Nyáron is szedjünk vitamint! – Legnagyobb tévhitek a nyári vitaminpótlásról

Egész télen szeded a C-vitamint, meg a multivitaminokat, nyáron pedig ezek eszedbe sem jutnak? Akkor mindenképpen olvass tovább Szász Máté biológus tanácsaiért.

Egész télen szeded a C-vitamint, meg a multivitaminokat, nyáron pedig ezek eszedbe sem jutnak? Akkor mindenképpen olvass tovább Szász Máté biológus tanácsaiért.

„Sokan még mindig úgy gondolják, hogy vitaminpótlásra a szervezetnek kizárólag télen van szüksége, hiszen egyedül az immunrendszer támogatásában, a megfázásos betegségek megelőzésében van szerepük. Ez olyan, mintha azt gondolnánk, hogy nyáron nem kell foglalkoznunk az anyagcserénkkel, a bőrünk szépségével vagy éppen a sejtjeink regenerálódásával. Ugyanis a vitaminok többsége nem közvetlenül az immunrendszert támogatja, hanem a szervezet egészséges működésének nélkülözhetetlen része” – árulta el a SCITEC NUTRITION szakértője, Szász Máté biológus.

Szász Máté, biológus
Szász Máté, biológus

Fontos leszögezni, hogy vitaminigényünket főként nem az időjárás, hanem az anyagcserénk befolyásolja! A napsütés tehát nem indokolja, hogy megfosszuk a szervezetünket a megfelelő vitaminpótlástól. De azt tudod, hogy ilyekor milyen vitaminokra van szükséged?

C & D, A FONTOS KOMBINÁCIÓ!

A legismertebb vitamin kétségkívül a C-vitamin, amelyről a legtöbben azt hiszik, hogy pusztán a betegségek megelőzésében és a megfázás kezelésében van szerepe. Azt viszont kevesen tudják, hogy a C-vitamin az anyagcsere-folyamatokban résztvevő enzimek alkotóeleme, vagyis a hiányában ezek a folyamatok nem valósulnak meg. Ilyen például a kollagéntermelés, aminek bőrünk feszességét köszönhetjük, de a C-vitamint tartalmazó készítmények a napégés kezelésében is segítenek.

Kép

A másik sokat emlegetett vitamin a D-vitamin – télen azért, mert az emberek többsége tudja, hogy ilyenkor nem jut elég napfényhez a szervezet, így pótolnia kell, nyáron pedig azért, mert sokan úgy gondolják, a napsütés miatt elég termelődik magától is.

„Egy városban lakó, átlagos munkaidőben dolgozó ember valószínűleg nagyon kevés időt tölt a napon. Egy ausztrál kutatás szerint még a napsütéses tengerparti városok dolgozói is sok esetben szorulnak a D-vitamin pótlására. Pedig ez a vitamin több mint 200 emberi gén működésére van hatással” – mondja a szakértő.

Kép

TÁPLÁLD AZ IZMAIDAT!

Nyáron sokkal aktívabbak vagyunk, többet mozgunk, sportolunk, mint télen, az izomrostok gyorsabban használják fel az energiát, ennek hatására intenzívebb regenerációra van szükség. Ehhez elengedhetetlenek az enzimek, amelyek nem léteznek vitaminok nélkül. A megfelelő vitaminmennyiséget azonban nehéz bevinni a szervezetbe, ilyenkor segítenek a jól megválasztott étrendkiegészítők. Aktív életmód, sportolás mellett nem szabad megfeledkezni a fehérjebevitelről sem.

„Ha valaki rendszeresen mozog, szervezetének megnövekszik a fehérjeszükséglete, izmai csak úgy tudnak megfelelően épülni, regenerálódni, ha több fehérjét visznek be a szervezetbe.
Mivel a mindennapi táplálkozással roppant nehéz fedezni a megnövekedett fehérjeigényt, ezért jó minőségű fehérjeporokkal, proteinturmixokkal érdemes kiegészíteni a szükséges mennyiséget” – javasolja Szász Máté.

Amellett, hogy a mozgás hatására intenzívebb az izomrostok működése, ilyenkor megemelkedik a verejtékezés mértéke is. A nyári melegben óránként több liter verejtéket is kiizzadhatunk, ezzel jelentős mennyiségű nátrium-, kálium-, magnézium, cink- és egyéb nyomelemet veszíthetünk.

„Az ásványi anyagok pótlása nem olyan egyszerű pusztán táplálkozással. Például egy banán mindössze 30 mg, 10 dkg paradicsom pedig csak 11 mg magnéziumot tartalmaz, s ez a napi ajánlott mennyiség töredéke” – hívja fel a figyelmet a biológus.

Szóval bármilyen kiegyensúlyozott, változatos is az étrended, táplálékkiegészítőkre szükséged van nyáron is, nem csak az őszi-téli időszakban! Tehát ne a naptár alapján tervezd meg, milyen hatóanyagot fogsz bejuttatni a következő időszakban a szervezetedbe, hanem a céljaid, életviteled és étrended alapján.

TIPP:

SCITEC NUTRITION Vita Greens & Fruits prémium zöldség- és gyümölcskeverék, tele természetes hatóanyaggal, vitaminnal és ásványi anyaggal – és nem utolsósorban fantasztikus ízzel!

Kép
Brutálisan kigyúrt vegán testépítők, akiket megéri bekövetni Instán

Ők az élő bizonyítékai annak, hogy anélkül is lehetsz izmos, hogy húst és állati eredetű termékeket ennél.

Időhiányban szenvedsz? Nyomd le otthon ezt a súlyzós edzést!

Csak egy pár egykezes súlyzóra és 15 percre lesz szükséged hozzá!

Mi a leghatékonyabb fegyver a felesleges kilók ellen?

Az ételek, illetve az étrend kalóriatartalma régóta a fogyni vágyók elsődleges fókusza. Ha úgy tetszik, a központi direktíva az, hogy „együnk kevesebbet, mozogjunk többet” (tehát csökkentsük a bevitt kalóriák mennyiségét és növeljük az elégetett kalóriák mennyiségét), ha fogyni szeretnénk.

Egész évben csobbanhatsz a Palatinus strandon!

Ha a Palatinus strandra eddig csak nyáron mentél, van egy jó hírünk: idén már ez a fürdő sem zárja be kapuit szeptemberben.

Olvasd el ezeket is

Segítünk az első lépésben: 50%-os kedvezménnyel fizethetsz elő!

Csak 2685 Ft