A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!

A hét táplálkozási tippje: nem csak omega-3 létezik, ismerd meg a többi zsírsavat is!
Forrás: getty images

Az esszenciális zsírsavak a táplálkozás fontos részét képezik, emellett pedig bizonyítottan pozitívan hatnak az agyműködésre is. Az omega-3 és az omega-6 a legnépszerűbbek közülük, pedig még két legalább annyira fontos zsírsavval is érdemes megismerkedned!

Olvasd el ezt is!

A zsírsavakat két csoportra oszthatjuk: az esszenciális zsírsavakra (omega-3 és omega-6), melyeket nem képes a szervezetünk előállítani, és nem esszenciálisakra, amik a szervezet működésére vannak jó hatással, de ezeket képes létrehozni a testünk. Nézd meg, melyik zsírsav miért fontos!

Omega-3 zsírsavak

A makrélában, szardíniában, lenmagban, dióban, chia magban, kendermagban és a napraforgó olajban találhatóak meg az omega-3 zsírsavak. Valószínűleg róluk hallottál a legtöbbet, hiszen kutatások szerint jót tesz a szívnek és az érrendszernek. Emellett csökkentik a trigliceridek mennyiségét a vérben, így enyhítve az ízületi gyulladást. A hangulatra és agyműködésre is pozitív hatással vannak, emellett a regenerációs táplálkozás fontos részét képezik. Naponta 1.6 grammot érdemes belőlük fogyasztani.

Omega-6 zsírsavak

A növényi olajokban fordulnak elő, például a szójabab-olajban, de a magvakban, húsokban, csonthéjasokban és a tejtermékekben is megtalálhatóak. Annak ellenére, hogy az omega-6 zsírsavakat egészségesnek tartják, ha túlzásba viszed a fogyasztásukat, könnyen alakul ki gyulladás a szervezetdben. Pontosan emiatt érdemes több omega-3 és kevesebb omega-6 zsírsavat fogyasztani. Az ajánlott napi mennyiségéről nincsenek pontos adatok, azonban mivel a feldolgozott ételekben is megtalálhatóak, még fontosabb, hogy az omega-3 zsírsavak bevitele legyen túlsúlyban az étrendedben.

Olvasd el ezt is!

Omega-7 zsírsavak

Ezek az egyszeresen telítetlen zsírok is jót tehetnek a szívednek. Kutatások szerint ugyanis az omega-7 zsírsavak képesek csökkenteni a gyulladást és az LDL-koleszterin (rossz) szintjét is. Mivel ezek nem az esszenciális zsírsavak csoportjába tartoznak, nincs napi javasolt beviteli mennyiségük. Ha szeretnél biztosra menni, akkor fogyassz több lazacot, szardellát, olívaolajat és makadámdiót, ezekben megtalálhatóak.

Omega-9 zsírsavak

Az omega-7 zsírsavakhoz hasonlóan ezt a típust is elő tudja állítani a szervezet. A legtöbb olajban fellelhetőek ezek a zsírsavak. Kutatások szerint csökkentik a gyulladást és javíthatnak a szív egészségén, emellett egyes daganattípusokkal szemben is védelmet nyújthatnak. Szakértők szerint a memóriára is pozitívan hatnak. A legtöbb omega-3 zsírsavban gazdag ételben megtalálható az omega-9 is, de szintén nincs javasolt napi beviteli mennyisége.


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 9 kép
A legfontosabb vitaminok futóknak
Tovább olvasok
Az 5 legjobb edzőcipő, nem csak futáshoz

Mutatjuk, melyek jelenleg a legjobb lábbelik.

Ha meg tudsz csinálni ennyi fekvőtámaszt, tovább fogsz élni, mint az átlag

A sokoladú gyakorlat csökkenti a szívproblémák kialakulásának kockázatát.

A 8 legjobb óvszer, hogy elképesztő élmény legyen a szex

Ha azt hiszed a gumi rossz, akkor minden bizonnyal nem a megfelelőt használod.

Így csökkentheted természetes úton a vérnyomásodat

Mutatunk pár módszert, amik hasznosak lehetnek, ha problémáid vannak a dologgal.

A tudomány azt is tudja, miért vagy ideges, amikor éhes vagy

Biztos, hogy neked is ismerős az érzés, amikor kopognak a szemeid az éhségtől, és ilyenkor még a legkisebb apróságon is képes vagy felrobbanni.

Mutatjuk az All-Star hétvége legnagyobb zsákolásait - videó

Hamidou Diallo lopta el a show-t a Charlotte-ban rendezett gálán.

Így segíti az edzés utáni étkezés a zsírégetést

A legújabb tanulmány szerint éhgyomorra érdemes tréningezni.

Mutatjuk az 5 legjobb kosaras cipőt

Egyáltalán nem mindegy, mit viselsz a hétvégi pattogtatáson.

A párkapcsolat megmentője: Az okoságy, ami visszagurítja a párodat az ő térfelére!

Simán lehet, hogy néhány szerelem ennek a furcsa találmánynak köszönhetően menekül meg.

A szaunázás 3 legnagyobb előnye

30 perces üldögélés sosem volt még ilyen hasznos.

Mutatjuk, hogyan óvhatod meg a herezacskódat

Szakember válaszol végre az égető altáji kérdésre.

Az ugrókötelezés 3 legnagyobb előnye

Ha türelmetlen természet vagy, ezt neked találták ki.

Ezért érdemes rendszeresen kimcsit fogyasztanod

Dél-Korea kincse nagyon jó hatással van a szervezetre.

Az 5 leggyakoribb buktató súlyzós edzés közben

Ne verd át magad, figyelj a helyes végrehajtásra!

Kőkemény kockahas - 3 tipp felüléshez

Így biztosan nem dolgozol hiába.

4 meglepő dolog, ami kellemetlen szájszagot eredményez

Ezekre figyelj, ha nem akarod megkeseríteni beszélgetőtársaid életét.

Ölben tartod a laptopod? A cerkád nem díjazza a dolgot

Chicagói szakemberek tették helyre egyszer s mindenkorra a kérdést.

Az edzésmentes élet károsabb, mint a dohányzás és a cukorbetegség

A tudomány ismét bebizonyította, hogy erősen ajánlott mozogni.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem