Mi a teendő, ha egy-egy izmod nem fejlődik úgy, mint a többi? Személyi edzőnk elmondja!

Mi a teendő, ha egy-egy izmod nem fejlődik úgy, mint a többi? Személyi edzőnk elmondja!
Forrás: getty images

Mindenkinek vannak problémás területei, lemaradt testrészei, aránytalanul kicsi vagy gyenge izmai.

Mindenkinek van egy olyan gyakorlat (vagy több), amit nem szeret és van olyan is, amit imád. Edzettjeim is rendszeresen mondják, hogy "Jaaaj, ezt nem szeretem!”, vagy azt, hogy "Ú, ez a gyakorlat az egyik kedvencem.”: Egy dolgot már megfigyeltem mind magamon, mind az ő megjegyzéseik alapján: azokat a gyakorlatokat nem szeretem/szeretik, amik nem mennek, és azokat szeretik, ahol van folyamatos fejlődés és haladás. Egy ideig azt gondoltam, hogy a kapcsolat fordított: szeretik és ezért fejlődnek, de ma már szinte biztos vagyok benne, hogy a "fejlődnek és ezért szeretik" helyzet a valós.

Mit lehet (és kell) csinálni akkor, ha valamelyik izmunk, gyakorlatunk le van maradva?

Saját történeteimből indulok ki, mert ezt érzem a leghitelesebbnek.

Az első történet:

Volt egy pont a "karrieremben” ahol 10 centis deficitből tudtam felhúzni 180 kg-ot öv, gurtni és minden nélkül több ismétlésre – és mindeközben szenvedtem azzal, hogy a saját testsúlyomba (ami akkor 83 kg volt) belenyomjak 10-et fekve. Itt azért éreztem, hogy a helyzet nem épp ideális – már-már gáznak nevezhető. Ennek örömére még jobban erőltettem a dolgot – még segítettek is a bukás után további két ismétlést csinálni, stb. Eredmény? Az egyik ilyen sorozat után felálltam, köröztem egyet a karommal, és pattant valami a bal vállamban. Nem szakadt, az biztos, de onnantól kezdve egyre jobban fájt – pár napon belül már a bal kezemmel nem tudtam megfogni a jobb vállamat.

A sérülés nem akart múlni, így egyértelmű lett: van időm kitalálni, hogy mi a baj a fekvenyomásommal. Így is tettem. Nézzük mire jutottam!

Az első lépés, amit ilyenkor tenni kell az az, hogy megnézzük, hogy mit csináltunk eddig. Ha ez megvolt, akkor eljött a pillanat, hogy realizáljuk: AZ NEM MŰKÖDIK. Tehát, mielőtt tovább csinálnánk, érdemesebb valami gyökeresen más megközelítést alkalmazni.

Én a mellemre mindig 8-12 ismétléssel igyekeztem dolgozni, a nyomás után pedig mindig rendre 2-3 gyakorlat izolálás következett (különféle tárogatások) – hiszen én Arnoldon nőttem fel, ő meg állandóan tárogatott. Ekkor úgy döntöttem, hogy ezeknek mennie kell: sem a 8-12 nem működött, hiszen akárhogy erőlködtem, edzettem bukásig, nem lettem erősebb – nem ment többel a fekve nyomás és a tárogatásoktól sem lettem jobb. Úgyhogy tárogatás kuka, magasabb ismétlésszám kuka.

A következő lépés az, hogy elkezdünk új információk után kutatni. Én ekkortájt kezdtem ismerkedni az orosz/szovjet erőedzés és sportedzés irodalmával, illetve néhány világklasszis erőedzőt is ebben az időben fedeztem fel. Az új információk és elvek lehetővé tették, hogy új megközelítést próbáljak ki. Utána persze lehet finomítani – amit papíron tervez az ember, sose megy úgy a valóságban.

A sérülés viszont egy dolgot lehetővé tett: addig mindig féltem az újtól, mert hát, ha az nem működik, akkor veszítek a nehezen megszerzett eredményeimből. Így sose mertem kipróbálni semmi újat. Itt viszont a 2-3. hét után, amikor a vállam semmi javulást nem mutatott, realizáltam, hogy a nulláról kell majd újrakezdenem – így igazából bármit kipróbálhatok, mert ami addig volt eredmény, nos, az mind ment a levesbe.

A sérülés kikezelésére most nem térek ki – összesen 6 hónap esett teljesen ki, mire újra bármilyen nyomást tudtam végezni. Nyomás… Hát a jobb hónaljamra a dezodort nem bírtam a bal kezemmel felkenni (meg kellett tanulnom a jobbal…). Addig kb. felhúztam, guggoltam és eveztem. Karozni se tudtam, mert húzta a vállam, és már attól majd be…

Amikor újra tudtam nyomni, kezdődött az igazi munka: helyre kellett tenni a technikámat és valami más sorozat-ismétlésszám mintát kellett találni. A lényeg, hogy a kezdés 30 kilóval volt (igen, 20 kg-os rúd és 2 db 5 kg-os tárcsa) és 4 hónap múlva már kiment a 100 kg. Addig utáltam fekvenyomni és még féltem is tőle. Azóta imádok fekvenyomni és nem félek, sőt! Azóta csak és kizárólag egyedül nyomok fekve – olyan magabiztosságot sikerült kiépítenem, és olyan szinten tudom, hogy a választott súlyból mennyi fog menni.

A második történet:

A csuklyám rendesen le volt maradva – és zavart. Pedig heti 1-szer csuklyáztam! Miután rájöttem, hogy nyugodtan kísérletezhetek, mivel nincs eredmény, amit elveszítsek, neki is láttam a már leírt folyamatnak.

Ha egy izomcsoport le van maradva, akkor kb. ugyanazokon a lépéseken kell végigmenni, amiken a lemaradt liftnél, 1 pici különbséggel. A különbség az, hogy az előzőekben vázolt pontok mellett még találni is kell egy jó gyakorlatot.

Mi az, hogy jó gyakorlat? Olyan, amivel megfelelően le tudjuk terhelni az izmot. Csuklyánál lehet mókázni a különféle vertikális vagy majdnem vertikális evezésekkel, állig húzásokkal, meg hasonlókkal, de semmi nem veri a mezei, egyszerű rudas és kézi súlyzós vállvonogatást. Ráadásul mind a két verzióban elég sokáig lehet növelni a súlyt – tehát a megfelelő terhelést tudjuk majd biztosítani.

Ilyen gyakorlatot egyes izomcsoportok esetén (pl. hasizom) jóval nehezebb találni. Biztos, hogy például a lábemelés egy remek gyakorlat a has edzésére, de egy idő után nagyon nehéz lesz rendesen túlterhelni. És valljuk be, sose fogjuk még csak 20 kg-mal se csinálni, nemhogy 60-nal. Tehát a lényeg: tudjuk a gyakorlatot megfelelően terhelni, miközben az az adott izomcsoportot dolgoztatja.

Utána pedig jöhet az a rész, hogy "Mit csináltunk rosszul eddig?” – a csuklyám esetén a heti 1 nagyon kevés volt, a 4 sorozat pedig még annál is kevesebb. Tehát? Emeletem a frekvencián (heti 2) és a sorozatszámon (5-6 sorozat / alkalom). Emellett a 12-15-ös ismétlésszám francot se ért – úgyhogy a használt súlyon is emeltem, 4-8 ismétlést végeztem.

Lett eredmény? Hogyne! Egészen elképesztő. Hirtelen (6-8 hét) lett csuklyám. Legalábbis megjelent valami ahhoz hasonló.

Összefoglalva:

Vannak olyan dolgok, amik jól mennek és vannak, amik nem. Van izom, ami jól fejlődik és van, ami nem. Ez mindenkinél így van. A cél az, hogy ezeket a hibákat kijavítsuk.

Hogyan történhet ez?

Először is, el kell engedni az egót. Hidd el, ha rossz formával csinálod, de megy a 120 kg, az sokkal rosszabb, mint pár hónapi 60-80 kg-mal dolgozni, de jó formával. Hidd el, ha folytatod azt, amit eddig csináltál, ugyanúgy nem lesz eredménye, nem lesz nagyobb az izom. Keressünk egy teljesen új megközelítést és adjunk bele mindent. 8-12 hét múlva ellenőrizzük az eredményeket. Ha működött, akkor mehet tovább. Ha nem működött, akkor indítsuk újra az egész folyamatot.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Itt a pizza, amit három év után is simán megehetsz

Nem hangzik túl bíztatóan, pedig ez egy tudományosan bizonyított tény.

Az egyszerű trükk, amivel kiderítheted, elég vizet ittál-e

A megfelelő hidratáció nagyon fontos az egészség, a konditeremben nyújtott teljesítmény és a regeneráció szempontjából is.

Decemberben jön a Wilder-Fury szupermeccs

Elsején mérkőzik meg egymással a nehézsúly két óriása.

Hallottál már a proteines vízről? Mutatjuk, érdemes-e meginni!

A magas fehérjetartalmú étrendek egyre népszerűbbek, erre pedig az élelmiszergyártók is felfigyeltek, ezért újabbnál újabb proteines termékeket dobnak piacra. A legnagyobb újdonság most a proteines víz.

A leggyakoribb szó, amit az álmukban beszélő emberek kimondanak

Biztos te is ismersz leglább egy olyan embert, aki álmában beszél - vagy éppen te vagy az.

A Brew Train a hegyekbe utaztat, ahol egész nap sörös kalandokban lehet részed

Hacsak nem a 19. században élsz, akkor valószínűleg ritkán pattansz vonatra utazás miatt. Azonban a Durango Brew Train, vagyis sörvonat egy olyan élményt kínál, amit egy életre megjegyzel.

Visszatér gyerekkorunk kedvenc filmje, a Zűr az űrben, LeBron James szereplésével

Ha a 90-es években voltál gyerek, biztos, hogy te is legalább egyszer láttad már a Zűr az űrben című filmet. Jó hírünk van, ugyanis visszatér a film, viszont nem Michael Jordan, hanem LeBron James főszereplésével.

Povetkin jól kezdett, de Joshua brutális jobbosa padlóra küldte - videó

A 28 éves világbajnok továbbra is veretlenül uralja a nehézsúlyt.

Oltári trükkökkel sokkol a slackline csodagyereke

Haruki Kinoshita nemrég 80 méteres magasságban trükközött egy szakadék fölött.

Egy kutatás szerint csak négyféle személyiségtípus létezik - Te melyikbe tartozol?

A másfél millió ember részvételével készült kutatásból nagyon érdekes eredmények születtek!

A hét táplálkozási tippje: A cukor egyik fajtája sokat segíthet a fogyásban

Az elmúlt években mindenhonnan az folyt a csapból, hogy a cukor rossz. És a mesterséges édesítőszerek sem épp tesznek jót. Azonban van egy típus, amiről most bebizonyosodott, hogy mégsem annyira ártalmas.

Érdekességek az E-sportról: Mennyit lehet vele keresni, kik a legmenőbbek?

Valószínűleg gyerekkorodban te is kiugrottál volna a bőrödből, ha azzal kereshettél volna pénzt, hogy a kedvenc számítógépes játékoddal csapatod. Ez mára már valósággá is vált, ugyanis az E-sport egy valóban létező jelenség. Annyira, hogy hamarosan itthon rendezik meg a K&H e-kupa FIFA 19 bajnokságot.

Cristiano Ronaldo BL-es piros lapján pörög most mindenki - Neked mi a véleményed?

A Valencia elleni Bajnokok Ligája meccsen kapott piros lapot Cristiano Ronaldo, egy dulakodás után. A bíró döntése sokaknak szúrta a szemét.

Kulcsár Győző: a párbajtőröző-legenda legnagyobb sikerei

A négyszeres olimpiai bajnok párbajtőröző, nemzet sportolójának megválasztott Kulcsár Győző tegnap este hunyt el, 77 éves korában. Legelképesztőbb eredményeit gyűjtöttük össze.

A hét edzéstippje: Durrantsd be a felsőtestedet a következő gyakorlatokkal

A mellezés nem csak a hétfői edzések kiváltsága. A következő gyakorlatokkal olyan felsőtested lesz, amire büszke lehetsz!

A kávészüneted épp annyira egészségtelen lehet, mint ha hamburgert ennél

Ha odafigyelsz a táplálkozásra, akkor bizony jobb ötlet, ha nem rohansz ki a sarki kávézóba délután!

Mennyi kalóriát égetsz el alvás közben? Íme a válasz!

Ha a kalóriaégetésről van szó, valószínűleg az alvás jut utoljára az eszedbe, pedig ekkor is zajlik a folyamat.

Mayweather újabb szupermeccset jelentett be

A veretlen amerikai klasszis Manny Pacquiaóval csap össze újra.

Steve-O triatlonnal ünnepelte szülinapját és józanságát

“Eldöntöttem, hogy életem legjobb formájába kerülök. Lehet, hogy öreg vagyok, de rohadt egészséges.”

Akár ikrek is lehetnének! Hírességek, akik egymásra ütöttek

Igen, még köztük is vannak olyanok, akik annyira hasonlítanak, mint két tojás!

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító
Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem