A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet
Forrás: Getty Images

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

A fogadalmár – mindannyian ismerjük. Mindannyian voltunk már Ő. Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt. A fogadalmár definícióm szerint az, aki vár egy adott időpontra, amikor elkezdhet valamit. Addig az időpontig tervez, számol, pontosít, kitalálja, hogy hogyan lehet majd mindent tökéletesen csinálni – egészen addig, amíg el nem jön a dátum. A dátum kezdetével indulnak a fogadalmak is – egyszerre több, lehetőleg minden egyben és most akar megváltoztatni (innen a név: fogadalmár). Aztán néhány nap után közbejön valami és valamelyik fogadalmat (akár egyszerre többet) megszegi.

Mit csinál ilyenkor? Gyorsan korrigál és folytatja ott ahol abbahagyta? Dehogy! Ahogy az öreg székely tette, mikor a jégeső verte a szőlőt: „Verjük együtt Istenem!” és fogott egy lapátot… Ha a diéta/leszokás/edzés/koránkelés nem hétfőn, nem elsején, nem reggel, nem tökéletesen indul, akkor megette az egészet a fene – újabb tökéletes időpontig kell várni és addig lehet tovább enni/dohányozni/TV előtt ülni.

Mi ezzel a baj?

Az, hogy az új év alig kevesebb, mint 1 évre van. Hogy a hó eleje kb. 30 napra. Hogy a következő hétfő 6 napra.

És ezek az időpontok nem egy új kezdetet, csak a fenti ciklus egy újabb ismétlését fogják hozni.

Mivel én is és valószínűleg Te is voltál már fogadalmár, így mostantól hozzád írok inkább.

Ismerős a fenti kerék? Ismerős az érzés, amikor a „huh, hát most erre a 2 napra már igazán nincs értelme, mert utána úgyis hétvége, akkor úgyis buli, szóval inkább majd hétfőn újra megpróbálom…” Ismerős? Nekem az. És itt szeretném leszögezni, hogy nincs semmi baj az új évi fogadalmakkal – amíg betartják őket. Megértem, hogy az év vége mindenkit mérlegelésre és a saját életének az elemzésére késztet és ez jó dolog. Az öntudatosság jó dolog. Ha viszont úgy döntünk, hogy cselekszünk, akkor azt csináljuk rendesen. Ne kerüljünk bele a fenti kerékbe. Vagy ha már belekerültél…

Ki akarsz törni ebből a kerékből? Elmondom, hogy merre vezet kifele az út (bár szerintem már sejted). Tegyük fel, hogy hétfő reggel elkezded a diétát, amit kedd délután megszegsz, mert nem volt nálad étel, éhes voltál, ideges és beugrottál az egyik pékségbe. A ciklus tehát kezdetét vette. Mi a kiút? Nagyon egyszerű – figyelem, egyszerű, nem könnyű! Megetted a péksüteményt, és ennyi volt. A következő étkezésed újra diétás és folytatsz mindent úgy tovább, mintha mi se történt volna. Illetve nem teljesen, mert ezentúl odafigyelsz, hogy mindig legyen nálad valami egészséges snack, amivel kibírod a következő étkezésig.

Persze, nem lesz az a tökéletesség érzés a dologban, hogy „elkezdtem és végigcsináltam”. Sőt, azzal, hogy azonnal visszatérsz a diétára, egy nagy adag fájdalmat is a nyakadba veszel. Én azt tapasztaltam, hogy a félrecsúszást követő zabálás valahogy enyhíti/eltünteti a fájdalmat – az ember szépen megmagyarázza, hogy „igen, most nem lenne tökéletes, de majd jövő héttől igen”, és már nem is fáj annyira. Ezzel szemben, amikor a péksütemény után este leülsz a salátád elé, akkor ott egy hatalmas kontraszt lesz – nem tudod elhessegetni a fejedből a tényt, hogy félre ettél, elszúrtad és nem azért, mert „nem volt tökéletes a helyzet”, egyszerűen csak mert így döntöttél. Ha ezt a fájdalmat érzed, azt javaslom, éld meg amennyire csak tudod – ne akard elfelejteni, emlékezz rá nagyon erősen. Amikor ugyanis legközelebb félre akarsz enni, nem árt, ha majd ez az eszedbe jut. Ha kellően fájdalmas volt az élmény, hidd el, inkább éhezel, mint, hogy félre egyél újra.

Na, de nézzük, hogy mi az, amit el lehet szúrni, amikor szeretnél valamin változtatni és nézzük, hogy hogyan lehetne helyesen csinálni:

  1. Felejtsd el a tökéleteset.

    Soha, semmi nem lesz tökéletes. Amikor a tökéletesség a cél, az egy dolgot jelent: félsz. Félsz megpróbálni, félsz a kritikától, félsz attól, hogy amit csinálsz nem elég jó.

    Megoldás: egyszerűen csak csináld. Annál, ahogy most étkezel biztos, hogy jobb lesz az, amit elterveztél. Csak csináld, és közben majd igazítasz és finomhangolsz a dolgokon.

  2. Csináld (igen, ismételten).

    Ismerjük a közhelyet, hogy az út a lényeg, nem a cél? Nos, ez igaz. Bár tény, hogy elérni a célt remek érzés, különösen, ha a testünkről van szó, mégis érdemes megtanulni azt, hogy milyen érzés, amikor úton vagyunk a cél felé. Éhes vagy? Fáradt? Nincs kedved megenni, ami ki van készítve? Ha mindezek ellenére mégis lemész edzeni, mégis megeszed azt az ételt, mégis eltolod magadtól azt a csokit – na, akkor érezni fogod azt, hogy milyen úton lenni a célod felé. Hidd el nekem, remek érzés lesz. Amint megtanulsz az önkontrollhoz pozitív érzéseket is kötni a teljesen egyértelmű fájdalom mellett, hirtelen megsokszorozod az akaraterődet.

  3. Egyszerre csak egyet/keveset.

    Tipikus fogadalmár hiba – egyszerre akar az étrendjén változtatni, lejárni heti 5-ször edzeni, leszokni a cigiről, leszokni a piáról, többet olvasni, lehetőleg korán kelni és felvenni valami új hobbit. Nyilván, ritka, hogy csak egy dolgot tudunk változtatni – ha pl. elkezdünk edzeni, azt valahova be kell iktatni és ez lehet, hogy korábbi kelést, vagy későbbi fekvést és kevesebb alvás eredményez. Ergo, egyből két dolog változik. Mindenesetre fókuszáljunk néhány konkrét célra és fektessünk ezekbe minél több energiát.

Tettél egy új évi fogadalmat? Remek. Tarts ki mellette. Megszegted tegnap? Nem érdekel, ma reggel folytasd úgy, mintha mi se történt volna. Így lehet elérni eredményeket.

Tovább olvasok
3 fajta péniszfájdalom, és ami mögötte van

Kíváncsi vagy, hogy mi okozza a fájdalmat a két lábad között? Megmondjuk.

Íme, a legegészségesebb mód az alkoholfogyasztásra!

Diétáznál, de szívesen kirúgsz a hámból? Egy dietetikus elmondta, hogyan csináld!

4 kifogás, ami miatt nem járnak pszichológushoz a férfiak

Természetesen nincs semmi baj veled! De azért megéri elmenni...

4 dolog, amitől jobb lesz a maszturbálás

Ha hetedikes korod óta nem változtattál a szokásaidon, akkor nem árt, ha elolvasod ezt a cikket.

3 egyszerű tipp az állóképesség növeléséhez

Próbáld ki ezeket a módszereket, hogy tovább bírd az edzéseket!

Szexterapeuta mesélte el a leggyakoribb problémákat a hálószobában

A jó szexuális élet a hálószobán kívül kezdődik.

Katus Attila: Testmozgás után még nem találkoztam szomorú emberrel

Sikerült a rekordkísérlet a Várkert Bazár előtt!

Hosszú Katinka: Ezt szerintem bárki meg tudná csinálni

Az Iron Lady felkészülését segíti a Scitec Institute.

Orvosok mesélték el a legrosszabb szexbaleseteket, amiket valaha láttak

A sztorik némelyike nem a szívbajos embereknek való.

3 tipp, hogy fit maradj 40 után is

Egy szakértő olyan stratégiákat tár fel, ami bárkinek hasznára válhat.

Tedd meg most! Másokért, magadért!

Májusban a vérplazma adás duplán segítség. A Vascular Plazma országos plazmaferezis hálózata 7 helyszínen várja az önkéntes vérplazma adókat a „Tedd meg most!” akció keretében (www.teddmegmost.hu). Május 6-a és 31-e között, amennyi liter plazma összegyűlik, értékének ötvenszeresét három alapítvány között, a Hemofíliások Baráti köre, a Tábitha ház és a Primer Immunhiányos Betegek Egyesülete között osztják meg.

Hogyan hat a hazugság az egészségedre?

Sokat árthat, ha megtartod azokat a kis titkokat.

Már attól is felébredsz, ha csak gondolsz a kávéra! Elmondjuk miért!

Ez magyarázatot ad arra is, hogy miért leszel tele energiával, ha elhaladsz egy kávézó előtt és csak az illatot érzed.

Párkapcsolati insomniakalauz kezdőknek!

Az insomniások esetében a legrosszabb rész a felébredés után visszaaludni.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem