Tényleg igaz, hogy nem lehet este 6 után enni? Nem éppen, szakértőnk pedig el is mondja, miért!

fehérje
Forrás: getty images

Szerintem hivatalosan is a leggyakoribb tévhit, amit étrend/diéta/fogyás témakörben lehet találni, amit mindenki ismer és szinte mindenki próbálta már – a „ne együnk este 6 után”.

Én, ha meghallom valakitől, hogy „és este 6 után már nem igazán eszek semmit”, akkor az egyik szememmel a távolba meredek, miközben a másik oldalon a szemhéjam enyhe, de kontrollálhatatlan rángásba kezd. A lábon kihordott agyérgörcs után mindig elmondom az illetőnek (már amennyiben kérdezte a véleményemet), hogy ezt így felejtse el. Nem csak a leggyakoribb tévhitek egyike – de a legbutább tévhitek közé is simán bekerülhet. Nézzük meg, hogy miért!

Mi a feltételezés/elmélet mögötte? Az, hogy ugye este már nem vagyunk aktívak, így az este megevett kalóriákat a testünk nem fogja elégetni, hanem elraktározza és (természetesen) zsír formájában.

Elsőre még egészen hihetőnek is hangzik – hiszen ugye este lefekszünk, nem nagyon mozgunk, tehát nyilván kevesebb energia kell, nem? Persze, kevesebb energia kell – de attól még kell energia. Ha 8 órát alszunk, akkor 8 órán keresztül az energiát a raktárak és a tartalékok fogják fedezni. Ha közvetlenül lefekvés előtt eszünk, akkor is 3 óra múlva már ismételten a raktárakhoz nyúl a szervezet – és a következő 5 órában azokból „táplálkozik”. Szóval nem kell annyi energia, de azért kell – így itt az elmélet már meg is bukott.

Arról nem is beszélve, hogy tegyük fel, hogy egy nagy adag fehérjét eszünk – amit a testünk nem igazán tud zsírként elraktározni (kutatások azt mutatják, hogy a fölöslegben bevitt fehérjéket a testünk lebontja, az energiát hő formájában leadja és a képződött melléktermékek a vizelettel távoznak). Akkor mi fog történni? Az nem tud zsírként lerakódni! Vagy másik példa: megeszünk egy adag szénhidrátot, ami bekerül az izmokba és betölti a glikogénraktárakat. Abból már nem lesz zsírraktár – hiszen glikogénként elraktároztuk! Akkor az mégis hogyan hizlalna? Újabb bukó.

Olvasd el ezt is!

Sokan mégis eredményt érnek el ezzel a „ne együnk 6 után” módszerrel – én ebben nem kételkedem. Az ok, amiért eredményt hoz viszont nem az, hogy ilyenkor zsírként raktározunk. Nem.

A helyzet az, hogy ahogy csökken az az időablak, amiben eszünk (reggel 7-től 10-ig helyett, már csak reggel 7-től 6-ig), egyre csökken a bevitt kalóriamennyiség. Ez felelős a manapság annyira divatos szakaszos böjtölés (intermittent fasting = IF) eredményeinek a nagy részéért is. Próbálj meg ugyanannyit enni egy 4-6 órás ablakban, mint egy 16 órásban. Nem fog sikerülni. Ha csökken a kalóriabevitel, akkor csökken a testsúly is. Ennyi.

A másik ok, ami miatt működhet, szintén a kalóriákhoz köthető – ez pedig az esti TV nézés közben bekövetkező binge eating, vagy habzsolás. „Óóó, az csak egy kis sós mogyoró” – igen, 600 kalória. „Csak 1 sört ittam mellé” – remek, 260 kalória. Mindez azon felül, amit már addig megettél. Igazolt továbbá, hogy a TV vagy egyéb képernyőnézés közben az ember többet eszik, mintha nincs mire bámulnia és kénytelen az ételre figyelni. Ezek a kutatások képezik alapját az ún. mindful eating-nek vagyis a figyelmes evésnek. Ha este 6 után nem ehetünk, akkor a TV-nézés közben fogyasztott ételek is kiesnek.

Végül az is igazolt, hogy ha a nap folyamán úgy osztjuk el a kalóriákat, hogy reggel visszük be a legtöbbet és este pedig a legkevesebbet, az kedvezőbb, mintha egyenletesen osztanánk el. (Ugye, a „reggelizz, mint egy király…” mondás…) Viszont ez a hatás ugyanúgy elérhető, egy alacsonyabb kalóriatartalmú, fehérjedús vacsorával (pl. túró) – nem kell kihagyni az étkezést.

A helyzet az, hogy egy napon belül a testünk energiafelhasználása elég kiegyensúlyozott. Ezért nincs olyan, hogy zsírégető edzés – lehet, hogy közben zsírt égetünk, de lehet, hogy utána a testünk kompenzál és átmenetileg a szénhidrátokat preferálja. (Ha azt mondjuk most, hogy „ááá, ilyen biztos nincs”, nos, a HIIT jellegű edzés alatt pl. kizárólagosan szénhidrátot égetünk, de utána a zsírégetés az egekbe szökik…) A valóságban a zsír és szénhidrát felhasználást minimum egy napra kell vonatkoztatni – nem lehet órákra (ennek megfelelően az éhgyomros kardiónak sincs értelme, és így tovább).

Ami még fontosabb, hogy például a kalória-, és fehérjebevitelt ennél is nagyobb időintervallumban érdemes kezelni – heti átlagot érdemes nézni, annál rövidebb időtartamban nem lehet értelmezni. Például, ha ma 50 grammal kevesebb fehérjét eszek, akkor izmot veszítek, ha holnap 50 grammal többet, akkor izmot építek? A valóságban ezt is csak heti viszonylatban lehet követni – ha a héten az átlagos napi fehérjebevitel rendben volt, akkor az izomtömegünk is rendben van. Ennyi.

A „ne együnk este 6 után” mítosznak meg kell halnia – legyen hát itt vége. Baromság az egész. Egyetek nyugodtan, ugyanúgy fogyni fogtok (sőt, még jobban) ha rendesen vacsoráztok!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Ez a cikk után kétszer is meggondolod, hogy szedj-e kiegészítőt!

Egy új tanulmány szerint azok, akik táplálékkiegészítőket szednek, májkárosodást szenvedhetnek.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

6 történet, hogy mit ne csinálj az első randin!

Valószínűleg nem jött össze a második találka.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem