A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet
Forrás: Getty Images

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

A fogadalmár – mindannyian ismerjük. Mindannyian voltunk már Ő. Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt. A fogadalmár definícióm szerint az, aki vár egy adott időpontra, amikor elkezdhet valamit. Addig az időpontig tervez, számol, pontosít, kitalálja, hogy hogyan lehet majd mindent tökéletesen csinálni – egészen addig, amíg el nem jön a dátum. A dátum kezdetével indulnak a fogadalmak is – egyszerre több, lehetőleg minden egyben és most akar megváltoztatni (innen a név: fogadalmár). Aztán néhány nap után közbejön valami és valamelyik fogadalmat (akár egyszerre többet) megszegi.

Mit csinál ilyenkor? Gyorsan korrigál és folytatja ott ahol abbahagyta? Dehogy! Ahogy az öreg székely tette, mikor a jégeső verte a szőlőt: „Verjük együtt Istenem!” és fogott egy lapátot… Ha a diéta/leszokás/edzés/koránkelés nem hétfőn, nem elsején, nem reggel, nem tökéletesen indul, akkor megette az egészet a fene – újabb tökéletes időpontig kell várni és addig lehet tovább enni/dohányozni/TV előtt ülni.

Mi ezzel a baj?

Az, hogy az új év alig kevesebb, mint 1 évre van. Hogy a hó eleje kb. 30 napra. Hogy a következő hétfő 6 napra.

És ezek az időpontok nem egy új kezdetet, csak a fenti ciklus egy újabb ismétlését fogják hozni.

Mivel én is és valószínűleg Te is voltál már fogadalmár, így mostantól hozzád írok inkább.

Ismerős a fenti kerék? Ismerős az érzés, amikor a „huh, hát most erre a 2 napra már igazán nincs értelme, mert utána úgyis hétvége, akkor úgyis buli, szóval inkább majd hétfőn újra megpróbálom…” Ismerős? Nekem az. És itt szeretném leszögezni, hogy nincs semmi baj az új évi fogadalmakkal – amíg betartják őket. Megértem, hogy az év vége mindenkit mérlegelésre és a saját életének az elemzésére késztet és ez jó dolog. Az öntudatosság jó dolog. Ha viszont úgy döntünk, hogy cselekszünk, akkor azt csináljuk rendesen. Ne kerüljünk bele a fenti kerékbe. Vagy ha már belekerültél…

Ki akarsz törni ebből a kerékből? Elmondom, hogy merre vezet kifele az út (bár szerintem már sejted). Tegyük fel, hogy hétfő reggel elkezded a diétát, amit kedd délután megszegsz, mert nem volt nálad étel, éhes voltál, ideges és beugrottál az egyik pékségbe. A ciklus tehát kezdetét vette. Mi a kiút? Nagyon egyszerű – figyelem, egyszerű, nem könnyű! Megetted a péksüteményt, és ennyi volt. A következő étkezésed újra diétás és folytatsz mindent úgy tovább, mintha mi se történt volna. Illetve nem teljesen, mert ezentúl odafigyelsz, hogy mindig legyen nálad valami egészséges snack, amivel kibírod a következő étkezésig.

Persze, nem lesz az a tökéletesség érzés a dologban, hogy „elkezdtem és végigcsináltam”. Sőt, azzal, hogy azonnal visszatérsz a diétára, egy nagy adag fájdalmat is a nyakadba veszel. Én azt tapasztaltam, hogy a félrecsúszást követő zabálás valahogy enyhíti/eltünteti a fájdalmat – az ember szépen megmagyarázza, hogy „igen, most nem lenne tökéletes, de majd jövő héttől igen”, és már nem is fáj annyira. Ezzel szemben, amikor a péksütemény után este leülsz a salátád elé, akkor ott egy hatalmas kontraszt lesz – nem tudod elhessegetni a fejedből a tényt, hogy félre ettél, elszúrtad és nem azért, mert „nem volt tökéletes a helyzet”, egyszerűen csak mert így döntöttél. Ha ezt a fájdalmat érzed, azt javaslom, éld meg amennyire csak tudod – ne akard elfelejteni, emlékezz rá nagyon erősen. Amikor ugyanis legközelebb félre akarsz enni, nem árt, ha majd ez az eszedbe jut. Ha kellően fájdalmas volt az élmény, hidd el, inkább éhezel, mint, hogy félre egyél újra.

Na, de nézzük, hogy mi az, amit el lehet szúrni, amikor szeretnél valamin változtatni és nézzük, hogy hogyan lehetne helyesen csinálni:

  1. Felejtsd el a tökéleteset.

    Soha, semmi nem lesz tökéletes. Amikor a tökéletesség a cél, az egy dolgot jelent: félsz. Félsz megpróbálni, félsz a kritikától, félsz attól, hogy amit csinálsz nem elég jó.

    Megoldás: egyszerűen csak csináld. Annál, ahogy most étkezel biztos, hogy jobb lesz az, amit elterveztél. Csak csináld, és közben majd igazítasz és finomhangolsz a dolgokon.

  2. Csináld (igen, ismételten).

    Ismerjük a közhelyet, hogy az út a lényeg, nem a cél? Nos, ez igaz. Bár tény, hogy elérni a célt remek érzés, különösen, ha a testünkről van szó, mégis érdemes megtanulni azt, hogy milyen érzés, amikor úton vagyunk a cél felé. Éhes vagy? Fáradt? Nincs kedved megenni, ami ki van készítve? Ha mindezek ellenére mégis lemész edzeni, mégis megeszed azt az ételt, mégis eltolod magadtól azt a csokit – na, akkor érezni fogod azt, hogy milyen úton lenni a célod felé. Hidd el nekem, remek érzés lesz. Amint megtanulsz az önkontrollhoz pozitív érzéseket is kötni a teljesen egyértelmű fájdalom mellett, hirtelen megsokszorozod az akaraterődet.

  3. Egyszerre csak egyet/keveset.

    Tipikus fogadalmár hiba – egyszerre akar az étrendjén változtatni, lejárni heti 5-ször edzeni, leszokni a cigiről, leszokni a piáról, többet olvasni, lehetőleg korán kelni és felvenni valami új hobbit. Nyilván, ritka, hogy csak egy dolgot tudunk változtatni – ha pl. elkezdünk edzeni, azt valahova be kell iktatni és ez lehet, hogy korábbi kelést, vagy későbbi fekvést és kevesebb alvás eredményez. Ergo, egyből két dolog változik. Mindenesetre fókuszáljunk néhány konkrét célra és fektessünk ezekbe minél több energiát.

Tettél egy új évi fogadalmat? Remek. Tarts ki mellette. Megszegted tegnap? Nem érdekel, ma reggel folytasd úgy, mintha mi se történt volna. Így lehet elérni eredményeket.

Tovább olvasok
Ezeket a szabályokat tartsd be, hogy egészséges legyen a hajad

Mindig irigyelted azokat a pasikat, akik szuper dús és kicsattanóan egészséges hajjal veszik le a csajokat a lábukról? Adunk pár tippet, amitől neked is lehengerlő lesz a frizurád.

8 dolog, ami megállíthatja az izomfejlődést

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy idő után egy helyben toporogni.

Rakonczay Gábor elérte a Déli-sarkot

A magyar extrém sportoló 44 nap és 4 óra alatt teljesítette a 917 kilométeres távot.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

Mutatjuk az idei év 5 legérdekesebb kajatrendjét

Elöljáróban csak annyit: a görögdinnyemagból készített vaj nagyot megy majd 2019-ben.

A tudomány szerint ez a leghatásosabb módja, hogy túllépj az exeden

Bárki, aki átélt már egy durva szakítást tudja, hogy milyen kemény hónapok következnek utána. Különösen akkor, ha sok közös barátotok van.

Az idei év legjobb, legérdekesebb edzéstippjei

Idén is összegyűjtöttük, melyek voltak a legnépszerűbb edzéstervek és tippek, amik a legtöbb olvasónkat érdekelték.

2018 legjobb szextippjei - Hogy jövőre még jobb legyél!

A szex terén is sokat lehetett tanulni ebben az évben, így összeszedtük a legérdekesebb, vagy épp legmegdöbbentőbb fejleményeket a témában.

Ezt teszi a májaddal a karácsonyi evés-ivás

Lehet, hogy számodra szuper ez az időszak, a májad viszont már kevésbé boldog a sok kajától és piától.

Megint az utolsó pillanatra hagytad? Íme néhány szuper ajándékötlet karácsonyra!

Ne aggódj, összegyűjtöttünk néhány ötletet a családtagoknak és a barátnődnek!

Jason Momoa tetkói - Melyik igazi és melyik készült az Aquaman kedvéért?

Aquaman testén elég sok tetoválás látható, de az őt alakító Jason Momoának is van pár. Mutatjuk, melyik tetkó igazi, és melyik készült pusztán a film kedvéért.

A hét táplálkozási tippje: Égess zsírt brokkolival!

Nem csak rostokban és vitaminokban gazdag, de a fogyásban is segíthet!

Újdonsült apuka vagy? Akkor vigyázz, mert könnyen elhízhatsz!

Apának lenni több szempontból is csodálatos, az alvással viszont lehetnek komoly problémák.

A hét edzéstippje: Rami Malek elárulta, hogyan készült a Bohém rapszódia forgatására

A Bohém rapszódia 2018 egyik legnagyobb durranása, amiben Rami Maleknek igazán fontos szerepe volt. A színész elárulta, hogyan lendült formába a szerep kedvéért.

A szerecsendió jó fegyver a másnaposság ellen

Ráadásul isteni reggelit tudsz összedobni a segítségével!

Jó ötlet az első randin beszélned az exeidről! De hogyan csináld?

Az első randik célja, hogy jobban megismerjétek egymást. Éppen ezért szeretnék sokan a legjobb oldalukat bemutatni, és kicsit kozmetikáznak is az eredményeken, azonban most kiderült, hogy az exek már nem számítanak tabunak.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem