Reális célok – Te honnan indulsz?

Amikor a klienseimmel dolgozom, mindig hangsúlyozom a következő elképzelést: „What gets measured, gets managed!” vagyis „Amit mérünk azt kontrollálni is tudjuk.”

Amikor a klienseimmel dolgozom, mindig hangsúlyozom a következő elképzelést: „What gets measured, gets managed!” vagyis „Amit mérünk azt kontrollálni is tudjuk.”

Olvasd el ezt is!

Ahhoz, hogy a kívánt változás valósággá váljon és követni lehessen, szükséges valamilyen változót mérni – egy ilyen változó például a testsúly. Aki szeretné az egészségét helyre tenni, továbbá szeretné megváltoztatni a külsejét, azoknak mindig két vizsgálatot szoktam ajánlani:

  • vérkép (erről majd jövő heti cikkben olvashattok részletesebben)
  • DEXA.

Kezdjük az ismeretlennel, a DEXA-val. Ez a Dual-Energy X-Ray Absorbtiometry-nek a rövidítése, de ez lényegtelen. A gépet eredetileg csontsűrűség mérésre használják, de kiválóan alkalmas a testösszetétel vizsgálatára is. Voltál már olyan mérésen, ahol mezítláb ráálltál egy kütyüre és meg kellett fogni valamit és akkor kaptál egy testzsír százalékot? Na, hát ez nem ilyen. Amit leírtam (az ún. bioimpedancia vizsgálat) nagyon érzékeny az étel és ital fogyasztásra – 12 órával előtte se inni, se enni nem lehet. Ha ezek a feltételek nálad nem teljesültek, az eredmények kukába valók (ráadásul 1 mérés, nem mérés – legalább 3-4 átlagát kéne venni). A DEXA viszont más – ez egy röntgennel működő gép (így lehetőleg ne akarj hetente menni). A testösszetételt célzó mérési módszerek közül talán a legpontosabb. Az eredmények közül a következőket érdemes nézni:

  • testzsír százalék: a zsírszövet aránya a testsúlyodhoz képest.
  • android zsírszövet: az ún. hasi zsírszövet, ami a legtöbb problémát okozza.

Nőknél a testzsír százalék 15 és alatta tökéletes, az egészséges hormonháztartás végett maradjunk 10 % fölött mindig. Férfiaknál a cél a 10 %, vagy egy picit alatta.

Hogy miért ajánlom? Mert erősen „csipanyitogató”. Az ember belenézve a tükörbe általában bőven alul értékeli a testzsír százalékát – egy olyan 5-10%-kal minimum. A vizsgálat következtében a célok hirtelen reális keretbe kerülnek.

Nézzünk egy példát:

Péter (álnév) egy 90 kg-s férfi, belenéz a tükörbe és megállapítja, hogy nincs is rossz formában. Az idei cél az, hogy 95 kg legyen, 10 %-os testzsírral. A dátum is megvan – természetesen nyárra szeretné ezt elérni. Elmegy azért egy DEXA vizsgálatra, biztos ami biztos. A vizsgálat eredménye az, hogy Péternek 18 %-os a testzsírja.

Kép

Az eredményekből már látszik, hogy bár papíron remekül néz ki az ötlet, a megvalósítás azért nem 3 hónap alatt fog megtörténni. A közel 7 kg zsír leadása még hagyján, de 12 kg zsírmentes testtömeget építeni nem egyszerű. Ez egy remek pillanat arra, hogy realizálja – ez nem fog megvalósulni. Jobb reális célokat kitűzni, elérni és haladni előre, mint irreálisakat kergetni, majd közben kiábrándulni és feladni.

Mi lehetne egy reálisabb cél?

Nézzük azt az esetet, hogy Péter célja nem a 95 kg 10 %-os testzsírral, mindössze annyi, hogy a testsúlya érje el a 95 kg-t, anélkül, hogy közben a zsírtömegét növelné.

Kép

Ebben az esetben az összes változás a zsírmentes testtömeg növekedéséből jön. Ráadásul nem is olyan elérhetetlen maga a cél. A testzsír százalék pedig kicsit csökken is közben.

Ahhoz, hogy eredményeket érjünk el, reális célokat kell támasztanunk, majd ezeket felosztani rész célokra. A célok mindig reálisak, konkrétak, mérhetőek és időhöz kötöttek kell, hogy legyenek.

A DEXA méréseket az országban számos helyen végzik, csak írd be a keresőbe, hogy „DEXA testösszetétel mérés” és már ki is dob egy halom találatot. Az ára 8.000-10.000 Ft körül van, félévente érdemes elvégezni. A DEXA egy remek eszköz a kiindulási állapot meghatározására. Két mérés között érdemes más változókat követni (pl. derék, csípő kerülete, testsúly, bőrredő mérés a hason, stb.).


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Ez a férfitípus bírja a legtovább az ágyban

Egy török kutatás szerint létezik a férfiaknak egy olyan csoportja, akik bizony tényleg sokáig bírják az ágyban.

Ezért nem megy a deadlift?

A deadlift az egyik legjobb módja a felsőtested erősítésének, ám nem mindenkinek megy úgy, ahogy szeretné.

Ezt a 11 tulajdonságot keresik a férfiak a leendő feleségükben

Nincs persze olyan kézikönyv, melyben a tökéletes feleség minden tulajdonsága szerepel, mivel ezt lehetetlen lenne megcsinálni, annyira különbözőek vagyunk. De van néhány olyan tulajdonság, mely a legtöbb férfi számára fontos, ha leendő feleségét szeretné megtalálni.

3 zsírégető gyakorlat, amit biztos megtalálsz Justin Theroux edzéstervében

Hétvégén kicsit felfrissítenéd az edzésterved? Nem kell sokáig keresgélned, elég, ha követed Justin Theroux személyi edzőjének 3 gyakorlatát!

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Fizess elő 50% kedvezménnyel!

Csak 2685 Ft