15 SZÁZALÉK, AMI ÉLETEKET MENTHET

Tudtad? A prémium abroncsok átlagosan 15%-kal jobb teljesítménymutatókkal bírnak, mint az olcsó abroncsok!

Tudtad? A prémium abroncsok átlagosan 15%-kal jobb teljesítménymutatókkal bírnak, mint az olcsó abroncsok!

Ennek köszönhetően a féktávolság, a tapadás, vagy a kormányozhatóság szempontjából, mint az olcsó, „budget” abroncsok - derült ki a Bridgestone éves sajtótájékoztatóján. A prémium abroncsok nemcsak téli körülmények között teljesítenek jobban, de több vizet is kiszorítanak a gépkocsi alól és így megakadályozzák az aquaplaning, vagyis felúszás kialakulását. Habár a magyar autóvezetők jellemzően az árra helyezik a hangsúlyt, mégis megéri prémium gumit választani, mivel a vészfékezéshez hasonló, kritikus közlekedési szituációkban a minőségi és a budget abroncsok közötti különbség méterekben mérhető.

Noha szeptember végén továbbra is kellemes és napos időjárásban van részünk, az ősz beálltával a magyar sofőröknek hamarosan hidegebb napokkal, hűvösebb éjszakákkal és egyre több esővel, vagyis nehezebb közlekedési körülményekkel kell majd számolniuk. Noha a téli abroncsváltás ajánlott időpontja, a napi középhőmérséklet 7°C alá való süllyedése még messze van, az abroncsváltás során a magyar sofőrök egy kulcsfontosságú szempontot gyakran figyelmen kívül hagynak: prémium abroncsot válasszanak-e, vagy olcsókategóriás, úgynevezett „budget” abroncsokat?

Kép

A kérdést érdekes kontextusba helyezi, ha összehasonlítjuk az európai és a magyar abroncs eladási statisztikákat. Becslések szerint Európában évente kb. 250 millió gumiabroncsot értékesítenek, és a statisztikák szerint az európai autóvezetők 56,5%-a választ prémium abroncsot, 25,5%-uk középkategóriás gumikon vezet és csupán 18%-uk vásárol budget kategóriás abroncsot. A több mint 2,8 millió darabszámú hazai gumiabroncs piac más arányokat mutat: a magyar sofőrök 30%-a választ prémium gumikat, további 30%-uk középkategóriás abroncsokat vásárol, míg 40%-uk budget kategóriás, olcsó gumikat vesz. Noha a budget abroncsok kielégítő teljesítményt nyújtanak egy bizonyos pontig, de a közlekedésbiztonság szempontjából kiemelkedő szituációkban a prémium abroncsoknak nincs párjuk.

Senki nem szeretne „csak egy kicsit később” megállni

Vészfékezés során kulcsfontosságú kérdés, hogy milyen rövid fékúton áll meg az autónk. A vészfékezéshez hasonló, kritikus közlekedésbiztonsági szituációkban gyakran nem métereken, hanem centimétereken múlhat a saját és utasaink biztonsága, a velünk közlekedő többi autóvezető és gyalogos biztonságáról nem is beszélve. A közúti közlekedés során nem kapunk arra lehetőséget, hogy „csak egy kicsit később” fékezhessünk és álljunk meg, így érdemes alaposan végiggondolnunk, hogy miért is fizetünk kicsit többet a sokkal jobb prémium abroncsminőségért.

Az egyik legszembetűnőbb különbség a prémium és budget abroncsok között a nedves, vagy jeges úton való féktávolság hossza. Egy prémium téli abroncsokkal szerelt személyautó 60 km/h sebességről nedves útfelületen átlagosan 15%-al rövidebb fékúton áll meg, mint az olcsó abroncsokkal szerelt ugyanolyan személygépkocsi. A csúszós, jeges útfelületen a különbség még látványosabb: egy prémium téli abroncsokkal szerelt személyautó 40 km/h sebességről már 20%-al rövidebb fékúton áll meg, mint a budget abroncsokon fékező ugyanolyan gépkocsi.

"Amikor prémium abroncsot választunk, akkor nem a márkajelzést, hanem a legújabb fejlesztések szerint kialakított mintázatot és a legoptimálisabb abroncskeveréket kapjuk, amely a budget kategóriás opciókkal összehasonlítva átlagosan 15%-al jobb tapadást és 15-20%-al rövidebb féktávolságot jelent. Az európai tesztpályánkon végzett folyamatos tesztjeink során több alkalommal is egyértelművé vált, hogy a prémium gumik egyszerűen jobban teljesítenek nyári és téli körülmények között, valamint száraz és nedves úton egyaránt. Mivel a gumiabroncs a gépjármű egyetlen olyan része, amely közvetlenül érintkezik az úttesttel, így a prémium abroncs egy hosszú távú befektetés önmagunk, családunk és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága szempontjából egyaránt" – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.

Korcsolyapálya az utakon

Vezetési rutintól függetlenül, a legtöbb sofőrrel előfordult már legalább egyszer, amikor az autója nem reagált a kormánymozdulatokra és úgy tűnt, mintha önálló életre kelt volna. Ilyenkor a havas, vagy jeges úton tapasztalt élményeinkre gondolunk, azonban legtöbben elfelejtjük, hogy az ősszel is egyre gyakrabban előforduló zivatarok, vagy felhőszakadások során hirtelen lezúduló esőben is elveszthetik tapadásukat az abroncsok. Sokan a tapadás hiányát a nagy sebességgel bevett kanyarokban előforduló, hirtelen kormánymozdulatokkal járó kisodródásra gondolnak, azonban a kevésbé ismert aquaplaning, vagyis felúszás is ugyanilyen veszélyeket hordoz magában.

A felúszás kialakulásakor az abroncsok nem tudnak elegendő vizet kiszorítani a jármű alól. Egy kisebb esőben, amikor az utakra körülbelül 1 mm eső esik, egy 90 km/h sebességgel haladó személyautó első kerekein lévő abroncsoknak körülbelül 4-5 liter vizet kell kiszorítaniuk másodpercenként. Egy nagyobb esőzéskor, amikor körülbelül 1 centiméter víz kerül és ül meg az utakon, egy ugyanekkora sebességgel közlekedő személyautó első kerekein lévő abroncsoknak másodpercenként 45-50 liter vizet is el kell vezetniük.

Kép

A Bridgestone belső tesztjei szerint az olcsó abroncsok egy bizonyos sebességig kellő tapadást és vonóerőt biztosítanak; de vannak olyan budget márkák, amelyek magas sebességen már képtelenek a nagy mennyiségű víz kiszorítására, így a gépkocsi szinte minden figyelmeztetés nélkül, irányíthatatlanul „korcsolyázni” kezd az autóvezető alatt. A prémium abroncsok tervezési, kutatási és tesztelési fázisában pontosan ezeket a jelenségeket küszöbölik ki, hiszen az aquaplaning a legkritikusabb ponton jelentkezhet, így autópályán és nagy sebesség mellett is. A Bridgestone azt ajánlja az autósoknak, hogy hosszabb utazások előtt mindig ellenőrizzék a profilmélységet is, és még jóval a jogszabályban meghatározott 1,6 mm minimum profilmélység elérése előtt cserélják le gumijaikat, mivel 3 mm-es profilmélység alatt az abroncsok már jelentősen veszíthetnek teljesítményükből és így értelemszerűen nő az felúszás kialakulásának kockázata is.

A hét táplálkozási tippje: 5 szuper kaja, amit edzés előtt ehetsz

A következő edzés előtti snackek feltöltenek energiával és garantált, hogy elkerül utánuk a kajakóma.

5 dolog, ami nagyon feldühíti a nőket (még akkor is, ha ennek ellenkezőjét állítják)

Egy kis segítség: ne próbáld megnyugtani a barátnődet, ha épp szétveti az ideg.

Az almaecet beválik az akné kezelésére?

Ki szeretné, ha pattanásokkal kellene küzdenie felnőttként? Ha sajnos neked is ez a problémád, valószínűleg az összes létező terméket kipróbáltad már az akné ellen.

Egész nap a wc-n ülsz egy nagy piálás után? Ez lehet az oka!

Végre itt a magyarázat a kellemetlen probléma okára!

A nők szerint ezek a legszexibb ruhadarabok, amit csak egy férfi felvehet

Ezek alapján ideje feltűrnöd az ingujjaidat és gombos pólókat kellene viselned.

A hét edzéstippje: válledzés, amit a Szikla inspirált

A legközelebbi válledzéseden vesd be Dwayne Johnson gyakorlatait is a nagyobb delták érdekében.

Személyi edzőnk szerint az egyik legfontosabb egészségügyi mutató az inzulinérzékenységed

Nem hiszem, hogy bárki is tőlem hall először az inzulinrezisztenciáról. A mai világban a gyakorisága elképesztő (és egyre csak nő). Sokan egyenlőség jelet tesznek az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség közé, de a két dolog ne ugyanaz. Igaz, az inzulinrezisztencia a 2-es típusú diabétesz előszobája.

A legújabb fitt őrület: mogyoróvajpor

Tegye fel a kezét, aki imádja a mogyoróvajat!

5 nyitóüzenet Tinderen, amivel garantáltan elvágod magad

Felejtsd el az emojikat és az egyszavas megszólításokat.

Conor McGregor nem vehet részt a következő UFC-s meccsén - saját magát szívatta meg

Már korábban is adódtak problémái heves természete miatt, Notorius most viszont saját magával tolt ki.

Most komolyan: mennyi az esély arra, hogy megáll a szíved szex közben?

Horrorisztikus arra gondolni, hogy szex közben nem bírja a szíved a terhelést és mentő visz el az ágyból. De mégis mennyi az esély arra, hogy ez bekövetkezzen?

5 rossz szokás, amit el kell felejtened ahhoz, hogy jövőre elérd a kitűzött céljaidat!

Ha sikerül leszoknod róluk, jövőre sokkal látványosabb eredményeket érhetsz el!

5 dolog, amit soha nem tesznek meg azok, akik egészséges kapcsolatban élnek

Ahogy az élet minden területén, a párkapcsolatokban is sokat tanulunk a szüleinktől.

Amellett, hogy tönkreteszi a kapcsolatod, a megcsalás az egészségedre sincs jó hatással

Nem csak a szakítás lehet a megcsalás negatív következménye.

A legbénább kifogás az, ha nincs időd edzeni! Be is bizonyítjuk!

A leggyakoribb ok az edzés kihagyására az, hogy valakinek nincs ideje rá.

Bréking: egy új kutatás szerint a férfiak is hamarosan képesek lesznek megtermékenyülni

Emlékszel még a Junior című filmre, amiben Arnold Schwarzenegger gyereket várt?

Ez a vállfájás leggyakoribb oka! Mutatjuk, hogyan kerüld el!

Ha már masszőrért kiáltasz, érdemes előbb megtudnod, valójában mi okozza a kellemetlen panaszokat!

Olvasd el ezeket is

Féláron jön házhoz a Men's Health magazinod!

Csak 1335 Ft