Tényleg igaz, hogy nem lehet este 6 után enni? Nem éppen, szakértőnk pedig el is mondja, miért!

fehérje
Forrás: getty images

Szerintem hivatalosan is a leggyakoribb tévhit, amit étrend/diéta/fogyás témakörben lehet találni, amit mindenki ismer és szinte mindenki próbálta már – a „ne együnk este 6 után”.

Én, ha meghallom valakitől, hogy „és este 6 után már nem igazán eszek semmit”, akkor az egyik szememmel a távolba meredek, miközben a másik oldalon a szemhéjam enyhe, de kontrollálhatatlan rángásba kezd. A lábon kihordott agyérgörcs után mindig elmondom az illetőnek (már amennyiben kérdezte a véleményemet), hogy ezt így felejtse el. Nem csak a leggyakoribb tévhitek egyike – de a legbutább tévhitek közé is simán bekerülhet. Nézzük meg, hogy miért!

Mi a feltételezés/elmélet mögötte? Az, hogy ugye este már nem vagyunk aktívak, így az este megevett kalóriákat a testünk nem fogja elégetni, hanem elraktározza és (természetesen) zsír formájában.

Elsőre még egészen hihetőnek is hangzik – hiszen ugye este lefekszünk, nem nagyon mozgunk, tehát nyilván kevesebb energia kell, nem? Persze, kevesebb energia kell – de attól még kell energia. Ha 8 órát alszunk, akkor 8 órán keresztül az energiát a raktárak és a tartalékok fogják fedezni. Ha közvetlenül lefekvés előtt eszünk, akkor is 3 óra múlva már ismételten a raktárakhoz nyúl a szervezet – és a következő 5 órában azokból „táplálkozik”. Szóval nem kell annyi energia, de azért kell – így itt az elmélet már meg is bukott.

Arról nem is beszélve, hogy tegyük fel, hogy egy nagy adag fehérjét eszünk – amit a testünk nem igazán tud zsírként elraktározni (kutatások azt mutatják, hogy a fölöslegben bevitt fehérjéket a testünk lebontja, az energiát hő formájában leadja és a képződött melléktermékek a vizelettel távoznak). Akkor mi fog történni? Az nem tud zsírként lerakódni! Vagy másik példa: megeszünk egy adag szénhidrátot, ami bekerül az izmokba és betölti a glikogénraktárakat. Abból már nem lesz zsírraktár – hiszen glikogénként elraktároztuk! Akkor az mégis hogyan hizlalna? Újabb bukó.

Olvasd el ezt is!

Sokan mégis eredményt érnek el ezzel a „ne együnk 6 után” módszerrel – én ebben nem kételkedem. Az ok, amiért eredményt hoz viszont nem az, hogy ilyenkor zsírként raktározunk. Nem.

A helyzet az, hogy ahogy csökken az az időablak, amiben eszünk (reggel 7-től 10-ig helyett, már csak reggel 7-től 6-ig), egyre csökken a bevitt kalóriamennyiség. Ez felelős a manapság annyira divatos szakaszos böjtölés (intermittent fasting = IF) eredményeinek a nagy részéért is. Próbálj meg ugyanannyit enni egy 4-6 órás ablakban, mint egy 16 órásban. Nem fog sikerülni. Ha csökken a kalóriabevitel, akkor csökken a testsúly is. Ennyi.

A másik ok, ami miatt működhet, szintén a kalóriákhoz köthető – ez pedig az esti TV nézés közben bekövetkező binge eating, vagy habzsolás. „Óóó, az csak egy kis sós mogyoró” – igen, 600 kalória. „Csak 1 sört ittam mellé” – remek, 260 kalória. Mindez azon felül, amit már addig megettél. Igazolt továbbá, hogy a TV vagy egyéb képernyőnézés közben az ember többet eszik, mintha nincs mire bámulnia és kénytelen az ételre figyelni. Ezek a kutatások képezik alapját az ún. mindful eating-nek vagyis a figyelmes evésnek. Ha este 6 után nem ehetünk, akkor a TV-nézés közben fogyasztott ételek is kiesnek.

Végül az is igazolt, hogy ha a nap folyamán úgy osztjuk el a kalóriákat, hogy reggel visszük be a legtöbbet és este pedig a legkevesebbet, az kedvezőbb, mintha egyenletesen osztanánk el. (Ugye, a „reggelizz, mint egy király…” mondás…) Viszont ez a hatás ugyanúgy elérhető, egy alacsonyabb kalóriatartalmú, fehérjedús vacsorával (pl. túró) – nem kell kihagyni az étkezést.

A helyzet az, hogy egy napon belül a testünk energiafelhasználása elég kiegyensúlyozott. Ezért nincs olyan, hogy zsírégető edzés – lehet, hogy közben zsírt égetünk, de lehet, hogy utána a testünk kompenzál és átmenetileg a szénhidrátokat preferálja. (Ha azt mondjuk most, hogy „ááá, ilyen biztos nincs”, nos, a HIIT jellegű edzés alatt pl. kizárólagosan szénhidrátot égetünk, de utána a zsírégetés az egekbe szökik…) A valóságban a zsír és szénhidrát felhasználást minimum egy napra kell vonatkoztatni – nem lehet órákra (ennek megfelelően az éhgyomros kardiónak sincs értelme, és így tovább).

Ami még fontosabb, hogy például a kalória-, és fehérjebevitelt ennél is nagyobb időintervallumban érdemes kezelni – heti átlagot érdemes nézni, annál rövidebb időtartamban nem lehet értelmezni. Például, ha ma 50 grammal kevesebb fehérjét eszek, akkor izmot veszítek, ha holnap 50 grammal többet, akkor izmot építek? A valóságban ezt is csak heti viszonylatban lehet követni – ha a héten az átlagos napi fehérjebevitel rendben volt, akkor az izomtömegünk is rendben van. Ennyi.

A „ne együnk este 6 után” mítosznak meg kell halnia – legyen hát itt vége. Baromság az egész. Egyetek nyugodtan, ugyanúgy fogyni fogtok (sőt, még jobban) ha rendesen vacsoráztok!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

A hét edzéstippje: A regenerálódás 6 szabálya, amit mindenkinek érdemes betartania

Az alábbi kipróbált, tudományosan igazolt módszerekkel javíts az eredményeiden és csökkentsd a fájdalmakat.

Mesterséges komló teheti fenntarthatóvá a sörfőzést

A szakemberek élesztőgombával kísérletezve találták meg a megoldást.

Vigyázz! Ezekben az európai városokban a legegészségtelenebb időt tölteni

Ha szeretsz utazni, biztos, hogy számtalan európai nagyváros is szerepel a bakancslistádon. Azonban sajnos van egy igazán népszerű város, ami nagy kárt tehet az egészségedben…

Miért fejlődnek egyes izmok nehezebben, mint a többi? Íme szakértőnk válasza!

Rendszeresen edzel, súlyzózol? Esetleg próbáltál már izmot építeni? Talán sikerült is? És a végén belenéztél a tükörbe, és mit láttál? Gyakran előfordul, hogy egyes izmok jobban fejlődnek, míg mások kevésbé.

A tojás szavatossága: Így nézd meg, hogy még jó-e!

Ha már egy ideje ott áll a hűtőben a tojás, nehéz lehet eldönteni, hogy még megeheted-e. Pedig van egy szuperegyszerű tipp, amit ilyenkor bevethetsz!

Rákpáncéllal tehetünk pontot az ételcsomagolás dilemmájára

Ez az alternatív megoldás még effektívebb is, mint az eredeti.

Janice (néni), Ausztrália legidősebb testépítője 75 évesen sem lassít

Motiválni és bátorítani akarja a nőket a szigetország legkeményebb nagyija.

Ezek a testrészek érdeklik a legjobban a nőket!

Gondolkodtál már azon, mit néznek meg a nők a férfiakon? Akár igen, akár nem, mutatjuk a választ!

Egy szakértő szerint a fociban meg kellene tiltani a fejelést, mégpedig ezért

Egy agysérülésekkel foglalkozó szakember szerint érdemes lehet új szabályozásokat bevezetni a fociban, a játékosok testi épségének megőrzése érdekében.

Tényleg meg kell mosni a zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztás előtt?

Anyukád biztos, hogy mindig azt hajtogatta gyerekkorodban, hogy mosd meg a zöldségeket és gyümölcsöket, mielőtt megennéd őket. Szakértők elmondják, hogy valójában mit kell tenni ezzel kapcsolatban!

Ha ennyit eszel reggelire, biztos, hogy elkerülöd a hízást

Szeretnél egy kis segítséget kapni a reggelidhez? Ne aggódj, kutatók előrukkoltak egy olyan eredménnyel, amit nem tudsz majd figyelmen kívül hagyni.

Válassz okosan! A sportnadrág hosszát az edzés típusa határozza meg

A kényelem szempontjából egyáltalán nem mindegy, mennyire hosszú rövidnadrágban edzel. Megmutatjuk, hogy a különféle sportágakhoz milyen nadrághossz számít ideálisnak.

5 ok, amiért szuper James Bond válhat Idris Elbából

Évek teltek el a legutóbbi James Bond film óta, így nem véletlen, hogy mindenki megörült a hírnek, hogy végre van egy új jelölt a láthatáron. A legújabb információk szerint Idris Elba játszhatja majd a következő brit titkosügynököt.

A tudomány szerint az is káros, ha túl kevés sót viszünk be a szervezetünkbe

Most legyen okos az ember... - Egy új kutatás szerint az se jó, ha teljesen elutasítjuk a sót.

Feltalálták a rizsfajtát, ami a HIV-kezelés csodafegyvere lehet

Amerikai, brit és spanyol tudósok értek el áttörést ezen a területen.

A hét táplálkozási tippje: A fehérjefogyasztás alapjai - 4 dolog, amit jó, ha tudsz

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes a fehérjefogyasztásodat is megreformálni, ha szükséges. A következő négy tanácsot mindenképp tartsd be!

A hét edzéstippje: Szabadulj meg a hátfájástól mozgással!

A hátad fáj, a megoldást mégis az agyadban érdemes keresned. Maradj mozgásban az alábbi kilencpontos program segítségével.

Mindent a hidratációról: Mikor, mit és mennyit kell inni?

Itt a nyár és a meleg és mindenki izzad. Nem kell edzeni se – egy szimpla séta a tűző napon, vagy egy lépcsőzés és már dől is rólunk a víz. A megfelelő folyadékbevitel és hidratáció nélkülözhetetlen ilyen időben, még akkor is, ha nem sportolunk.

Dúsabb szakáll bármilyen áron? 3 furcsa módszer, amit bevethetsz

Köszönhetően annak, hogy a szakáll ekkora hangsúlyt kapott az utóbbi években, a kevésbé dús arcszőrzettel megáldott férfiak gyakran elképesztő beavatkozásoknak vetik alá magukat annak érdekében, hogy ők is követhessék a divatot. A következő három módszer a legelterjedtebb.

Stílustrükkök férfimell ellen: Ezekkel egyenletes lesz a felsőtested

Egyre több férfi küzd azzal a problémával, hogy kissé nagyobb a melle az átlagosnál - és nem az edzés miatt. A következő trükkökkel viszont egyenletesebb, szinte vasalódeszka-simaságú felsőtestre tehetsz szert.

Olvasd el ezeket is

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem