Glutamin – Tényleg segít izmot építeni?

A glutamin az egyik leggyakrabban emlegetett aminosav. Amikor elmegyünk egy kiegészítőket áruló boltba, akkor az eladó a fehérje, BCAA és vitamin eladása után ezt is elkezdi nekünk ajánlgatni.

A glutamin az egyik leggyakrabban emlegetett aminosav. Amikor elmegyünk egy kiegészítőket áruló boltba, akkor az eladó a fehérje, BCAA és vitamin eladása után ezt is elkezdi nekünk ajánlgatni.

Olvasd el ezt is!

„Segít izmot építeni, gyorsítja a regenerálódást, fokozza a fehérjeszintézist”. Ejha, hát, ha mindezt tudja, akkor tényleg érdemes hozzátenni még a fehérje-BCAA kombinációhoz! Igaz, a fehérje önmagában tudja a fent felsoroltakat és valószínűleg már a BCAA is fölösleges mellé, de azért reménykedünk abban, hogy lehetséges a fejlődést még tovább fokozni – ezért megvesszük.

De tényleg segít a glutamin?

Kezdjük az elején: a glutamin egy feltételesen esszenciális aminosav. Az esszenciális aminosavak azok, amiket nem tudunk semmilyen körülmények között előállítani, ezért a szükségletet külső forrásból kell mindig fedezni! Feltételesen esszenciális – ez azt jelenti, hogy bár a szervezetünk elő tudja állítani, de előállhat olyan szituáció, amiben a szintetizált mennyiség nem elegendő. Ilyenkor a kiegészítés indokolt lehet.

Ha a nagy kiegészítőket gyártó cégek oldalait megnézzük, akkor mindenhol ki van írva, hogy „a glutamin a leggyakoribb aminosav az izmokban”. Nos, ez remek, igaz (szokás szerint) van benne egy komoly ferdítés: a glutamin ugyanis nem az izmokban található fehérjékben a leggyakoribb aminosav, hanem az izmokban található szabad aminosavak között a leggyakoribb. Az izmok szabad aminosav tartalma pedig egy átlagos 70 kg-s férfiban kb. 85 g.[1] A 40-50 kg izomtömeghez képest az a 80-100 g aminosav hirtelen elég lényegtelennek tűnik…

Persze, ettől még lehet, hogy a glutamin kiegészítés fokozza a fehérjeszintézist. Sajnos, a helyzet az, hogy eddig egy kutatás sem igazolta ezt. Ha glutamint teszünk az edzés utáni fehérje mellé, akkor nem lesz nagyobb mértékű a fehérjeszintézis, mint ha csak az üres fehérjét ittunk volna meg. A glutamin nem fokozza a fehérjeszintézist![2,3]

Akkor a glutamin teljesen értelmetlen?

Nos, nem. A glutamin az immunrendszerünk sejtjeinek egyik elsődleges tápláléka és kulcs a megfelelő működésükhöz.[5] A rendszeres, kimerítő edzést végző sportolóknál megfigyelhető az immunműködés csökkenése – ezt pedig a glutamin kiegészítés képes ellensúlyozni. Emellett igazolt, hogy a glutamin segíti a bélfal gyógyulását is – ennek fontos szerepe lehet mind az áteresztő bél szindrómával, és egyéb gyulladásos bélbetegségekkel küzdő embereknél, mind pedig a hosszú távú állóképességi sportot űző embereknél (akiknél gyakori a bélfal sérülése és az áteresztőképesség fokozódása).[4]

Összegzés: akárcsak az L-karnitin esetén, a kiegészítőket gyártó cégek olyan állításokkal árulják a glutamint, amik egyszerűen nem igazak. Ugyanakkor a glutamin nem teljesen haszontalan, immunerősítésre és a bélfal épségének megőrzésére alkalmas – ezekkel pedig közvetlenül hozzá tud járulni a sportteljesítmény javulásához. Viszont az izmokban a fehérjeszintézist nem fokozza!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék:

J Appl Physiol. 1974 Jun;36(6):693-7. Intracellular free amino acid concentration in human muscle tissue. Bergström J, Fürst P, Norée LO, Vinnars E.

Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Oct;31(5):518-29. Addition of glutamine to essential amino acids and carbohydrate does not enhance anabolism in young human males following exercise. Wilkinson SB1, Kim PL, Armstrong D, Phillips SM.

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Candow DG1, Chilibeck PD, Burke DG, Davison KS, Smith-Palmer T.

Nutrition. 1997 Jul-Aug;13(7-8):738-42.The effects of oral glutamine supplementation on athletes after prolonged, exhaustive exercise. Castell LM1, Newsholme EA.

Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2006 Sep;9(5):607-12. Glutamine: role in gut protection in critical illness. Wischmeyer PE1.

73 az új 37! Interjú Gellért Józseffel, a 73 éves testépítővel

Gellért József nem az az átlagos nagypapa. Idén lesz 73, de ez senkinek sem jutna eszébe róla az utcán. Amellett, hogy rendszeresen fut, hetente ötször edz, és két évvel ezelőtt – tehát 70 évesen! – remek helyezést ért el az EBFF Testépítő Európa-bajnokságon. Használd a történetét motivációként!

Jason Statham 5 legjobb filmje

A 80-as években Schawrzenegger, Stallone és Bruce Willis voltak a legmenőbb akcióhősök.

A tudomány szerint a jófiúknak több szexben van részük

Már hallhattad, hogy a nők jobban vonzódnak a rosszfiúkhoz, azonban több kutatás éppen ennek ellenkezőjét támasztja alá.

Melledzés a dohányzás káros hatásai ellen

Az erős mellizmok megkímélhetnek a tüdőbetegségektől, ezért vegyél egy nagy levegőt és irány a terem!

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Itt a hatos csomag, hat lapszám, most fél áron!

Csak 2685 Ft