Halolaj - tényleg megéri szedned?

Az omega-3 zsírsavakat tartalmazó táplálékkiegészítők előnye az, hogy a közvélekedés szerint ugyanúgy felveszi a harcot a daganatokkal, védi a szívet és erősíti az agyat, mint a természetes halolaj – méghozzá a kellemetlen szagok nélkül. Nem csoda, hogy a kapszulák megjelenésük után azonnal letarolták a piacot. Olyannyira, hogy a halolaj kapszula ma már az összes gyógynövény alapú kiegészítőnél nagyobb népszerűségnek örvend.

Az omega-3 zsírsavakat tartalmazó táplálékkiegészítők előnye az, hogy a közvélekedés szerint ugyanúgy felveszi a harcot a daganatokkal, védi a szívet és erősíti az agyat, mint a természetes halolaj – méghozzá a kellemetlen szagok nélkül. Nem csoda, hogy a kapszulák megjelenésük után azonnal letarolták a piacot. Olyannyira, hogy a halolaj kapszula ma már az összes gyógynövény alapú kiegészítőnél nagyobb népszerűségnek örvend.

Csakhogy sajnos van egy csapda is. Míg a kilencvenes évek kutatásai egybehangzóan a halolaj alapú étrendkiegészítők jótékony hatásai mellett foglaltak állást, a legújabb eredmények – köztük számos, elismert szaklapokban megjelent, komoly kutatás – már nem támasztják alá az eredeti, ambiciózus állításokat.

Hosszú távú kutatásokra van szükség annak kiderítésére, hogy a vény nélkül kapható omega-3 kiegészítők hatása megéri-e a szerek körüli felhajtást. Egyelőre az a legjobb tanácsunk, hogy az ha omega-3 zsírokkal szeretnéd megelőzni az egészségügyi problémákat, egyél valódi halat.

„Tanulmányok bizonyítják, hogy azok a jó általános egészségnek örvendő emberek, akik az átlagnál több hal fogyasztásával biztosítják a vér megfelelő omega-3 szintjét, kisebb eséllyel halnak meg szívbetegség miatt” – mondja a Tufts Egyetem dékánja, Dr. Darlush Mozaffarian. A kontrollált vizsgálatok az omega-3 zsírsavak több pozitív tulajdonságát mutatták ki: a pulzusszám és az érműködés javulását, és a szív jobb oxigénellátását.

A hal emellett gazdag fehérje- és ásványianyag-forrás, és kevesebb kalóriát tartalmaz, mint a legtöbb fehérjedús táplálék. „A hal nemcsak az omega-3 teszi egészséges; cinket, fontos aminosavakat és D vitamint szintén bőségesen tartalmaz” – mondja Dr. Mozaffrian.

Az íze és a szaga miatt még mindig vonakodsz ráharapni?

A jó hír az, hogy nem csak a szardella és a szardínia közül választhatsz. Számos más, különböző ízű hal is létezik, amelyek mind bőséges omega-3 forrásnak számítanak (lásd: 9 omega-3 erőmű, az előző oldalon).

És a higanytartalom miatt sem kell aggódnod. A JAMA című orvosi folyóirat egyik beszámolója szerint a hal szívbarát tulajdonságai felülmúlják az egyes halfajokban esetlegesen kimutatható toxinok kockázatát. Ha ez sem győz meg, fogyassz kisebb tengeri eledeleket (rákot vagy szardíniát), amelyekben nem hordozzák magukban a nagyobb uszonyosokban (például a kardhalban) kimutatható méreganyag mennyiséget, javasolja a Men’s Health táplálkozási szakértője, Mike Roussell.

Íme tehát az általános szabály az átlagfickó számára: fogyassz hetente legalább két alkalommal két adag, omega-3-ban gazdag halat; a felesleges kalóriák elkerülése érdekében az ételt egészséges módon készítsd el (a fish-and-chips rajongóitól ezúton is elnézést kérünk).

Ha nem bírod gyomorral a haltudatos étrendet, konzultálj orvosoddal hogy pótolhatod-e vényköteles omega-3 készítménnyel a tányérodról hiányzó halat. De ezt a lehetőséget csak végső esetre tartogasd.

Érdemes tudnod, hogy a halolaj-készítmények (a vény nélkül kapható és a receptre írt fajták egyaránt) vérhígító hatással rendelkeznek, ami növelheti a vérzéssel és a horzsolásokkal járó kockázatokat.

„Ha a tányérodra rendszeresen kerül olajos hal, nincs szükséged kiegészítőkre” – mondja Dr. Alan Aragon szakíró és táplálkozási tanácsadó.

Még egyszerűbben fogalmazva: halra fel!

Olvasd el ezt is!
Brutálisan kigyúrt testépítők, akik bizonyítják, hogy a húsmentes életmód mellett is lehet izmosodni

Ők az élő bizonyítékai annak, hogy anélkül is lehetsz izmos, hogy húst és állati eredetű termékeket ennél.

Időhiányban szenvedsz? Nyomd le otthon ezt a súlyzós edzést!

Csak egy pár egykezes súlyzóra és 15 percre lesz szükséged hozzá!

Mi a leghatékonyabb fegyver a felesleges kilók ellen?

Az ételek, illetve az étrend kalóriatartalma régóta a fogyni vágyók elsődleges fókusza. Ha úgy tetszik, a központi direktíva az, hogy „együnk kevesebbet, mozogjunk többet” (tehát csökkentsük a bevitt kalóriák mennyiségét és növeljük az elégetett kalóriák mennyiségét), ha fogyni szeretnénk.

Egész évben csobbanhatsz a Palatinus strandon!

Ha a Palatinus strandra eddig csak nyáron mentél, van egy jó hírünk: idén már ez a fürdő sem zárja be kapuit szeptemberben.

Olvasd el ezeket is

Segítünk az első lépésben: 50%-os kedvezménnyel fizethetsz elő!

Csak 2685 Ft