Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.
Forrás: getty images

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.

Ezekkel a termékekkel nincs semmi gond (általában) – viszont azt gondolom, hogy érdemes a kérdéskört körbe járni, mind tápértékek, mind pedig az egész mögött meghúzódó mentalitás szempontjából.

Nézzünk néhány gondolatot a paleo/TK/édesítős vonalon!

Paleo: az, hogy valami paleo, nem jelenti, hogy nincs benne szénhidrát – akár egy halom szénhidrát – vagy, hogy alacsony lenne a kalóriatartalma, esetleg diétás lenne. A „paleo” annyit jelent, hogy tejtermék, cukor, gabona és hüvelyesek nélkül készült. Ennyi. Ha tele van gyümölccsel, aszalt gyümölccsel, akkor rengeteg cukor lehet benne. A zsírtartalma is magas lehet. Összességében a paleo süti nem diétás. Mellette szól, hogy simán lehet olyan „tömény”, hogy nem kell belőle 4 szeletet enni, elég 1 is.

Teljes kiőrlésű: a „teljes kiőrlésű lisztből készült” felirat a valóságban általában csak „teljes kiőrlésű lisztet IS tartalmaz”-ot jelent. És persze a cukortartalomról egy szó se esett, illetve a kalóriákról – tehát ha veszünk egy TK sütit, ami tele van cukorral, akkor ugye egy lépéssel se jutottunk előrébb.

Édesítős lekvár: nos, tény, hogy ha xilittel, eritrittel készül a lekvár, akkor kevesebb lesz benne a cukor. Ettől még a lekvár SOSE lesz diétás! Gondoljuk bele, mennyi gyümölcsből készül! Amit én főzök szilvalekvár (relatíve híg, nem olyan sűrű, mint az igazi, sütőben készült), 1 kg szilvából lesz kb. egy 300 ml-s üveg tele. 100 g szilva 12 g szénhidrát, tehát 1 kg-ban van 120 g szénhidrát (nagy része cukor). Abban a kis 300 ml-s üvegben tehát 120 g cukor van. Ha megeszem a felét – 60 g cukor. És ezt úgy, hogy közben nem adtam hozzá cukrot. (A valóságban én mindig adok hozzá cukrot – a miértjét ld. később.)

Ha az ember figyelembe veszi mindezeket, akkor nyugodtan beillesztheti ezeket a finomságokat az életébe. Viszont, van ezeknek a termékeknek egy mentális oldala, ami miatt én nem kultiválom őket és nem is ajánlom soha, semelyik edzettemnek:

A trükközés, hogy a diétánkba valahogy mégis beférjen a sütemény önmagában egy vesztes mentalitást és attitűdöt jelent számomra. „Bármire hajlandó vagyok, hogy lefogyjak, kivéve egy egészséges és megtervezett étrend következetes betartására.”

Az étrend elkészítése után a cél az, hogy megtanuljuk kontrollálni, amit eszünk, lehetőleg leszokjunk az egészségtelen dolgokról és a hiperédes ízekről. Az, hogy a cukros, édes üdítőt helyettesíted édesítős, édes üdítővel, erre nem megoldás.

Elköteleződés – a 100 %-ban tartott étrend számomra nem csak egy kalória/GI kérdés, hanem az a hozzáállás is, amivel az ember azt betartja. Igen, ha 500 kalóriás deficitben vagy, és nem eszel egész nap semmi szénhidrátot, csak 1 szelet Mars csokit edzés után, akkor fogyni fogsz. Zsírt fogsz veszíteni. Minden jól fog haladni – és én még sem leszek elégedett. Azért, mert részben a cél a rossz szokások lecserélése jókra. A Mars szelet ebbe nem fér bele – nekem.

Régi ugyan, de igaz a mondás: egy s*ggel két lovat nem lehet megülni. Ennek analógiájára szeretem mondani, hogy fél s*ggel még egy lovat se lehet rendesen. Ha mindig mindent csak félszegen csinálunk, ha csak félig tesszük oda magunkat, ha csak félig tartjuk a diétát, ha csak az edzések felére megyünk el… Az eredmények nem feleződnek, hanem tizedelődnek. Főleg, minél hosszabb időintervallumot nézünk. A hosszú távú eredmények alapja az, hogy amikor kell, akkor odatesszük magunkat. A diétát 100 %-ban kell tartani. Az edzések 100 %-án ott kell lenni. Amikor pedig elértük a célt – ami a legtöbb embernél nem az, hogy 8 %-os testzsírról menjen 5 %-ra, hanem inkább a 45-ről 25-re, majd 15-re – akkor majd már lehet beszélni arról, hogy mik a további célok és hogyan kell ahhoz felállítani az étrendet. Ha rossz állapotban vagyunk, akkor nincs variálási lehetőség – azt kell tenni, amit megbeszéltünk. Ha az ember már jó állapotban van, és a cél nem a testzsír százalék csökkentése, hanem mondjuk az izomépítés, erősítés – na, akkor lehet már beszélni arról, hogy mennyi „szabad tér” van engedve az étkezések terén.

Végül, de nem utolsó sorban – ismételten a „fél s*ggel, egy lovat se” esete: én imádom a szalagos fánkot és a baracklekvárt, DE!

A szalagos fánkot

  • NEM teljes kiőrlésű rozslisztből sütjük,
  • NEM kókuszzsírban
  • és a lekvár NEM xilittel készül.

Amikor úgy döntök, hogy eltérek az étrendemtől és ilyeneket akarok enni, akkor rendeset szeretnék – nem csak „imitáltat”. „Ez olyan, mint az eredeti” – soha, semmilyen körülmények között nem volt még olyan. Az eredeti az a fehérlisztből, napraforgó olajban és olyan baracklekvárral, hogy nagyanyám 1 kg sárgabarackhoz számolt 90 dkg cukrot. Ez a szalagos fánk baracklekvárral. „De hát Norbi, ez egészségtelen!” Nos, igen, az. És? A legtöbb amerikai ember kövéren, betegen, cukrosan, nulla mozgással is elél 70-80 évet. Sokan közülük minden nap szemetet esznek. Ha én 2 hetente 1-szer ilyet eszem, akkor mi történik? Hát valószínűleg én is 70-80 évet fogok élni. Csak nem leszek cukros, kövér, beteg. Mellé még mozgok is? Még biztosabb, hogy egészséges maradok! Nem 1-1 étel öl meg, ahogy nem 1-1 szál cigi, szivar, vagy épp ital. A rendszeres, napi szintű rossz döntések – azok tesznek egészségtelenné.

Ne legyünk olyanok, mint a tiszteletes, aki a szexre gondolt imádkozás közben és az imádkozásra gondolt szex közben. Amikor diéta van, akkor nincs csalás. Amikor csalás van, ne bohóckodjunk az „egészséges megoldásokkal”. Együnk egy jót, igyunk egy jót – ettől lesz szép az élet.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

3 fontos tanács, ha nagyobb mellizmokra vágysz

Mindjárt itt a strandszezon, szóval a felsőtestet sem szabad elhanyagolni, ha azt akarod, hogy utánad forduljanak a nők a parton. Ám sajnos sokan csak a megszokott gyakorlatokat végzik a mellizmok növelésének érdekében, azonban könnyen lehet, hogy azok nem elég hatásosak.

A hét táplálkozási tippje: a legjobb gyulladásgátló ételek

A gyulladásgátló ételek jól jönnek egy kemény edzés után, melynek során megerőltetted az izmaidat. Antioxidáns-tartalmuknak köszönhetően segítenek megállítani a gyulladást, ami kutatások szerint ízületi és szívproblémákat, Alzheimer-kórt, merevedési zavart és daganatos betegségeket is okozhat.

Ki gondolta volna, hogy ennyi egészségügyi problémát okoz az erős parfüm?

Jobban jársz, ha kevésbé markáns illatokat fújsz magadra.

Nem mindegy, hogy alszol! Az alvási pózból kiderül, mennyire vagy jó társ

A kis kifli-nagy kifli az egyik legnépszerűbb alvási póz a párok körében. Azonban nem mindegy, hogy te melyik vagy a kettő közül a párkapcsolatodra nézve.

Éjszakai bagoly vagy? Akkor nagyobb eséllyel lehetsz depressziós

Egy új kutatás szerint nagy veszélyben lehet a mentális egészséged, ha későn fekszel le. A belső ritmus tehát nem csak az anyagcserére van hatással, hanem az agyadra is!

A hét edzéstippje: próbáld ki a Westworld színészének, James Marsdennek az edzéstervét!

A színész elárulta, hogyan lendült formába, hogy hitelesen tudja alakítani Teddy Floodot, az amerikai cowboyt. Egyébként korábban gyakran kellett megküzdenie sérülésekkel, emiatt az edzéseinek elsőszámú jellemzője a biztonság. Edzője szerint pontosan emiatt kerüli a testépítő-stílusú módszereket.

Nézd meg, milyen volt az első Man Power Boot Camp edzés!

A Man Power hónap első állomásán így telt az esténk a Corvin Sport Club Boot camp óráján. Nézd meg a videót!

Hány gombócot kérsz? Egy új kutatás szerint a fagylalt nagyon jó hatással van az egészségedre

A nagy melegben nincs is jobb hűsítő egy-két gombóc fagyinál. Ráadásul valóra is válthatod a gyerekkori álmaidat, mert mint kiderült, akkor jársz a legjobban, ha reggelire eszed.

A nemi betegségek kevésbé ismert tünetei - a duzzadt mandula és torokfájás is komoly bajt jelezhet

Érdemes jobban odafigyelned az egészségedre, ugyanis sok szexuálisan terjedő betegség okozhat tüneteket a nemi szerveken kívül más testrészeken is.

Mi az oka annak, ha sehogy nem tudsz izmot felszedni?

Hiába próbálsz mindent megtenni a siker érdekében, egyszerűen nem tudsz izmosodni? Akkor valószínűleg a következő hibák valamelyikét követed el.

Étrendkiegészítők - 5 mellékhatás, ami kellemetlenséget okozhat

Jó hatással vannak a teljesítményedre, de kínos pillanatokat is okozhatnak ezek a szerek.

Falatozó Federer - Így étkezik a tenisz egyik legnagyobb bajnoka

A salakszezont beáldozta a svájci klasszis, aki Wimbledonban döntheti tovább a rekordokat.

4 egyszerű trükk, hogy jobban nézz ki nyárra

Bár a mai idő nem ezt mutatja, idén elég korán beindult a strandszezon. Júniusig még van néhány hét, ezért bátran bevetheted még ezeket a tippeket, hogy egy kicsit javíts a kinézeteden, mire eljön a nyaralás ideje.

Szeretnéd, hogy jobban látszódjanak az erek a karizmaidnál? Tedd ezt!

A legtöbben szeretik, ha dagadnak a bicepszeik és a karukon lévő erek is.

5 mondat, ami teljesen kiakasztja a nőket

A következő kommentek biztos, hogy felviszik a barátnőd vérnyomását, ezért azt tanácsoljuk, hogy inkább fogalmazd át kicsit a gondolataidat, ha jót akarsz magadnak.

Melyik napszakban a legjobb edzeni?

A legtöbb embernek nehéz beütemeznie a hétköznapjaiba az edzést.

Szorít az idő? Próbáld ki ezt az edzéstervet, amit Tom Hardy inspirált!

Tom Hardy a legikonikusabb szerepeiben mindig egy színizom gonoszt alakít. Ehhez pedig elengedhetetlen a férfias és izmos fizikum.

Már nem kell sokat várni a kopaszodás ellenszerére!

Egy új kutatás szerint néhány lépésre van a világ attól, hogy megtalálják sok férfi rettegett rémálmának, a kopaszodásnak az ellenszerét.

Mérget veszünk rá, hogy ez lesz a legújabb hipszter-trend

A szakáll, vastagkeretes szemüveg és bicikli mellé most egy másik újdonság kerülhet a hipszterek kedvenc kiegészítői közé. Annyit elárulunk róla elöljáróban, hogy a XX. század óta nem gyártottak ilyesmit és emiatt az ára is elég borsos lehet.

A hét táplálkozási tippje: Őrizd meg a prosztatád egészségét vörösborral!

A vörösbor jól illik egy steakhez, de amellett, hogy tökéletesen kiegészíti a vörös húsokat, az egészségedre is remek hatással van.

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft