Motiváció és kitartás: Személyi edzőnk elmondja, hogyan erősítsd az akaraterődet

motiváció,kitartás
Forrás: getty images

Két kérdés igen gyakran merül fel az edzői munkám során: az egyik a „Hogyan lehetnék motiváltabb?”, a másik a „Hogyan lehetnék kitartóbb?”. Elsőre a kettő ugyanannak tűnhet, pedig szerintem van különbség. Innentől kezdve a cikk folyamán a motivációt használjuk úgy, mint a hangulat/kedv/hozzáállás (mondjuk az edzéshez vagy a diétához), a kitartást pedig, mint a monoton cselekvések következetes végzése, „minden jó és rossz ellenére”.

A kettő nem ugyanaz – mégis mind a kettőre szükség van. (Szerintem van fontossági sorrend is, mindjárt ezt is kifejtem.) Miért van szükség mind a kettőre?

Kezdjük a motivációval: igaz, hogy a tested nem tudja, hogy motivált vagy-e vagy sem – 100 kg az 100 kg, ha felemeled, ugyanaz lesz az eredménye, akár motivált vagy, akár nem. Mégis, gondolkodjunk el azon, hogy mennyi ideig tartjuk magunkat egy étrendhez, edzéstervhez, ha közben 0 a motivációnk. 1 hétig? Talán 1 hónapig? Lehet, hogy brutál kitartásunk van és akár 3 hónapig? Egy biztos: nem egy életen át. Előbb-utóbb bedobjuk a törülközőt – és általában inkább előbb, mint utóbb.

Most nézzük a kitartást: a motivációból nem következik a kitartás. Januárban mindenki baromi motivált – jóval kevesebben kitartóak. (Statisztikák alapján január 15-re az emberek 95 %-a megszegte az újévi fogadalmát.) Ha nincs kitartás, akkor semmilyen eredmény nincs. Ha egy rudat kinyomsz 1-szer, vagy 10-szer, és az alatt nagyon motivált voltál, de utána soha többet nem nyúlsz hozzá, akkor az eredmény 0. Fordítva – ha minden nap kinyomod a rudat 5*10-szer, miközben semmi motivációd nincs, nos, annak lesz eredménye. Ezért gondolom, hogy a kitartás fontosabb, mint a motiváció – de tény, hogy a motiváció is meg tudja könnyíteni a dolgokat. A motivációt gyakran hasonlítják a fogmosáshoz – az sem tart örökké, mégis rendszeresen alkalmazzuk. Ugyanígy, a motiváció nem tart örökké, néha viszont szükség van belőle egy kis extrára.

Hogyan legyél motivált?

Az embereket két dolog motiválja: amit akarnak, és amitől félnek. Általában az „amitől félnek” érzés sokkal erősebb motiváció. Érdemes mind a kettőt alkalmazni, különösen, ha a testünkről van szó – legyen egy cél, amit el akarunk érni, miközben lássuk azt, hogy honnan indultunk, és hogy az az életmód hova vezetne.

A legtöbb ember, amikor valami számára fájdalmat okozó dologgal, gondolattal találja magát szemben, akkor az elméjében ébredő feszültséget önhitegetéssel, önámítással, és egyéb trükkökkel csökkenti. Azt javaslom: Te ne ezt tedd. Tedd az ellenkezőjét. Erősítsd a feszültséget. Növeld meg addig a pontig, ahol már elviselhetetlen lesz – hátha az a feszültség fog elindítani. Ha kövér vagy, akkor ne kezd el magyarázni, hogy igazából csak nagyok a csontjaid, meg egyébként is, nem is vagy olyan kövér, „csak 5 kg van rajtad”, stb. Nézz szembe a valósággal – engedd, hogy fájjon az igazság, engedd, hogy feszítsen. Nem lesz kellemes érzés, de baromira motiválni fog, hogy végre tegyél valamit.

Hogyan legyél kitartó?

Kitartónak lenni egyszerű. Nem könnyű – egyszerű. Egy már-már közhelyes „példával”: fej lehajt és egyik láb a másik elé. Ennyi. Nem eszed meg azt a sz*rt – nem fogsz belehalni, ha kihagyod. Nem hagyod ki az edzést – tudod, hogy utána jobban fogod magad érezni.

Szeretnél kitartó lenni? Megfigyelted már, hogy a fejedben van egy kis hang, ami mindig pontosan tudja, hogy mit kéne tenned? Amikor elkezdesz azon a kakaós csigán gondolkodni, van egy kis hang, ami pontosan tudja, hogy mit kell tenned – arrébb menni, mert ha megeszed, akkor rosszabbul fogod magad érezni. Megfigyelted azt is, hogy Te mindennek tudatában döntesz úgy, hogy csak azért is megeszed a kakaós csigát? És azt is észrevetted, hogy utána – kivétel nélkül, minden egyes nyavalyás alkalommal – rájössz, hogy a kis hangnak igaza volt? Na, most mennyire érzi ilyenkor hülyének magát az ember? Tudtam, hogy nem lesz jó, és csak azért is megtettem.

A lényeg: hallgass a kis hangra – tudja, hogy mit kell tenned. Ne gondolkodj. Minden egyes döntés előtt van nagyjából 5 másodperced, mielőtt beindul a háttér szöveg „végülis, 1 belefér”, „nem olyan sok az”, „ma még alig ettem”, „megérdemlem”. Ha 5 másodpercen belül hozol döntést, akkor ezek a gondolatok elkerülnek. Ránézel a fánkra, és egyből: „NEM!” és már tovább is mész. Nem kell megállni, gondolkodni, szenvedni. Ez a kitartás titka.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
Ezeket a szabályokat tartsd be, hogy egészséges legyen a hajad

Mindig irigyelted azokat a pasikat, akik szuper dús és kicsattanóan egészséges hajjal veszik le a csajokat a lábukról? Adunk pár tippet, amitől neked is lehengerlő lesz a frizurád.

8 dolog, ami megállíthatja az izomfejlődést

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy idő után egy helyben toporogni.

A fogadalmár halála - Így tartsd be az önmagadnak tett ígéretet

Mindannyi indítottunk már fogadalmat. És a vége szinte mindig ugyanaz volt.

Rakonczay Gábor elérte a Déli-sarkot

A magyar extrém sportoló 44 nap és 4 óra alatt teljesítette a 917 kilométeres távot.

5 dolog, ami még fájdalmasabbá teszi a másnapot

Ezekre figyelj, ha nem akarsz egy egész napot kidobni a kukába.

Mutatjuk az idei év 5 legérdekesebb kajatrendjét

Elöljáróban csak annyit: a görögdinnyemagból készített vaj nagyot megy majd 2019-ben.

A tudomány szerint ez a leghatásosabb módja, hogy túllépj az exeden

Bárki, aki átélt már egy durva szakítást tudja, hogy milyen kemény hónapok következnek utána. Különösen akkor, ha sok közös barátotok van.

Az idei év legjobb, legérdekesebb edzéstippjei

Idén is összegyűjtöttük, melyek voltak a legnépszerűbb edzéstervek és tippek, amik a legtöbb olvasónkat érdekelték.

2018 legjobb szextippjei - Hogy jövőre még jobb legyél!

A szex terén is sokat lehetett tanulni ebben az évben, így összeszedtük a legérdekesebb, vagy épp legmegdöbbentőbb fejleményeket a témában.

Ezt teszi a májaddal a karácsonyi evés-ivás

Lehet, hogy számodra szuper ez az időszak, a májad viszont már kevésbé boldog a sok kajától és piától.

Megint az utolsó pillanatra hagytad? Íme néhány szuper ajándékötlet karácsonyra!

Ne aggódj, összegyűjtöttünk néhány ötletet a családtagoknak és a barátnődnek!

Jason Momoa tetkói - Melyik igazi és melyik készült az Aquaman kedvéért?

Aquaman testén elég sok tetoválás látható, de az őt alakító Jason Momoának is van pár. Mutatjuk, melyik tetkó igazi, és melyik készült pusztán a film kedvéért.

A hét táplálkozási tippje: Égess zsírt brokkolival!

Nem csak rostokban és vitaminokban gazdag, de a fogyásban is segíthet!

Újdonsült apuka vagy? Akkor vigyázz, mert könnyen elhízhatsz!

Apának lenni több szempontból is csodálatos, az alvással viszont lehetnek komoly problémák.

A hét edzéstippje: Rami Malek elárulta, hogyan készült a Bohém rapszódia forgatására

A Bohém rapszódia 2018 egyik legnagyobb durranása, amiben Rami Maleknek igazán fontos szerepe volt. A színész elárulta, hogyan lendült formába a szerep kedvéért.

A szerecsendió jó fegyver a másnaposság ellen

Ráadásul isteni reggelit tudsz összedobni a segítségével!

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem