Szótár kezdőknek: Fontos kifejezések, amiket illik ismerni a teremben

konditerem,edzés,ismétlés
Forrás: getty images

A konditeremnek és az edzésnek is megvan a maga kis sajátos nyelvezete, ahogy minden egyes területnek a világban – ha úgy tetszik, van egy szakzsargon. Ez nem túl bonyolult, és ha eltöltünk pár hetet egy teremben, akkor a nagy része ránk ragad, mindenféle erőlködés nélkül. Érdemes viszont előre áttanulmányozni mindent – így pontosan fogjuk érteni, hogy mi akar tőlünk az edző, ha mondjuk nem személyesen, hanem online foglalkozik velünk, és így tovább.

Példánkhoz nézzünk egy gyakorlatot – legyen mondjuk a guggolás.

Ha egyszer megcsináljuk a teljes mozdulatsort, mely térdünk és a csípőnk hajlításával kezdődik, majd egy alsó ponton megáll, és a térd és csípő egy időben történő nyújtásával végződik, akkor végrehajtottunk egy ismétlést.

Az ismétlésnek lehet egy tempója – ez megadja, hogy milyen lassan engedjük le magunkat, mennyit állunk meg az alsó holtponton, milyen sebességgel állunk fel és mennyi időt „pihenünk” a felső ponton.

Ezeknek a szakaszoknak külön nevük is van – a leengedés az ún. negatív szakasz (amit excentrikus izom-összehúzódás jellemez – olyan „összehúzódás”, melynek során az izom hossza a feszülés ellenére megnő). Negatív szakasz, amikor guggolásnál lefele megyünk, amikor a rudat fekvenyomásnál a mellkasunkra engedjük, vagy amikor húzódzkodásnál leengedjük magunkat a felhúzott állapotból. A pozitív szakasz az, amikor effektíve az emelés történik (felállunk a súllyal guggolásnál, kinyomjuk a rudat fekve nyomásnál, felhúzzuk magunkat húzódzkodásnál, stb.) – ezt koncentrikus izommunka kíséri (olyan izom-összehúzódás, melynek során az izom rövidül). Ha a guggolás alsó pontján, a fekve nyomás alsó pontján, vagy például a húzódzkodás felső pontján megállunk és megtartjuk a súlyt, akkor ún. izometrikus izommunkát végzünk – ez az izom olyan feszülése, mely során az izom hossza nem változik.

A fentiek alapján szokás 1 ismétlés tempóját egy négyjegyű számmal jelölni. Ha a tempó pl. 41X1, akkor az a következőt jelenti: 4 másodperc a negatív szakasz, szóval ennyi idő alatt engedjük le, 1 az izometrikus összehúzódás az alsó ponton (amikor megtartjuk a súlyt 1 másodpercre), X a koncentrikus izommunka, vagyis a kinyomás (az X a robbanékony kivitelezést jelenti, de ide is kerülhet szám), és az utolsó számjegy a felső ponton való megállást jelöli. Az ilyen jellegű tempó előírások használata eleinte teljesen indokolatlan – kezdőknél és középhaladóknál a „kontrollált leengedés és tempós kinyomás” útmutatás bőven elég.

Egymás után több guggolást elvégezve kapunk 1 sorozatot. Ha 8 ismétlést csináltunk, és hazamentünk, akkor 1 sorozatot végeztünk, abban 8 ismétlést. (Ha csak 1 ismétlést végzünk, az is 1 sorozatnak számít). A sorozatokat egymástól pihenők választják el. A pihenők hossza az egészen rövidtől (10 másodperc), az egészen hosszúig (5-8 perc) bármekkora lehet.

Ha tehát azt látjuk leírva, hogy „Guggolás 4*8 1,5 perc pihenő”, az azt jelenti, hogy guggolni kell – és a leírtakat „kiolvasva” 4-szer 8-at. Vagyis 4 alkalommal 8 ismétlést, tehát 4 sorozat és 8 ismétlés és a sorozatok között 1,5 perc pihenő lesz.

Előfordulhat, hogy 2 (vagy 3, vagy több) gyakorlatot egymás után kapcsolunk – elvégzünk egyikből egy sorozatot, majd egy másik gyakorlatból is elvégzünk egy sorozatot – ezt hívjuk szuperszettnek (ha 3 van összekapcsolva, akkor triszett, ha több, akkor ún. óriás sorozat).

Ilyen esetekben 2 különböző pihenőt szoktak megadni – mennyit pihensz a szuper szettet alkotó 2 sorozat között – és mennyit pihensz a két „kör” között. Konkrét példával élve: Guggolás 4*8 szuper szettben Fekvő combhajlító 4*8, 30 sec szetten belül, 2 perc körök között” – ilyenkor lenyomsz egy sorozat guggolást, utána 30 másodperc pihenő, jön 1 sorozat fekvő combhajlító, majd 2 perc pihenő és ezt ismétled még 3-szor.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz?


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Az sms-hibák, amik a következő randiba kerülnek

Az egy dolog, ha megszerzed a kiszemelted telefonszámát, de el is kell tudni hívni randzini.

Terméketlenség: A pénisz mérete is számít?

Sokan nem is tudják magukról, hogy terméketlenek, csak akkor derül rá fény, amikor gyereket szeretnének és részt vesznek egy kivizsgáláson.

Így kéne edzened, ha úgy akarsz kinézni, mint a Trónok harca Hegye

Hafþór Júlíus Björnssonnak elképesztő teherbírása van.

A hét táplálkozási tippje: Szeretnél izmos lenni? Akkor nyomj be 3 tojást edzés után

Nem véletlenül annyira fontos a regeneráció, hiszen az edzés után a testedben lejátszódó folyamatok szabják meg, mennyire leszel izmos.

A sör lehet a globális felmelegedés következő áldozata

Valószínűleg emiatt egy kicsivel többen figyelnek majd oda a környezetvédelemre.

Készülj fel: A férfiak is szenvednek a menopauzától

Nem csak a nőknél jelentkeznek furcsa tünetek a menopauza miatt, hanem a férfiakat is érinti a jelenség.

A hét edzéstippje: mely gyakorlatokkal lehet a legtöbb zsírt elégetni?

Valószínűleg az egyik leggyakoribb kérdés, amit megkapnak a személyi edzők, hogy melyek azok a gyakorlatok, amikkel a legtöbb zsírt el lehet égetni.

MMA-debütálásra készül a világ egyik legfélelmetesebb embere

Martyn Forddal a nyílt utcán se nagyon kerülnénk szembe, nemhogy az oktagonban.

Nurmagomedov is kihívta egy meccsre Floyd Mayweathert

A Conor McGregor által megkezdett úton jár a dagesztáni bunyós.

Ezt árulja el a nyelved színe az egészségedről

Bizony, a nyelved is nagyon sok betegséget megmutathat, amikre nem is gondolnál.

Hogyan hat az alkoholfogyasztás a fittségedre?

Ha szeretnél fitt maradni, akkor jobb ötlet, ha egy időre hanyagolod a piát, hogy gyorsabb eredményeket érj el.

Egy kutya azért rohant be a meccsre, hogy megsimogassák a hasát - VIDEÓ

Az ilyen pillanatokért is megéri meccset nézni.

Zseniális módszerrel óvja meg a junkfoodtól túlsúlyos tanítványát a személyi edző

Mike Hind kiplakátolta Dibsy összes kedvenc helyét az elrettentő röplappal.

Új őrület hódit a sport világában: a "fitness snacking" - vagyis az "edzésnassolás"

Egy kiadós edzésnél nincs is jobb, viszont a mai világban már sokan próbálják minél rövidebb idő alatt letudni a kötelező mozgást.

Így alakul a villámlábú Usain Bolt futballkarrierje - már két gólt lőtt a sprinter

A jamaikai sportlegenda, Usain Bolt újabb lépést tett profi focikarrierje felé, mivel a próbaidőszakában két gólt is befüstölt egy barátságos mérkőzésen.

Ezért csukd be mindig a hálószobád ajtaját!

Érdemesebb inkább bezárni a hálószoba ajtaját, mielőtt elaludnál.

Netflixre jön a McGregor - Mayweather meccsről szóló dokumentumfilm

Naná, hogy bemutatják a szupermeccs felvezetésének minden egyes pillanatát.

Így lett vegán az Egyesült Királyság egyik futballcsapata

Még a neve is stílszerű a Forest Green Roversnek.

Olvasd el ezeket is

Fizess elő a Men’s Health magazinra 5370 ft helyett most csak 2685 Ft-ért

Csak 2685 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem