Gyorstalpaló szénhidrátokból

A zsírokhoz és fehérjékhez hasonlóan a szénhidrátok is makrotápanyagok – vagyis olyan anyagok, melyek fokozzák az anyagcserét és éberré, aktívvá tesznek. Olyanok, mint a nyersolaj, melyből a szervezeted állít elő üzemanyagot.

A zsírokhoz és fehérjékhez hasonlóan a szénhidrátok is makrotápanyagok – vagyis olyan anyagok, melyek fokozzák az anyagcserét és éberré, aktívvá tesznek. Olyanok, mint a nyersolaj, melyből a szervezeted állít elő üzemanyagot.

Az emésztés során a szénhidrátok glükózzá alakulnak – úgy viselkednek, mint a magas oktánszámú ólmozatlan benzin. “A szénhidrát a tápanyagok egyetlen olyan típusa, mely csak azért létezik, hogy energiával lássa el a szervezeted” – állítja Dr. Donald Layman, az Illinois-i Egyetem táplálkozástudományi professzora. Glükóz nélkül a vér oxigénszintje, az energiaszinted is lecsökken, ennek hatására pedig az agyad sem működik megfelelően.
Az USDA ajánlása szerint a napi ajánlott kalóriabevitel 45-65 százalékát kell kitenniük szénhidrátoknak. Ha közepesen aktív életet élsz és nagyjából 2600 kalóriát viszel be egy nap, akkor ebből 1170-1690 kalóriát kell szénhidrátból fogyasztanod. És mivel a szénhidrátok - akár cukor, keményítő vagy rost - 4 kalóriát tartalmaznak grammonként, így naponta ajánlatos 295-425 grammot fogyasztanod belőlük. Ez a mennyiség szükséges ahhoz, hogy az agyad, a vérkeringésed és az idegrendszered is megfelelően működjön.
Ha 80 grammnál kevesebbet viszel be naponta – ahogy egyes fogyókúrák előírják –, a szervezeted a zsírraktárait kezdi el lebontani, mely során ketonok keletkeznek. Ezek többek között fáradékonyságot okozhatnak. A túlzásba vitt szénhidrátfogyasztás viszont egyenes út a hízáshoz. Ha fogyni szeretnél, de az egészségedre is figyelsz, akkor máris nem olyan fontos az a második szelet fehér kenyér a levesed mellé, igaz?

Nézd meg, mit üzen neked Nagy Laci!

A kézilabdázóval beszélgettünk egy kicsit a sportról, táplálkozásról és regenerációról.

A lobbizás alapjai - legyél profi az érdekeid érvényesítésében!

Az érdekeid érvényesítéséhez érdemes megfogadnod néhány tippet, főleg akkor, ha befolyásolni szeretnéd a jogi szabályozásokat.

4 őrült jel, hogy megcsal

Egy új kutatás szerint többször kényezteted a párod orálisan, ha veszélyben érzed magad és attól tartasz, megcsal.

Miért edz annyi sportoló maszkban?

LeBron James és Hosszú Katinka is maszkban edz. Megmutatjuk, hogyan hatnak a maszkok a teljesítményedre.

Ennyi egészségtelen ételt ehetsz gond nélkül

Egy új kutatás szerint sokan úgy gondolják, hogy bizonyos mennyiségben bármiből ehetnek, amiből akarnak, pedig a sok kicsi sokra megy. Persze, ha a héten 1 nap megjutalmazod magad valamilyen édességgel, nem lesz baj, csak akkor, ha a csalónapból csalóhét lesz.

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Előfizetés