Tényleg igaz, hogy nem lehet este 6 után enni? Nem éppen, szakértőnk pedig el is mondja, miért!

fehérje
Forrás: getty images

Szerintem hivatalosan is a leggyakoribb tévhit, amit étrend/diéta/fogyás témakörben lehet találni, amit mindenki ismer és szinte mindenki próbálta már – a „ne együnk este 6 után”.

Én, ha meghallom valakitől, hogy „és este 6 után már nem igazán eszek semmit”, akkor az egyik szememmel a távolba meredek, miközben a másik oldalon a szemhéjam enyhe, de kontrollálhatatlan rángásba kezd. A lábon kihordott agyérgörcs után mindig elmondom az illetőnek (már amennyiben kérdezte a véleményemet), hogy ezt így felejtse el. Nem csak a leggyakoribb tévhitek egyike – de a legbutább tévhitek közé is simán bekerülhet. Nézzük meg, hogy miért!

Mi a feltételezés/elmélet mögötte? Az, hogy ugye este már nem vagyunk aktívak, így az este megevett kalóriákat a testünk nem fogja elégetni, hanem elraktározza és (természetesen) zsír formájában.

Elsőre még egészen hihetőnek is hangzik – hiszen ugye este lefekszünk, nem nagyon mozgunk, tehát nyilván kevesebb energia kell, nem? Persze, kevesebb energia kell – de attól még kell energia. Ha 8 órát alszunk, akkor 8 órán keresztül az energiát a raktárak és a tartalékok fogják fedezni. Ha közvetlenül lefekvés előtt eszünk, akkor is 3 óra múlva már ismételten a raktárakhoz nyúl a szervezet – és a következő 5 órában azokból „táplálkozik”. Szóval nem kell annyi energia, de azért kell – így itt az elmélet már meg is bukott.

Arról nem is beszélve, hogy tegyük fel, hogy egy nagy adag fehérjét eszünk – amit a testünk nem igazán tud zsírként elraktározni (kutatások azt mutatják, hogy a fölöslegben bevitt fehérjéket a testünk lebontja, az energiát hő formájában leadja és a képződött melléktermékek a vizelettel távoznak). Akkor mi fog történni? Az nem tud zsírként lerakódni! Vagy másik példa: megeszünk egy adag szénhidrátot, ami bekerül az izmokba és betölti a glikogénraktárakat. Abból már nem lesz zsírraktár – hiszen glikogénként elraktároztuk! Akkor az mégis hogyan hizlalna? Újabb bukó.

Olvasd el ezt is!

Sokan mégis eredményt érnek el ezzel a „ne együnk 6 után” módszerrel – én ebben nem kételkedem. Az ok, amiért eredményt hoz viszont nem az, hogy ilyenkor zsírként raktározunk. Nem.

A helyzet az, hogy ahogy csökken az az időablak, amiben eszünk (reggel 7-től 10-ig helyett, már csak reggel 7-től 6-ig), egyre csökken a bevitt kalóriamennyiség. Ez felelős a manapság annyira divatos szakaszos böjtölés (intermittent fasting = IF) eredményeinek a nagy részéért is. Próbálj meg ugyanannyit enni egy 4-6 órás ablakban, mint egy 16 órásban. Nem fog sikerülni. Ha csökken a kalóriabevitel, akkor csökken a testsúly is. Ennyi.

A másik ok, ami miatt működhet, szintén a kalóriákhoz köthető – ez pedig az esti TV nézés közben bekövetkező binge eating, vagy habzsolás. „Óóó, az csak egy kis sós mogyoró” – igen, 600 kalória. „Csak 1 sört ittam mellé” – remek, 260 kalória. Mindez azon felül, amit már addig megettél. Igazolt továbbá, hogy a TV vagy egyéb képernyőnézés közben az ember többet eszik, mintha nincs mire bámulnia és kénytelen az ételre figyelni. Ezek a kutatások képezik alapját az ún. mindful eating-nek vagyis a figyelmes evésnek. Ha este 6 után nem ehetünk, akkor a TV-nézés közben fogyasztott ételek is kiesnek.

Végül az is igazolt, hogy ha a nap folyamán úgy osztjuk el a kalóriákat, hogy reggel visszük be a legtöbbet és este pedig a legkevesebbet, az kedvezőbb, mintha egyenletesen osztanánk el. (Ugye, a „reggelizz, mint egy király…” mondás…) Viszont ez a hatás ugyanúgy elérhető, egy alacsonyabb kalóriatartalmú, fehérjedús vacsorával (pl. túró) – nem kell kihagyni az étkezést.

A helyzet az, hogy egy napon belül a testünk energiafelhasználása elég kiegyensúlyozott. Ezért nincs olyan, hogy zsírégető edzés – lehet, hogy közben zsírt égetünk, de lehet, hogy utána a testünk kompenzál és átmenetileg a szénhidrátokat preferálja. (Ha azt mondjuk most, hogy „ááá, ilyen biztos nincs”, nos, a HIIT jellegű edzés alatt pl. kizárólagosan szénhidrátot égetünk, de utána a zsírégetés az egekbe szökik…) A valóságban a zsír és szénhidrát felhasználást minimum egy napra kell vonatkoztatni – nem lehet órákra (ennek megfelelően az éhgyomros kardiónak sincs értelme, és így tovább).

Ami még fontosabb, hogy például a kalória-, és fehérjebevitelt ennél is nagyobb időintervallumban érdemes kezelni – heti átlagot érdemes nézni, annál rövidebb időtartamban nem lehet értelmezni. Például, ha ma 50 grammal kevesebb fehérjét eszek, akkor izmot veszítek, ha holnap 50 grammal többet, akkor izmot építek? A valóságban ezt is csak heti viszonylatban lehet követni – ha a héten az átlagos napi fehérjebevitel rendben volt, akkor az izomtömegünk is rendben van. Ennyi.

A „ne együnk este 6 után” mítosznak meg kell halnia – legyen hát itt vége. Baromság az egész. Egyetek nyugodtan, ugyanúgy fogyni fogtok (sőt, még jobban) ha rendesen vacsoráztok!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
Az 5 legjobb edzőcipő, nem csak futáshoz

Mutatjuk, melyek jelenleg a legjobb lábbelik.

Ha meg tudsz csinálni ennyi fekvőtámaszt, tovább fogsz élni, mint az átlag

A sokoladú gyakorlat csökkenti a szívproblémák kialakulásának kockázatát.

A 8 legjobb óvszer, hogy elképesztő élmény legyen a szex

Ha azt hiszed a gumi rossz, akkor minden bizonnyal nem a megfelelőt használod.

Így csökkentheted természetes úton a vérnyomásodat

Mutatunk pár módszert, amik hasznosak lehetnek, ha problémáid vannak a dologgal.

A tudomány azt is tudja, miért vagy ideges, amikor éhes vagy

Biztos, hogy neked is ismerős az érzés, amikor kopognak a szemeid az éhségtől, és ilyenkor még a legkisebb apróságon is képes vagy felrobbanni.

Mutatjuk az All-Star hétvége legnagyobb zsákolásait - videó

Hamidou Diallo lopta el a show-t a Charlotte-ban rendezett gálán.

Így segíti az edzés utáni étkezés a zsírégetést

A legújabb tanulmány szerint éhgyomorra érdemes tréningezni.

Mutatjuk az 5 legjobb kosaras cipőt

Egyáltalán nem mindegy, mit viselsz a hétvégi pattogtatáson.

A párkapcsolat megmentője: Az okoságy, ami visszagurítja a párodat az ő térfelére!

Simán lehet, hogy néhány szerelem ennek a furcsa találmánynak köszönhetően menekül meg.

A szaunázás 3 legnagyobb előnye

30 perces üldögélés sosem volt még ilyen hasznos.

Mutatjuk, hogyan óvhatod meg a herezacskódat

Szakember válaszol végre az égető altáji kérdésre.

Az ugrókötelezés 3 legnagyobb előnye

Ha türelmetlen természet vagy, ezt neked találták ki.

Ezért érdemes rendszeresen kimcsit fogyasztanod

Dél-Korea kincse nagyon jó hatással van a szervezetre.

Az 5 leggyakoribb buktató súlyzós edzés közben

Ne verd át magad, figyelj a helyes végrehajtásra!

Kőkemény kockahas - 3 tipp felüléshez

Így biztosan nem dolgozol hiába.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

Ölben tartod a laptopod? A cerkád nem díjazza a dolgot

Chicagói szakemberek tették helyre egyszer s mindenkorra a kérdést.

Az edzésmentes élet károsabb, mint a dohányzás és a cukorbetegség

A tudomány ismét bebizonyította, hogy erősen ajánlott mozogni.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem