Szótár kezdőknek: Fontos kifejezések, amiket illik ismerni a teremben

konditerem,edzés,ismétlés
Forrás: getty images

A konditeremnek és az edzésnek is megvan a maga kis sajátos nyelvezete, ahogy minden egyes területnek a világban – ha úgy tetszik, van egy szakzsargon. Ez nem túl bonyolult, és ha eltöltünk pár hetet egy teremben, akkor a nagy része ránk ragad, mindenféle erőlködés nélkül. Érdemes viszont előre áttanulmányozni mindent – így pontosan fogjuk érteni, hogy mi akar tőlünk az edző, ha mondjuk nem személyesen, hanem online foglalkozik velünk, és így tovább.

Példánkhoz nézzünk egy gyakorlatot – legyen mondjuk a guggolás.

Ha egyszer megcsináljuk a teljes mozdulatsort, mely térdünk és a csípőnk hajlításával kezdődik, majd egy alsó ponton megáll, és a térd és csípő egy időben történő nyújtásával végződik, akkor végrehajtottunk egy ismétlést.

Az ismétlésnek lehet egy tempója – ez megadja, hogy milyen lassan engedjük le magunkat, mennyit állunk meg az alsó holtponton, milyen sebességgel állunk fel és mennyi időt „pihenünk” a felső ponton.

Ezeknek a szakaszoknak külön nevük is van – a leengedés az ún. negatív szakasz (amit excentrikus izom-összehúzódás jellemez – olyan „összehúzódás”, melynek során az izom hossza a feszülés ellenére megnő). Negatív szakasz, amikor guggolásnál lefele megyünk, amikor a rudat fekvenyomásnál a mellkasunkra engedjük, vagy amikor húzódzkodásnál leengedjük magunkat a felhúzott állapotból. A pozitív szakasz az, amikor effektíve az emelés történik (felállunk a súllyal guggolásnál, kinyomjuk a rudat fekve nyomásnál, felhúzzuk magunkat húzódzkodásnál, stb.) – ezt koncentrikus izommunka kíséri (olyan izom-összehúzódás, melynek során az izom rövidül). Ha a guggolás alsó pontján, a fekve nyomás alsó pontján, vagy például a húzódzkodás felső pontján megállunk és megtartjuk a súlyt, akkor ún. izometrikus izommunkát végzünk – ez az izom olyan feszülése, mely során az izom hossza nem változik.

A fentiek alapján szokás 1 ismétlés tempóját egy négyjegyű számmal jelölni. Ha a tempó pl. 41X1, akkor az a következőt jelenti: 4 másodperc a negatív szakasz, szóval ennyi idő alatt engedjük le, 1 az izometrikus összehúzódás az alsó ponton (amikor megtartjuk a súlyt 1 másodpercre), X a koncentrikus izommunka, vagyis a kinyomás (az X a robbanékony kivitelezést jelenti, de ide is kerülhet szám), és az utolsó számjegy a felső ponton való megállást jelöli. Az ilyen jellegű tempó előírások használata eleinte teljesen indokolatlan – kezdőknél és középhaladóknál a „kontrollált leengedés és tempós kinyomás” útmutatás bőven elég.

Egymás után több guggolást elvégezve kapunk 1 sorozatot. Ha 8 ismétlést csináltunk, és hazamentünk, akkor 1 sorozatot végeztünk, abban 8 ismétlést. (Ha csak 1 ismétlést végzünk, az is 1 sorozatnak számít). A sorozatokat egymástól pihenők választják el. A pihenők hossza az egészen rövidtől (10 másodperc), az egészen hosszúig (5-8 perc) bármekkora lehet.

Ha tehát azt látjuk leírva, hogy „Guggolás 4*8 1,5 perc pihenő”, az azt jelenti, hogy guggolni kell – és a leírtakat „kiolvasva” 4-szer 8-at. Vagyis 4 alkalommal 8 ismétlést, tehát 4 sorozat és 8 ismétlés és a sorozatok között 1,5 perc pihenő lesz.

Előfordulhat, hogy 2 (vagy 3, vagy több) gyakorlatot egymás után kapcsolunk – elvégzünk egyikből egy sorozatot, majd egy másik gyakorlatból is elvégzünk egy sorozatot – ezt hívjuk szuperszettnek (ha 3 van összekapcsolva, akkor triszett, ha több, akkor ún. óriás sorozat).

Ilyen esetekben 2 különböző pihenőt szoktak megadni – mennyit pihensz a szuper szettet alkotó 2 sorozat között – és mennyit pihensz a két „kör” között. Konkrét példával élve: Guggolás 4*8 szuper szettben Fekvő combhajlító 4*8, 30 sec szetten belül, 2 perc körök között” – ilyenkor lenyomsz egy sorozat guggolást, utána 30 másodperc pihenő, jön 1 sorozat fekvő combhajlító, majd 2 perc pihenő és ezt ismétled még 3-szor.

Ugye, hogy nem is olyan nehéz?


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
A pegán diéta az új trend! De vajon egészséges?

A pegán, azaz a paleo-vegán diéta egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az étrend azt állítja, hogy segít a fogyásban, jól érzed magad tőle és egészséges. Utánajártunk!

Hogyan fogyj le diéta nélkül?

Ne éheztesd tovább magad, inkább csináld ezt!

Ezeknél a forgatókönyveknél nem probléma, ha SMS-ben szakítasz

Semmi baj nincs az üzenetben való szakítással, amíg követed az instrukcióinkat.

3 férfi, akinek feltették A kérdést

Ki mondta, hogy mindenképpen neked kell letérdelni?

Ez az 5 étel a legjobb a szívednek

Egészségesen szeretnél élni? Ezeket a kajákat vedd bele az étrendedbe!

„Csak egy chipset eszem!” Megmondjuk, miért nem jön össze soha

Egy tanulmány szerint a ropogós ételek hangja miatt eszünk túl sokat belőlük.

Üres pisztoly - avagy "terjed" a férfi meddőség

Friss vizsgálatok szerint zuhan a spermaszámunk. És ez a kérdés mindannyiunkat érint, függetlenül attól, akarunk-e családot vagy sem.

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

Három ember elmeséli, hogy milyen volt nekik az első gruppen szex

„Miután végeztünk, ettünk egy pizzát és addig bújtunk, amíg el nem aludtunk.”

Szeretsz a szabadban edzeni? Budapesten már kint is kondizhatsz!

Most profi edzők is segítenek a helyes kivitelezésben. Mire vársz még?

Ők megmondták a tutit! Így lesz kockahasad!

Oda kell, hogy figyelj az egészséges étrendre és az edzésprogramra is.

Tényleg olyan rossz dolog a szénhidrát?

A szénhidrát nem ördögtől való dolog. Sőt, elengedhetetlen.

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Flow élmény, tudatosság, laza félmaraton - így fejleszt a Scitec Institute programja

Kollégánk bő egy hónapig tesztelte a professzionálisan összerakott programot, hogy fejlessze futótechnikáját, célirányosan étkezzen és ezekkel jobb eredményeket érjen el. Kifaggattuk, milyen tapasztalatokkal zárta a felkészülést.

Ilyen gyorsan csináld szex közben! A csajod imádni fogja!

Nem kell sokat tenned azért, hogy a partnered eljuttasd a csúcsra.

Az izom, amire valóban szükség van a szemkápráztató bicepszhez!

Nagyobb bicepszet tudsz növeszteni a felkari izmokra fókuszálva.

Vajon a körülmetélés javítja a szexuális élményt?

Sokan tűnődtek már azon, hogy azok élvezik jobban a szexet, akik körül vannak metélve, vagy azok, akik nem?

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

Olvasd el ezeket is

4 LAPSZÁM MOST 3980 FT HELYETT CSAK 1980 FT A Men's Health magazin negyedéves kiadvány

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem