A hét edzéstippje: az izomláz mindig annak a jele, hogy jó munkát végeztél a teremben? Mutatjuk a választ!

Edzés után napokig alig tudsz mozdulni az izomláztól? Jó, ha ráedzel vagy érdemesebb pihenni? Mutatjuk, mi a legjobb megoldás.
Forrás: getty images

Edzés után napokig alig tudsz mozdulni az izomláztól? Jó, ha ráedzel vagy érdemesebb pihenni? Mutatjuk, mi a legjobb megoldás.

A kemény edzés utáni izomláz akár rosszabb is lehet, mint a sportolás közbeni erőfeszítés és van, hogy napokkal később keződik a szenvedésed. Ennek a jelenségnek neve is van: DOMS (delayed-onset muscle soreness, vagyis késleltetett izomláz), ez a felelős azért, ha alig tudsz lemenni a lépcsőn.

Azonban ezt a tünetet sokan a kemény edzés jelének tartják és még büszkék is rá. De mi az igazság? Tényleg a kemény munka jele?

Blair Callaghan, személyi edző és fizioterapeuta szerint ha stressz éri az izmokat, mikrorepedések keletkeznek rajtuk, ez az edzés természetes velejárója. Miközben a repedéseket állítja helyre a szervezet, erősödnek az izmaid. Az apró sérülések hatására viszont gyulladás alakul ki, emiatt érzel fájdalmat edzés után. A fájdalom 24-48 órával az intenzív edzés után jelentkezik. Az első nap kissé több vér jut a sérült izmokhoz, de proteint és hormonokat is kapnak, hogy a szervezet elősegítse a regenerációt. A második nap pedig megtelnek az izmok vérrel és nedvességgel, ami extra nyomást tesz az érintett területekre, emiatt érzel fájdalmat.

Minél keményebb az edzés, annál nagyobb gyulladás keletkezik, de ilyen izomláz előfordulhat akkor is, ha új gyakorlatot, sportot próbálsz ki, amihez hozzá kell szoknia az izmaidnak.

Mit jelent, ha késleltetett izomlázad van edzés után?

Nem feltétlenül kell minden esetben megtapasztalnod az izomlázat ahhoz, hogy tudd, keményen edzettél. Ettől még fejleszthetted az erőnlétedet és izom-állóképességedet, hiszen a kevésbé intenzív mozgás hatására ugyanúgy mikrorepedések keletkeznek az izmokon. Egyébként pedig a hidratáció is kiemelt szerepet játszik abban, hogy lesz-e izomlázad edzés után.

Hogyan kezeld?

Ahelyett, hogy a kutyaharapást szőrével elvét követnéd, pár napig ne végezz kemény edzést, hiszen a fájó izmok miatt elkezd mással kompenzálni a szervezeted és sérülés lehet a vége. Ettől függetlenül kevésbé intenzív gyakorlatokat végezhetsz, például sétálhatsz, vagy úszhatsz. A nyújtás és a hengerezés is segíthet a fájdalom csökkentésében. Ha a fájdalom nem múlik el 36-48 óra elteltével, érdemes orvoshoz fordulnod!


Ahogy írtuk, a nyújtással sokat tehetsz az ellen, hogy napokig szenvedned kelljen edzés után. Próbáld ki ezeket a gyakorlatokat:

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
Az egyetlen nyújtás, amire szükséged van különböző edzések után
Kiakaszt a mókuskerék? Több kutatás is azt igazolja, hogy szívás a 8-órás munkanap

Több kutatást végeztek az elmúlt időszakban, melyekből kiderült, a 8-órás munkanapot rossz ötlet volt bevezetni.

11 érdekesség Mark Wahlbergről, amit nem biztos, hogy eddig tudtál

Azt tudjuk, hogy keményen edz és szeret megnevettetni minket a filmjeivel, de honnan jön a neve és minek választotta meg a Rolling Stone.

A hét edzéstippje: Így lett atomizmos Michael B. Jordan a Fekete Párduc forgatására

A sztár edzője, Corey Calliet elmondja, mi Jordan masszív izmainak titka.

Trendben erős: a Men's Health aktuális kedvencei

Nézd meg, hogy az elmúlt hetekben milyen újdonságok jelentek meg, amikkel feldobhatod a stílusodat!

Miért áll rosszabbul a hajad, ha beteg vagy?

Észrevetted már, hogy ha beteg vagy, úgy tűnik, hogy a hajad is kidől?

Gombóc Artúr padlót fogna! A csokitól jobban megy az edzés egy új kutatás szerint

A csoki nem csak a szerelem szimbóluma, hanem szuper hatással van az egészségedre is!

Egészség level Oktoberfest: Sört vedelve halmozzák az érmeket a németek a téli olimpián

Már nem lenézett alternatíva, hanem effektív sportital az alkoholmentes verzió.

Itt az egyik UFC harcos edzésterve, amivel fejlesztheted az állóképességed és robbanékonyabbá válhatsz!

Tyron Woodley pontosan ezt az edzéstervet követi, hogy kiüsse ellenfeleit a ringben.

Korán kelsz? Akkor tényleg aranyat lelsz, mert sokkal jobb vagy másoknál!

Utálsz sokáig aludni? Akkor szerencséd van, a tudomány szerint ugyanis sokkal egészségesebb életet folytatsz, mint mások.

Nagy izmok bármilyen áron? A szteroidok 7 legdurvább mellékhatása

Azt tudod, hogy a szteroidok nem tesznek jót neked. De pontosan miért? Mutatjuk, milyen következményekkel kell számolnod, ha mégis kipróbálnád őket.

Még csak február van, de megtaláltuk az év legdurvább és legnevetségesebb szexkutatását!

Te hogyan sütöd a palacsintát? Feldobod, vagy lapáttal fordítod meg?

Nem találsz magadnak párt? A tudomány szerint a te készülékedben van a hiba!

Akárhogy is próbálkozol, egyszerűen nem talál rád a szerelem?

Nem semmi! Ez a férfi a borbélya tanácsára megnövesztette a szakállát és 180 fokos fordulatot vett az élete

Ha eddig nem gondoltad úgy, hogy érdemes lehet megnövesztened a szakálladat, akkor íme egy történet, ami biztos, hogy megváltoztatja majd a véleményedet.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

3 szuper teljesítménynövelő módszer, amit még nem próbáltál

A tiltott szerek, veszélyes tabletták helyett inkább válaszd a következő módszereket!

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft