Így állj neki az életmódváltásnak és fogyásnak, ha jelentős túlsúlytól szabadulnál meg

Örök dilemma azon emberek között, akik jelentős túlsúllyal küzdenek, hogy „merre induljak el?” Izomépítés vagy diéta? Melyik a jobb? Hiszen ugye izom kell ahhoz, hogy pörögjön az anyagcsere, de közben az izomépítéshez pozitív kalóriaegyensúly kell – viszont azért kell izom és pörgő anyagcsere, hogy leadjuk a nagy adag fölösleget. Elsőre ellentmondásosnak tűnik a dolog és nehéz döntésnek. A valóság azonban ennél jóval egyszerűbb. Ebben a cikkben átnézzük, hogy hogyan kell edzeni és enni, ha jelentős túlsúllyal küszködünk.
Forrás: getty Images

Örök dilemma azon emberek között, akik jelentős túlsúllyal küzdenek, hogy „merre induljak el?” Izomépítés vagy diéta? Melyik a jobb? Hiszen ugye izom kell ahhoz, hogy pörögjön az anyagcsere, de közben az izomépítéshez pozitív kalóriaegyensúly kell – viszont azért kell izom és pörgő anyagcsere, hogy leadjuk a nagy adag fölösleget. Elsőre ellentmondásosnak tűnik a dolog és nehéz döntésnek. A valóság azonban ennél jóval egyszerűbb. Ebben a cikkben átnézzük, hogy hogyan kell edzeni és enni, ha jelentős túlsúllyal küszködünk.

DEFINÍCIÓ: a továbbiakban jelentős túlsúly alatt a 35 %-os vagy magasabb testzsír százalékot értjük. (Tehát lehetsz jelentősen „túlsúlyos” úgy is, hogy a BMI normális - érhető, hogy ebben az esetben a túlsúly = a többlet felhalmozott zsírszövet.)

Nézzünk egy példát: Lali, 35 éves informatikus, 175 centi magas, testsúlya 100 kg, testzsír százaléka 35 %. Ez alapján, Lalin 35 kg zsír van. Zsírmentes testtömege 65 kg.

És itt álljunk is meg egy pillanatra! Volt anno egy edzettem, aki 110 kg volt 45 %-os testzsírral, ami azt jelentette, hogy 60,5 kg volt a zsírmentes testtömege. Én ekkor kb. 80 kg voltam és 20 % körül, az zsírmentes testtömegem 64 kg volt. Tehát ott voltam én, aki heti 5-ször edz és Ő, aki 15 éve kb. semmit – és majd ugyanannyi volt a zsírmentes testtömegünk (ami azt jelzi, hogy az izomtömegünk is meglehetősen közel volt egymáshoz).

Miért van ez? Nos, a fölösleges testsúlyt cipelni kell, így a zsírmentes testtömeg megnő önmagában attól, hogy elhízunk. Ez mit jelent? Azt, hogy az elképzelés, hogy csak zsír van rajtunk és nincs izom, mert kövérek vagyunk hibás! Igenis van egy komolyabb izomtömeg az emberen, ha már súlyosan elhízott.

Vissza Lalihoz! Lali napi energiaszükséglete (minimális aktivitás, inkább csak ül és nyomja a gépet) kb. 2400-2500 kalória. Ahhoz, hogy meghízzon elég sokat kellett enni – de mivel már több hónapja stabilan 100 kg, így biztos, hogy nagyjából (heti átlagot nézve) napi 2500 kalóriát eszik.

Innen indulunk tehát: nulla mozgás, napi 2500 kalória (meglehetősen egészségtelen forrásokból), 35 kg zsír.

Mivel érdemes Lalinak kezdenie? A fogyást célozza, vagy az izomépítést?

A válasz az, hogy a cél elsőre az életmódváltás kell, hogy legyen. Vagyis heti 3 súlyzós edzés (kb. 1,5 óra / alkalom) – célja az izomtömeg megtartása (kár lenne kidobni, ha már a hízással sikerült felépíteni). Én nem szoktam eltérő módon edzeni az edzettjeimet (és magamat se) ha diéta van, vagy ha épp tömegelés, mivel az izomnak mindig ugyanarra a stimulusra van szüksége a növekedéshez – és a cél az izmok tömegének a növelése/megtartása. Tehát heti 3 súlyzó. Ezzel az aktivitási szint egy kicsit megnő és a napi energiaszükséglet 200-300 kalóriával megnő. Ha Lali továbbra is csak 2500 kalóriát eszik csak, akkor már meg fog indulni a fogyás.

Emellett ha az étrend energiatartalmán nem változtatunk (2500 kCal), de a nem épp optimális testösszetételt támogató ételeket (kóla, pizza, péksütemény, stb.) lecseréljük egészséges élelmiszerekre (és itt nem kell semmi különlegesre gondolni, hús, tejtermékek, zöldség, rizs, krumpli, és hasonlók) az további fogyást fog lehetővé tenni. Pl. a megemelt fehérjebevitel önmagában növeli a napi elégetett energiamennyiséget (plusz támogatja az izomtömeg megtartását, stb.).

Tehát ott vagyunk, hogy Lali heti 3-szor kondizik és normálisan eszik, de a bevitt kalóriákat nem csökkentettük.

Mi fog történni?

Nos, az ún. "kezdő hatás” – az a fejlődés, ami a teljesen kezdőket jellemzi – fog megjelenni. Ilyenkor lehetséges egyszerre leadni a fölösleges kilókat és közben izmot is építeni – és ez néhány hónapig fenntartható. Így fölösleges valamelyiket kitűzni célnak – ha eddig nem edzettünk és nem ettünk jól, most pedig hirtelen elkezdünk súlyzózni és jól étkezni, akkor zsírt fogunk veszíteni és izmot fogunk építeni. Tehát nem kell választanunk, kivételesen a kecske is jól lakik és a káposzta is megmarad.

(A magas testzsír és a vélhetően megjelenő inzulinrezisztencia egyébként is nehezítené a további izomszövet építését – ha ezt tűznénk ki célnak. Ahogy viszont csökken a zsír és javul az inzulinérzékenység, úgy fog nőni az izomtömeg is.)

Mit tűzzünk ki célnak?

Igen, önmagában az életmódváltás már remek eredményekhez fog vezetni. Ettől függetlenül érdemes az embernek kitűznie célokat. Én, amikor valakinek magas a testzsír-százaléka és a BMI-je, mindig mind a kettőnél az egészséges tartomány felső határát tűzöm ki hosszú távú célnak. Lali esetében a testzsír-százalék célja a 20% (ez az első elfogadható eredmény, persze hosszú távon inkább 15 %-ot kell majd célozni). A BMI-ben az egészséges tartomány felső vége a 25 – ez egy 175 centis magassághoz kb. 75-76 kg. Mivel a BMI nem veszi figyelembe azt, hogy miből van a testtömeg, így ezt az értéket tartom kevésbé fontosnak/pontosnak.

Mennyi zsírtól lehet megszabadulni? – Mennyi idő alatt érjük el a fenti célokat?

A zsírszövetből felszabadítható energiamennyiségnek van egy fiziológiás plafonja. Egy kiló zsírból kb. 50-55 kCal/nap energia szabadulhat fel. Ha Lalin 35 kg zsír van, akkor (50 kCal / 1 kg-val számolva) napi 1750 kalória energiát tud a zsírszövet fedezni, ami heti 12250 kCal. Ez nagyjából 1,75 kg-nak felel meg hetente. Ha tehát Lali úgy dönt, hogy rákapcsol és ténylegesen elkezd diétázni, plusz mellette keményen edzeni (heti 4-szer 1,5 óra súlyzózás), akkor a megfelelően beállított étrenddel nagyjából ennyi zsírtól tud izomveszteség nélkül megszabadulni. Tegyük fel, hogy kb. 12 hétig diétázik, heti 1,5 kg-t fogy. Ebben az esetben 16 kg zsírtól szabadul meg. A kezdő hatás következtében mondjuk 1 kg izmot is felszedett (legyünk pesszimisták), a testsúlya tehát 85 kg, a zsírtömeg 19 kg, a testzsír-százalék 22%. Itt érdemes Lalinak egy kicsit megállnia, tartania a testsúlyát 1,5-2 hónapig, majd újabb diétába kezdenie. Persze, ehhez a diétához már érdemes mindent újraszámolni – mivel nincs rajta annyi zsír, így a heti fogyás mennyisége csökken, ahogy a kalóriadeficit is, stb.

Összefoglalva: ha súlyosan elhízottak vagyunk, akkor ne akarjunk mindenen egyszerre változtatni. Nem kell azon gondolkodni, hogy izmot akarunk építeni, vagy zsírt bontani – kivételesen a kettő egyszerre lehetséges és nem kell választani. Egyszerűen csak kezdjünk el egészségesen étkezni és minimum heti 3-szor 1,5 órát súlyzózni. Ha ez megvan, akkor a fejlődés se fog elmaradni. Amikor már gond nélkül megy a heti 3 edzés és a normális étkezés, akkor lehet csökkenteni a bevitt kalóriákat és lehet növelni az edzések mennyiségét is.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Terry Crews fitneszfailjei mosolyt csalnak az arcodra

A kibikkantott színész vicces dolgokat idézett fel a múltjából.

A legjobb kütyük listája: 5 eszköz, amit az elsők között pakolj be, ha nyaralni mész

Az nem kérdés, hogy a nyaralásra is viszed magaddal a telefonodat, hiszen a fotózáson és az irigylésre méltó képek posztolásán kívül valószínűleg a GPS-t is használod rajta és utazás közben a kedvenc dalaidat hallgatod.

Az egyetlen dolog, amire figyelned kell, ha a nyaralás alatt formában szeretnél maradni

Itt a nyár – és gondolom, mindenkinek készen van már a strandforma (ugye?!). Jönnek a nyaralások is és bizony, az ember elkezd pánikolni. Végülis 12-14 hetet szenvedtünk azért, hogy formába kerüljünk, és nem szeretnénk mindezt egyetlen hét alatt tönkretenni. Valamit ki kéne találni. Nézzük, hogy milyen trükkökkel tudjuk magunkat formában tartani a nyaralás alatt!

A napi 10.000 lépést akár le is cserélheted ezekre a célokra, ha fittebb szeretnél lenni!

Sokáig a csapból is az folyt, hogy ha naponta megteszel 10.000 lépést, sokat tettél az egészségedért.

Itt a szuperegyszerű megoldás a folyamatosan lecsúszó slicc ellen!

Nincs kínosabb annál, mint mikor csak hazaérve döbbensz rá, hogy órák óta lecsúszott cipzárral mászkáltál a munkahelyeden és a városban.

A hét táplálkozási tippje: egy új kutatás szerint a telített zsírok fogyasztása stresszesebbé tesz

Ha rossz napod volt, valószínűleg csak arra vársz, hogy minél hamarabb hazaérj és betermeld a hűtőd egész tartalmát. Mire találták ki a csipszet és az egészségtelen kajákat, ha nem erre?

A medúzacsípés kezelése: a legjobb trükkök, amit ilyenkor bevethetsz

Az olasz és horvát tengerpartokon nem árt vigyázni, hiszen egyes területeken nagy esély van arra, hogy téged is megcsíp egy medúza. De ne aggódj, a medúzacsípést könnyen lehet kezelni, csak néhány tanácsot kell észben tartanod!

Foci-vb és csajozás: a világbajnokság ideje alatt van a legnagyobb esélyed arra, hogy felszedj valakit!

Szakértők szerint jövőre körülbelül 2.5 milliárd ember használ majd okostelefont, közülük pedig 97 millióan lesznek jelen az online társkereső oldalakon és applikációkon. Hogy mi felel ezért? Az idei labdarúgó-világbajnokság.

A hét edzéstippje: így segít a lábizmok erősítése abban, hogy jobban megküzdj a stresszel

Azok a gyakorlatok, amikkel erősítheted a lábizmaidat nem csak a fizikumodnak tesznek jót, hanem egy új kutatás szerint az agyadra is szuper hatással vannak!

Kínzó kérdés: miért visel két órát Diego Maradona?

Nincs foci Maradona nélkül. És ő pedig nem létezik két óra nélkül. Ha kiszúrod a tömegben a vb-n, akkor biztos fel fog tűnni, hogy mindkét csuklóján ott virít egy-egy szép darab, de vajon mi célt szolgálnak.

6 medicinlabdás gyakorlat a kőkemény hasizomért

Így dobd fel a szimpla felüléseket, aztán mehetsz is villogni a strandra.

Meglepő! Egy szakértő szerint ezért csalja meg a legtöbb nő a párját

Nem gondoltunk volna arra, hogy ez a módszer akár a kapcsolat megmentését is jelentheti. Egy szakértő szerint viszont a legtöbb nő nem azért lép félre, mert nem szereti a párját - pont ellenkezőleg.

Ez történik a testeddel, ha minden nap megeszel 3 datolyát

A datolya az egyik legédesebb gyümölcs, nem véletlenül ez adja a paleo és a nyersvegán sütemények alapját. Attól függetlenül, hogy nyersen is lehet fogyasztani, legtöbbször mégis aszalva veszik, így ugyanis könnyen leturmixolható és még könnyebben lehet vele helyettesíteni a cukrot.

5 fitneszprofil, amit be kell követned, ha motivációra vágysz

Ezek az emberek erőt adhatnak, ha nehezen veszed rá magad a mozgásra.

Ezt a fitnesz tesztet végzik el a FIFA bírói a foci-vb előtt! Neked sikerül?

Mark Geiger, futballbíró mesélte el, hogy milyen teszteket kell neki és kollégáinak elvégezniük ahhoz, hogy bírják a strapát a meccsek alatt, és miért annyira fontos, hogy jó kondiban legyenek.

Szabit vett ki a gyári munkás, hogy zsebre tehesse Messit a vb-n

Birkir Már Saevarsson a profi futball mellett kőkeményen megdolgozik a pénzéért.

Ne keress tovább! Ez a 3 legjobb férfi parfüm nyárra

Ha nyár, akkor tengerpart, nyaralás, grillezés és persze küzdelem a forró idővel. Viszont még egy fontos dolgot meg kell tenned az évszak elején: érdemes lecserélned a parfümödet egy olyanra, ami kicsit jobban illik a forró napokhoz.

Mindent a lézeres szemműtétekről! Előnyök, hátrányok és lehetséges mellékhatások

Egyre többen vetik alá magukat lézeres szemműtétnek annak érdekében, hogy szemüveg és kontaktlencse nélkül teljenek a mindennapjaik. De mennyire biztonságos a szemműtét és milyen mellékhatásai lehetnek? Utánajártunk.

Lábborotválás férfiaknak: most akkor kell szőrteleníteni, vagy nem?

Az utóbbi időben egyre többen keresnek rá arra a kérdésre, hogy a férfiaknak is borotválniuk kell-e a lábukat. Az amerikai Men’s Health pedig még kutatást is végzett a lábborotválás témakörében, ami érdekes eredményekkel zárult.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem