A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!

A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!
Forrás: getty images

Az esszenciális zsírsavak a táplálkozás fontos részét képezik, emellett pedig bizonyítottan pozitívan hatnak az agyműködésre is. Az omega-3 és az omega-6 a legnépszerűbbek közülük, pedig még két legalább annyira fontos zsírsavval is érdemes megismerkedned!

Olvasd el ezt is!

A zsírsavakat két csoportra oszthatjuk: az esszenciális zsírsavakra (omega-3 és omega-6), melyeket nem képes a szervezetünk előállítani, és nem esszenciálisakra, amik a szervezet működésére vannak jó hatással, de ezeket képes létrehozni a testünk. Nézd meg, melyik zsírsav miért fontos!

Omega-3 zsírsavak

A makrélában, szardíniában, lenmagban, dióban, chia magban, kendermagban és a napraforgó olajban találhatóak meg az omega-3 zsírsavak. Valószínűleg róluk hallottál a legtöbbet, hiszen kutatások szerint jót tesz a szívnek és az érrendszernek. Emellett csökkentik a trigliceridek mennyiségét a vérben, így enyhítve az ízületi gyulladást. A hangulatra és agyműködésre is pozitív hatással vannak, emellett a regenerációs táplálkozás fontos részét képezik. Naponta 1.6 grammot érdemes belőlük fogyasztani.

Omega-6 zsírsavak

A növényi olajokban fordulnak elő, például a szójabab-olajban, de a magvakban, húsokban, csonthéjasokban és a tejtermékekben is megtalálhatóak. Annak ellenére, hogy az omega-6 zsírsavakat egészségesnek tartják, ha túlzásba viszed a fogyasztásukat, könnyen alakul ki gyulladás a szervezetdben. Pontosan emiatt érdemes több omega-3 és kevesebb omega-6 zsírsavat fogyasztani. Az ajánlott napi mennyiségéről nincsenek pontos adatok, azonban mivel a feldolgozott ételekben is megtalálhatóak, még fontosabb, hogy az omega-3 zsírsavak bevitele legyen túlsúlyban az étrendedben.

Olvasd el ezt is!

Omega-7 zsírsavak

Ezek az egyszeresen telítetlen zsírok is jót tehetnek a szívednek. Kutatások szerint ugyanis az omega-7 zsírsavak képesek csökkenteni a gyulladást és az LDL-koleszterin (rossz) szintjét is. Mivel ezek nem az esszenciális zsírsavak csoportjába tartoznak, nincs napi javasolt beviteli mennyiségük. Ha szeretnél biztosra menni, akkor fogyassz több lazacot, szardellát, olívaolajat és makadámdiót, ezekben megtalálhatóak.

Omega-9 zsírsavak

Az omega-7 zsírsavakhoz hasonlóan ezt a típust is elő tudja állítani a szervezet. A legtöbb olajban fellelhetőek ezek a zsírsavak. Kutatások szerint csökkentik a gyulladást és javíthatnak a szív egészségén, emellett egyes daganattípusokkal szemben is védelmet nyújthatnak. Szakértők szerint a memóriára is pozitívan hatnak. A legtöbb omega-3 zsírsavban gazdag ételben megtalálható az omega-9 is, de szintén nincs javasolt napi beviteli mennyisége.


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 9 kép
A legfontosabb vitaminok futóknak
60 éves férfi döntötte meg a plankelés világrekordját

George Hood nemes célért vállalta a kihívást.

Miért szeretik a nők a rosszfiúkat, és hogyan válhatsz azzá?

Egy új, ausztrál kutatás is bizonyította, hogy a nőknek jobban imponálnak a rosszfiúk. Mutatjuk, hogyan jutottak erre a következtetésre, és mit tehetsz az ügy érdekében.

A hét edzéstippje: A regenerálódás 6 szabálya, amit mindenkinek érdemes betartania

Az alábbi kipróbált, tudományosan igazolt módszerekkel javíts az eredményeiden és csökkentsd a fájdalmakat.

Mesterséges komló teheti fenntarthatóvá a sörfőzést

A szakemberek élesztőgombával kísérletezve találták meg a megoldást.

Vigyázz! Ezekben az európai városokban a legegészségtelenebb időt tölteni

Ha szeretsz utazni, biztos, hogy számtalan európai nagyváros is szerepel a bakancslistádon. Azonban sajnos van egy igazán népszerű város, ami nagy kárt tehet az egészségedben…

Miért fejlődnek egyes izmok nehezebben, mint a többi? Íme szakértőnk válasza!

Rendszeresen edzel, súlyzózol? Esetleg próbáltál már izmot építeni? Talán sikerült is? És a végén belenéztél a tükörbe, és mit láttál? Gyakran előfordul, hogy egyes izmok jobban fejlődnek, míg mások kevésbé.

A tojás szavatossága: Így nézd meg, hogy még jó-e!

Ha már egy ideje ott áll a hűtőben a tojás, nehéz lehet eldönteni, hogy még megeheted-e. Pedig van egy szuperegyszerű tipp, amit ilyenkor bevethetsz!

Rákpáncéllal tehetünk pontot az ételcsomagolás dilemmájára

Ez az alternatív megoldás még effektívebb is, mint az eredeti.

Janice (néni), Ausztrália legidősebb testépítője 75 évesen sem lassít

Motiválni és bátorítani akarja a nőket a szigetország legkeményebb nagyija.

Ezek a testrészek érdeklik a legjobban a nőket!

Gondolkodtál már azon, mit néznek meg a nők a férfiakon? Akár igen, akár nem, mutatjuk a választ!

Egy szakértő szerint a fociban meg kellene tiltani a fejelést, mégpedig ezért

Egy agysérülésekkel foglalkozó szakember szerint érdemes lehet új szabályozásokat bevezetni a fociban, a játékosok testi épségének megőrzése érdekében.

Tényleg meg kell mosni a zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztás előtt?

Anyukád biztos, hogy mindig azt hajtogatta gyerekkorodban, hogy mosd meg a zöldségeket és gyümölcsöket, mielőtt megennéd őket. Szakértők elmondják, hogy valójában mit kell tenni ezzel kapcsolatban!

Ha ennyit eszel reggelire, biztos, hogy elkerülöd a hízást

Szeretnél egy kis segítséget kapni a reggelidhez? Ne aggódj, kutatók előrukkoltak egy olyan eredménnyel, amit nem tudsz majd figyelmen kívül hagyni.

Válassz okosan! A sportnadrág hosszát az edzés típusa határozza meg

A kényelem szempontjából egyáltalán nem mindegy, mennyire hosszú rövidnadrágban edzel. Megmutatjuk, hogy a különféle sportágakhoz milyen nadrághossz számít ideálisnak.

5 ok, amiért szuper James Bond válhat Idris Elbából

Évek teltek el a legutóbbi James Bond film óta, így nem véletlen, hogy mindenki megörült a hírnek, hogy végre van egy új jelölt a láthatáron. A legújabb információk szerint Idris Elba játszhatja majd a következő brit titkosügynököt.

A tudomány szerint az is káros, ha túl kevés sót viszünk be a szervezetünkbe

Most legyen okos az ember... - Egy új kutatás szerint az se jó, ha teljesen elutasítjuk a sót.

Feltalálták a rizsfajtát, ami a HIV-kezelés csodafegyvere lehet

Amerikai, brit és spanyol tudósok értek el áttörést ezen a területen.

A hét táplálkozási tippje: A fehérjefogyasztás alapjai - 4 dolog, amit jó, ha tudsz

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes a fehérjefogyasztásodat is megreformálni, ha szükséges. A következő négy tanácsot mindenképp tartsd be!

A hét edzéstippje: Szabadulj meg a hátfájástól mozgással!

A hátad fáj, a megoldást mégis az agyadban érdemes keresned. Maradj mozgásban az alábbi kilencpontos program segítségével.

Mindent a hidratációról: Mikor, mit és mennyit kell inni?

Itt a nyár és a meleg és mindenki izzad. Nem kell edzeni se – egy szimpla séta a tűző napon, vagy egy lépcsőzés és már dől is rólunk a víz. A megfelelő folyadékbevitel és hidratáció nélkülözhetetlen ilyen időben, még akkor is, ha nem sportolunk.

Olvasd el ezeket is

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem