Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!

Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!
Forrás: getty images

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.

Ezekkel a termékekkel nincs semmi gond (általában) – viszont azt gondolom, hogy érdemes a kérdéskört körbe járni, mind tápértékek, mind pedig az egész mögött meghúzódó mentalitás szempontjából.

Nézzünk néhány gondolatot a paleo/TK/édesítős vonalon!

Paleo: az, hogy valami paleo, nem jelenti, hogy nincs benne szénhidrát – akár egy halom szénhidrát – vagy, hogy alacsony lenne a kalóriatartalma, esetleg diétás lenne. A „paleo” annyit jelent, hogy tejtermék, cukor, gabona és hüvelyesek nélkül készült. Ennyi. Ha tele van gyümölccsel, aszalt gyümölccsel, akkor rengeteg cukor lehet benne. A zsírtartalma is magas lehet. Összességében a paleo süti nem diétás. Mellette szól, hogy simán lehet olyan „tömény”, hogy nem kell belőle 4 szeletet enni, elég 1 is.

Teljes kiőrlésű: a „teljes kiőrlésű lisztből készült” felirat a valóságban általában csak „teljes kiőrlésű lisztet IS tartalmaz”-ot jelent. És persze a cukortartalomról egy szó se esett, illetve a kalóriákról – tehát ha veszünk egy TK sütit, ami tele van cukorral, akkor ugye egy lépéssel se jutottunk előrébb.

Édesítős lekvár: nos, tény, hogy ha xilittel, eritrittel készül a lekvár, akkor kevesebb lesz benne a cukor. Ettől még a lekvár SOSE lesz diétás! Gondoljuk bele, mennyi gyümölcsből készül! Amit én főzök szilvalekvár (relatíve híg, nem olyan sűrű, mint az igazi, sütőben készült), 1 kg szilvából lesz kb. egy 300 ml-s üveg tele. 100 g szilva 12 g szénhidrát, tehát 1 kg-ban van 120 g szénhidrát (nagy része cukor). Abban a kis 300 ml-s üvegben tehát 120 g cukor van. Ha megeszem a felét – 60 g cukor. És ezt úgy, hogy közben nem adtam hozzá cukrot. (A valóságban én mindig adok hozzá cukrot – a miértjét ld. később.)

Ha az ember figyelembe veszi mindezeket, akkor nyugodtan beillesztheti ezeket a finomságokat az életébe. Viszont, van ezeknek a termékeknek egy mentális oldala, ami miatt én nem kultiválom őket és nem is ajánlom soha, semelyik edzettemnek:

A trükközés, hogy a diétánkba valahogy mégis beférjen a sütemény önmagában egy vesztes mentalitást és attitűdöt jelent számomra. „Bármire hajlandó vagyok, hogy lefogyjak, kivéve egy egészséges és megtervezett étrend következetes betartására.”

Az étrend elkészítése után a cél az, hogy megtanuljuk kontrollálni, amit eszünk, lehetőleg leszokjunk az egészségtelen dolgokról és a hiperédes ízekről. Az, hogy a cukros, édes üdítőt helyettesíted édesítős, édes üdítővel, erre nem megoldás.

Elköteleződés – a 100 %-ban tartott étrend számomra nem csak egy kalória/GI kérdés, hanem az a hozzáállás is, amivel az ember azt betartja. Igen, ha 500 kalóriás deficitben vagy, és nem eszel egész nap semmi szénhidrátot, csak 1 szelet Mars csokit edzés után, akkor fogyni fogsz. Zsírt fogsz veszíteni. Minden jól fog haladni – és én még sem leszek elégedett. Azért, mert részben a cél a rossz szokások lecserélése jókra. A Mars szelet ebbe nem fér bele – nekem.

Régi ugyan, de igaz a mondás: egy s*ggel két lovat nem lehet megülni. Ennek analógiájára szeretem mondani, hogy fél s*ggel még egy lovat se lehet rendesen. Ha mindig mindent csak félszegen csinálunk, ha csak félig tesszük oda magunkat, ha csak félig tartjuk a diétát, ha csak az edzések felére megyünk el… Az eredmények nem feleződnek, hanem tizedelődnek. Főleg, minél hosszabb időintervallumot nézünk. A hosszú távú eredmények alapja az, hogy amikor kell, akkor odatesszük magunkat. A diétát 100 %-ban kell tartani. Az edzések 100 %-án ott kell lenni. Amikor pedig elértük a célt – ami a legtöbb embernél nem az, hogy 8 %-os testzsírról menjen 5 %-ra, hanem inkább a 45-ről 25-re, majd 15-re – akkor majd már lehet beszélni arról, hogy mik a további célok és hogyan kell ahhoz felállítani az étrendet. Ha rossz állapotban vagyunk, akkor nincs variálási lehetőség – azt kell tenni, amit megbeszéltünk. Ha az ember már jó állapotban van, és a cél nem a testzsír százalék csökkentése, hanem mondjuk az izomépítés, erősítés – na, akkor lehet már beszélni arról, hogy mennyi „szabad tér” van engedve az étkezések terén.

Végül, de nem utolsó sorban – ismételten a „fél s*ggel, egy lovat se” esete: én imádom a szalagos fánkot és a baracklekvárt, DE!

A szalagos fánkot

  • NEM teljes kiőrlésű rozslisztből sütjük,
  • NEM kókuszzsírban
  • és a lekvár NEM xilittel készül.

Amikor úgy döntök, hogy eltérek az étrendemtől és ilyeneket akarok enni, akkor rendeset szeretnék – nem csak „imitáltat”. „Ez olyan, mint az eredeti” – soha, semmilyen körülmények között nem volt még olyan. Az eredeti az a fehérlisztből, napraforgó olajban és olyan baracklekvárral, hogy nagyanyám 1 kg sárgabarackhoz számolt 90 dkg cukrot. Ez a szalagos fánk baracklekvárral. „De hát Norbi, ez egészségtelen!” Nos, igen, az. És? A legtöbb amerikai ember kövéren, betegen, cukrosan, nulla mozgással is elél 70-80 évet. Sokan közülük minden nap szemetet esznek. Ha én 2 hetente 1-szer ilyet eszem, akkor mi történik? Hát valószínűleg én is 70-80 évet fogok élni. Csak nem leszek cukros, kövér, beteg. Mellé még mozgok is? Még biztosabb, hogy egészséges maradok! Nem 1-1 étel öl meg, ahogy nem 1-1 szál cigi, szivar, vagy épp ital. A rendszeres, napi szintű rossz döntések – azok tesznek egészségtelenné.

Ne legyünk olyanok, mint a tiszteletes, aki a szexre gondolt imádkozás közben és az imádkozásra gondolt szex közben. Amikor diéta van, akkor nincs csalás. Amikor csalás van, ne bohóckodjunk az „egészséges megoldásokkal”. Együnk egy jót, igyunk egy jót – ettől lesz szép az élet.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Zavarba ejtően sok mikroműanyagot viszünk be asztali sóval

Egy friss kutatás szerint évente 2000 kisebb-nagyobb darab jut a gyomrunkba.

Így szabadulhatsz meg a hasi zsírtól kardió nélkül!

Tényleg elengedhetetlen a kardiózás annak érdekében, hogy kockás legyen a hasad? Mutatjuk a választ!

Igen, a szakállad is korpásodhat - Mutatjuk, mit tegyél ellene

A szakállkorpa nem olyan, mint a hagyományos - kinézetre sem. Mutatjuk, mit kell tudnod róla.

A hét táplálkozási tippje: Edd ezt a pihenőnapodon, hogy felpörgesd a regenerációt!

Ha egy ideje érdekel az edzés világa, biztosan tisztában vagy azzal, hogy a pihenőnapokon máshogy kell táplálkozni, mint akkor, ha edzel. De pontosan hogyan néz ki egy ilyen menüsor? Mutatjuk!

Ez az egyszerű trükk egészségesebbé teszi a fehér kenyeret

Azt mindenki tudja, hogy a fehér kenyér nem egészséges, sokan mégsem váltanak át teljes kiőrlésűre. De egy trükk segítségével még ez a változat is egészségesebbé tehető.

A hét edzéstippje: Bruce Lee legendás mozdulatától neked is kockás lesz a hasad

Ha szeretnél kockásabb hasat, érdemes kipróbálnod a dragon flag (sárkányzászló) nevű gyakorlatot, amit Bruce Lee is gyakran alkalmazott.

A tudomány szerint napi 2-3 kávéval leszámolhatunk a cukorbetegséggel

25%-kal csökkenthetjük így a betegség kialakulásának kockázatát.

Proteinnehéz étrenddel készül a visszatérésre az NBA lett óriása

Kristaps Porzingis február óta bajlódik sérüléssel, de hamarosan ismét a gyűrű alatt brillírozhat.

Az ország legjobb testépítői egy helyen: ez a Superbody!

Idén 21. alkalommal kerül megrendezésre a Scitec Nutrition által a legjelentősebb magyar testépítő verseny, a Superbody. A nemzetközileg is elismert megmérettetésnek november 17-én, a Vasas Jégcentrum ad otthont.

A Creed II. gonosza méltó vetélytársa lesz Michael B. Jordannek

Viktor Drago elég félelmetesen néz ki ebben a videóban.

Mennyit nézegesd a közösségi oldalakat, ha közben egészséges is szeretnél maradni?

A Pennsylvania Egyetem kutatása szerint sokkal jobban jársz, ha limitálod, mennyi időt nézegetsz közösségi oldalakat, mert így a depressziót és a szorongást is elkerülheted.

3 tesztoszterongyilkos, amitől ideje megszabadulnod

Az edzés képes megnövelni a tesztoszteronszintedet, viszont vannak dolgok, amik lecsökkentik. Érdemes ezeket megismerni, hogy elkerüld a kellemetlenségeket.

7 jel, ami arra utal, hogy túlságosan stresszes vagy

A következő 7 furcsa tünet mind azt jelzi, hogy ideje kicsit több időt szánnod magadra, mert túl sokat idegeskedsz.

A tudomány szerint lelkileg nagyon megterhelő a vegetáriánus életmód

Komoly frusztrációt okozhat, ha teljes mértékben száműzzük a húst az életünkből.

Michael C. Hall szívesen folytatná a Dextert - Lesz új évad?

Michael C. Hall elmondta, hogy nem lenne ellenére, ha folytatódna a Dexter. Vajon lesz következő évad?

A titkos összetevő, ami nem hiányozhat a téli parfümödből

Mutatjuk, pontosan miért is lesz jobb fényévekkel egy téli férfi parfüm, ha szerepel benne ez a bizonyos összetevő.

Jó vagy béna? Elkészült Conor McGregor viaszmása

A ketrecharcost már a New York-i Madam Tussauds panoptikumban is meg lehet nézni.

A huszonévesek fele a közösségi oldalakon boldogabbnak mutatja kapcsolatát

Tökéletes kapcsolat nem létezik, hiába tűnik annak Instán.

Hallottál már a csendes futásról? Mutatjuk, miért tesz jót!

A csendes futás segíthet a sérülések megelőzésében, ráadásul a tartásodon is javíthat.

5 hajtrend, ami jövőre nagyon népszerű lesz

Kíváncsi vagy, mit fog kérni mindenki jövőre a borbélyától és fodrászától? Akkor jó helyen jársz!

Olvasd el ezeket is

3 LAPSZÁM, MOST FÉL ÁRON 2985 FT HELYETT CSAK 1485 FT

Csak 1485 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem