Személyi edzőnk szerint az egyik legfontosabb egészségügyi mutató az inzulinérzékenységed

Nem hiszem, hogy bárki is tőlem hall először az inzulinrezisztenciáról. A mai világban a gyakorisága elképesztő (és egyre csak nő). Sokan egyenlőség jelet tesznek az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség közé, de a két dolog ne ugyanaz. Igaz, az inzulinrezisztencia a 2-es típusú diabétesz előszobája.
Forrás: getty images

Nem hiszem, hogy bárki is tőlem hall először az inzulinrezisztenciáról. A mai világban a gyakorisága elképesztő (és egyre csak nő). Sokan egyenlőség jelet tesznek az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség közé, de a két dolog ne ugyanaz. Igaz, az inzulinrezisztencia a 2-es típusú diabétesz előszobája.

Nézzük hát, hogy mi is az az inzulin, ill. az inzulinérzékenység és hogyan lehet ezt vizsgálni.

Az inzulin:

Az inzulin a hasnyálmirigyünk β-sejtjei által termelt peptid hormon. Az inzulin feladatát szerintem mindenki ismeri: elsődleges funkciója, hogy elősegíti a GLUT4 transzporterek kihelyeződését (főleg az izom és zsírsejtekben) ezáltal lehetővé téve a glükóz felvételét ezekbe a sejtekbe. Emellett az inzulin a sejtek aminosav és zsírsav felvételét is fokozza.

A legfontosabb feladata, hogy segítségével képes a testünk a vércukorszintünket kordában tartani és megakadályozni a túl magas, toxikus koncentrációk kialakulását. A vércukor nélkülözhetetlen az élethez, ugyanakkor a glükóz (és különösképpen a fruktóz) képes a fehérjékkel reakcióba lépni. Ez az ún. Maillard-reakció, melynek során „glikált” fehérjék keletkeznek. Ezek a fehérjék gyakran képtelenek ellátni a funkciójukat és gyulladásos reakciókhoz vezetnek. A krónikusan magas vércukor emellett károsítja a kapillárisokat/hajszálereket, ezáltal tönkreteszi a retinát, a veséket és hosszú távon neuropátiához vezet (idegsérülés). (Itt fontos megjegyezni, hogy a magas vércukorszint mellett, bár nagyon káros, évekig el lehet élni gond nélkül. Túlságosan alacsony vércukorszinttel azonban csak percekig húzzuk. Éppen ezért van, hogy összesen 1 olyan hormon van, ami csökkenti a vércukorszintet – inzulin -, és számos olyan, ami növeli (növekedési hormon, glukagon, kortizol, adrenalin, stb.).

Ha szénhidrátot eszünk, akkor elkezd emelkedni a vércukrunk, ezt a hasnyálmirigy érzékeli és megkezdi az inzulin elválasztását a vérbe. Ennek hatására a sejtek elkezdik felvenni a glükózt és a vércukorszint emelkedése lassul, megáll, majd csökkenésnek indul, és idővel visszaáll a normoglikémia.

Az inzulin az egyik legerősebb anabolikus hormonunk, melynek kulcsszerepe van akár izmot akarunk építeni, akár zsírt akarunk égetni.

Mi az az inzulinérzékenység?

Az inzulinérzékenység az egységnyi inzulinra adott „válasz” mértéke – vagyis, hogy adott mennyiségű inzulin mekkora hatást fejt ki. Tegyük fel, hogy megiszunk pl. 75 g glükózt 1 dl vízben feloldva. A következő pár órában figyeljük, hogy mennyi inzulint termel a szervezetünk. Akinek kevesebb inzulin is elég volt a vércukorszint kordában tartásához, annak jobb az inzulin érzékenysége.

Az inzulinrezisztencia az az állapot, amiben a normális inzulin koncentrációk már nem képesek a vércukorszintet a normál tartományban tartani, ezért a szervezet extra adag inzulintermeléssel és elválasztással próbálja a normoglikémiát visszaállítani.

A probléma az, hogy a testünkben a krónikusan magas hormonszintek általában az adott hormon hatásának csökkenéséhez, a hatással szembeni rezisztenciához vezetnek. Vagyis ha tartósan magas az inzulin szint, az előbb-utóbb az inzulin hatásával szembeni rezisztenciához fog vezetni.

És már el is indult az ördögi kör: a rossz inzulinérzékenység fokozott inzulintermeléshez vezet, ami növeli az inzulinrezisztenciát, tehát még több inzulint kell termelni a vércukorszint szabályozásához.

Ha az inzulinérzékenységünk lecsökken, akkor az izomépítés egyre nehezebbé válik, miközben a zsírraktárak növekedése rohamos lesz. A fokozódó zsírraktárak tovább rontják az inzulinérzékenységet.

Látható tehát, hogy az inzulinérzékenység romlása beindítja azt a metabolikus katasztrófát, ami elhízáshoz, diabéteszhez és azok minden szövődményéhez vezet.

Hogyan tudjuk mérni az inzulinérzékenységünket?

Szerencsére erre van egy igen egyszerű és nem túl költséges módszer: az orális glükóz tolerancia teszt, alias OGTT. Az OGTT lényege, hogy reggel, éhgyomorra, 12 órás éhezés után megitatnak velünk 75 g glükózt 1,5 dl vízben feloldva. A cukoroldat elfogyasztása előtt megmérik a vércukrunkat. A WHO (World Health Organization) az 1 órás és a 2 órás időpontot jelölte meg, ahol meg kell ismételni a vércukorszint mérését. A vércukrunk nem mehet 10 mmol/l fölé 1 óránál és 2 óra alatt vissza kell állnia a normoglikémiának (6,5 mmol/l alá).

Ha szeretnénk, akkor ezt a mérést kiegészíthetjük a megfelelő inzulinértékekkel is (éhgyomri, 60 perc, 120 perc).

Miért fontos az inzulin is? Azért, mert az inzulinrezisztencia kezdeti szakaszában a szervezetünk még kordában tudja tartani a vércukorszintünket, de ehhez már extra adag inzulinra van szüksége. Ebben az állapotban a sima OGTT hibátlan eredményt ad, miközben az inzulint megmérve már láthatók a probléma kezdeti jelei.

Érdemes lehet még a mérést kiegészíteni a 30 perces időponttal is, ugyanis sok ember a vércukor a csúcsot 30 percnél és nem 60-nál éri el. Van olyan vendégem, akinek 60 pecrnél 9,3 mmol/l volt a cukra, ami ugye teljesen jó, mivel határértéken belül van. Elmondta viszont, hogy miután megitta, kb. 20-30 perc múlva fájt a feje, homályosan látott, stb. Ezek mind a hiperglikémia tünetei, és mivel ezek az 1 órás időpontra már elmúltak, ezért valószínűsíthető, hogy 30 percnél a vércukorszintje jóval magasabb volt, min 9,3 mmol/l.

Hogyan néz ki egy egészséges ember vércukor és inzulin diagramja?

Kép

A kezdeti állapot, amikor még csak az inzulin „kúszik el”:

Kép

Látható, hogy itt már nem kezd el csökkeni a vércukorszinttel egyidejűleg az inzulinszint is.

Összefoglalva: az inzulinérzékenység a legfontosabb mutató, mind a fizikumunk szemszögéből, mind pedig az egészség szempontjából. A megfelelő inzulinérzékenység az alapja az izomépítésnek, a fogyásnak és a hosszú és egészséges életnek. A leírt OGTT vizsgálat inzulinnal együtt kb. 20.000 Ft-ba kerül (magán intézményben, amúgy ha az orvos írja ki, akkor ingyenes). Évente egyszer érdemes megcsinálni.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

3 fontos tanács, ha nagyobb mellizmokra vágysz

Mindjárt itt a strandszezon, szóval a felsőtestet sem szabad elhanyagolni, ha azt akarod, hogy utánad forduljanak a nők a parton. Ám sajnos sokan csak a megszokott gyakorlatokat végzik a mellizmok növelésének érdekében, azonban könnyen lehet, hogy azok nem elég hatásosak.

A hét táplálkozási tippje: a legjobb gyulladásgátló ételek

A gyulladásgátló ételek jól jönnek egy kemény edzés után, melynek során megerőltetted az izmaidat. Antioxidáns-tartalmuknak köszönhetően segítenek megállítani a gyulladást, ami kutatások szerint ízületi és szívproblémákat, Alzheimer-kórt, merevedési zavart és daganatos betegségeket is okozhat.

Ki gondolta volna, hogy ennyi egészségügyi problémát okoz az erős parfüm?

Jobban jársz, ha kevésbé markáns illatokat fújsz magadra.

Nem mindegy, hogy alszol! Az alvási pózból kiderül, mennyire vagy jó társ

A kis kifli-nagy kifli az egyik legnépszerűbb alvási póz a párok körében. Azonban nem mindegy, hogy te melyik vagy a kettő közül a párkapcsolatodra nézve.

Éjszakai bagoly vagy? Akkor nagyobb eséllyel lehetsz depressziós

Egy új kutatás szerint nagy veszélyben lehet a mentális egészséged, ha későn fekszel le. A belső ritmus tehát nem csak az anyagcserére van hatással, hanem az agyadra is!

A hét edzéstippje: próbáld ki a Westworld színészének, James Marsdennek az edzéstervét!

A színész elárulta, hogyan lendült formába, hogy hitelesen tudja alakítani Teddy Floodot, az amerikai cowboyt. Egyébként korábban gyakran kellett megküzdenie sérülésekkel, emiatt az edzéseinek elsőszámú jellemzője a biztonság. Edzője szerint pontosan emiatt kerüli a testépítő-stílusú módszereket.

Nézd meg, milyen volt az első Man Power Boot Camp edzés!

A Man Power hónap első állomásán így telt az esténk a Corvin Sport Club Boot camp óráján. Nézd meg a videót!

Hány gombócot kérsz? Egy új kutatás szerint a fagylalt nagyon jó hatással van az egészségedre

A nagy melegben nincs is jobb hűsítő egy-két gombóc fagyinál. Ráadásul valóra is válthatod a gyerekkori álmaidat, mert mint kiderült, akkor jársz a legjobban, ha reggelire eszed.

A nemi betegségek kevésbé ismert tünetei - a duzzadt mandula és torokfájás is komoly bajt jelezhet

Érdemes jobban odafigyelned az egészségedre, ugyanis sok szexuálisan terjedő betegség okozhat tüneteket a nemi szerveken kívül más testrészeken is.

Mi az oka annak, ha sehogy nem tudsz izmot felszedni?

Hiába próbálsz mindent megtenni a siker érdekében, egyszerűen nem tudsz izmosodni? Akkor valószínűleg a következő hibák valamelyikét követed el.

Étrendkiegészítők - 5 mellékhatás, ami kellemetlenséget okozhat

Jó hatással vannak a teljesítményedre, de kínos pillanatokat is okozhatnak ezek a szerek.

Falatozó Federer - Így étkezik a tenisz egyik legnagyobb bajnoka

A salakszezont beáldozta a svájci klasszis, aki Wimbledonban döntheti tovább a rekordokat.

4 egyszerű trükk, hogy jobban nézz ki nyárra

Bár a mai idő nem ezt mutatja, idén elég korán beindult a strandszezon. Júniusig még van néhány hét, ezért bátran bevetheted még ezeket a tippeket, hogy egy kicsit javíts a kinézeteden, mire eljön a nyaralás ideje.

Szeretnéd, hogy jobban látszódjanak az erek a karizmaidnál? Tedd ezt!

A legtöbben szeretik, ha dagadnak a bicepszeik és a karukon lévő erek is.

5 mondat, ami teljesen kiakasztja a nőket

A következő kommentek biztos, hogy felviszik a barátnőd vérnyomását, ezért azt tanácsoljuk, hogy inkább fogalmazd át kicsit a gondolataidat, ha jót akarsz magadnak.

Melyik napszakban a legjobb edzeni?

A legtöbb embernek nehéz beütemeznie a hétköznapjaiba az edzést.

Szorít az idő? Próbáld ki ezt az edzéstervet, amit Tom Hardy inspirált!

Tom Hardy a legikonikusabb szerepeiben mindig egy színizom gonoszt alakít. Ehhez pedig elengedhetetlen a férfias és izmos fizikum.

Már nem kell sokat várni a kopaszodás ellenszerére!

Egy új kutatás szerint néhány lépésre van a világ attól, hogy megtalálják sok férfi rettegett rémálmának, a kopaszodásnak az ellenszerét.

Mérget veszünk rá, hogy ez lesz a legújabb hipszter-trend

A szakáll, vastagkeretes szemüveg és bicikli mellé most egy másik újdonság kerülhet a hipszterek kedvenc kiegészítői közé. Annyit elárulunk róla elöljáróban, hogy a XX. század óta nem gyártottak ilyesmit és emiatt az ára is elég borsos lehet.

A hét táplálkozási tippje: Őrizd meg a prosztatád egészségét vörösborral!

A vörösbor jól illik egy steakhez, de amellett, hogy tökéletesen kiegészíti a vörös húsokat, az egészségedre is remek hatással van.

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft