A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!

A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!
Forrás: getty images

Az esszenciális zsírsavak a táplálkozás fontos részét képezik, emellett pedig bizonyítottan pozitívan hatnak az agyműködésre is. Az omega-3 és az omega-6 a legnépszerűbbek közülük, pedig még két legalább annyira fontos zsírsavval is érdemes megismerkedned!

Olvasd el ezt is!

A zsírsavakat két csoportra oszthatjuk: az esszenciális zsírsavakra (omega-3 és omega-6), melyeket nem képes a szervezetünk előállítani, és nem esszenciálisakra, amik a szervezet működésére vannak jó hatással, de ezeket képes létrehozni a testünk. Nézd meg, melyik zsírsav miért fontos!

Omega-3 zsírsavak

A makrélában, szardíniában, lenmagban, dióban, chia magban, kendermagban és a napraforgó olajban találhatóak meg az omega-3 zsírsavak. Valószínűleg róluk hallottál a legtöbbet, hiszen kutatások szerint jót tesz a szívnek és az érrendszernek. Emellett csökkentik a trigliceridek mennyiségét a vérben, így enyhítve az ízületi gyulladást. A hangulatra és agyműködésre is pozitív hatással vannak, emellett a regenerációs táplálkozás fontos részét képezik. Naponta 1.6 grammot érdemes belőlük fogyasztani.

Omega-6 zsírsavak

A növényi olajokban fordulnak elő, például a szójabab-olajban, de a magvakban, húsokban, csonthéjasokban és a tejtermékekben is megtalálhatóak. Annak ellenére, hogy az omega-6 zsírsavakat egészségesnek tartják, ha túlzásba viszed a fogyasztásukat, könnyen alakul ki gyulladás a szervezetdben. Pontosan emiatt érdemes több omega-3 és kevesebb omega-6 zsírsavat fogyasztani. Az ajánlott napi mennyiségéről nincsenek pontos adatok, azonban mivel a feldolgozott ételekben is megtalálhatóak, még fontosabb, hogy az omega-3 zsírsavak bevitele legyen túlsúlyban az étrendedben.

Olvasd el ezt is!

Omega-7 zsírsavak

Ezek az egyszeresen telítetlen zsírok is jót tehetnek a szívednek. Kutatások szerint ugyanis az omega-7 zsírsavak képesek csökkenteni a gyulladást és az LDL-koleszterin (rossz) szintjét is. Mivel ezek nem az esszenciális zsírsavak csoportjába tartoznak, nincs napi javasolt beviteli mennyiségük. Ha szeretnél biztosra menni, akkor fogyassz több lazacot, szardellát, olívaolajat és makadámdiót, ezekben megtalálhatóak.

Omega-9 zsírsavak

Az omega-7 zsírsavakhoz hasonlóan ezt a típust is elő tudja állítani a szervezet. A legtöbb olajban fellelhetőek ezek a zsírsavak. Kutatások szerint csökkentik a gyulladást és javíthatnak a szív egészségén, emellett egyes daganattípusokkal szemben is védelmet nyújthatnak. Szakértők szerint a memóriára is pozitívan hatnak. A legtöbb omega-3 zsírsavban gazdag ételben megtalálható az omega-9 is, de szintén nincs javasolt napi beviteli mennyisége.


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 9 kép
A legfontosabb vitaminok futóknak
Tovább olvasok
Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Ez a cikk után kétszer is meggondolod, hogy szedj-e kiegészítőt!

Egy új tanulmány szerint azok, akik táplálékkiegészítőket szednek, májkárosodást szenvedhetnek.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

6 történet, hogy mit ne csinálj az első randin!

Valószínűleg nem jött össze a második találka.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem