Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.
Forrás: getty images

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.

Ezekkel a termékekkel nincs semmi gond (általában) – viszont azt gondolom, hogy érdemes a kérdéskört körbe járni, mind tápértékek, mind pedig az egész mögött meghúzódó mentalitás szempontjából.

Nézzünk néhány gondolatot a paleo/TK/édesítős vonalon!

Paleo: az, hogy valami paleo, nem jelenti, hogy nincs benne szénhidrát – akár egy halom szénhidrát – vagy, hogy alacsony lenne a kalóriatartalma, esetleg diétás lenne. A „paleo” annyit jelent, hogy tejtermék, cukor, gabona és hüvelyesek nélkül készült. Ennyi. Ha tele van gyümölccsel, aszalt gyümölccsel, akkor rengeteg cukor lehet benne. A zsírtartalma is magas lehet. Összességében a paleo süti nem diétás. Mellette szól, hogy simán lehet olyan „tömény”, hogy nem kell belőle 4 szeletet enni, elég 1 is.

Teljes kiőrlésű: a „teljes kiőrlésű lisztből készült” felirat a valóságban általában csak „teljes kiőrlésű lisztet IS tartalmaz”-ot jelent. És persze a cukortartalomról egy szó se esett, illetve a kalóriákról – tehát ha veszünk egy TK sütit, ami tele van cukorral, akkor ugye egy lépéssel se jutottunk előrébb.

Édesítős lekvár: nos, tény, hogy ha xilittel, eritrittel készül a lekvár, akkor kevesebb lesz benne a cukor. Ettől még a lekvár SOSE lesz diétás! Gondoljuk bele, mennyi gyümölcsből készül! Amit én főzök szilvalekvár (relatíve híg, nem olyan sűrű, mint az igazi, sütőben készült), 1 kg szilvából lesz kb. egy 300 ml-s üveg tele. 100 g szilva 12 g szénhidrát, tehát 1 kg-ban van 120 g szénhidrát (nagy része cukor). Abban a kis 300 ml-s üvegben tehát 120 g cukor van. Ha megeszem a felét – 60 g cukor. És ezt úgy, hogy közben nem adtam hozzá cukrot. (A valóságban én mindig adok hozzá cukrot – a miértjét ld. később.)

Ha az ember figyelembe veszi mindezeket, akkor nyugodtan beillesztheti ezeket a finomságokat az életébe. Viszont, van ezeknek a termékeknek egy mentális oldala, ami miatt én nem kultiválom őket és nem is ajánlom soha, semelyik edzettemnek:

A trükközés, hogy a diétánkba valahogy mégis beférjen a sütemény önmagában egy vesztes mentalitást és attitűdöt jelent számomra. „Bármire hajlandó vagyok, hogy lefogyjak, kivéve egy egészséges és megtervezett étrend következetes betartására.”

Az étrend elkészítése után a cél az, hogy megtanuljuk kontrollálni, amit eszünk, lehetőleg leszokjunk az egészségtelen dolgokról és a hiperédes ízekről. Az, hogy a cukros, édes üdítőt helyettesíted édesítős, édes üdítővel, erre nem megoldás.

Elköteleződés – a 100 %-ban tartott étrend számomra nem csak egy kalória/GI kérdés, hanem az a hozzáállás is, amivel az ember azt betartja. Igen, ha 500 kalóriás deficitben vagy, és nem eszel egész nap semmi szénhidrátot, csak 1 szelet Mars csokit edzés után, akkor fogyni fogsz. Zsírt fogsz veszíteni. Minden jól fog haladni – és én még sem leszek elégedett. Azért, mert részben a cél a rossz szokások lecserélése jókra. A Mars szelet ebbe nem fér bele – nekem.

Régi ugyan, de igaz a mondás: egy s*ggel két lovat nem lehet megülni. Ennek analógiájára szeretem mondani, hogy fél s*ggel még egy lovat se lehet rendesen. Ha mindig mindent csak félszegen csinálunk, ha csak félig tesszük oda magunkat, ha csak félig tartjuk a diétát, ha csak az edzések felére megyünk el… Az eredmények nem feleződnek, hanem tizedelődnek. Főleg, minél hosszabb időintervallumot nézünk. A hosszú távú eredmények alapja az, hogy amikor kell, akkor odatesszük magunkat. A diétát 100 %-ban kell tartani. Az edzések 100 %-án ott kell lenni. Amikor pedig elértük a célt – ami a legtöbb embernél nem az, hogy 8 %-os testzsírról menjen 5 %-ra, hanem inkább a 45-ről 25-re, majd 15-re – akkor majd már lehet beszélni arról, hogy mik a további célok és hogyan kell ahhoz felállítani az étrendet. Ha rossz állapotban vagyunk, akkor nincs variálási lehetőség – azt kell tenni, amit megbeszéltünk. Ha az ember már jó állapotban van, és a cél nem a testzsír százalék csökkentése, hanem mondjuk az izomépítés, erősítés – na, akkor lehet már beszélni arról, hogy mennyi „szabad tér” van engedve az étkezések terén.

Végül, de nem utolsó sorban – ismételten a „fél s*ggel, egy lovat se” esete: én imádom a szalagos fánkot és a baracklekvárt, DE!

A szalagos fánkot

  • NEM teljes kiőrlésű rozslisztből sütjük,
  • NEM kókuszzsírban
  • és a lekvár NEM xilittel készül.

Amikor úgy döntök, hogy eltérek az étrendemtől és ilyeneket akarok enni, akkor rendeset szeretnék – nem csak „imitáltat”. „Ez olyan, mint az eredeti” – soha, semmilyen körülmények között nem volt még olyan. Az eredeti az a fehérlisztből, napraforgó olajban és olyan baracklekvárral, hogy nagyanyám 1 kg sárgabarackhoz számolt 90 dkg cukrot. Ez a szalagos fánk baracklekvárral. „De hát Norbi, ez egészségtelen!” Nos, igen, az. És? A legtöbb amerikai ember kövéren, betegen, cukrosan, nulla mozgással is elél 70-80 évet. Sokan közülük minden nap szemetet esznek. Ha én 2 hetente 1-szer ilyet eszem, akkor mi történik? Hát valószínűleg én is 70-80 évet fogok élni. Csak nem leszek cukros, kövér, beteg. Mellé még mozgok is? Még biztosabb, hogy egészséges maradok! Nem 1-1 étel öl meg, ahogy nem 1-1 szál cigi, szivar, vagy épp ital. A rendszeres, napi szintű rossz döntések – azok tesznek egészségtelenné.

Ne legyünk olyanok, mint a tiszteletes, aki a szexre gondolt imádkozás közben és az imádkozásra gondolt szex közben. Amikor diéta van, akkor nincs csalás. Amikor csalás van, ne bohóckodjunk az „egészséges megoldásokkal”. Együnk egy jót, igyunk egy jót – ettől lesz szép az élet.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

11 érdekesség Mark Wahlbergről, amit nem biztos, hogy eddig tudtál

Azt tudjuk, hogy keményen edz és szeret megnevettetni minket a filmjeivel, de honnan jön a neve és minek választotta meg a Rolling Stone.

A hét edzéstippje: Így lett atomizmos Michael B. Jordan a Fekete Párduc forgatására

A sztár edzője, Corey Calliet elmondja, mi Jordan masszív izmainak titka.

Trendben erős: a Men's Health aktuális kedvencei

Nézd meg, hogy az elmúlt hetekben milyen újdonságok jelentek meg, amikkel feldobhatod a stílusodat!

Miért áll rosszabbul a hajad, ha beteg vagy?

Észrevetted már, hogy ha beteg vagy, úgy tűnik, hogy a hajad is kidől?

Gombóc Artúr padlót fogna! A csokitól jobban megy az edzés egy új kutatás szerint

A csoki nem csak a szerelem szimbóluma, hanem szuper hatással van az egészségedre is!

Egészség level Oktoberfest: Sört vedelve halmozzák az érmeket a németek a téli olimpián

Már nem lenézett alternatíva, hanem effektív sportital az alkoholmentes verzió.

Itt az egyik UFC harcos edzésterve, amivel fejlesztheted az állóképességed és robbanékonyabbá válhatsz!

Tyron Woodley pontosan ezt az edzéstervet követi, hogy kiüsse ellenfeleit a ringben.

Korán kelsz? Akkor tényleg aranyat lelsz, mert sokkal jobb vagy másoknál!

Utálsz sokáig aludni? Akkor szerencséd van, a tudomány szerint ugyanis sokkal egészségesebb életet folytatsz, mint mások.

Nagy izmok bármilyen áron? A szteroidok 7 legdurvább mellékhatása

Azt tudod, hogy a szteroidok nem tesznek jót neked. De pontosan miért? Mutatjuk, milyen következményekkel kell számolnod, ha mégis kipróbálnád őket.

Még csak február van, de megtaláltuk az év legdurvább és legnevetségesebb szexkutatását!

Te hogyan sütöd a palacsintát? Feldobod, vagy lapáttal fordítod meg?

Nem találsz magadnak párt? A tudomány szerint a te készülékedben van a hiba!

Akárhogy is próbálkozol, egyszerűen nem talál rád a szerelem?

Nem semmi! Ez a férfi a borbélya tanácsára megnövesztette a szakállát és 180 fokos fordulatot vett az élete

Ha eddig nem gondoltad úgy, hogy érdemes lehet megnövesztened a szakálladat, akkor íme egy történet, ami biztos, hogy megváltoztatja majd a véleményedet.

Hiába a tehetség, támogatás nélkül nehéz befutni. Ebben segíthetsz most te is!

Kilenc hihetetlenül tehetséges embert támogathatsz szavazatoddal, hogy egy lépéssel még közelebb kerülhessenek álmaikhoz.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

3 szuper teljesítménynövelő módszer, amit még nem próbáltál

A tiltott szerek, veszélyes tabletták helyett inkább válaszd a következő módszereket!

Kőkemény kockahas - 3 tipp felüléshez

Így biztosan nem dolgozol hiába.

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft