Mi a rostok szerepe a táplálkozásban? Szakértőnk elmondja!

rost,rostok
Forrás: unsplash/foodism

Gyakorlatilag mindenki tudja vagy hallotta már, hogy a rostok egészségesek. Rengetegszer hallom az embereket, amit vásárlás közben, vagy egy adott ételről beszélgetve kiemelik „és sok benne a rost”. A különféle gyártók is előszeretettel emelik ki a termékeik rosttartalmát – legyen szó kekszekről, gabonapelyhekről, vagy akár különféle csokoládészeletekről.

Kivételesen nem egy teljesen indokolatlan hype-ról van szó – a tudomány egyértelműen igazolja, hogy a rendszeres rostfogyasztás milyen egészségügyi előnyöket hordoz magában. Ebben a cikkben egy rövid áttekintést szeretnék nyújtani a rostok fajtáiról, az egészségügyi hatásaikról és a legjobb rostforrásokról.

A rostok típusai:

Alapvetően az ételeinkben található rostokat 2 nagy csoportba lehet osztani: vízoldható és oldhatatlan. Az oldhatatlan rostok közé tartozik például a teljes kiőrlésű búzában vagy például a korpában megtalálható cellulóz, vagy a lenmagban megtalálható lignin. A vízoldható rostok közé tartozik például a béta-glükán, az útifűmaghéjban található rostok, és még számos egyéb - elsősorban gyümölcsökben és magvakban - előforduló rost. Vízoldható rost még a mostanában igen sokat emlegetett rezisztens keményítő is.

A rostok előnyei:

A rostok képesek lassítani a bél mozgását és a gyomor ürülését. Ezáltal csökkentik az egyes étkezések glikémiás indexét. A lassabb gyomorürülés és felszívódás eredményeként tovább tart a telítettségérzés, így a rostok segítenek az éhség kontrollálásában. Összességében azt lehet mondani, hogy a magasabb rosttartalmú étrendek magasabb telítettségérzéshez vezetnek, aminek eredményeként alacsonyabb lesz a kalóriabevitel. Az étrendek magasabb rosttartalma általában alacsonyabb BMI-vel korrelál – tehát a rostok segítik a fogyást.

A bevitt rostok emellett képesek bizonyos anyagokat megkötni – pl. az epén keresztül kiválasztott, a májunk által lebontott anyagokat (direkt nem írtam ki, hogy méreganyagokat, ez ugyanis egy nem tudományos kifejezés – „méreganyagok” nem léteznek). A rostok segíthetik például a koleszterin távozását a széklettel, valamint egyes szteroid hormonjainkat és azok bomlástermékeit is meg tudják kötni.

A rostok talán egyik legfontosabb szerepe a bélflóránk táplálásában van. A belünkben egy hatalmas baktérium flóra található – konkrétan több baktérium van a belünkben, mint ahány sejtből az emberi test felépül. Ezeknek a baktériumoknak az elsődleges tápláléka az a maradék, ami a vékonybélben történő felszívódás után még a belünkben marad. A baktériumok megfelelő táplálása a bélegészségét támogatja – a megfelelő rostbevitelt csökkent daganatkockázattal hozták már kapcsolatba.

Olvasd el ezt is!

Mennyi rostot együnk? Lehet-e túl sok rostot enni?

Az orvosi ajánlás napi 30-40 g körül van. Ezt az értéket szerintem nem érdemes túllépni. Amikor a baktériumok elfogyasztják a megérkező rostok egy részét, akkor valamennyi gázt termelnek (metán, széndioxid, stb.). A túl sok rost fogyasztása puffadáshoz és gasztrointesztinális panaszokhoz vezethet. Emellett érdemes figyelni magunkat – ha egy adott élelmiszertől puffadunk, függetlenül attól, hogy mennyit ettünk belőle, akkor lehet, hogy az nem a legjobb választás az étrendünkhöz.

A legjobb rostforrások:

Mindenki tudja, hogy a teljes kiőrlésű gabonák rostban gazdagok. Én jobb szeretem azonban az edzettjeimnek az olajos magvakat, sok zöldséget és gyümölcsöt ajánlani – a gabonák esetén gyakran tapasztalnak a kliensek puffadást, stb.

Mielőtt nagyon beszűkülnénk a napi rostfogyasztásunk számolgatására, egyszerűen csak együnk minden étkezés mellé egy nagy adag rostos zöldséget (pl. brokkoli, karfiol, kelbimbó, zöldbab, stb.) és együnk napi 1-3 adag gyümölcsöt.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance

Tovább olvasok
Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Ez a cikk után kétszer is meggondolod, hogy szedj-e kiegészítőt!

Egy új tanulmány szerint azok, akik táplálékkiegészítőket szednek, májkárosodást szenvedhetnek.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

6 történet, hogy mit ne csinálj az első randin!

Valószínűleg nem jött össze a második találka.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem