A hét edzéstippje: az izomláz mindig annak a jele, hogy jó munkát végeztél a teremben? Mutatjuk a választ!

A hét edzéstippje: az izomláz mindig annak a jele, hogy jó munkát végeztél a teremben? Mutatjuk a választ!
Forrás: getty images

Edzés után napokig alig tudsz mozdulni az izomláztól? Jó, ha ráedzel vagy érdemesebb pihenni? Mutatjuk, mi a legjobb megoldás.

A kemény edzés utáni izomláz akár rosszabb is lehet, mint a sportolás közbeni erőfeszítés és van, hogy napokkal később keződik a szenvedésed. Ennek a jelenségnek neve is van: DOMS (delayed-onset muscle soreness, vagyis késleltetett izomláz), ez a felelős azért, ha alig tudsz lemenni a lépcsőn.

Azonban ezt a tünetet sokan a kemény edzés jelének tartják és még büszkék is rá. De mi az igazság? Tényleg a kemény munka jele?

Blair Callaghan, személyi edző és fizioterapeuta szerint ha stressz éri az izmokat, mikrorepedések keletkeznek rajtuk, ez az edzés természetes velejárója. Miközben a repedéseket állítja helyre a szervezet, erősödnek az izmaid. Az apró sérülések hatására viszont gyulladás alakul ki, emiatt érzel fájdalmat edzés után. A fájdalom 24-48 órával az intenzív edzés után jelentkezik. Az első nap kissé több vér jut a sérült izmokhoz, de proteint és hormonokat is kapnak, hogy a szervezet elősegítse a regenerációt. A második nap pedig megtelnek az izmok vérrel és nedvességgel, ami extra nyomást tesz az érintett területekre, emiatt érzel fájdalmat.

Minél keményebb az edzés, annál nagyobb gyulladás keletkezik, de ilyen izomláz előfordulhat akkor is, ha új gyakorlatot, sportot próbálsz ki, amihez hozzá kell szoknia az izmaidnak.

Mit jelent, ha késleltetett izomlázad van edzés után?

Nem feltétlenül kell minden esetben megtapasztalnod az izomlázat ahhoz, hogy tudd, keményen edzettél. Ettől még fejleszthetted az erőnlétedet és izom-állóképességedet, hiszen a kevésbé intenzív mozgás hatására ugyanúgy mikrorepedések keletkeznek az izmokon. Egyébként pedig a hidratáció is kiemelt szerepet játszik abban, hogy lesz-e izomlázad edzés után.

Hogyan kezeld?

Ahelyett, hogy a kutyaharapást szőrével elvét követnéd, pár napig ne végezz kemény edzést, hiszen a fájó izmok miatt elkezd mással kompenzálni a szervezeted és sérülés lehet a vége. Ettől függetlenül kevésbé intenzív gyakorlatokat végezhetsz, például sétálhatsz, vagy úszhatsz. A nyújtás és a hengerezés is segíthet a fájdalom csökkentésében. Ha a fájdalom nem múlik el 36-48 óra elteltével, érdemes orvoshoz fordulnod!


Ahogy írtuk, a nyújtással sokat tehetsz az ellen, hogy napokig szenvedned kelljen edzés után. Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat:

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
Az egyetlen nyújtás, amire szükséged van különböző edzések után
Tovább olvasok
Ilyen az élet egy 2.7 milliárd dolláros atomtengeralattjárón

Josh Dean első kézből tudta meg, mennyire kemény élete van a North Dakota legénységének.

Tényleg ott tartunk, hogy fiatal emberek vérével küzdenek az öregedés ellen az idősebbek

Jesse Karmazin és társai bizarr, de eredményes kúrát kínálnak a pácienseknek.

Nem vagy egyedül - Minden harmadik 30-as férfi magányosnak érzi magát

Josh Glancy járt utána, hogyan befolyásolják ezt a modern kori barátságok.

Mutatjuk a 10 perces karedzést, amitől bitang izmaid lesznek - videó

Ngo Okafor segít, ha kiábrándultál a klasszikus gyakorlatokból.

3 tipp, amivel megelőzheted a fogszuvasodást

Ne ess kétségbe, ha felfedezed az első jeleket, nem biztos, hogy fúrás-faragás lesz a dolog vége.

Ezeket a szabályokat tartsd be, hogy egészséges legyen a hajad

Mindig irigyelted azokat a pasikat, akik szuper dús és kicsattanóan egészséges hajjal veszik le a csajokat a lábukról? Adunk pár tippet, amitől neked is lehengerlő lesz a frizurád.

8 dolog, ami megállíthatja az izomfejlődést

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy idő után egy helyben toporogni.

Evezzük át az óceánt - Kőkemény kihívással Rakonczayék nyomdokain

51 napig tartó evezőpados challenge-et indított a Springday Health Klub,

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

Rakonczay Gábor elérte a Déli-sarkot

A magyar extrém sportoló 44 nap és 4 óra alatt teljesítette a 917 kilométeres távot.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

Mutatjuk az idei év 5 legérdekesebb kajatrendjét

Elöljáróban csak annyit: a görögdinnyemagból készített vaj nagyot megy majd 2019-ben.

A tudomány szerint ez a leghatásosabb módja, hogy túllépj az exeden

Bárki, aki átélt már egy durva szakítást tudja, hogy milyen kemény hónapok következnek utána. Különösen akkor, ha sok közös barátotok van.

Anális szex: 7 egyszerű dolog, amit tudnod kell róla

Az anális szex kicsit több figyelmet és előkészületet igényel, mint a hagyományos.

Az idei év legjobb, legérdekesebb edzéstippjei

Idén is összegyűjtöttük, melyek voltak a legnépszerűbb edzéstervek és tippek, amik a legtöbb olvasónkat érdekelték.

2018 legjobb szextippjei - Hogy jövőre még jobb legyél!

A szex terén is sokat lehetett tanulni ebben az évben, így összeszedtük a legérdekesebb, vagy épp legmegdöbbentőbb fejleményeket a témában.

Ezt teszi a májaddal a karácsonyi evés-ivás

Lehet, hogy számodra szuper ez az időszak, a májad viszont már kevésbé boldog a sok kajától és piától.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem