A hét edzéstippje: az izomláz mindig annak a jele, hogy jó munkát végeztél a teremben? Mutatjuk a választ!

A hét edzéstippje: az izomláz mindig annak a jele, hogy jó munkát végeztél a teremben? Mutatjuk a választ!
Forrás: getty images

Edzés után napokig alig tudsz mozdulni az izomláztól? Jó, ha ráedzel vagy érdemesebb pihenni? Mutatjuk, mi a legjobb megoldás.

A kemény edzés utáni izomláz akár rosszabb is lehet, mint a sportolás közbeni erőfeszítés és van, hogy napokkal később keződik a szenvedésed. Ennek a jelenségnek neve is van: DOMS (delayed-onset muscle soreness, vagyis késleltetett izomláz), ez a felelős azért, ha alig tudsz lemenni a lépcsőn.

Azonban ezt a tünetet sokan a kemény edzés jelének tartják és még büszkék is rá. De mi az igazság? Tényleg a kemény munka jele?

Blair Callaghan, személyi edző és fizioterapeuta szerint ha stressz éri az izmokat, mikrorepedések keletkeznek rajtuk, ez az edzés természetes velejárója. Miközben a repedéseket állítja helyre a szervezet, erősödnek az izmaid. Az apró sérülések hatására viszont gyulladás alakul ki, emiatt érzel fájdalmat edzés után. A fájdalom 24-48 órával az intenzív edzés után jelentkezik. Az első nap kissé több vér jut a sérült izmokhoz, de proteint és hormonokat is kapnak, hogy a szervezet elősegítse a regenerációt. A második nap pedig megtelnek az izmok vérrel és nedvességgel, ami extra nyomást tesz az érintett területekre, emiatt érzel fájdalmat.

Minél keményebb az edzés, annál nagyobb gyulladás keletkezik, de ilyen izomláz előfordulhat akkor is, ha új gyakorlatot, sportot próbálsz ki, amihez hozzá kell szoknia az izmaidnak.

Mit jelent, ha késleltetett izomlázad van edzés után?

Nem feltétlenül kell minden esetben megtapasztalnod az izomlázat ahhoz, hogy tudd, keményen edzettél. Ettől még fejleszthetted az erőnlétedet és izom-állóképességedet, hiszen a kevésbé intenzív mozgás hatására ugyanúgy mikrorepedések keletkeznek az izmokon. Egyébként pedig a hidratáció is kiemelt szerepet játszik abban, hogy lesz-e izomlázad edzés után.

Hogyan kezeld?

Ahelyett, hogy a kutyaharapást szőrével elvét követnéd, pár napig ne végezz kemény edzést, hiszen a fájó izmok miatt elkezd mással kompenzálni a szervezeted és sérülés lehet a vége. Ettől függetlenül kevésbé intenzív gyakorlatokat végezhetsz, például sétálhatsz, vagy úszhatsz. A nyújtás és a hengerezés is segíthet a fájdalom csökkentésében. Ha a fájdalom nem múlik el 36-48 óra elteltével, érdemes orvoshoz fordulnod!


Ahogy írtuk, a nyújtással sokat tehetsz az ellen, hogy napokig szenvedned kelljen edzés után. Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat:

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
Az egyetlen nyújtás, amire szükséged van különböző edzések után
Tovább olvasok
4 kifogás, ami miatt nem járnak pszichológushoz a férfiak

Természetesen nincs semmi baj veled! De azért megéri elmenni...

4 dolog, amitől jobb lesz a maszturbálás

Ha hetedikes korod óta nem változtattál a szokásaidon, akkor nem árt, ha elolvasod ezt a cikket.

3 egyszerű tipp az állóképesség növeléséhez

Próbáld ki ezeket a módszereket, hogy tovább bírd az edzéseket!

Szexterapeuta mesélte el a leggyakoribb problémákat a hálószobában

A jó szexuális élet a hálószobán kívül kezdődik.

Katus Attila: Testmozgás után még nem találkoztam szomorú emberrel

Sikerült a rekordkísérlet a Várkert Bazár előtt!

Hosszú Katinka: Ezt szerintem bárki meg tudná csinálni

Az Iron Lady felkészülését segíti a Scitec Institute.

Orvosok mesélték el a legrosszabb szexbaleseteket, amiket valaha láttak

A sztorik némelyike nem a szívbajos embereknek való.

3 tipp, hogy fit maradj 40 után is

Egy szakértő olyan stratégiákat tár fel, ami bárkinek hasznára válhat.

Tedd meg most! Másokért, magadért!

Májusban a vérplazma adás duplán segítség. A Vascular Plazma országos plazmaferezis hálózata 7 helyszínen várja az önkéntes vérplazma adókat a „Tedd meg most!” akció keretében (www.teddmegmost.hu). Május 6-a és 31-e között, amennyi liter plazma összegyűlik, értékének ötvenszeresét három alapítvány között, a Hemofíliások Baráti köre, a Tábitha ház és a Primer Immunhiányos Betegek Egyesülete között osztják meg.

Hogyan hat a hazugság az egészségedre?

Sokat árthat, ha megtartod azokat a kis titkokat.

Már attól is felébredsz, ha csak gondolsz a kávéra! Elmondjuk miért!

Ez magyarázatot ad arra is, hogy miért leszel tele energiával, ha elhaladsz egy kávézó előtt és csak az illatot érzed.

Párkapcsolati insomniakalauz kezdőknek!

Az insomniások esetében a legrosszabb rész a felébredés után visszaaludni.

Így néznek ki a Trónok harca sztárjai szakáll nélkül

Kattints a galériára és ismerd meg Westeros szakállas embereit a szőrzetük nélkül.

5 nem szokványos dolog, amitől nagyobb eséllyel lehet szívrohamod

Még akkor is veszélyben lehetsz, ha egyébként egészséges a szíved és a családodban sem fordult elő szívbeteg. Elmondjuk miért:

Hat kínos, vicces és mégis borzalmas szextörténet

„Véres lett az orrom, amikor lementem.”

Ez a 4 hetes zsírégető edzés formába hoz a nyárra!

Legyél fit ezzel a dinamikus programmal és vedd le bátran a pólód a strandon!

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem