Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja
Forrás: Getty Images
A cikk támogatója a Scitec Institute

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ahogy a korábbi cikkünkben is olvashattad, kollégánk, Gábor igazi sportember. Rendszeresen mozog, hetente többször tart karate edzést, emellett pedig nagy vágya lefutni a maratont. Ehhez viszont tudatos felkészülésre van szüksége: célravezetőbb táplálkozásra, heti rutinba illeszthető résztávos edzésekre és jobb futótechnikára.

Olvasd el az előzményeket, mit tapasztalt Gábor az felkészülés első időszakában!
Olvasd el az előzményeket, mit tapasztalt Gábor az felkészülés első időszakában! Teszteltük mit tud a Scitec Institute sportteljesítmény fejlesztő programja

Gábor elérkezettnek látta az időt, hogy szakmai segítséggel vágjon neki a fejlődéshez vezető útnak: így próbálta ki a Scitec Institute él-és hobbisportolók számára kifejlesztett tudományos módszertanon alapuló programját. Az Intézet szakemberei több állomásos konzultáció és állapotfelmérések után másfél hónapon keresztül látták el edzéstervvel és étrenddel. A személyre szabott tanácsok lényege, hogy Gábor életviteléhez passzoló, reálisan kivitelezhető változtatásokkal érhesse el a céljait – azaz lazán, vádligörcs nélkül fusson le egy félmaratont és közelebb kerüljön ahhoz, hogy lehúzza bakancslistájáról a maratont.

A Katona Sára sportdietetikus által összeállított étrendet 80%-ban betartottam, de bevallom, a sok zöldség fogyasztása ebédre, nem mindig jött össze. Ezt viszont tudtam kompenzálni azzal, hogy a délutáni nasikat egészséges étellel helyettesítettem és figyeltem arra, hogy rendszeresen egyek, amitől egyrészt nem tört rám farkaséhség edzés előtt és a mozgást is sokkal jobban bírtam - mesélte kollégánk.

Bár az étrend betartásának pozitív hatása már most is látszik, maradtak még pontok, amiken érdemes csiszolni a további fejlődés érdekében. Ilyen az edzés közben történő folyadékbevitel, vagy a fehérje megfelelő időben való fogyasztása. A gyorsan felszívódó, vízzel higított fehérjeturmixot ugyanis fontos, hogy edzés után vigyük be, hogy azonnal el tudjanak indulni a regenerációs folyamatok, a csirkemell típusú, lassabb felszívódású fehérjéket pedig célszerű edzés után nagyjából egy órával fogyasztani, hogy a hosszabb távú visszaépülést támogassuk.

A program részeként, Kropkó Péter sportszakmai vezetővel a karate edzések mellé 3 fix futóedzést illesztettek be, ami sokszor komoly kihívást jelentett. Egy családi programokkal teletűzdelt hétvége után, vasárnap sötétben, hidegben futócipőt húzni nem mindig tűnt jó ötletnek, de a kitartás meghozta az eredményét.

Az egyik résztávos edzésnél 18 perc intenzív futás volt a feladat. Azt éreztem, hogy nagyon könnyen megy, de tudtam, hogy be kell osztani az energiámat, hiszen Péter is mindig a futások végére kíváncsi, amikor már nagyjából elfogy a szufla. Az utolsó kilométeren, sokkal jobb időt futottam, mint a többin és végig azt éreztem, hogy még nagyon szívesen folytatnám. Semmi nehézségem nem volt, igazi Flow élményt tapasztaltam! Ez volt az egyik legnagyobb sikerélményem a program alatt. Másnap már nem kellett volna futnom, de annyira jó volt ez az emlék, hogy nem bírtam ki és elmentem egy körre - mondta Gábor.

Az edzések paramétereit (perc/km, lépésszám, pulzus) hetente 1-2 alkalommal telefonos konzultáció során elemezték, 4 hét intenzív terhelés után pedig 1 pihenő hét következett. Az igazi változás ezután jelentkezett: Gábornak ugyanazokat a távokat jelentősen alacsonyabb pulzusszámmal sikerült teljesítenie, hiszen a futótechnikája is sokkal hatékonyabb lett. A program alatt kapott egyik leghasznosabb tanácsként a helyes talajfogást emelte ki: talpközépre érkezve elrugaszkodásnál a másodperc töredékéig leér a sarok, amivel a vádli kicsit meg tud pihenni, ezzel pedig elkerülhető a mumusként rettegett görcs. Ilyenkor ugyanis a vádli, az ellentétes oldali alsólábszár izmok és a lábfej szalagjai nyúlnak, ennek köszönhetően tudjuk kiküszöbölni a sérülést. Gábornak a program rövid ideje alatt szinte láthatatlan akadályt kellett leküzdenie, minimális fejlesztéssel, amire csak egy igen képzett, erős regenerációjú szervezet képes.

Hatalmas élmény volt számomra, hogy egy ekkora legendától kaphatok tanácsokat, mint Kropkó Péter. Biztos, hogy örökre emlékezni fogok az útmutatásaira. A hétvégi félmaratonra azzal engedett el, hogy az utolsó leheletig fussam ki magam. Az első 10 km-t egy stabil tempóban tegyem meg, a következő 6-on kicsit gyorsítsak be, az utolsó 5 km-en pedig, ami a csövön kifér! - tette hozzá kollégánk.

És hogy mi lett az eredmény? Sehol egy lábgörcs, ideális pulzusszám, kellemes fáradtság, egy érem és a lelkes készülés a maratonra.

A Scitec Institute Sport- és Táplálkozástudományi Intézet a sportteljesítmény és az egészségfejlesztés intézménye, ahol az eredmények érdekében egységesül a tudomány és a komplex életmód-tanácsadás. A Scitec Institute a Magyar Olimpiai Csapat hivatalos sporttáplálkozási tanácsadójaként hozzá kíván járulni az olimpiai eszme ápolásához, a Magyar Olimpiai Bizottság célkitűzéseihez, valamint a nemzetközi olimpiai eseményekre készülő Magyar Olimpiai Csapat eredményes felkészüléséhez. Az Institute-ban az olimpikonok és profi atléták mellett azonban a sportcélokkal rendelkező szabadidő-sportolók is egyaránt teljes körű, személyre szabott felkészítésben részesülnek táplálkozási, illetve sporttanácsadás területén. Az Intézet ezen felül tudományos kutatási eredményeivel a magyar sportélet és egészségtudomány egészéhez is nagyban szeretne hozzájárulni, ezért a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központjával (MTA KIK) stratégiai együttműködésben kezdte meg működését.

Tovább olvasok
Ez a 4 hetes zsírégető edzés formába hoz a nyárra!

Legyél fit ezzel a dinamikus programmal és vedd le bátran a pólód a strandon!

A pegán diéta az új trend! De vajon egészséges?

A pegán, azaz a paleo-vegán diéta egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az étrend azt állítja, hogy segít a fogyásban, jól érzed magad tőle és egészséges. Utánajártunk!

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem