Gyorstalpaló szénhidrátokból

A zsírokhoz és fehérjékhez hasonlóan a szénhidrátok is makrotápanyagok – vagyis olyan anyagok, melyek fokozzák az anyagcserét és éberré, aktívvá tesznek. Olyanok, mint a nyersolaj, melyből a szervezeted állít elő üzemanyagot.

A zsírokhoz és fehérjékhez hasonlóan a szénhidrátok is makrotápanyagok – vagyis olyan anyagok, melyek fokozzák az anyagcserét és éberré, aktívvá tesznek. Olyanok, mint a nyersolaj, melyből a szervezeted állít elő üzemanyagot.

Az emésztés során a szénhidrátok glükózzá alakulnak – úgy viselkednek, mint a magas oktánszámú ólmozatlan benzin. “A szénhidrát a tápanyagok egyetlen olyan típusa, mely csak azért létezik, hogy energiával lássa el a szervezeted” – állítja Dr. Donald Layman, az Illinois-i Egyetem táplálkozástudományi professzora. Glükóz nélkül a vér oxigénszintje, az energiaszinted is lecsökken, ennek hatására pedig az agyad sem működik megfelelően.
Az USDA ajánlása szerint a napi ajánlott kalóriabevitel 45-65 százalékát kell kitenniük szénhidrátoknak. Ha közepesen aktív életet élsz és nagyjából 2600 kalóriát viszel be egy nap, akkor ebből 1170-1690 kalóriát kell szénhidrátból fogyasztanod. És mivel a szénhidrátok - akár cukor, keményítő vagy rost - 4 kalóriát tartalmaznak grammonként, így naponta ajánlatos 295-425 grammot fogyasztanod belőlük. Ez a mennyiség szükséges ahhoz, hogy az agyad, a vérkeringésed és az idegrendszered is megfelelően működjön.
Ha 80 grammnál kevesebbet viszel be naponta – ahogy egyes fogyókúrák előírják –, a szervezeted a zsírraktárait kezdi el lebontani, mely során ketonok keletkeznek. Ezek többek között fáradékonyságot okozhatnak. A túlzásba vitt szénhidrátfogyasztás viszont egyenes út a hízáshoz. Ha fogyni szeretnél, de az egészségedre is figyelsz, akkor máris nem olyan fontos az a második szelet fehér kenyér a levesed mellé, igaz?

Van 4 okunk, hogy lecseréld végre a párnádat

Az egészségre is káros lehet a régóta őrzött kedvenc.

Gondoltad volna, hogy a DNS-lánc 90%-a teljesen felesleges?

Ha lenne célja, már valószínűleg nem élnénk.

Fontos, hogy mit eszel, még fontosabb, hogy mikor

Így időzítsd az étkezéseket, akkor nem lehet baj.

Általános tévhitek a guggolásról, a felhúzásról és a fekvenyomásról

Alapfeladatok, amiket nem érdemes kihagynod az edzéstervedből.

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Itt a hatos csomag, hat lapszám, most fél áron!

Csak 2685 Ft