A hét táplálkozási tippje: mi az a fitinsav? Sokan antitápanyagnak tartják

A hét táplálkozási tippje: mi az a fitinsav? Sokan antitápanyagnak tartják
Forrás: getty images

A bab és a hüvelyesek mostanában azért váltak felkapottá, mert rengeteg egészséges táplálkozással foglalkozó blogger írta róluk, hogy fitinsavat tartalmaznak, amit antitápanyagnak tartanak. De mi az igazság ezzel kapcsolatban? Utánajártunk.

Mi az a fitinsav?

Az olajos magvakban, hüvelyesekben található meg, a foszfor egyik fő raktározási formája. Vonzza a pozitív töltésű fémeket, például a magnéziumot, vasat és cinket, így ezek az anyagok nem tudnak maximálisan felszívódni az emésztőrendszerben. Trevor Kashey, táplálkozási szakértő és biokémikus szerint ha egyszerre eszel olyan ételeket, melyek fitinsavat és például magnéziumot is tartalmaznak, ezek az anyagok kölcsönhatásba léphetnek egymással. Ilyenkor a fitinsav mágnesként vonzza magához a magnéziumot, amiből ezután fitát lesz, ami ahelyett, hogy felszívódna, távozik a szervezetedből.

Ezért is szidják olyan sokan a fitinsavat tartalmazó alapanyagokat.

Tényleg ennyire rossz?

Kutatások igazolták, hogy a fitinsavban gazdag ételeket fogyasztó kultúrákban gyakrabban fordul elő vas-, és cinkhiány. Azonban arról nincsenek adatok, hogy ez például az egészséges emberekre mekkora veszélyt jelent.

Egyébként pedig a fitinsav a nehézfémeket is segít kipucolni a szervezetből (például a kadmiumot és az ólmot is). Ráadásul antioxidáns is, így védhet bizonyos daganattípusok, a szívbetegségek és a vesekő ellen is.

Mint minden másnak az életben, a fitinsavnak is vannak negatív és pozitív tulajdonságai. Ettől függetlenül nem feltétlenül kell tartanod a fogyasztásától.

Mennyi fitinsavat érdemes bevinni?

Ha kiegyensúlyozottan táplálkozol, nincs félnivalód, hiszen a fitinsav mellett nehézfémeket is találni rengeteg alapanyagban. Ha biztosra szeretnél menni, áztatással, forrázással, erjesztéssel, vagy bármilyen hőkezeléssel jelentősen csökkentheted az alapanyag fitinsav tartalmát. A C-vitamin is segíthet kutatások szerint, hiszen ez is bizonyítottan csökkenti a fitinsav negatív hatásait.

Fogyassz több friss gyümölcsöt és zöldséget, ha rendszeresen szoktál olajos magvakat és hüvelyeseket enni, így nem okoz problémát a fitinsav.


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 tipp, hogy kevés pénzből is egészségesen tudj táplálkozni
60 éves férfi döntötte meg a plankelés világrekordját

George Hood nemes célért vállalta a kihívást.

Miért szeretik a nők a rosszfiúkat, és hogyan válhatsz azzá?

Egy új, ausztrál kutatás is bizonyította, hogy a nőknek jobban imponálnak a rosszfiúk. Mutatjuk, hogyan jutottak erre a következtetésre, és mit tehetsz az ügy érdekében.

A hét edzéstippje: A regenerálódás 6 szabálya, amit mindenkinek érdemes betartania

Az alábbi kipróbált, tudományosan igazolt módszerekkel javíts az eredményeiden és csökkentsd a fájdalmakat.

Mesterséges komló teheti fenntarthatóvá a sörfőzést

A szakemberek élesztőgombával kísérletezve találták meg a megoldást.

Vigyázz! Ezekben az európai városokban a legegészségtelenebb időt tölteni

Ha szeretsz utazni, biztos, hogy számtalan európai nagyváros is szerepel a bakancslistádon. Azonban sajnos van egy igazán népszerű város, ami nagy kárt tehet az egészségedben…

Miért fejlődnek egyes izmok nehezebben, mint a többi? Íme szakértőnk válasza!

Rendszeresen edzel, súlyzózol? Esetleg próbáltál már izmot építeni? Talán sikerült is? És a végén belenéztél a tükörbe, és mit láttál? Gyakran előfordul, hogy egyes izmok jobban fejlődnek, míg mások kevésbé.

A tojás szavatossága: Így nézd meg, hogy még jó-e!

Ha már egy ideje ott áll a hűtőben a tojás, nehéz lehet eldönteni, hogy még megeheted-e. Pedig van egy szuperegyszerű tipp, amit ilyenkor bevethetsz!

Rákpáncéllal tehetünk pontot az ételcsomagolás dilemmájára

Ez az alternatív megoldás még effektívebb is, mint az eredeti.

Janice (néni), Ausztrália legidősebb testépítője 75 évesen sem lassít

Motiválni és bátorítani akarja a nőket a szigetország legkeményebb nagyija.

Ezek a testrészek érdeklik a legjobban a nőket!

Gondolkodtál már azon, mit néznek meg a nők a férfiakon? Akár igen, akár nem, mutatjuk a választ!

Egy szakértő szerint a fociban meg kellene tiltani a fejelést, mégpedig ezért

Egy agysérülésekkel foglalkozó szakember szerint érdemes lehet új szabályozásokat bevezetni a fociban, a játékosok testi épségének megőrzése érdekében.

Tényleg meg kell mosni a zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztás előtt?

Anyukád biztos, hogy mindig azt hajtogatta gyerekkorodban, hogy mosd meg a zöldségeket és gyümölcsöket, mielőtt megennéd őket. Szakértők elmondják, hogy valójában mit kell tenni ezzel kapcsolatban!

Ha ennyit eszel reggelire, biztos, hogy elkerülöd a hízást

Szeretnél egy kis segítséget kapni a reggelidhez? Ne aggódj, kutatók előrukkoltak egy olyan eredménnyel, amit nem tudsz majd figyelmen kívül hagyni.

Válassz okosan! A sportnadrág hosszát az edzés típusa határozza meg

A kényelem szempontjából egyáltalán nem mindegy, mennyire hosszú rövidnadrágban edzel. Megmutatjuk, hogy a különféle sportágakhoz milyen nadrághossz számít ideálisnak.

5 ok, amiért szuper James Bond válhat Idris Elbából

Évek teltek el a legutóbbi James Bond film óta, így nem véletlen, hogy mindenki megörült a hírnek, hogy végre van egy új jelölt a láthatáron. A legújabb információk szerint Idris Elba játszhatja majd a következő brit titkosügynököt.

A tudomány szerint az is káros, ha túl kevés sót viszünk be a szervezetünkbe

Most legyen okos az ember... - Egy új kutatás szerint az se jó, ha teljesen elutasítjuk a sót.

Feltalálták a rizsfajtát, ami a HIV-kezelés csodafegyvere lehet

Amerikai, brit és spanyol tudósok értek el áttörést ezen a területen.

A hét táplálkozási tippje: A fehérjefogyasztás alapjai - 4 dolog, amit jó, ha tudsz

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes a fehérjefogyasztásodat is megreformálni, ha szükséges. A következő négy tanácsot mindenképp tartsd be!

A hét edzéstippje: Szabadulj meg a hátfájástól mozgással!

A hátad fáj, a megoldást mégis az agyadban érdemes keresned. Maradj mozgásban az alábbi kilencpontos program segítségével.

Mindent a hidratációról: Mikor, mit és mennyit kell inni?

Itt a nyár és a meleg és mindenki izzad. Nem kell edzeni se – egy szimpla séta a tűző napon, vagy egy lépcsőzés és már dől is rólunk a víz. A megfelelő folyadékbevitel és hidratáció nélkülözhetetlen ilyen időben, még akkor is, ha nem sportolunk.

Olvasd el ezeket is

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem