Fehérje-kisokos: tények és tévhitek az egyik legfontosabb makrotápanyagról

Fehérje-kisokos: tények és tévhitek az egyik legfontosabb makrotápanyagról
Forrás: getty images

Az emberi test energiát 3 féle tápanyagból, ún. makrotápanyagból képes nyerni. Ez a három a szénhidrát, a zsír és a fehérje.

Az energiatermelésre alapjáraton a szénhidrátokat és a fehérjéket preferálja a testünk – aminosavakból csak extrém körülmények között kezd el energiát termelni. Ilyen például az ultramaraton, vagy egy nagyon alacsony zsír-, és szénhidráttartalmú étrend. A fehérjék és az őket felépítő aminosavak elsősorban más szerepet töltenek be. A testünkben a fehérjék lehetnek szerkezeti fehérjék, mint a kollagén - vagy épp az izomfehérjék, de számos egyéb funkciót is ellátnak, pl. az enzimek szinte mind fehérjék, vannak fehérje és peptid hormonok és neurotranszmitterek.

Ha a fizikumunkról van szó, akkor a fehérje egyértelműen a legfontosabb makrotápanyag. Akár izmot akarunk építeni, akár zsírt akarunk veszíteni, a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjebeviteltől indul a makrók elosztása.

Mit értünk egy fehérje minőségén? Talán érdemes onnan indulni, hogy miért is kell fehérjét enni! A fehérjéket aminosavak építik fel, a testünkben megtalálható fehérjékben 20-féle aminosav van. Ebből a 20-ból 9 esszenciális, vagyis a testünk nem képes más alapanyagból (szénhidrát, zsír), azokat átalakítva előállítani. Ezek éppen ezért külső forrásból kell fedezni.

Az első pont tehát, ami alapján lehet a fehérjéket csoportosítani, az az aminosav összetételük, még pontosabban az esszenciális aminosav (EAA) tartalmuk. Minél magasabb egy fehérje EAA-tartalma, annál jobb minőségű, annál erőteljesebb hatással lesz a fizikumunkra. Az állati fehérjéknek szinte tökéletes a profilja, például a mindenki által kedvelt tejsavó fehérjékben 20 g fehérje 10 g EAA-t tartalmaz. A növényi fehérjék ún. inkomplett fehérjék, ami azt jelenti, hogy bár minden EAA megtalálható bennük, de nem megfelelő arányban. Ezeket a fehérjéket megfelelő kombinációkban összekeverve lehet komplettálni, ilyenkor az aminosav profil már megközelíti az állati fehérjékét.

Kép
forrás: getty images

A másik kérdés, ami felmerül, hogy miután megettük a fehérjét, mennyit tudunk megemészteni belőle és mennyi szívódik fel. Az emészthetőséget a megemésztett mennyiség/bevitt mennyiség hányadossal szokták kifejezni. Ez a húsoknál, tojásnál és tejtermékeknél több, mint 95%, míg a növényi fehérjéknél 80%, vagy kevesebb. Tehát az állati fehérjéket könnyebben emésztjük.

A mennyi szívódik fel/épül be belőle kérdésre az ún. biológiai érték (angolul "biologic value") adja meg. A fehérjében nitrogén van, ami se a szénhidrátban, se a zsírban nincs, így a nitrogénmennyiséggel tudjuk követni a fehérjemennyiséget. Ennek megfelelően a biológiai érték a visszatartott nitrogén/bevitt nitrogén mennyiségének az arányát adja. Például a tojás BV-je 100, vagyis ami tojásfehérjét eszünk, az mind beépül. A legmagasabb BV-vel a tojás és a tejfehérjék rendelkeznek (90% és fölötte), ezt követik a húsok (80-90%), majd a növényi fehérjék (75% és alatta).

Látható tehát, hogy az állati fehérjeforrások mind minőségben (EAA tartalom), mind pedig emészthetőség, felszívódás és beépülés tekintetében lenyomják a növényi fehérjéket. Mit jelent ez, hogy növényi forrásokból nem lehet jó testet építeni? Nos, nem. Az viszont tény, hogy nehezebb és még macerásabb is (figyelni, hogy megfelelő a keverék, stb.).

A másik, amire ritkán kapok értelmes választ, hogy ha csak növényi forrásból akarunk fehérjét bevinni, akkor milyen olyan lehetőségek vannak, amikben a fehérje mellett nincs egy rakat szénhidrát? Általában a szóját említik, ill. a növényi fehérjeporokat. A növényi fehérjeporokkal nincs semmi gond (amennyiben úgy vannak keverve, hogy komplettek legyenek, pl. rizs és bab fehérje, stb.). A szójában található nagy mennyiségű fitoösztrogén miatt se férfinak, se nőnek nem ajánlanám a napi fehérjeszükségletének jelentős részét ebből fedezni, sőt a napi szintű fogyasztását is ellenzem.

Egy utolsó tévhit, amivel néha látom, hogy ámítják az embereket: 100 kalória marhahúsban csak 8 g fehérje van, míg 100 kalória brokkoliban 11 g. Háh, itt a bizonyíték! Egyél brokkolit, ne pedig marhahúst! Őőőőő…Nem?

Nézzük a valóságot!

  • Igen, 100 kalória brokkoliban 11 g fehérje van. Sőt, 100 kalória marhában csak 8 g.
  • Remek, de hány gramm brokkoliban van 100 kalória? 300 g.
  • Hány gramm marhahúsban van 100 kalória? 65 g.

Na, melyikből könnyebb fedezni a fehérjebevitelt? Arról nem is beszélve, hogy a brokkoliban található fehérje minősége (EAA tartalom, emészthetőség, felszívódás és beépülés) nagyságrendekkel rosszabb, mint a marhahúsban található fehérjéé.

Ne dőljünk be ezeknek az állításoknak – a legjobb fehérjeforrások az állati eredetű fehérjék: tojás, húsok, tejtermékek, tejsavó por és kazein.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Itt a pizza, amit három év után is simán megehetsz

Nem hangzik túl bíztatóan, pedig ez egy tudományosan bizonyított tény.

Az egyszerű trükk, amivel kiderítheted, elég vizet ittál-e

A megfelelő hidratáció nagyon fontos az egészség, a konditeremben nyújtott teljesítmény és a regeneráció szempontjából is.

Decemberben jön a Wilder-Fury szupermeccs

Elsején mérkőzik meg egymással a nehézsúly két óriása.

Hallottál már a proteines vízről? Mutatjuk, érdemes-e meginni!

A magas fehérjetartalmú étrendek egyre népszerűbbek, erre pedig az élelmiszergyártók is felfigyeltek, ezért újabbnál újabb proteines termékeket dobnak piacra. A legnagyobb újdonság most a proteines víz.

A leggyakoribb szó, amit az álmukban beszélő emberek kimondanak

Biztos te is ismersz leglább egy olyan embert, aki álmában beszél - vagy éppen te vagy az.

A Brew Train a hegyekbe utaztat, ahol egész nap sörös kalandokban lehet részed

Hacsak nem a 19. században élsz, akkor valószínűleg ritkán pattansz vonatra utazás miatt. Azonban a Durango Brew Train, vagyis sörvonat egy olyan élményt kínál, amit egy életre megjegyzel.

Visszatér gyerekkorunk kedvenc filmje, a Zűr az űrben, LeBron James szereplésével

Ha a 90-es években voltál gyerek, biztos, hogy te is legalább egyszer láttad már a Zűr az űrben című filmet. Jó hírünk van, ugyanis visszatér a film, viszont nem Michael Jordan, hanem LeBron James főszereplésével.

Povetkin jól kezdett, de Joshua brutális jobbosa padlóra küldte - videó

A 28 éves világbajnok továbbra is veretlenül uralja a nehézsúlyt.

Oltári trükkökkel sokkol a slackline csodagyereke

Haruki Kinoshita nemrég 80 méteres magasságban trükközött egy szakadék fölött.

Egy kutatás szerint csak négyféle személyiségtípus létezik - Te melyikbe tartozol?

A másfél millió ember részvételével készült kutatásból nagyon érdekes eredmények születtek!

A hét táplálkozási tippje: A cukor egyik fajtája sokat segíthet a fogyásban

Az elmúlt években mindenhonnan az folyt a csapból, hogy a cukor rossz. És a mesterséges édesítőszerek sem épp tesznek jót. Azonban van egy típus, amiről most bebizonyosodott, hogy mégsem annyira ártalmas.

Érdekességek az E-sportról: Mennyit lehet vele keresni, kik a legmenőbbek?

Valószínűleg gyerekkorodban te is kiugrottál volna a bőrödből, ha azzal kereshettél volna pénzt, hogy a kedvenc számítógépes játékoddal csapatod. Ez mára már valósággá is vált, ugyanis az E-sport egy valóban létező jelenség. Annyira, hogy hamarosan itthon rendezik meg a K&H e-kupa FIFA 19 bajnokságot.

Cristiano Ronaldo BL-es piros lapján pörög most mindenki - Neked mi a véleményed?

A Valencia elleni Bajnokok Ligája meccsen kapott piros lapot Cristiano Ronaldo, egy dulakodás után. A bíró döntése sokaknak szúrta a szemét.

Kulcsár Győző: a párbajtőröző-legenda legnagyobb sikerei

A négyszeres olimpiai bajnok párbajtőröző, nemzet sportolójának megválasztott Kulcsár Győző tegnap este hunyt el, 77 éves korában. Legelképesztőbb eredményeit gyűjtöttük össze.

A hét edzéstippje: Durrantsd be a felsőtestedet a következő gyakorlatokkal

A mellezés nem csak a hétfői edzések kiváltsága. A következő gyakorlatokkal olyan felsőtested lesz, amire büszke lehetsz!

A kávészüneted épp annyira egészségtelen lehet, mint ha hamburgert ennél

Ha odafigyelsz a táplálkozásra, akkor bizony jobb ötlet, ha nem rohansz ki a sarki kávézóba délután!

Mennyi kalóriát égetsz el alvás közben? Íme a válasz!

Ha a kalóriaégetésről van szó, valószínűleg az alvás jut utoljára az eszedbe, pedig ekkor is zajlik a folyamat.

Mayweather újabb szupermeccset jelentett be

A veretlen amerikai klasszis Manny Pacquiaóval csap össze újra.

Steve-O triatlonnal ünnepelte szülinapját és józanságát

“Eldöntöttem, hogy életem legjobb formájába kerülök. Lehet, hogy öreg vagyok, de rohadt egészséges.”

Akár ikrek is lehetnének! Hírességek, akik egymásra ütöttek

Igen, még köztük is vannak olyanok, akik annyira hasonlítanak, mint két tojás!

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító
Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem