Halolaj - tényleg megéri szedned?

Az omega-3 zsírsavakat tartalmazó táplálékkiegészítők előnye az, hogy a közvélekedés szerint ugyanúgy felveszi a harcot a daganatokkal, védi a szívet és erősíti az agyat, mint a természetes halolaj – méghozzá a kellemetlen szagok nélkül. Nem csoda, hogy a kapszulák megjelenésük után azonnal letarolták a piacot. Olyannyira, hogy a halolaj kapszula ma már az összes gyógynövény alapú kiegészítőnél nagyobb népszerűségnek örvend.

Az omega-3 zsírsavakat tartalmazó táplálékkiegészítők előnye az, hogy a közvélekedés szerint ugyanúgy felveszi a harcot a daganatokkal, védi a szívet és erősíti az agyat, mint a természetes halolaj – méghozzá a kellemetlen szagok nélkül. Nem csoda, hogy a kapszulák megjelenésük után azonnal letarolták a piacot. Olyannyira, hogy a halolaj kapszula ma már az összes gyógynövény alapú kiegészítőnél nagyobb népszerűségnek örvend.

Csakhogy sajnos van egy csapda is. Míg a kilencvenes évek kutatásai egybehangzóan a halolaj alapú étrendkiegészítők jótékony hatásai mellett foglaltak állást, a legújabb eredmények – köztük számos, elismert szaklapokban megjelent, komoly kutatás – már nem támasztják alá az eredeti, ambiciózus állításokat.

Hosszú távú kutatásokra van szükség annak kiderítésére, hogy a vény nélkül kapható omega-3 kiegészítők hatása megéri-e a szerek körüli felhajtást. Egyelőre az a legjobb tanácsunk, hogy az ha omega-3 zsírokkal szeretnéd megelőzni az egészségügyi problémákat, egyél valódi halat.

„Tanulmányok bizonyítják, hogy azok a jó általános egészségnek örvendő emberek, akik az átlagnál több hal fogyasztásával biztosítják a vér megfelelő omega-3 szintjét, kisebb eséllyel halnak meg szívbetegség miatt” – mondja a Tufts Egyetem dékánja, Dr. Darlush Mozaffarian. A kontrollált vizsgálatok az omega-3 zsírsavak több pozitív tulajdonságát mutatták ki: a pulzusszám és az érműködés javulását, és a szív jobb oxigénellátását.

A hal emellett gazdag fehérje- és ásványianyag-forrás, és kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a legtöbb fehérjedús táplálék. „A hal nemcsak az omega-3 teszi egészséges; cinket, fontos aminosavakat és D vitamint szintén bőségesen tartalmaz” – mondja Dr. Mozaffrian.

Az íze és a szaga miatt még mindig vonakodsz ráharapni?

A jó hír az, hogy nem csak a szardella és a szardínia közül választhatsz. Számos más, különböző ízű hal is létezik, amelyek mind bőséges omega-3 forrásnak számítanak (lásd: 9 omega-3 erőmű, az előző oldalon).

És a higanytartalom miatt sem kell aggódnod. A JAMA című orvosi folyóirat egyik beszámolója szerint a hal szívbarát tulajdonságai felülmúlják az egyes halfajokban esetlegesen kimutatható toxinok kockázatát. Ha ez sem győz meg, fogyassz kisebb tengeri eledeleket (rákot vagy szardíniát), amelyekben nem hordozzák magukban a nagyobb uszonyosokban (például a kardhalban) kimutatható méreganyag mennyiséget, javasolja a Men’s Health táplálkozási szakértője, Mike Roussell.

Íme tehát az általános szabály az átlagfickó számára: fogyassz hetente legalább két alkalommal két adag, omega-3-ban gazdag halat; a felesleges kalóriák elkerülése érdekében az ételt egészséges módon készítsd el (a fish-and-chips rajongóitól ezúton is elnézést kérünk).

Ha nem bírod gyomorral a haltudatos étrendet, konzultálj orvosoddal hogy pótolhatod-e vényköteles omega-3 készítménnyel a tányérodról hiányzó halat. De ezt a lehetőséget csak végső esetre tartogasd.

Érdemes tudnod, hogy a halolaj-készítmények (a vény nélkül kapható és a receptre írt fajták egyaránt) vérhígító hatással rendelkeznek, ami növelheti a vérzéssel és a horzsolásokkal járó kockázatokat.

„Ha a tányérodra rendszeresen kerül olajos hal, nincs szükséged kiegészítőkre” – mondja Dr. Alan Aragon szakíró és táplálkozási tanácsadó.

Még egyszerűbben fogalmazva: halra fel!

A nők szexibbnek, magabiztosabbnak és intelligensebbnek tartanak, ha...

Ideje újragondolni, hogy kit fogadsz be szárnysegédnek. Lehet, hogy nem is a legjobb haveroddal kellene elindulnod csajozni?

11 szextipp, ami feldobja a megszokottá vált házaséletet

Kapd elő ezt a listát, és ne félj használni!

Mit árul el a szülinapod a szexuális életedről?

Gondolkodtál már azon, miért jobb valakivel a szex? A biológiai tulajdonságokon kívül a születésnapod is kihathat arra, kivel, mennyire élvezed.

A világ legerősebb embere napi 7 étkezéssel 12.000 kalóriát visz be. Így csinálja

Brian Shaw elég sokat eszik - ez nem is meglepő, hiszen ő lett a világ legerősebb embere. Már négyszer szerezte meg ezt a címet, de rengeteget készült minden versenyére - és nem csak az edzés során, hanem a táplálkozását is ennek rendelte alá.

9 tipp, hogy végre úgy öltözz, mint egy felnőtt férfi

Ha szeretnéd, hogy végre komolyan vegyenek, érdemes megfogadnod a következő tippeket, hogy minden helyzetben érett férfiként tekintsenek rád - legalábbis az öltözködésed alapján…

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Fizess elő fél évre 50% kedvezménnyel, lapszámonként 895 Ft helyett csak 445 Ft-ért!

Csak 1335 Ft