések előtt és alatt elfogyasztott aminosavak (és szénhidrátok) hatása által az edzés utáni fehérjeszintézis növekedése még nagyobb lesz. Edzés után mindenki issza a kis fehérjeturmixát, ami egy jó dolog. Viszont ennek a turmixnak a hatása jelentősen megnövelhető, ha edzés előtt és közben is magasan tartjuk a vér aminosav szintjét.

Persze, edzés előtt közvetlenül nem a legjobb enni, edzés alatt pedig még annyira se – ilyenkor érdemes egy aminosav kiegészítőt használni. Lehet az BCAA, vagy esszenciális aminosav keverék, de a piacon lehet már kapni olyan termékeket, amikben a BCAA mellé egy adag egyéb aminosavat is bekevernek, melyek segítik például az edzés közbeni „bedurrantást”, gátolják a savasodást, és így tovább. Ezeket a termékeket remekül lehet alkalmazni edzések előtt közvetlenül, vagy alatta.

A nap többi részében szorítkozzunk a rendes, teljes ételekre.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 tipp, hogy kevés pénzből is egészségesen tudj táplálkozni
Kiakaszt a mókuskerék? Több kutatás is azt igazolja, hogy szívás a 8-órás munkanap

Több kutatást végeztek az elmúlt időszakban, melyekből kiderült, a 8-órás munkanapot rossz ötlet volt bevezetni.

11 érdekesség Mark Wahlbergről, amit nem biztos, hogy eddig tudtál

Azt tudjuk, hogy keményen edz és szeret megnevettetni minket a filmjeivel, de honnan jön a neve és minek választotta meg a Rolling Stone.

A hét edzéstippje: Így lett atomizmos Michael B. Jordan a Fekete Párduc forgatására

A sztár edzője, Corey Calliet elmondja, mi Jordan masszív izmainak titka.

Trendben erős: a Men's Health aktuális kedvencei

Nézd meg, hogy az elmúlt hetekben milyen újdonságok jelentek meg, amikkel feldobhatod a stílusodat!

Miért áll rosszabbul a hajad, ha beteg vagy?

Észrevetted már, hogy ha beteg vagy, úgy tűnik, hogy a hajad is kidől?

Gombóc Artúr padlót fogna! A csokitól jobban megy az edzés egy új kutatás szerint

A csoki nem csak a szerelem szimbóluma, hanem szuper hatással van az egészségedre is!

Egészség level Oktoberfest: Sört vedelve halmozzák az érmeket a németek a téli olimpián

Már nem lenézett alternatíva, hanem effektív sportital az alkoholmentes verzió.

Itt az egyik UFC harcos edzésterve, amivel fejlesztheted az állóképességed és robbanékonyabbá válhatsz!

Tyron Woodley pontosan ezt az edzéstervet követi, hogy kiüsse ellenfeleit a ringben.

Korán kelsz? Akkor tényleg aranyat lelsz, mert sokkal jobb vagy másoknál!

Utálsz sokáig aludni? Akkor szerencséd van, a tudomány szerint ugyanis sokkal egészségesebb életet folytatsz, mint mások.

Nagy izmok bármilyen áron? A szteroidok 7 legdurvább mellékhatása

Azt tudod, hogy a szteroidok nem tesznek jót neked. De pontosan miért? Mutatjuk, milyen következményekkel kell számolnod, ha mégis kipróbálnád őket.

Még csak február van, de megtaláltuk az év legdurvább és legnevetségesebb szexkutatását!

Te hogyan sütöd a palacsintát? Feldobod, vagy lapáttal fordítod meg?

Nem találsz magadnak párt? A tudomány szerint a te készülékedben van a hiba!

Akárhogy is próbálkozol, egyszerűen nem talál rád a szerelem?

Nem semmi! Ez a férfi a borbélya tanácsára megnövesztette a szakállát és 180 fokos fordulatot vett az élete

Ha eddig nem gondoltad úgy, hogy érdemes lehet megnövesztened a szakálladat, akkor íme egy történet, ami biztos, hogy megváltoztatja majd a véleményedet.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

3 szuper teljesítménynövelő módszer, amit még nem próbáltál

A tiltott szerek, veszélyes tabletták helyett inkább válaszd a következő módszereket!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft