Motiváció és kitartás: Személyi edzőnk elmondja, hogyan erősítsd az akaraterődet

motiváció,kitartás
Forrás: getty images

Két kérdés igen gyakran merül fel az edzői munkám során: az egyik a „Hogyan lehetnék motiváltabb?”, a másik a „Hogyan lehetnék kitartóbb?”. Elsőre a kettő ugyanannak tűnhet, pedig szerintem van különbség. Innentől kezdve a cikk folyamán a motivációt használjuk úgy, mint a hangulat/kedv/hozzáállás (mondjuk az edzéshez vagy a diétához), a kitartást pedig, mint a monoton cselekvések következetes végzése, „minden jó és rossz ellenére”.

A kettő nem ugyanaz – mégis mind a kettőre szükség van. (Szerintem van fontossági sorrend is, mindjárt ezt is kifejtem.) Miért van szükség mind a kettőre?

Kezdjük a motivációval: igaz, hogy a tested nem tudja, hogy motivált vagy-e vagy sem – 100 kg az 100 kg, ha felemeled, ugyanaz lesz az eredménye, akár motivált vagy, akár nem. Mégis, gondolkodjunk el azon, hogy mennyi ideig tartjuk magunkat egy étrendhez, edzéstervhez, ha közben 0 a motivációnk. 1 hétig? Talán 1 hónapig? Lehet, hogy brutál kitartásunk van és akár 3 hónapig? Egy biztos: nem egy életen át. Előbb-utóbb bedobjuk a törülközőt – és általában inkább előbb, mint utóbb.

Most nézzük a kitartást: a motivációból nem következik a kitartás. Januárban mindenki baromi motivált – jóval kevesebben kitartóak. (Statisztikák alapján január 15-re az emberek 95 %-a megszegte az újévi fogadalmát.) Ha nincs kitartás, akkor semmilyen eredmény nincs. Ha egy rudat kinyomsz 1-szer, vagy 10-szer, és az alatt nagyon motivált voltál, de utána soha többet nem nyúlsz hozzá, akkor az eredmény 0. Fordítva – ha minden nap kinyomod a rudat 5*10-szer, miközben semmi motivációd nincs, nos, annak lesz eredménye. Ezért gondolom, hogy a kitartás fontosabb, mint a motiváció – de tény, hogy a motiváció is meg tudja könnyíteni a dolgokat. A motivációt gyakran hasonlítják a fogmosáshoz – az sem tart örökké, mégis rendszeresen alkalmazzuk. Ugyanígy, a motiváció nem tart örökké, néha viszont szükség van belőle egy kis extrára.

Hogyan legyél motivált?

Az embereket két dolog motiválja: amit akarnak, és amitől félnek. Általában az „amitől félnek” érzés sokkal erősebb motiváció. Érdemes mind a kettőt alkalmazni, különösen, ha a testünkről van szó – legyen egy cél, amit el akarunk érni, miközben lássuk azt, hogy honnan indultunk, és hogy az az életmód hova vezetne.

A legtöbb ember, amikor valami számára fájdalmat okozó dologgal, gondolattal találja magát szemben, akkor az elméjében ébredő feszültséget önhitegetéssel, önámítással, és egyéb trükkökkel csökkenti. Azt javaslom: Te ne ezt tedd. Tedd az ellenkezőjét. Erősítsd a feszültséget. Növeld meg addig a pontig, ahol már elviselhetetlen lesz – hátha az a feszültség fog elindítani. Ha kövér vagy, akkor ne kezd el magyarázni, hogy igazából csak nagyok a csontjaid, meg egyébként is, nem is vagy olyan kövér, „csak 5 kg van rajtad”, stb. Nézz szembe a valósággal – engedd, hogy fájjon az igazság, engedd, hogy feszítsen. Nem lesz kellemes érzés, de baromira motiválni fog, hogy végre tegyél valamit.

Hogyan legyél kitartó?

Kitartónak lenni egyszerű. Nem könnyű – egyszerű. Egy már-már közhelyes „példával”: fej lehajt és egyik láb a másik elé. Ennyi. Nem eszed meg azt a sz*rt – nem fogsz belehalni, ha kihagyod. Nem hagyod ki az edzést – tudod, hogy utána jobban fogod magad érezni.

Szeretnél kitartó lenni? Megfigyelted már, hogy a fejedben van egy kis hang, ami mindig pontosan tudja, hogy mit kéne tenned? Amikor elkezdesz azon a kakaós csigán gondolkodni, van egy kis hang, ami pontosan tudja, hogy mit kell tenned – arrébb menni, mert ha megeszed, akkor rosszabbul fogod magad érezni. Megfigyelted azt is, hogy Te mindennek tudatában döntesz úgy, hogy csak azért is megeszed a kakaós csigát? És azt is észrevetted, hogy utána – kivétel nélkül, minden egyes nyavalyás alkalommal – rájössz, hogy a kis hangnak igaza volt? Na, most mennyire érzi ilyenkor hülyének magát az ember? Tudtam, hogy nem lesz jó, és csak azért is megtettem.

A lényeg: hallgass a kis hangra – tudja, hogy mit kell tenned. Ne gondolkodj. Minden egyes döntés előtt van nagyjából 5 másodperced, mielőtt beindul a háttér szöveg „végülis, 1 belefér”, „nem olyan sok az”, „ma még alig ettem”, „megérdemlem”. Ha 5 másodpercen belül hozol döntést, akkor ezek a gondolatok elkerülnek. Ránézel a fánkra, és egyből: „NEM!” és már tovább is mész. Nem kell megállni, gondolkodni, szenvedni. Ez a kitartás titka.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Oltári trükkökkel sokkol a slackline csodagyereke

Haruki Kinoshita nemrég 80 méteres magasságban trükközött egy szakadék fölött.

Egy kutatás szerint csak négyféle személyiségtípus létezik - Te melyikbe tartozol?

A másfél millió ember részvételével készült kutatásból nagyon érdekes eredmények születtek!

A hét táplálkozási tippje: A cukor egyik fajtája sokat segíthet a fogyásban

Az elmúlt években mindenhonnan az folyt a csapból, hogy a cukor rossz. És a mesterséges édesítőszerek sem épp tesznek jót. Azonban van egy típus, amiről most bebizonyosodott, hogy mégsem annyira ártalmas.

Érdekességek az E-sportról: Mennyit lehet vele keresni, kik a legmenőbbek?

Valószínűleg gyerekkorodban te is kiugrottál volna a bőrödből, ha azzal kereshettél volna pénzt, hogy a kedvenc számítógépes játékoddal csapatod. Ez mára már valósággá is vált, ugyanis az E-sport egy valóban létező jelenség. Annyira, hogy hamarosan itthon rendezik meg a K&H e-kupa FIFA 19 bajnokságot.

Cristiano Ronaldo BL-es piros lapján pörög most mindenki - Neked mi a véleményed?

A Valencia elleni Bajnokok Ligája meccsen kapott piros lapot Cristiano Ronaldo, egy dulakodás után. A bíró döntése sokaknak szúrta a szemét.

Kulcsár Győző: a párbajtőröző-legenda legnagyobb sikerei

A négyszeres olimpiai bajnok párbajtőröző, nemzet sportolójának megválasztott Kulcsár Győző tegnap este hunyt el, 77 éves korában. Legelképesztőbb eredményeit gyűjtöttük össze.

A hét edzéstippje: Durrantsd be a felsőtestedet a következő gyakorlatokkal

A mellezés nem csak a hétfői edzések kiváltsága. A következő gyakorlatokkal olyan felsőtested lesz, amire büszke lehetsz!

A kávészüneted épp annyira egészségtelen lehet, mint ha hamburgert ennél

Ha odafigyelsz a táplálkozásra, akkor bizony jobb ötlet, ha nem rohansz ki a sarki kávézóba délután!

Mennyi kalóriát égetsz el alvás közben? Íme a válasz!

Ha a kalóriaégetésről van szó, valószínűleg az alvás jut utoljára az eszedbe, pedig ekkor is zajlik a folyamat.

Mayweather újabb szupermeccset jelentett be

A veretlen amerikai klasszis Manny Pacquiaóval csap össze újra.

Steve-O triatlonnal ünnepelte szülinapját és józanságát

“Eldöntöttem, hogy életem legjobb formájába kerülök. Lehet, hogy öreg vagyok, de rohadt egészséges.”

Akár ikrek is lehetnének! Hírességek, akik egymásra ütöttek

Igen, még köztük is vannak olyanok, akik annyira hasonlítanak, mint két tojás!

A fogszabályzás nem csak a fogaidra van jó hatással!

Az ötlet, hogy fogszabályzót viselj felnőttként, elég bizarr lehet, azonban érdemes rajta elgondolkodni - és nem csak a fogaid egészsége miatt.

A haverod exével jönnél össze? Mutatjuk, jó ötlet-e

Sok kérdést felvet a téma, hogy jó ötlet-e, vagy egyáltalán illendő-e összejönni a haverod exével. Ha egyszerűen nem tudod kiverni a fejedből az álomnőt és mindenképpen tennél valamit az ügy érdekében, nem árt tudnod, hogy mit veszíthetsz.

Így töltheted fel a telefonodat egy 9-voltos elemmel

Ha a telefonod lemerül, vége a világnak? Akkor jó, ha van nálad egy 9-voltos elem, amivel könnyedén feltöltheted a telódat.

A testsúlyod kihat az alvásra is, szóval nem árt rá odafigyelni

A túlsúly több problémát is okozhat, például szívbetegséget, cukorbetegséget, vagy a nemzőképesség romlását. Azonban az egészséged egy fontos részére is kihat: az alvásra.

McGregor kőkemény erőfitogtatással üzent Nurmagomedovnak

Októberben visszatér az oktagonba az ír fenegyerek.

A trükk, amivel 2 perc alatt elaludhatsz

Gyorsabban elalszol, mint ahogy elolvasnád ezt a cikket!

6 lépés a veszekedésmentes párkapcsolathoz

A veszekedés minden párkapcsolatban előfordul. Viszont lehet okosan is csinálni, hogy ne legyen tányérdobálás a vége!

A hét táplálkozási tippje: Ételek, amik egy apró változtatással párszáz kalóriával többet tartalmaznak

Paula Norris dietetikus érdekes fotókat posztolt az Instagram oldalára, amik bemutatják, hogy a különféle ételekben egy kis eltéréssel is többszáz kalóriát lehet megspórolni.

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító
Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem