Neked is az életmódváltás volt a fogadalmad? Kövesd szakértőnk tippjeit az egész éves sikerhez!

Itt az új év – és persze, vele együtt, az „új én” őrület. Nincs is ezzel semmi gond – azt gondolom, hogy egy ilyen dátum könnyedén hozzá tudja adni a céljainkhoz azt az érzelmi töltetet, ami ahhoz szükséges, hogy kellő ideig kitartsunk. Kellő ideig ki kell ugyanis tartani.
Forrás: getty images

Itt az új év – és persze, vele együtt, az „új én” őrület. Nincs is ezzel semmi gond – azt gondolom, hogy egy ilyen dátum könnyedén hozzá tudja adni a céljainkhoz azt az érzelmi töltetet, ami ahhoz szükséges, hogy kellő ideig kitartsunk. Kellő ideig ki kell ugyanis tartani.

Kellő ideig, hogy az újonnan felvett fogadalmak szokássá alakuljanak. Onnantól kezdve, hogy szokások lesznek, automatizálódnak és már nem igényel energia befektetést (vagy csak minimálisat) a betartásuk. Ami viszont még fontosabb, hogy nem használják az amúgy is limitált, viszont nagyon értékes akaraterőnket.

Az akaraterő véges és minden egyes döntéssel elhasználunk belőle egy kicsit. Amíg el kell döntenünk, hogy egy adott fogadalmat betartunk, addig bizony az meríteni fogja az akaraterő készületünket. Például: amíg minden reggel, amikor felkelünk, kinyitjuk a hűtőt, és elkezdünk gondolkodni azon, hogy mi legyen a reggeli – nos, használjuk az akaraterőnket. Megoldás? Döntsük el egyszer, hogy mi lesz a reggeli és egy jó ideig ne változtassuk rajta. Így automatikus lesz az egész és energiát spórolunk a valóban fontos döntésekre.

Mit rontanak el az emberek újévkor? Mi az, ami miatt a legtöbben megszegik az újévi fogadalmukat? A válasz egyszerű – és nem az, hogy „azért mert gyengék”. Az egyik leggyakoribb fogadalom a testünk átalakítása – és ehhez több eszköz is a rendelkezésünkre áll, például az étrend, az edzés, a testsúlyunk követése, a megfelelő szokások kialakítása (pl. kellő mennyiségű és minőségű alvás), az étrend-kiegészítők használata, stb.

És a legtöbb ember a tökéletesre törekszik: „Rendben, eddig napi 2-szer ettem, egyszer gyorsétteremben, egyszer pedig pékségben – mostantól napi 6 főtt étkezés, amit én magam főzök otthon és viszek magammal a munkámban. Emellett heti 4 konditermi edzés és a hétvégén is elmegyek futni. Veszek étrend-kiegészítőket (akármire legyenek is azok jók) és persze a fejlődésemet figyelem – beírom az elfogyasztott ételeket a MyFitnessPal-ba, minden reggel megmérem a súlyom és beírom a HealthApp-ba és természetesen heti 1-szer még képet is készítek magamról.”

És egy hétig általában működik is! Miért? Mert az első héten ez a prioritás. Utána viszont mindenki realizálja, hogy attól, hogy 20 kg-val kevesebb vagyok, még a számlák összege nem csökken – és a prioritások visszarendeződnek. Ezzel nincsen semmi gond – nem gondolom, hogy a testünk átalakításához 0-24-ben magunkkal kéne foglalkozni, vagy, hogy az egészséges lenne… Viszont amint a prioritások helyre állnak, jön egy olyan pont, ahol a fenti feladatsor egyik eleme kimarad – és mivel így már nem tökéletes, hagyja az ember az egészet a francba.

Szokták mondani, hogy a „tökéletes” a legalacsonyabb színvonal – aki ugyanis ezt felállítja, az tudja, hogy sose érheti el, ergo sose kell teljesítenie…

De miért zsúfoltuk így tele a napot? Miért akartunk tökéletesen nekiállni? Mind ugyanazért: mert türelmetlenek vagyunk és MOST akarunk eredményeket. Nem 8 hónap múlva. MOST!

Rendben, nézzünk most egy jobb megközelítést. Tapasztalatom alapján, aki közepes intenzitással csinál valamit 12 hónapig, az messzebbre jut, mint aki 3 hét alatt kiégeti magát, majd hagyja a fenébe az egészet.

Mi lenne, ha azt mondanám, hogy egyszerre csak 1 dolgot változtassunk? Az első héten 1 dolgot. A másodikon egy másikat (addigra az elsőt már úgy-ahogy megszoktuk, beépítettük az életünkbe). És így tovább, egészen addig, amíg a fent leírt lista gond nélkül, automatikusan nem fut.

Nézzük a fontossági sorrendet!

1. Az étrend: nincs az az edzés, amivel egy rossz étrendet túl tudunk edzeni. Nincs. Az étrend az első.

a) Reggeli: az első héten ezt az egy szokást változtassuk meg (napközben és este együk továbbra is azt, amit eddig is). Összesen 3 szabály van:

  1. Kezdjünk el reggelizni, otthon, nyugalomban.
  2. A reggelit az ébredés után 30-40 percen belül együk meg. A reggeli nem péksütemény, nem kenyér és nem zabkása.
  3. A reggeliben legyen sok fehérje és egy adag zsír is. Példa: 4 egész tojásból rántotta, 2-3 szelet baconnel. Ez nagyjából 25-30 g fehérje és 30-35 g zsír – szuper. Vagy tojás, zöldség, 0,5 avokádó és 1 marék olajos mag. (A zabpehely elfogadható, ha mellette egy jó adag fehérjét is beviszünk, pl. tojás vagy fehérjepor formájában.

b) Vacsora: a második hét feladata. Még mindig csak otthon eszünk új ételt, nem kell semmit magunkkal vinnünk. Két szabály van:

  1. A vacsora a lefekvés előtt min. 1 órával van.
  2. Együnk valami lassabb felszívódású fehérjét – pl. zsírosabb marhahúst vagy épp túrót, mellé alacsony glikémiás indexű szénhidrátot (barna rizs, zabpehely).

c) Turmix: vigyünk magunkkal 1 fehérjeport napközben. A délután 3-4 felé fellángoló „nassolás”-t próbáljuk meg ezzel átvészelni. (Valljuk be, 1 kanál por shakerbe helyezése nem igényel sok energiát…)

2. Az edzés: igen, még mindig nem viszünk magunkkal napközben ételt (kivéve a turmixot), viszont most már lemehetünk edzeni. Célozzunk be egy értéket, amennyit szeretnénk, amiről azt gondoljuk, hogy már elég lesz (legtöbb ember a 3 vagy 4 mentén gondolkozik). Megvan? Remek. Most vonjunk ki belőle egyet. Értem, menne a heti 4, de kezdésnek legyen csak három. Tök jó, hogy úgy gondoljuk a 3 megoldható, inkább legyen 2, de az betonbiztos.

3. Vissza az étrendhez: vigyünk magunkkal 1 ebédet. Az ebéd tartalmazzon egy nagy adag fehérjét, közepes adag alacsony glikémiás indexű szénhidrátot (rizs, édesburgonya, quinoa, stb.) és egy adag rostban gazdag zöldséget (brokkoli, zöldbab, karfiol, spárga, káposzta, stb.). Vegyük alapnak a tenyerünket – 1 vagy 1.5 tenyérnyi hús, 0.5-1 tenyérnyi szénhidrát, 1-1.5 tenyérnyi zöldség. A zöldségre mehet olívaolaj meg ecet és tegyünk rá annyi fűszert, amennyit csak akarunk.

4. Emeljük meg az edzésmennyiséget, ha még mindig úgy gondoljuk, hogy beleférne több.

És ennyi! 6 hét alatt felvettük a megfelelő étrend és edzés szokásait. Mert étrend terén, végül is egy átlagembernek, aki csak szeretne zsírt veszíteni, kicsit izmosodni és jobb erőben, kondiban lenni, napi 3 nagy étkezés és 1 „nasi” bőven elég. Heti 3 edzésből pedig átlagon felüli teljesítményt lehet kihozni.

A lényeg az, hogy haladjunk úgy, ahogy az angol mondja: „One step at a time”. Lépésről lépésre – és ha mellélépsz, semmi gond. Nem „tetted tönkre az egészet” – hisz valljuk meg, nem volt mit tönkretenni…

Csak keményen!


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

3 fontos tanács, ha nagyobb mellizmokra vágysz

Mindjárt itt a strandszezon, szóval a felsőtestet sem szabad elhanyagolni, ha azt akarod, hogy utánad forduljanak a nők a parton. Ám sajnos sokan csak a megszokott gyakorlatokat végzik a mellizmok növelésének érdekében, azonban könnyen lehet, hogy azok nem elég hatásosak.

A hét táplálkozási tippje: a legjobb gyulladásgátló ételek

A gyulladásgátló ételek jól jönnek egy kemény edzés után, melynek során megerőltetted az izmaidat. Antioxidáns-tartalmuknak köszönhetően segítenek megállítani a gyulladást, ami kutatások szerint ízületi és szívproblémákat, Alzheimer-kórt, merevedési zavart és daganatos betegségeket is okozhat.

Ki gondolta volna, hogy ennyi egészségügyi problémát okoz az erős parfüm?

Jobban jársz, ha kevésbé markáns illatokat fújsz magadra.

Nem mindegy, hogy alszol! Az alvási pózból kiderül, mennyire vagy jó társ

A kis kifli-nagy kifli az egyik legnépszerűbb alvási póz a párok körében. Azonban nem mindegy, hogy te melyik vagy a kettő közül a párkapcsolatodra nézve.

Éjszakai bagoly vagy? Akkor nagyobb eséllyel lehetsz depressziós

Egy új kutatás szerint nagy veszélyben lehet a mentális egészséged, ha későn fekszel le. A belső ritmus tehát nem csak az anyagcserére van hatással, hanem az agyadra is!

A hét edzéstippje: próbáld ki a Westworld színészének, James Marsdennek az edzéstervét!

A színész elárulta, hogyan lendült formába, hogy hitelesen tudja alakítani Teddy Floodot, az amerikai cowboyt. Egyébként korábban gyakran kellett megküzdenie sérülésekkel, emiatt az edzéseinek elsőszámú jellemzője a biztonság. Edzője szerint pontosan emiatt kerüli a testépítő-stílusú módszereket.

Nézd meg, milyen volt az első Man Power Boot Camp edzés!

A Man Power hónap első állomásán így telt az esténk a Corvin Sport Club Boot camp óráján. Nézd meg a videót!

Hány gombócot kérsz? Egy új kutatás szerint a fagylalt nagyon jó hatással van az egészségedre

A nagy melegben nincs is jobb hűsítő egy-két gombóc fagyinál. Ráadásul valóra is válthatod a gyerekkori álmaidat, mert mint kiderült, akkor jársz a legjobban, ha reggelire eszed.

A nemi betegségek kevésbé ismert tünetei - a duzzadt mandula és torokfájás is komoly bajt jelezhet

Érdemes jobban odafigyelned az egészségedre, ugyanis sok szexuálisan terjedő betegség okozhat tüneteket a nemi szerveken kívül más testrészeken is.

Mi az oka annak, ha sehogy nem tudsz izmot felszedni?

Hiába próbálsz mindent megtenni a siker érdekében, egyszerűen nem tudsz izmosodni? Akkor valószínűleg a következő hibák valamelyikét követed el.

Étrendkiegészítők - 5 mellékhatás, ami kellemetlenséget okozhat

Jó hatással vannak a teljesítményedre, de kínos pillanatokat is okozhatnak ezek a szerek.

Falatozó Federer - Így étkezik a tenisz egyik legnagyobb bajnoka

A salakszezont beáldozta a svájci klasszis, aki Wimbledonban döntheti tovább a rekordokat.

4 egyszerű trükk, hogy jobban nézz ki nyárra

Bár a mai idő nem ezt mutatja, idén elég korán beindult a strandszezon. Júniusig még van néhány hét, ezért bátran bevetheted még ezeket a tippeket, hogy egy kicsit javíts a kinézeteden, mire eljön a nyaralás ideje.

Szeretnéd, hogy jobban látszódjanak az erek a karizmaidnál? Tedd ezt!

A legtöbben szeretik, ha dagadnak a bicepszeik és a karukon lévő erek is.

5 mondat, ami teljesen kiakasztja a nőket

A következő kommentek biztos, hogy felviszik a barátnőd vérnyomását, ezért azt tanácsoljuk, hogy inkább fogalmazd át kicsit a gondolataidat, ha jót akarsz magadnak.

Melyik napszakban a legjobb edzeni?

A legtöbb embernek nehéz beütemeznie a hétköznapjaiba az edzést.

Szorít az idő? Próbáld ki ezt az edzéstervet, amit Tom Hardy inspirált!

Tom Hardy a legikonikusabb szerepeiben mindig egy színizom gonoszt alakít. Ehhez pedig elengedhetetlen a férfias és izmos fizikum.

Már nem kell sokat várni a kopaszodás ellenszerére!

Egy új kutatás szerint néhány lépésre van a világ attól, hogy megtalálják sok férfi rettegett rémálmának, a kopaszodásnak az ellenszerét.

Mérget veszünk rá, hogy ez lesz a legújabb hipszter-trend

A szakáll, vastagkeretes szemüveg és bicikli mellé most egy másik újdonság kerülhet a hipszterek kedvenc kiegészítői közé. Annyit elárulunk róla elöljáróban, hogy a XX. század óta nem gyártottak ilyesmit és emiatt az ára is elég borsos lehet.

A hét táplálkozási tippje: Őrizd meg a prosztatád egészségét vörösborral!

A vörösbor jól illik egy steakhez, de amellett, hogy tökéletesen kiegészíti a vörös húsokat, az egészségedre is remek hatással van.

Olvasd el ezeket is

MINDIG ARRA BIZTATUNK, HOGY ADJ BELE MINDENT, DE MOST ELÉG LESZ AZ 50 %

Csak 1335 Ft