Az egyetlen dolog, amire figyelned kell, ha a nyaralás alatt formában szeretnél maradni

Az egyetlen dolog, amire figyelned kell, ha a nyaralás alatt formában szeretnél maradni
Forrás: getty images

Itt a nyár – és gondolom, mindenkinek készen van már a strandforma (ugye?!). Jönnek a nyaralások is és bizony, az ember elkezd pánikolni. Végülis 12-14 hetet szenvedtünk azért, hogy formába kerüljünk, és nem szeretnénk mindezt egyetlen hét alatt tönkretenni. Valamit ki kéne találni. Nézzük, hogy milyen trükkökkel tudjuk magunkat formában tartani a nyaralás alatt!

Először is, szerintem a legfontosabb az, hogy ne próbáljuk. A nyaralás lényege a pihenés – nem az, hogy a makrókat számolgatjuk és hajnalban felkelünk, hogy még gyorsan lenyomjunk egy edzést a szálloda konditermében… Pihenés – tehát alszol, eszel, iszol és teszed, amit szeretnél, nem a fizikumodon aggódsz. Egyébként is, teljesen fölösleges aggódni. Miért? A válasz egyszerű: szerinted mennyit lehet hízni 1 hét alatt? És most nem a testsúlyod változására gondolok, hanem effektíve mennyi ZSÍRT tudsz felszedni? Ugye, ez a kettő nem ugyanaz. Ha például pár napig megemeled a szénhidrátbeviteledet, plusz a sóbeviteledet, akkor valószínűleg 2-3, akár 4-5 kg is felszaladhat – és képzeld, amint visszaáll a szénhidrát és sóbevitel, a testsúlyod is helyreáll. Személyes tapasztalataim alapján egy komolyabb, legénybúcsús „ereszd-el-a-hajam” zabálunk-vedelünk hétvégén fel tudok szedni kb. 4-5 kg-ot. DE! 5 nap alatt újra a kiindulási súlyomnál vagyok – nagyjából ennyi idő alatt ürül ki a fölös glikogén és só.

A zsír felszedése már egy más tészta – az bizony melós… Ugyanis 1 kg zsírszövetben nagyjából 7000 kCal van – kb. ennyit kell megenni 1 kg zsírszövet felépítéséhez. Pontosabban ennyi extra kalóriát kell megenni. Ha a napi energia szükségletünk mondjuk 2500 kalória, akkor csak az fog elraktározódni, amit ezen felül eszünk. Ha 1 hét alatt 1 kg zsírt fel akarunk szedni, akkor 7000 extra kalóriát kell bevinni, vagyis napi 3500 kalóriát. Oké, ez még nem lehetetlen. .. És mi a helyzet a 2 kg hízással? Napi 4500 kalória. Az már elég sok. És a 3 kg? 5500 kalória. Minden. Nap. Hét. Napon. Át. Látható, hogy ha 1 kg-nál többet akarunk ténylegesen hízni egy nyaralás alatt, azért meg kell dolgozni!

Úgyhogy tessék tenni egy nagyot a makrókra, a formára, az edzésre, a mindenre – és nyaralni, mint egy normális ember.

De, ha ennek ellenére azt mondjuk, hogy jó-jó, de mi az a minimum, amire kb. energiát se kell fordítani, mégis segít egy kicsit a fizikumban, akkor igazából egy dologra kell/érdemes szerintem figyelni:

Fehérjebevitel - mind az izmok fenntartásához, mind az éhség kordában tartásához remek segítség. Legyen a reggeliben egy nagy adag fehérje – pl. együnk egy rántottát. Mivel én utálok bármilyen megszorítást a nyaralás alatt, így egy másik verziót ajánlok: fehérjeporok és fehérje szeletek. Csomagoljunk be napi 2-3 adagot és menjen le egy reggel, egy dél körül és egy délután. Ennyi. Ezzel segítünk megőrözni a nehéz munkával megszerzett izomtömegünket és még az éhséget is valamennyire kordában tudja tartani (elvileg – én pont ugyanannyit eszem-iszom egy fehérjeszelet után, mint ha nem ettem volna semmit).

A lényeg: ha 1 hét alatt el tudod szúrni a fizikumodat, akkor valójában sose volt az kész igazán… Egy egészséges fizikum 1 hét alatt képes helyrehozni azt, amit 1 hét nyaralás alatt teszel vele. A nyaralás a pihenésre való – ezt ne felejtsd.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

A produktivitásra bizony a hőmérséklet is hat - Ezért vagy olyan lassú nyáron

Úgy érzed, semmilyen feladatot nem tudsz nyáron megcsinálni, amit rád bíznak? Maradjunk annyiban, hogy erről nem feltétlenül te tehetsz.

A legtisztább WC-t keresed a nyilvános mosdóban? Akkor EZT válaszd!

Képzeld el, ahogy belépsz a nyilvános WC-be. Te ilyenkor melyik ajtó mögé mész? A legutolsó a legszimpibb, vagy inkább a középső wc-t választod?

Hallottál már a dinamikus-izometrikus gyakorlatokról? Itt az ideje, hogy beépítsd őket az edzéstervedbe!

Ha nem látod az edzésed eredményét, könnyen lehet, hogy hozzászokott a tested a megszokott rutinhoz. Ilyenkor pedig az a legjobb megoldás, ha valamit változtatsz rajta.

Miért fogja minden focista ugyanúgy a fejét a kihagyott helyzet után?

A tudomány szerencsére tudja a választ erre a világbajnokság okán aktuálissá vált kérdésre.

Van összefüggés! Így hat a tetoválásod az izzadásra

Bizony, érdekes összefüggés van a tetoválás, az edzés és a verejték között, ezért nem árt tisztában lenned ezzel, ha te is ki vagy varrva.

Optikai illúzió: Te kit látsz a képen? A válaszodból kiderül, kell-e szemüveget hordanod

Több szakértő szerint ez az optikai illúzió segíthet eldönteni, hogy romlott-e a látásod és szükséged van-e szemüvegre.

Vb-döntő: Mandzukic öngólja és a vb legnagyobb potyája zárta keretbe a tornát

A horvát csatár vasárnapi produkciójához hasonló bravúr eddig csak egy futballistának jött össze.

Megérkezett végre a tökéletes szundikütyü, ami teljes csendet teremt

Viszlát elpocsékolt éjszakák, az Enter SilentMode száműzi a végigásított napokat.

Lehet, hogy bizarrul hangzik, de életet menthet a gombás smoothie

A legújabb őrület meredeknek tűnik, de kétségtelenül csökkenti a stresszt.

Fáj a hátad? Akkor ilyen pózokban aludj, hogy ki tudd pihenni magadat!

Az alvásnak arról kellene szólnia, hogy felfrissülj és feltöltődj tőle, nem pedig arról, hogy beálljon tőle a hátad. Mutatjuk, milyen pózban aludj, hogy elkerüld a hátfájást!

A hét táplálkozási tippje: Így tedd laktatóbbá a salátádat

Biztos ismerős a helyzet, hogy amikor salátát eszel ebédre, egy óra múlva máris valami új kaja után nézel. Egy dietetikus viszont megoldja ezt a dilemmát!

Alvási inercia: Ezért vagy annyira mérges ébredés után

Te is szembesültél már vele, hogy Grumpy cat hozzád képest semmi reggelente? Mutatjuk, miért van az, hogy sokan mérgesek és rosszkedvűek ébredés után.

Tények és tévhitek a napszemüvegekről + 3 idén divatos modell férfiaknak

Amellett, hogy nem hunyorogsz, amikor a szabadban vagy, sokkal több és fontosabb előnye is van a napszemüvegeknek. Egy szemorvos pedig elmondja, pontosan miért is jó, ha odafigyelsz arra, hogy megvédd a szemedet a naptól.

A hét edzéstippje: nem csak hétfőre! Itt a Szikla intenzív edzésterve mellizomra!

A Szikla legújabb edzős videója tömve van mellpumpáló gyakorlatokkal - Miért ne próbálnád ki őket?

3 tipp, amivel megelőzheted a fogszuvasodást

Ne ess kétségbe, ha felfedezed az első jeleket, nem biztos, hogy fúrás-faragás lesz a dolog vége.

Horvát csoda: Mutatjuk a legjobb mémeket az angol buktáról

It's not coming home, Gareth Southgate-ék nem viszik haza a hőn áhított trófeát.

Mennyire számít a gyakorlatok végrehajtásának sebessége súlyzós edzésnél?

Gyakori kérdés a súlyzós edzéssel kapcsolatban, hogy számít-e a gyakorlatok sebessége, hogy milyen tempóban végezzük az ismétléseket, és így tovább. Ez egy érdekes téma, főleg, hogy minden módszer alkalmazásával értek már el jó eredményeket – láttunk már olyat, aki össze-vissza rángatta a súlyt, és mégis nagy lett, de láttunk olyat is, aki szuper lassan, vagy épp szuper szabályosan végezte a gyakorlatokat és ő is nagy és izmos lett.

A focimeccsek a demencia elleni harc legújabb csodafegyverei

Alistair Burns és csapata szerint a legendás összecsapások hatékonyan aktivizálják a memóriát.

A nyaralás megöli az étvágyadat, libidódat és felborítja az anyagcserédet - De van megoldás!

Ha eddig nem mentél el valahova nyaralni, akkor komolyabban ráfeküdtél a vakációd megtervezésére. Azonban néhány baki ilyenkor is bekövetkezhet, már ami a nyaralás alatti anyagcserét illeti.

Szeretnél könnyíteni a legnehezebb edzéseiden? Alkalmazd a kognitív felbecsülés módszerét!

Ha a lábnap a legnagyobb rémálmod, különösen az utána következő fájdalom, akkor jól figyelj, mert egy furcsa trükk segíthet abban, hogy könnyebben átvészeld a nehéz helyzeteket és jobban menjen az edzés.

Olvasd el ezeket is

Tedd meg velünk az első lépést! Most egyéves előfizetés 5370 Ft helyett csupán 2685 Ft

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem