Mit kell tenni, ha lesérültél? Személyi edzőnk elmondja!

Mit kell tenni, ha lesérültél? Személyi edzőnk elmondja!
Forrás: pexels.com

Mindenkivel megesik, hogy lesérül, aki rendszeresen jár edzeni. Valami pattan a válladban, hirtelen belenyilall valami a könyöködbe, lerakod a felhúzást és érzed, beállt a hátad.

Mindenkivel megesik, mindenkivel megesett már – és általában senki se reagál jól. A jellemző reakció a félelem („Úristen, mi történt, vége az edzésnek és a sportolásnak”), amit néhány emberben a mozgás azonnali abbahagyása és az érintett terület fokozott védelme/óvása kísér. Más emberek annyira hárdkórnak érzik magukat, hogy befekszenek, beállnak megint az alá a súly alá, ami megreccsentette őket. Egyiket sem ajánlanám.

A következőkben eltekintünk a súlyos sérülésektől, például, ha leszakad a mellizmod, és a kisebb sérülésekre helyezzük a hangsúlyt. Két dolog biztos, ha komoly sérüléssel küzdesz:

  1. Hidd el nekem, tudni fogsz róla, nem lesz kérdés, hogy mennyire súlyos a sérülés.
  2. A rehab egy kicsit más úton kell, hogy kezdődjön súlyos esetben, mint amit itt vázolni fogok.

A súlyos sérülések ritkák – különösen a súlyzók világában (sokkal ritkábbak, mint például a fociban). Ha fáj a derekad, kb. biztos lehetsz benne, hogy nem gerincsérv – még akkor is, ha érezted, hogy pattant valami.

Először is nézzük, hogy mi a fájdalom, és hogyan alakul ki:

  1. A test/szövetek strukturális abnormalitása vagy a szövetek sérülése irritálja az érző neuronok egy speciális csoportját (nociceptorok).
  2. A fájdalom rostokon keresztül eljut az info a gerincvelőbe, ahol a megfelelő reflexek kialakulnak (elrántod az ujjad a forró lábostól, stb.).
  3. Az információ halad tovább az agyi fájdalomközpontok felé.
  4. Itt a stressz intenzitásával arányos fájdalomérzetet generál.

Ez így szép és jó és rendben is van. Viszont ma már tudjuk, hogy az agyunk:

  1. nem csak a perifériás szöveti adatokat használja fel a fájdalomérzet kialakítására, hanem egy „input”-ok is vannak – pl. hogyan érezzük magunkat, idegesek vagyunk, nyugodtak, stb.
  2. a folyamat visszafelé is „működik”, tehát az adott terület érzékenységét az agyunk képes befolyásolni. Leegyszerűsítve, ha egy terület sokáig fáj, az agyunk megtanulja, hogy ott „fájdalom van” és a szöveti fájdalom megmarad, a kiváltó abnormalitások és elváltozások jelenléte nélkül is.

Rendben. Tegyük fel, hogy felhúzás során megfájdult a derekad. Most mi legyen? Mi a teendő? Először is: NE PÁNIKOLJ! Mint már írtam, kb. 0% az esélye annak, hogy tényleg valami komoly bajod van. Ha mégis komoly bajod van, akkor se pánikolj, ugyanis a legtöbb akut sérülés 6 héten belül teljesen meggyógyul.

A második dolog, amit tehetsz, hogy amint lehet, elkezded mozgatni az adott területet. Folytassuk a fenti példát – a fájdalom belenyilallt a hátadba. Mit csinálsz? Nem leülsz és sajnálod magad. El kell kezdeni sétálni. Igen, a felhúzásnak arra a napra annyi. Kezdj sétálni! 5-10 perc múlva mehetnek az óvatos csípőkörzések. Újabb 5-10 perc és kezedbe foghatsz egy seprűnyelet és óvatosan elkezdhetsz felhúzást végezni vele. Lehetőleg 10-20 ismétlést, 5-10 sorozatot. A következő napokban napi 1-2 alkalommal érdemes ezt ismételni.

Amit SEMMIKÉPP NE tegyél:

Ne kezdj el óvatosan közlekedni, a zoknidat mással feladatni, mert fáj lehajolni. Vegyél egy mély levegőt és szépen, lassan, fájdalomküszöb alatt maradva mozgasd a területet.

Néhány nap múlva elkezdhet az ember újra felhúzni – kis súllyal. Mindig figyelve az érzésre, és a fájdalomküszöb alatt maradva. Edzésről edzésre növeld a terhelést. Néhány hét alatt vissza lehet jutni az eredeti súlyhoz.

Összefoglalva:

  1. Ne pánikolj!
  2. Amint lehet, mozgasd!
  3. Ne kíméld!
  4. Lassan emeled a terhelést!

Ezt a módszert bármilyen problémára tudod alkalmazni.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Hallottál már a proteines vízről? Mutatjuk, érdemes-e meginni!

A magas fehérjetartalmú étrendek egyre népszerűbbek, erre pedig az élelmiszergyártók is felfigyeltek, ezért újabbnál újabb proteines termékeket dobnak piacra. A legnagyobb újdonság most a proteines víz.

A leggyakoribb szó, amit az álmukban beszélő emberek kimondanak

Biztos te is ismersz leglább egy olyan embert, aki álmában beszél - vagy éppen te vagy az.

A Brew Train a hegyekbe utaztat, ahol egész nap sörös kalandokban lehet részed

Hacsak nem a 19. században élsz, akkor valószínűleg ritkán pattansz vonatra utazás miatt. Azonban a Durango Brew Train, vagyis sörvonat egy olyan élményt kínál, amit egy életre megjegyzel.

Visszatér gyerekkorunk kedvenc filmje, a Zűr az űrben, LeBron James szereplésével

Ha a 90-es években voltál gyerek, biztos, hogy te is legalább egyszer láttad már a Zűr az űrben című filmet. Jó hírünk van, ugyanis visszatér a film, viszont nem Michael Jordan, hanem LeBron James főszereplésével.

Povetkin jól kezdett, de Joshua brutális jobbosa padlóra küldte - videó

A 28 éves világbajnok továbbra is veretlenül uralja a nehézsúlyt.

Oltári trükkökkel sokkol a slackline csodagyereke

Haruki Kinoshita nemrég 80 méteres magasságban trükközött egy szakadék fölött.

Egy kutatás szerint csak négyféle személyiségtípus létezik - Te melyikbe tartozol?

A másfél millió ember részvételével készült kutatásból nagyon érdekes eredmények születtek!

A hét táplálkozási tippje: A cukor egyik fajtája sokat segíthet a fogyásban

Az elmúlt években mindenhonnan az folyt a csapból, hogy a cukor rossz. És a mesterséges édesítőszerek sem épp tesznek jót. Azonban van egy típus, amiről most bebizonyosodott, hogy mégsem annyira ártalmas.

Érdekességek az E-sportról: Mennyit lehet vele keresni, kik a legmenőbbek?

Valószínűleg gyerekkorodban te is kiugrottál volna a bőrödből, ha azzal kereshettél volna pénzt, hogy a kedvenc számítógépes játékoddal csapatod. Ez mára már valósággá is vált, ugyanis az E-sport egy valóban létező jelenség. Annyira, hogy hamarosan itthon rendezik meg a K&H e-kupa FIFA 19 bajnokságot.

Cristiano Ronaldo BL-es piros lapján pörög most mindenki - Neked mi a véleményed?

A Valencia elleni Bajnokok Ligája meccsen kapott piros lapot Cristiano Ronaldo, egy dulakodás után. A bíró döntése sokaknak szúrta a szemét.

Kulcsár Győző: a párbajtőröző-legenda legnagyobb sikerei

A négyszeres olimpiai bajnok párbajtőröző, nemzet sportolójának megválasztott Kulcsár Győző tegnap este hunyt el, 77 éves korában. Legelképesztőbb eredményeit gyűjtöttük össze.

A hét edzéstippje: Durrantsd be a felsőtestedet a következő gyakorlatokkal

A mellezés nem csak a hétfői edzések kiváltsága. A következő gyakorlatokkal olyan felsőtested lesz, amire büszke lehetsz!

A kávészüneted épp annyira egészségtelen lehet, mint ha hamburgert ennél

Ha odafigyelsz a táplálkozásra, akkor bizony jobb ötlet, ha nem rohansz ki a sarki kávézóba délután!

Mennyi kalóriát égetsz el alvás közben? Íme a válasz!

Ha a kalóriaégetésről van szó, valószínűleg az alvás jut utoljára az eszedbe, pedig ekkor is zajlik a folyamat.

Mayweather újabb szupermeccset jelentett be

A veretlen amerikai klasszis Manny Pacquiaóval csap össze újra.

Steve-O triatlonnal ünnepelte szülinapját és józanságát

“Eldöntöttem, hogy életem legjobb formájába kerülök. Lehet, hogy öreg vagyok, de rohadt egészséges.”

Akár ikrek is lehetnének! Hírességek, akik egymásra ütöttek

Igen, még köztük is vannak olyanok, akik annyira hasonlítanak, mint két tojás!

A fogszabályzás nem csak a fogaidra van jó hatással!

Az ötlet, hogy fogszabályzót viselj felnőttként, elég bizarr lehet, azonban érdemes rajta elgondolkodni - és nem csak a fogaid egészsége miatt.

A haverod exével jönnél össze? Mutatjuk, jó ötlet-e

Sok kérdést felvet a téma, hogy jó ötlet-e, vagy egyáltalán illendő-e összejönni a haverod exével. Ha egyszerűen nem tudod kiverni a fejedből az álomnőt és mindenképpen tennél valamit az ügy érdekében, nem árt tudnod, hogy mit veszíthetsz.

Így töltheted fel a telefonodat egy 9-voltos elemmel

Ha a telefonod lemerül, vége a világnak? Akkor jó, ha van nálad egy 9-voltos elem, amivel könnyedén feltöltheted a telódat.

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító
Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem