Mit kell tenni, ha lesérültél? Személyi edzőnk elmondja!

Mit kell tenni, ha lesérültél? Személyi edzőnk elmondja!
Forrás: pexels.com

Mindenkivel megesik, hogy lesérül, aki rendszeresen jár edzeni. Valami pattan a válladban, hirtelen belenyilall valami a könyöködbe, lerakod a felhúzást és érzed, beállt a hátad.

Mindenkivel megesik, mindenkivel megesett már – és általában senki se reagál jól. A jellemző reakció a félelem („Úristen, mi történt, vége az edzésnek és a sportolásnak”), amit néhány emberben a mozgás azonnali abbahagyása és az érintett terület fokozott védelme/óvása kísér. Más emberek annyira hárdkórnak érzik magukat, hogy befekszenek, beállnak megint az alá a súly alá, ami megreccsentette őket. Egyiket sem ajánlanám.

A következőkben eltekintünk a súlyos sérülésektől, például, ha leszakad a mellizmod, és a kisebb sérülésekre helyezzük a hangsúlyt. Két dolog biztos, ha komoly sérüléssel küzdesz:

  1. Hidd el nekem, tudni fogsz róla, nem lesz kérdés, hogy mennyire súlyos a sérülés.
  2. A rehab egy kicsit más úton kell, hogy kezdődjön súlyos esetben, mint amit itt vázolni fogok.

A súlyos sérülések ritkák – különösen a súlyzók világában (sokkal ritkábbak, mint például a fociban). Ha fáj a derekad, kb. biztos lehetsz benne, hogy nem gerincsérv – még akkor is, ha érezted, hogy pattant valami.

Először is nézzük, hogy mi a fájdalom, és hogyan alakul ki:

  1. A test/szövetek strukturális abnormalitása vagy a szövetek sérülése irritálja az érző neuronok egy speciális csoportját (nociceptorok).
  2. A fájdalom rostokon keresztül eljut az info a gerincvelőbe, ahol a megfelelő reflexek kialakulnak (elrántod az ujjad a forró lábostól, stb.).
  3. Az információ halad tovább az agyi fájdalomközpontok felé.
  4. Itt a stressz intenzitásával arányos fájdalomérzetet generál.

Ez így szép és jó és rendben is van. Viszont ma már tudjuk, hogy az agyunk:

  1. nem csak a perifériás szöveti adatokat használja fel a fájdalomérzet kialakítására, hanem egy „input”-ok is vannak – pl. hogyan érezzük magunkat, idegesek vagyunk, nyugodtak, stb.
  2. a folyamat visszafelé is „működik”, tehát az adott terület érzékenységét az agyunk képes befolyásolni. Leegyszerűsítve, ha egy terület sokáig fáj, az agyunk megtanulja, hogy ott „fájdalom van” és a szöveti fájdalom megmarad, a kiváltó abnormalitások és elváltozások jelenléte nélkül is.

Rendben. Tegyük fel, hogy felhúzás során megfájdult a derekad. Most mi legyen? Mi a teendő? Először is: NE PÁNIKOLJ! Mint már írtam, kb. 0% az esélye annak, hogy tényleg valami komoly bajod van. Ha mégis komoly bajod van, akkor se pánikolj, ugyanis a legtöbb akut sérülés 6 héten belül teljesen meggyógyul.

A második dolog, amit tehetsz, hogy amint lehet, elkezded mozgatni az adott területet. Folytassuk a fenti példát – a fájdalom belenyilallt a hátadba. Mit csinálsz? Nem leülsz és sajnálod magad. El kell kezdeni sétálni. Igen, a felhúzásnak arra a napra annyi. Kezdj sétálni! 5-10 perc múlva mehetnek az óvatos csípőkörzések. Újabb 5-10 perc és kezedbe foghatsz egy seprűnyelet és óvatosan elkezdhetsz felhúzást végezni vele. Lehetőleg 10-20 ismétlést, 5-10 sorozatot. A következő napokban napi 1-2 alkalommal érdemes ezt ismételni.

Amit SEMMIKÉPP NE tegyél:

Ne kezdj el óvatosan közlekedni, a zoknidat mással feladatni, mert fáj lehajolni. Vegyél egy mély levegőt és szépen, lassan, fájdalomküszöb alatt maradva mozgasd a területet.

Néhány nap múlva elkezdhet az ember újra felhúzni – kis súllyal. Mindig figyelve az érzésre, és a fájdalomküszöb alatt maradva. Edzésről edzésre növeld a terhelést. Néhány hét alatt vissza lehet jutni az eredeti súlyhoz.

Összefoglalva:

  1. Ne pánikolj!
  2. Amint lehet, mozgasd!
  3. Ne kíméld!
  4. Lassan emeled a terhelést!

Ezt a módszert bármilyen problémára tudod alkalmazni.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Drew Manning azért szedett fel 30 kilót, hogy megnézze, milyen az élet túlsúllyal

Drew Manning, amerikai személyi edző testére mindenki irigykedett, aki csak találkozott vele. Fitt volt és boldog, egy igazi sportember. Az egész élete az életmódja körül forgott, éppen ezért volt olyan jó a munkájában.

Hogy mi? Ha szappant teszel a párnád alá, nem görcsöl be a lábad

Igen, jól olvasod. Furcsának tűnhet egy tömbnyi szappannal aludni, azonban egy új kutatás szerint, ha te is nyugtalan láb szindrómával küzdesz, vagy éjjelente gyakran begörcsöl a lábad, a párna alá rejtett szappan lehet a legjobb megoldás!

A hét táplálkozási tippje: 5 vegán alapanyag, ami ellát energiával edzés előtt

Sok mítosz és vita övezi a vegán táplálkozást: vannak, akik szerint jót tesz a szívnek, mások szerint viszont lehetetlen aktív életmódot folytatni növényi alapú táplálkozással.

Kiderült, hogy sokkal nagyobb eséllyel mondasz el valakinek egy titkot, ha vonzódsz hozzá

Evolúciós oka van annak, miért mondod el a titkaidat szex után. Vagy szex előtt, vagy bármikor, amikor a szexre gondolsz.

Ezért ne tépkedd soha a hámló bőrt, bármennyire is jó érzés!

A leégés után katasztrofálisan néz ki a bőröd. Amellett, hogy piros, elkezd veszettül hámlani is. De bármennyire is érzed a késztetést, jobban jársz, ha nem szeded le a hámló bőrt.

A hét edzéstippje: 5 klasszikus fitnesz-szabály, amit nyugodtan megszeghetsz

Miért pont az edzésben ne lennének olyan szabályok, amiket meg lehet szegni? Idővel ugyanis több régi, bevált módszerről bebizonyosodik, hogy ma már nem állja meg a helyét. Ha pedig komoly eredményeket szeretnél elérni, akkor a következő szabályokat bátran megszegheted!

Készen áll a tömegtermelésre a világ legkülönlegesebb húsa

A maastrichti egyetem kutatói 2013-ban értek el áttörést, most pedig itt az újabb.

A banántej a tökéletes vegán megoldás

A gyümölcsből készült ital egyáltalán nem tartalmaz laktózt, ráadásul sokkal finomabb, mint az eredeti.

Hogyan állj neki újra az edzésnek kihagyás után? Szakértőnk elmondja!

Mindenkivel előfordul, hogy akár sérülés, akár nyaralás, akár magánéleti/munkahelyi teendők miatt átmenetileg az edzés háttérbe szorul. Alapvetően én már úgy állok ehhez, hogy az edzés annyira jót tesz nekem, hogy akkor se hagyom ki, ha csak késő este vagy épp hajnalban jutok le – szóval nincsenek már kihagyott hetek. Viszont régen voltak, úgyhogy meg tudom érteni.

Tüsszentened kell? Ezért ne tartsd soha vissza!

Ha allergiás vagy, nyáron biztos sokkal többet tüszzentesz a kelleténél. De mi van akkor, ha nem szeretnéd, hogy mindenki hallja, ezért megpróbálod visszatartani? Eláruljuk, hogy nem jársz jól.

Mangólevéllel a cukorbetegség ellen: Itt a diabétesz elleni új fegyvere

A cukorbetegség nem játék! A mangó levele viszont segíthet a diabétesz elleni küzdelemben, így mindenkinek érdemes kipróbálnia ezt a furcsa alapanyagot!

A produktivitásra bizony a hőmérséklet is hat - Ezért vagy olyan lassú nyáron

Úgy érzed, semmilyen feladatot nem tudsz nyáron megcsinálni, amit rád bíznak? Maradjunk annyiban, hogy erről nem feltétlenül te tehetsz.

A legtisztább WC-t keresed a nyilvános mosdóban? Akkor EZT válaszd!

Képzeld el, ahogy belépsz a nyilvános WC-be. Te ilyenkor melyik ajtó mögé mész? A legutolsó a legszimpibb, vagy inkább a középső wc-t választod?

Hallottál már a dinamikus-izometrikus gyakorlatokról? Itt az ideje, hogy beépítsd őket az edzéstervedbe!

Ha nem látod az edzésed eredményét, könnyen lehet, hogy hozzászokott a tested a megszokott rutinhoz. Ilyenkor pedig az a legjobb megoldás, ha valamit változtatsz rajta.

Miért fogja minden focista ugyanúgy a fejét a kihagyott helyzet után?

A tudomány szerencsére tudja a választ erre a világbajnokság okán aktuálissá vált kérdésre.

Van összefüggés! Így hat a tetoválásod az izzadásra

Bizony, érdekes összefüggés van a tetoválás, az edzés és a verejték között, ezért nem árt tisztában lenned ezzel, ha te is ki vagy varrva.

Optikai illúzió: Te kit látsz a képen? A válaszodból kiderül, kell-e szemüveget hordanod

Több szakértő szerint ez az optikai illúzió segíthet eldönteni, hogy romlott-e a látásod és szükséged van-e szemüvegre.

Vb-döntő: Mandzukic öngólja és a vb legnagyobb potyája zárta keretbe a tornát

A horvát csatár vasárnapi produkciójához hasonló bravúr eddig csak egy futballistának jött össze.

Megérkezett végre a tökéletes szundikütyü, ami teljes csendet teremt

Viszlát elpocsékolt éjszakák, az Enter SilentMode száműzi a végigásított napokat.

Lehet, hogy bizarrul hangzik, de életet menthet a gombás smoothie

A legújabb őrület meredeknek tűnik, de kétségtelenül csökkenti a stresszt.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem