Nyáron is szedjünk vitamint! – Legnagyobb tévhitek a nyári vitaminpótlásról

Egész télen szeded a C-vitamint, meg a multivitaminokat, nyáron pedig ezek eszedbe sem jutnak? Akkor mindenképpen olvass tovább Szász Máté biológus tanácsaiért.

Egész télen szeded a C-vitamint, meg a multivitaminokat, nyáron pedig ezek eszedbe sem jutnak? Akkor mindenképpen olvass tovább Szász Máté biológus tanácsaiért.

„Sokan még mindig úgy gondolják, hogy vitaminpótlásra a szervezetnek kizárólag télen van szüksége, hiszen egyedül az immunrendszer támogatásában, a megfázásos betegségek megelőzésében van szerepük. Ez olyan, mintha azt gondolnánk, hogy nyáron nem kell foglalkoznunk az anyagcserénkkel, a bőrünk szépségével vagy éppen a sejtjeink regenerálódásával. Ugyanis a vitaminok többsége nem közvetlenül az immunrendszert támogatja, hanem a szervezet egészséges működésének nélkülözhetetlen része” – árulta el a SCITEC NUTRITION szakértője, Szász Máté biológus.

Szász Máté, biológus
Szász Máté, biológus

Fontos leszögezni, hogy vitaminigényünket főként nem az időjárás, hanem az anyagcserénk befolyásolja! A napsütés tehát nem indokolja, hogy megfosszuk a szervezetünket a megfelelő vitaminpótlástól. De azt tudod, hogy ilyekor milyen vitaminokra van szükséged?

C & D, A FONTOS KOMBINÁCIÓ!

A legismertebb vitamin kétségkívül a C-vitamin, amelyről a legtöbben azt hiszik, hogy pusztán a betegségek megelőzésében és a megfázás kezelésében van szerepe. Azt viszont kevesen tudják, hogy a C-vitamin az anyagcsere-folyamatokban résztvevő enzimek alkotóeleme, vagyis a hiányában ezek a folyamatok nem valósulnak meg. Ilyen például a kollagéntermelés, aminek bőrünk feszességét köszönhetjük, de a C-vitamint tartalmazó készítmények a napégés kezelésében is segítenek.

Kép

A másik sokat emlegetett vitamin a D-vitamin – télen azért, mert az emberek többsége tudja, hogy ilyenkor nem jut elég napfényhez a szervezet, így pótolnia kell, nyáron pedig azért, mert sokan úgy gondolják, a napsütés miatt elég termelődik magától is.

„Egy városban lakó, átlagos munkaidőben dolgozó ember valószínűleg nagyon kevés időt tölt a napon. Egy ausztrál kutatás szerint még a napsütéses tengerparti városok dolgozói is sok esetben szorulnak a D-vitamin pótlására. Pedig ez a vitamin több mint 200 emberi gén működésére van hatással” – mondja a szakértő.

Kép

TÁPLÁLD AZ IZMAIDAT!

Nyáron sokkal aktívabbak vagyunk, többet mozgunk, sportolunk, mint télen, az izomrostok gyorsabban használják fel az energiát, ennek hatására intenzívebb regenerációra van szükség. Ehhez elengedhetetlenek az enzimek, amelyek nem léteznek vitaminok nélkül. A megfelelő vitaminmennyiséget azonban nehéz bevinni a szervezetbe, ilyenkor segítenek a jól megválasztott étrendkiegészítők. Aktív életmód, sportolás mellett nem szabad megfeledkezni a fehérjebevitelről sem.

„Ha valaki rendszeresen mozog, szervezetének megnövekszik a fehérjeszükséglete, izmai csak úgy tudnak megfelelően épülni, regenerálódni, ha több fehérjét visznek be a szervezetbe.
Mivel a mindennapi táplálkozással roppant nehéz fedezni a megnövekedett fehérjeigényt, ezért jó minőségű fehérjeporokkal, proteinturmixokkal érdemes kiegészíteni a szükséges mennyiséget” – javasolja Szász Máté.

Amellett, hogy a mozgás hatására intenzívebb az izomrostok működése, ilyenkor megemelkedik a verejtékezés mértéke is. A nyári melegben óránként több liter verejtéket is kiizzadhatunk, ezzel jelentős mennyiségű nátrium-, kálium-, magnézium, cink- és egyéb nyomelemet veszíthetünk.

„Az ásványi anyagok pótlása nem olyan egyszerű pusztán táplálkozással. Például egy banán mindössze 30 mg, 10 dkg paradicsom pedig csak 11 mg magnéziumot tartalmaz, s ez a napi ajánlott mennyiség töredéke” – hívja fel a figyelmet a biológus.

Szóval bármilyen kiegyensúlyozott, változatos is az étrended, táplálékkiegészítőkre szükséged van nyáron is, nem csak az őszi-téli időszakban! Tehát ne a naptár alapján tervezd meg, milyen hatóanyagot fogsz bejuttatni a következő időszakban a szervezetedbe, hanem a céljaid, életviteled és étrended alapján.

TIPP:

SCITEC NUTRITION Vita Greens & Fruits prémium zöldség- és gyümölcskeverék, tele természetes hatóanyaggal, vitaminnal és ásványi anyaggal – és nem utolsósorban fantasztikus ízzel!

Kép
A hét táplálkozási tippje: 5 szuper kaja, amit edzés előtt ehetsz

A következő edzés előtti snackek feltöltenek energiával és garantált, hogy elkerül utánuk a kajakóma.

5 dolog, ami nagyon feldühíti a nőket (még akkor is, ha ennek ellenkezőjét állítják)

Egy kis segítség: ne próbáld megnyugtani a barátnődet, ha épp szétveti az ideg.

Az almaecet beválik az akné kezelésére?

Ki szeretné, ha pattanásokkal kellene küzdenie felnőttként? Ha sajnos neked is ez a problémád, valószínűleg az összes létező terméket kipróbáltad már az akné ellen.

Egész nap a wc-n ülsz egy nagy piálás után? Ez lehet az oka!

Végre itt a magyarázat a kellemetlen probléma okára!

A nők szerint ezek a legszexibb ruhadarabok, amit csak egy férfi felvehet

Ezek alapján ideje feltűrnöd az ingujjaidat és gombos pólókat kellene viselned.

A hét edzéstippje: válledzés, amit a Szikla inspirált

A legközelebbi válledzéseden vesd be Dwayne Johnson gyakorlatait is a nagyobb delták érdekében.

Személyi edzőnk szerint az egyik legfontosabb egészségügyi mutató az inzulinérzékenységed

Nem hiszem, hogy bárki is tőlem hall először az inzulinrezisztenciáról. A mai világban a gyakorisága elképesztő (és egyre csak nő). Sokan egyenlőség jelet tesznek az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség közé, de a két dolog ne ugyanaz. Igaz, az inzulinrezisztencia a 2-es típusú diabétesz előszobája.

A legújabb fitt őrület: mogyoróvajpor

Tegye fel a kezét, aki imádja a mogyoróvajat!

5 nyitóüzenet Tinderen, amivel garantáltan elvágod magad

Felejtsd el az emojikat és az egyszavas megszólításokat.

Conor McGregor nem vehet részt a következő UFC-s meccsén - saját magát szívatta meg

Már korábban is adódtak problémái heves természete miatt, Notorius most viszont saját magával tolt ki.

Most komolyan: mennyi az esély arra, hogy megáll a szíved szex közben?

Horrorisztikus arra gondolni, hogy szex közben nem bírja a szíved a terhelést és mentő visz el az ágyból. De mégis mennyi az esély arra, hogy ez bekövetkezzen?

5 rossz szokás, amit el kell felejtened ahhoz, hogy jövőre elérd a kitűzött céljaidat!

Ha sikerül leszoknod róluk, jövőre sokkal látványosabb eredményeket érhetsz el!

5 dolog, amit soha nem tesznek meg azok, akik egészséges kapcsolatban élnek

Ahogy az élet minden területén, a párkapcsolatokban is sokat tanulunk a szüleinktől.

Amellett, hogy tönkreteszi a kapcsolatod, a megcsalás az egészségedre sincs jó hatással

Nem csak a szakítás lehet a megcsalás negatív következménye.

A legbénább kifogás az, ha nincs időd edzeni! Be is bizonyítjuk!

A leggyakoribb ok az edzés kihagyására az, hogy valakinek nincs ideje rá.

Bréking: egy új kutatás szerint a férfiak is hamarosan képesek lesznek megtermékenyülni

Emlékszel még a Junior című filmre, amiben Arnold Schwarzenegger gyereket várt?

Ez a vállfájás leggyakoribb oka! Mutatjuk, hogyan kerüld el!

Ha már masszőrért kiáltasz, érdemes előbb megtudnod, valójában mi okozza a kellemetlen panaszokat!

Olvasd el ezeket is

Féláron jön házhoz a Men's Health magazinod!

Csak 1335 Ft