Tisztázzunk valamit: nem lehet elhízni a fehérjétől!

Egyik kedvenc mítoszom: a fölöslegben bevitt fehérjét a szervezeted cukorrá alakítja – a cukor pedig, mint tudjuk, hizlal – ergo elhízol. Ez az egész kicsit a „kalória be – kalória ki” elvet tükrözi, vagyis hogy a testsúlyunkat az befolyásolja, hogy mennyi kalóriát vittünk be és mennyi kalóriát égettünk el. Mindemellett nettó baromság – mint azt látni is fogjuk.

Egyik kedvenc mítoszom: a fölöslegben bevitt fehérjét a szervezeted cukorrá alakítja – a cukor pedig, mint tudjuk, hizlal – ergo elhízol. Ez az egész kicsit a „kalória be – kalória ki” elvet tükrözi, vagyis hogy a testsúlyunkat az befolyásolja, hogy mennyi kalóriát vittünk be és mennyi kalóriát égettünk el. Mindemellett nettó baromság – mint azt látni is fogjuk.

Olvasd el ezt is!

Mi ezzel az elképzeléssel kapásból a probléma? Az, hogy a testépítő és fitnesz versenyzők diétában igen magas fehérjebevitelt alkalmaznak (mind testsúlyra vetítve, mind pedig az össz. kalóriák százalékában) – ennek ellenére a versenyeken igen alacsony testzsír százalékkal állnak fel a színpadra. Igen, tudom – annyira meg van szorítva a kalóriabevitel, hogy a cukor, ami a fehérjékből képződik, mind el lesz égetve, blablabla…

Nyilván, mindent meg lehet magyarázni, de beszéljenek inkább a tények!

2012-ben a következő kutatást végezték el – fiatal, egészséges férfiakon és nőkön.

Három csoportban osztották őket:

  • alacsony fehérje (kalóriák 5%),
  • normál (15%)
  • és magas (25%).

Mind a három csoport tagjait egy olyan „cellába” zárták, ahol a metabolizmust lehet mérni (értsd: megmérték, mennyi kalóriát égettek egy nap). Ebben a cellában töltöttek 2-3 hetet, amíg sikerült meghatározni a testsúly fenntartásához szükséges kalóriabevitelt (ebben a 2-3 hétben mindenki standard étrendet kapott, mely 15% fehérjét, 25% zsírt és 60% szénhidrátot tartalmazott).

Ezt követően pedig tudatosan és szándékosan ennek a „fenntartó kalória mennyiségnek” a 140 %-t kezdték el etetni az emberekkel – mindezt 8 héten keresztül. A 3 csoport ugye 5, 15, 25% fehérjét tartalmazó étrendet kapott. A szénhidrát mennyiség azonos volt mind a három csoportban (41-42 %) – ez nagyon fontos! A többlet kalóriát mindig a zsír fedezte (52, 44, 33 % az alacsony, normál és magas csoportokban). Átlagosan napi 950 kalória többletet vittek be!

Tehát vot 3 csoport ember, akiket 8 hétig komolyan túletettek. Mi lett az eredmény?

Először is, mind a három csoportban nőtt a testsúly (nem meglepő). A normál és magas fehérjés csoportban majd’ kétszer akkora volt a tömegnövekedés (6 ill. 6,5 kg), mint az alacsony fehérjésben (3,2 kg). Húha, ezek szerint el lehet hízni fehérjétől? Nos, nem.

Ugyanis az alacsony fehérjés csoportban 0,7 kg-mal csökkent a zsírmentes testtömeg, míg a normál és a magas csoportban nőtt (2,9 és 3,2 kg) – ez gyakorlatilag izomtömeg növekedést jelent. Mind a három csoportban nőtt a zsírtömeg nagyjából 3,5 kg-mal – és nem volt semmi különbség a csoportok között! Ergo a fehérjéből bevitt extra kalória egy célt szolgált: izom épült belőle. Az alacsony fehérjés csoportban pedig nem elég, hogy meghíztak, de még izmot is vesztettek az emberek – ez maga a katasztrófa! Az is látható továbbá, hogy egy többé-kevésbé dózis-válasz összefüggés van a fehérjebevitel és a felépített izom mennyisége között.

Nem mellesleg a normál és közepes fehérjebevitel mellett a vizsgálati alanyok metabolizmusa is magasabb volt.

Tanulság? Ne hidd el, amikor valaki azt mondja, hogy a túl sok fehérjétől elhízol. Nem fogsz. Maximum izmosabb leszel.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

A hét táplálkozási tippje: 5 szuper kaja, amit edzés előtt ehetsz

A következő edzés előtti snackek feltöltenek energiával és garantált, hogy elkerül utánuk a kajakóma.

5 dolog, ami nagyon feldühíti a nőket (még akkor is, ha ennek ellenkezőjét állítják)

Egy kis segítség: ne próbáld megnyugtani a barátnődet, ha épp szétveti az ideg.

Az almaecet beválik az akné kezelésére?

Ki szeretné, ha pattanásokkal kellene küzdenie felnőttként? Ha sajnos neked is ez a problémád, valószínűleg az összes létező terméket kipróbáltad már az akné ellen.

Egész nap a wc-n ülsz egy nagy piálás után? Ez lehet az oka!

Végre itt a magyarázat a kellemetlen probléma okára!

A nők szerint ezek a legszexibb ruhadarabok, amit csak egy férfi felvehet

Ezek alapján ideje feltűrnöd az ingujjaidat és gombos pólókat kellene viselned.

A hét edzéstippje: válledzés, amit a Szikla inspirált

A legközelebbi válledzéseden vesd be Dwayne Johnson gyakorlatait is a nagyobb delták érdekében.

Személyi edzőnk szerint az egyik legfontosabb egészségügyi mutató az inzulinérzékenységed

Nem hiszem, hogy bárki is tőlem hall először az inzulinrezisztenciáról. A mai világban a gyakorisága elképesztő (és egyre csak nő). Sokan egyenlőség jelet tesznek az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség közé, de a két dolog ne ugyanaz. Igaz, az inzulinrezisztencia a 2-es típusú diabétesz előszobája.

A legújabb fitt őrület: mogyoróvajpor

Tegye fel a kezét, aki imádja a mogyoróvajat!

5 nyitóüzenet Tinderen, amivel garantáltan elvágod magad

Felejtsd el az emojikat és az egyszavas megszólításokat.

Conor McGregor nem vehet részt a következő UFC-s meccsén - saját magát szívatta meg

Már korábban is adódtak problémái heves természete miatt, Notorius most viszont saját magával tolt ki.

Most komolyan: mennyi az esély arra, hogy megáll a szíved szex közben?

Horrorisztikus arra gondolni, hogy szex közben nem bírja a szíved a terhelést és mentő visz el az ágyból. De mégis mennyi az esély arra, hogy ez bekövetkezzen?

5 rossz szokás, amit el kell felejtened ahhoz, hogy jövőre elérd a kitűzött céljaidat!

Ha sikerül leszoknod róluk, jövőre sokkal látványosabb eredményeket érhetsz el!

5 dolog, amit soha nem tesznek meg azok, akik egészséges kapcsolatban élnek

Ahogy az élet minden területén, a párkapcsolatokban is sokat tanulunk a szüleinktől.

Amellett, hogy tönkreteszi a kapcsolatod, a megcsalás az egészségedre sincs jó hatással

Nem csak a szakítás lehet a megcsalás negatív következménye.

A legbénább kifogás az, ha nincs időd edzeni! Be is bizonyítjuk!

A leggyakoribb ok az edzés kihagyására az, hogy valakinek nincs ideje rá.

Bréking: egy új kutatás szerint a férfiak is hamarosan képesek lesznek megtermékenyülni

Emlékszel még a Junior című filmre, amiben Arnold Schwarzenegger gyereket várt?

Ez a vállfájás leggyakoribb oka! Mutatjuk, hogyan kerüld el!

Ha már masszőrért kiáltasz, érdemes előbb megtudnod, valójában mi okozza a kellemetlen panaszokat!

Olvasd el ezeket is

Féláron jön házhoz a Men's Health magazinod!

Csak 1335 Ft