Még nem késő, megéri váltani nyári abroncsra

Még nem késő, megéri váltani nyári abroncsra

Ideális helyzetben általában a húsvét utáni időszakban indul meg a nyári abroncsok cseréje. Azonban nem minden autótulajdonos gondolja át ennek fontosságát, és a nyári időszak során is fennmaradnak a téli abroncsok. Ezzel nem csupán a biztonságukat veszélyeztetik, hiszen hosszabb fékúttal kell számolni, de idő előtti elhasználódással is.

Nem mellesleg romlik a vezetési élmény, hiszen az abroncsok nagyobb zajjal futnak nyári társaikhoz képest. A csere szükségességére a Hankook szakértői figyelmeztetnek és el is mondják, hogy miért.

A nyári és a téli abroncsok cseréjének természetesen megvan a maga oka. Eltérnek egymástól fontos paraméterekben, legyen szó a mintázatról vagy akár az összetételről. Összetevőiknek köszönhetően a téli abroncsok 7°C alatt is megőrzik rugalmasságukat, emellett ezek futófelületén apró lamellákat alakítottak ki, amelyekkel havas úton stabilabban lehet tartani a gépjárművet. Ami azonban télen előnyt jelent, az nyáron kellemetlen meglepetéseket okozhat.

7°C fölött kemény a téli gumik élete

A téli abroncsok puhább keveréke a nyári használat során jóval nagyobb mértékben melegszik A futó keverék túlzott melegedése és a sűrű lamellás mintázat miatt melegben jelentős teljesítmény csökkenést fogunk tapasztalni. Megnő a féktáv, a kanyarstabilitás jelentősen romlik, emellett alulkormányzott lesz az autó. Egy kiélezett forgalmi helyzetben – amikor gyors irányváltásra vagy erős fékezésre van szükség – igen kellemetlen eredményt hozhat. Sokan negatívumként csak az idő előtti elhasználódásra gondolnak, pedig sokkal fontosabb a teljesítménycsökkenés hatása. A nyári abroncsok gumikeveréke sokkal keményebb, mintázatuk nem, vagy csak minimálisan lamellázott. Minden tulajdonságuk a száraz/vizes aszfalton való tapadást és a stabilitást szolgálja. Jóval magasabb üzemi hőmérsékletre tervezik őket, mint a téli abroncsokat. Gondoljunk csak bele, milyen hőterhelés éri nyáron az 50-60 fokos aszfalton azt a téli abroncsot, melynek téli körülmények között az üzemi hőfoka maximum 10-20 C°. A gyors kopás és a magasabb üzemanyag-fogyasztás csak a „hab a tortán”.

Kárba vész a vezetési élmény

Akármennyire napi használatban van a gépjármű, a vezetési élmény meghatározó része marad az utazásnak. A téli abroncs használatának egyik kézzelfogható jele melegben a már alacsonyabb sebességnél is érzékelhető magasabb gördülési zaj. Emellett a vezetési élményhez sokunk számára az is hozzátartozik, hogy az autó az elvárásainknak megfelelően viselkedik: egyértelmű kormányreakciók, az autó teljesítményéhez mérhető gyorsulás és fékhatás vagy a megfelelő kanyarstabilitás. Nem véletlenül használnak az autóversenyzők is a hőmérsékletnek megfelelő gumikeverékű abroncsokat.

Cseréljünk, de lehet ezt megfontoltan is

Kezdjük az alapoknál, mint például a méret, a terhelési (maximális terhelhetőség) és a sebesség index (megengedett legnagyobb sebesség) (pl.: 205/55R16 91W). Az abroncs terhelési és sebesség indexe nem térhet el lefelé a gyári első szerelt abroncsétól. Téli gumiknál minimálisan csökkenthető ugyan a sebesség index, de a terhelési ott sem. Fontos, hogy nyári felkészülés esetén mindkét értéknek stimmelnie kell. Ideális esetben négy abroncsot cserélünk, ilyenkor könnyű a dolgunk. Ha megfelel a kellő paramétereknek az új szett nyári abroncs, akkor szakszervizben kell felszereltetnünk.

Ha csak két abroncsot kell cserélnünk, figyeljünk a következőkre:

paramétereiben ne térjen el az új abroncs a használtaktól. Ügyeljünk arra, hogy legalább tengelyenként ugyanolyan abroncs legyen felszerelve, ezt a KRESZ is előírja. Téli-nyári, defekttűrő-normál abroncsok nem lehetnek egy autón (még külön tengelyen sem), ezen esetekben ugyanis tengelyenként eltérő lesz a jármű viselkedése. Összkerékhajtású autó esetén mindig négy abroncsot kell cserélni (a hajtáslánc sérülésének elkerülése végett). Az új abroncsot mindig a hátsó tengelyre szereltessük. Az első tengelyre szerelt új gumi hamis biztonságérzetet ad, és veszélyes helyzetbe kerülünk, ha az autó fara kicsúszik. Mindig könnyebb az első tengely megcsúszását korrigálni. Legyünk tisztában azzal, hogy a sok segédelektronikát tartalmazó autókat megzavarhatja, ha csak két abroncsot cserélünk le. Ilyenkor ugyanis a két tengely közti forgáskülönbséget az elektronika csúszásnak értelmezi és folyamatosan beavatkozik. Ha ilyet tapasztal, cserélje le a másik két abroncsot is.

Innentől már csak a legfontosabb van hátra: 2-3 hetente ellenőrizze a nyomást az abroncsokban, (hideg állapotukban) és élvezze a biztonságos autózást.

Igen, kell a szakértő szem!

Egy jó szakember naponta találkozik olyan esetekkel, melyekkel a gépjármű tulajdonosa talán soha. Ezért minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakértővel az abroncsainkat a lehetséges sérülések, rendellenességek végett. A 10 évnél öregebb abroncsokat ne szereljük fel, függetlenül a maradék profilmélységtől. Mivel a futómű alapvetően befolyásolni tudja a gumiabroncsok kopását, így azok kihasználása és élettartamuk meghosszabbítása érdekében beállítás is szükséges lehet. A hibás futómű a teljesen új nyári abroncsokat is veszélyezteti, hiszen felgyorsítja azok elhasználódását. Emellett érdemes az abroncs felszerelésekor a futómű ellenőrzését is elvégeztetni.

Tovább olvasok
Nem vagy egyedül - Minden harmadik 30-as férfi magányosnak érzi magát

Josh Glancy járt utána, hogyan befolyásolják ezt a modern kori barátságok.

Mutatjuk a 10 perces karedzést, amitől bitang izmaid lesznek - videó

Ngo Okafor segít, ha kiábrándultál a klasszikus gyakorlatokból.

3 tipp, amivel megelőzheted a fogszuvasodást

Ne ess kétségbe, ha felfedezed az első jeleket, nem biztos, hogy fúrás-faragás lesz a dolog vége.

Ezeket a szabályokat tartsd be, hogy egészséges legyen a hajad

Mindig irigyelted azokat a pasikat, akik szuper dús és kicsattanóan egészséges hajjal veszik le a csajokat a lábukról? Adunk pár tippet, amitől neked is lehengerlő lesz a frizurád.

8 dolog, ami megállíthatja az izomfejlődést

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy idő után egy helyben toporogni.

Evezzük át az óceánt - Kőkemény kihívással Rakonczayék nyomdokain

51 napig tartó evezőpados challenge-et indított a Springday Health Klub,

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

Rakonczay Gábor elérte a Déli-sarkot

A magyar extrém sportoló 44 nap és 4 óra alatt teljesítette a 917 kilométeres távot.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

Mutatjuk az idei év 5 legérdekesebb kajatrendjét

Elöljáróban csak annyit: a görögdinnyemagból készített vaj nagyot megy majd 2019-ben.

A tudomány szerint ez a leghatásosabb módja, hogy túllépj az exeden

Bárki, aki átélt már egy durva szakítást tudja, hogy milyen kemény hónapok következnek utána. Különösen akkor, ha sok közös barátotok van.

Anális szex: 7 egyszerű dolog, amit tudnod kell róla

Az anális szex kicsit több figyelmet és előkészületet igényel, mint a hagyományos.

Az idei év legjobb, legérdekesebb edzéstippjei

Idén is összegyűjtöttük, melyek voltak a legnépszerűbb edzéstervek és tippek, amik a legtöbb olvasónkat érdekelték.

2018 legjobb szextippjei - Hogy jövőre még jobb legyél!

A szex terén is sokat lehetett tanulni ebben az évben, így összeszedtük a legérdekesebb, vagy épp legmegdöbbentőbb fejleményeket a témában.

Ezt teszi a májaddal a karácsonyi evés-ivás

Lehet, hogy számodra szuper ez az időszak, a májad viszont már kevésbé boldog a sok kajától és piától.

Megint az utolsó pillanatra hagytad? Íme néhány szuper ajándékötlet karácsonyra!

Ne aggódj, összegyűjtöttünk néhány ötletet a családtagoknak és a barátnődnek!

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem