Általános tévhitek a guggolásról, a felhúzásról és a fekvenyomásról

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.

A fitness iparban divat lett egyes gyakorlatokat démonizálni. Mindannyian hallottuk már ezeket a mondatokat:

A guggolás rossz a térdnek.
A felhúzás tönkreteszi a derekadat.
A fekvenyomás / fej fölé nyomás (military press) tönkre teszi a vállad.

Helyette itt vannak ezek a gépek, amik biztonságosak és vigyáznak az ízületekre.

Rengeteg baj van ezekkel a kijelentésekkel – de a saját, eredményközpontú szemszögemből nézve a legnagyobb talán az, hogy ha nem guggolsz, nem végzel felhúzást, fekvenyomást és fej fölé nyomást azzal a leghatásosabb gyakorlatokat hagyod ki az edzéstervedből.

Ha az áhított fizikum elérésére, mint egy várra tekintünk, amit be kell venni, akkor vannak ágyúk, kézifegyverek, szuronyok és gumikalapácsok. A guggolás, a felhúzás és a többi sokízületes alapgyakorlat megfelel az ágyúknak, melyekkel le tudod dönteni a falakat. A legújabb hátsó delta gép a gumikalapács, mellyel fölöslegesen püföljük a falat, miközben a védők forró szurkot öntenek a nyakunkba…

Menjünk ezeken a hülyeségeken végig:

1. Guggolás: azt is szokták mondani, hogy ne menjen a térdünk a bokánk/lábfejünk elé. Tényleg? Mutassa már meg valaki, hogy hogy lehet úgy guggolni! Nem mellesleg, amikor lépcsőzünk, minden egyes lépésnél a térdünk a lábfejünk elé megy… Egy ennél sokkal jobb példa az Olimpiai Súlyemelés. A súlyemelők hatalmas súlyokkal guggolnak, „ass to grass” vagyis „bokáig”, a térdek pedig előre mennek. Mégis, meglehetősen ritka a térdsérülés. Nem az teszi tönkre a térded, ha mélyre mész vagy ha előre megy a térded – a probléma azzal van, ha a terhelés a lábujjaidra kerül, a telitalp helyett (pl. amit a Smith-gépes guggolás csinál).

2. Felhúzás: hogyan tehetné tönkre a derekat, mikor a megfelelően végzett felhúzás esetén a derekad meg sem mozdul? A felhúzás az egyik legjobb gyakorlat a világon. A gerincmerevítőket és a teljesen hátsó láncot (hajlítók, farizom) megterheli. A megfelelően kivitelezett felhúzás a hátad és a derekad legjobb barátja.

3. Fej fölé nyomás: sokan nem tudják, hogy fekvenyomás közben a rotátor köpeny meglehetősen alacsony aktivitással dolgozik. Ezzel ellentétben viszont a fej fölé nyomás (military press) során a felső ponton kő keményen aktiválódik. A fej fölött tartott súly mikro mozgásokat végez, melyeket a rotátor köpeny kompenzál és stabilizál. (Gondolj erre, amikor legközelebb 1 kg-s súlyzóval kifele rotálva próbálod edzeni a rotátor köpenyedet – melyik a nehezebb 1 kg-val 15 ismétlés, vagy 60 kg tartani a fejed fölött 5-10 másodpercig?) Emellett, a megfelelően végzett military press során megfeszül a csuklya is – ezzel szabad utat engedve a felkarcsontnak és meggátolva, hogy bármilyen beakadás (impingment) kialakuljon az akromionnál. A military press során fokozottan működik továbbá a serratus anterior (másnéven fűrész izom), melynek szintén fontos funkciója a lapockák – és azokon keresztül közvetett módon a váll – stabilizációja. Tehát a helyes military press a vállöv, ill. a váll stabilizátorainak egyik legjobb erősítő gyakorlata. Már hallom a kérdést:

De Norbi, ha ezek ennyire jó gyakorlatok, hogyan terjedhetett el róluk ez a sok baromság? Biztos van valami alapja… Tudod, nem zörög a haraszt, ha…

Erre a következőt tudom válaszolni: nem a gyakorlatok a veszélyesek, hanem az emberi hülyeség. Ezek a gyakorlatok bonyolult, összetett mozdulatok, amiket nem lehet a YouTube-ról megtanulni. A felhúzás nem annyi, hogy „Menj oda, fogd meg, oszt’ állj föl vele!”. Amikor valaki kb. ennyivel vág neki a felhúzásnak, akkor jön a híres sz*ró kutya pozíció. A mellről nyomás sem a „Nyomjad azt’ kész!” kategória. A guggolásról már ne is beszéljünk – amit a teremben guggolás címén látok, arról jobb nem is beszélni. Állandóan rettegek, hogy mikor nézem végig, ahogy valaki kinyírja magát.

Ahhoz, hogy ezeket a gyakorlatokat biztonsággal végezd, szükség van valakire, aki megfelelően megtanítja őket.

Ezektől az ételektől olyan illatod lesz, hogy minden nő utánad fordul

Nem tudnak ellenállni azoknak, akik egészségesen táplálkoznak.

Az agresszív számítógépes játékok agykárosító hatásúak lehetnek - állítja egy új kutatás

A játékok hatásai között szerepel az Alzheimer-kór kialakulása, a depresszió, skizofrénia is.

Repülővel utazol valahová? Légiutaskísérők osztják meg azt a 8 dolgot, amit érdemes tudnod

Vannak köztük olyanok, amik életmentőek lehetnek, de olyanok is, melyekkel az őrületbe tudod kergetni a repülő személyzetét!

Nagy, de nem erős - lehetséges?

Azt gondolom, aki konditeremben dolgozik edzőként, már minimum egyszer az életében (de inkább havi egyszer) találkozott olyan srácokkal, akik közlik, hogy ők nem akarnak nagyok lenni, csak erősek.

A vibráló karkötő, ami 30 másodperc alatt leszámol a stresszel

A TouchPoints hadat üzen a konstans idegeskedésnek.

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Itt a hatos csomag, hat lapszám, most fél áron!

Csak 2685 Ft