A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!

A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!
Forrás: getty images

Az esszenciális zsírsavak a táplálkozás fontos részét képezik, emellett pedig bizonyítottan pozitívan hatnak az agyműködésre is. Az omega-3 és az omega-6 a legnépszerűbbek közülük, pedig még két legalább annyira fontos zsírsavval is érdemes megismerkedned!

Olvasd el ezt is!

A zsírsavakat két csoportra oszthatjuk: az esszenciális zsírsavakra (omega-3 és omega-6), melyeket nem képes a szervezetünk előállítani, és nem esszenciálisakra, amik a szervezet működésére vannak jó hatással, de ezeket képes létrehozni a testünk. Nézd meg, melyik zsírsav miért fontos!

Omega-3 zsírsavak

A makrélában, szardíniában, lenmagban, dióban, chia magban, kendermagban és a napraforgó olajban találhatóak meg az omega-3 zsírsavak. Valószínűleg róluk hallottál a legtöbbet, hiszen kutatások szerint jót tesz a szívnek és az érrendszernek. Emellett csökkentik a trigliceridek mennyiségét a vérben, így enyhítve az ízületi gyulladást. A hangulatra és agyműködésre is pozitív hatással vannak, emellett a regenerációs táplálkozás fontos részét képezik. Naponta 1.6 grammot érdemes belőlük fogyasztani.

Omega-6 zsírsavak

A növényi olajokban fordulnak elő, például a szójabab-olajban, de a magvakban, húsokban, csonthéjasokban és a tejtermékekben is megtalálhatóak. Annak ellenére, hogy az omega-6 zsírsavakat egészségesnek tartják, ha túlzásba viszed a fogyasztásukat, könnyen alakul ki gyulladás a szervezetdben. Pontosan emiatt érdemes több omega-3 és kevesebb omega-6 zsírsavat fogyasztani. Az ajánlott napi mennyiségéről nincsenek pontos adatok, azonban mivel a feldolgozott ételekben is megtalálhatóak, még fontosabb, hogy az omega-3 zsírsavak bevitele legyen túlsúlyban az étrendedben.

Olvasd el ezt is!

Omega-7 zsírsavak

Ezek az egyszeresen telítetlen zsírok is jót tehetnek a szívednek. Kutatások szerint ugyanis az omega-7 zsírsavak képesek csökkenteni a gyulladást és az LDL-koleszterin (rossz) szintjét is. Mivel ezek nem az esszenciális zsírsavak csoportjába tartoznak, nincs napi javasolt beviteli mennyiségük. Ha szeretnél biztosra menni, akkor fogyassz több lazacot, szardellát, olívaolajat és makadámdiót, ezekben megtalálhatóak.

Omega-9 zsírsavak

Az omega-7 zsírsavakhoz hasonlóan ezt a típust is elő tudja állítani a szervezet. A legtöbb olajban fellelhetőek ezek a zsírsavak. Kutatások szerint csökkentik a gyulladást és javíthatnak a szív egészségén, emellett egyes daganattípusokkal szemben is védelmet nyújthatnak. Szakértők szerint a memóriára is pozitívan hatnak. A legtöbb omega-3 zsírsavban gazdag ételben megtalálható az omega-9 is, de szintén nincs javasolt napi beviteli mennyisége.


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 9 kép
A legfontosabb vitaminok futóknak
Tovább olvasok
5 mód, hogy megküzdj az izomlázzal

Egy kemény edzés után sem pihenhetsz, ilyenkor jön el a regeneráció ideje. Ma már számtalan módszer közül választhatsz, hogy felvedd a harcot a fájdalommal.

PL: Shaqiri beállt és hét perc alatt eldöntötte a rangadót - videó

A svájci középpályás a 70. percben állt be, nem sokkal később már a Liverpool vezetett.

Ezért fontos, hogy elhidd magadról, hogy győztes vagy

Nagyon sok pozitívummal jár, ha tényleg hiszel magadban!

Meddig lehet kibírni alvás nélkül?

Naponta 7-9 óra kellene aludnia mindenkinek a szakértők szerint. Azzal is biztosan tisztában vagy, hogy ha valaki nagyon keveset alszik, az komoly következményekkel néz szembe.

A fitnesz teszt, amivel kiderítheted, meddig fogsz élni

Nem kell hozzá semmilyen felszerelés!

A hét táplálkozási tippje: A leghatásosabb fehérjetípus az izmok visszaszerzéséhez

A betegségek, sérülések egyik legfélelmetesebb mellékhatása, hogy elveszted a nehezen megszerzett izmaidat. Azonban a fehérje egyik típusa segíthet abban, hogy gyorsabban vissza tudd őket szedni.

Footgolf - Ütő helyett lábbal a golfpályán

Egyre népszerűbb világszerte a szabadban űzött sportág.

Ha keveset alszol, hamarabb meghalhatsz

Ne virrassz, ha nem muszáj - inkább aludj többet, ha sokáig szeretnél élni.

Így fordítsd előnyödre, ha dühös vagy

Az ünnepek előtt biztos, hogy kicsit feszültebb vagy a megszokottnál - sokan pedig ezt a dühöt nagyon károsnak tartják.

A hét edzéstippje: Milyen deadlift illik a testalkatodhoz?

A klasszikus deadlift az egyik legjobb gyakorlat, amit elvégezhetsz, mivel sok izmot megdolgoztat és erősít.

A "breatharian" férfi heti 100 kalóriával abszolválja a hétköznapokat

Khai Ho elmondása szerint képes a levegőből tápanyagot nyerni.

4 mód, hogy nyugodt maradj, amikor stresszes vagy

Ezek az egyszerű trükkök sokat segíthetnek, hogy túléld a karácsony előtti pörgést!

Így kerüld el a karácsonyi stresszt: vedd meg a csajod ajándékát már most

Mindig az utolsó pillanatban ugrik be, hogy kéne virítani valami klasszat az ünnepekre? Idén csináld kicsit máshogy és az utolsó heteket töltsd masszív lazítással az idegeskedés helyett. Mutatjuk, hogy csináld.

Mindenki dobjon el mindent! A sajt lehet a hosszú élet titka

Kanadai kutatók bizonyították, amiről már régóta álmodoztunk.

Ha a nagy a lábad, máshol is nagy méretekkel rendelkezel? Lerántjuk a leplet a mítoszról

A nagy láb egyenlő a nagy zoknival. De vajon a péniszed is nagyobb, ha 48-as cipőt hordasz? Nem biztos.

A megcsalás legújabb formája: A pénzügyi hűtlenség

Ha egy kapcsolatban elmúlik a nászutas fázis, komolyabb dolgok is szóba fognak kerülni, mint az összeköltözés, az anyagiak kezelése. Ilyenkor jelenthet problémát a pénzügyi megcsalás jelensége.

Ez az 5 legpiszkosabb dolog a konditeremben

Rengetegen fordulnak meg naponta egy-egy konditeremben, emiatt nem meglepő, hogy könnyen el lehet kapni a fertőzéseket ezeken a helyeken.

Ha így viselkedik a párod a szüleiddel, nagy eséllyel megcsal

A félrelépések sokkal gyakoribbak, mint korábban, a javíthatatlan romantikusok így bizonytalanabbak, mint eddig bármikor. Egy új kutatás pedig olaj a tűzre, ugyanis érdekes eredményeket hozott a témában.

Olvasd el ezeket is

3 LAPSZÁM, MOST FÉL ÁRON 2985 FT HELYETT CSAK 1485 FT

Csak 1485 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem