Ez a teljesen hétköznapi anyag a diétád legfontosabb kiegészítője

Felteszek egy kérdést: mi a legfontosabb kiegészítő a diétában? A válaszokat meg tudom tippelni előre: L-karnitin, zsírégetők, aminosavak, inzulinutánzók, stb. Ezek között vannak haszontalanok és vannak, amik tényleg segítik a zsírégetést – de közel sem a legfontosabb faktorok a fogyásban.

Felteszek egy kérdést: mi a legfontosabb kiegészítő a diétában? A válaszokat meg tudom tippelni előre: L-karnitin, zsírégetők, aminosavak, inzulinutánzók, stb. Ezek között vannak haszontalanok és vannak, amik tényleg segítik a zsírégetést – de közel sem a legfontosabb faktorok a fogyásban.

Nyilván, itt nem akarom „az étrend a legfontosabb kiegészítő” trükköt bedobni… Senki nem gondolja, hogy megfelelő étrend nélkül fogyni lehet, így ezt hagyjuk is.

Nézzük viszont meg, hogy miért használunk pl. termogén zsírégetőket? Nos, a legtöbb ember azt gondolja, hogy tök jó, megemelik a metabolizmust (ez igaz) és fokozzák a zsírégetést (ez is igaz). Van viszont egy talán még fontosabb hatásuk: felpörgetnek és energiát adnak. A diétában az enerváltság nem ritka, különösen az alacsony szénhidrátot tartalmazó étrendek esetén. A termogén zsírégetők itt ki tudnak minket segíteni. Az emberek azt gondolják, hogy az alacsony szénhidrátos diétákkal egyértelműen együtt jár a csökkent fizikai és mentális teljesítmény, a fáradtság és az „erőtlenség”: Pedig valójában ez nem igaz – csak ha kihagyod azt a kiegészítőt, amiről én beszélek.

Hogy melyik ez a kiegészítő?
Kattints a kép felfedéséhez!
Készen álltok?
A só.

Huh, szinte hallottam a csalódottságot: „A só? Mi van?” Mindenki gondolom valami csodára számított… Pedig ilyen egyszerű: a só. Lássuk, hogy miért!

Az alacsony szénhidrátos étrendek lényege, hogy az inzulinszintünk nagy mértékben lecsökken, megnő a glukagon és egyéb zsírégető hormonok mennyisége, nagy adag zsír szabadul fel és a szervezetünk átáll zsírégetésre – ezzel fedezi energiaszükségletének nagy, ill. tartós diéta esetén szinte 100 %-t. Ez ugye elég jól hangzik?

Az inzulin viszont nem csak a zsírégetésre van hatással – számos egyéb funkció mellett, a vese só kiválasztását is szabályozza. A magas inzulin fokozza a vese nátrium visszaszívását – ezáltal növelve a szervezet „nátriumkészletét”. Természetesen ez egy adag víz visszatartásával is jár. Amikor az inzulinszintünk lecsökken, akkor a vesénk elengedi a nátriumionokat. Ezt a nátriummennyiséget egy adag víz is követi. A tartósan alacsony inzulinszint eredményeként a napi nátriumürítés jelentősen megnőhet.

A lényeg: az alacsony szénhidrátos étrendek esetén tapasztalt problémák (fejfájás, erőtlenség, stb.) nem a szénhidrátok hiánya miatt alakul ki, hanem a fokozott nátriumveszteség miatt. A megfelelő nátriumbevitel fokozza a sportteljesítményt, javítja a kognitív funkciókat és segít a szervezetet hidratáltan tartani, miközben véd a sérülésektől. A hiedelmekkel ellentétben a magasabb nátriumbevitel nem növeli a vérnyomást és nem okoz szív- és érrendszeri betegségeket (az amerikai Táplálkozási Irányelvek Tanácsadói Bizottságának 2015-ös tudományos jelentésében rehabilitálta a sófogyasztást). Nem gondolom, hogy egy fix értéket kéne megadni – kezdésnek talán annyival kezdj, hogy diéta alatt mindig rendesen megsózod az ételt és figyeld meg, hogy hogyan változik a közérzeted.

Megjegyzés: Persze a szervezet képes akár napi 400 mg nátriumbevitel mellett is fenntartani testünk egyensúlyát, vagyis ha csak ennyit viszünk be, akkor is életben tudunk maradni. Ez a mennyiség viszont meglehetősen elmarad attól, ami az optimális teljesítményhez szükséges/indokolt lenne.

Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Legyél olyan izmos, mint a Baywatch sztárjai!

Ha a 30 fokos meleg nem jelezné eléggé, akkor most szólunk, hogy itt a nyár. És a strandszezon, ahol megmutathatod, miért dolgoztál keményen egész évben.

Melyik növényi tej a legjobb számodra?

A különböző növényi tejek egyre népszerűbbek, ám az tény, hogy nem mindegy, melyiket fogyasztod.

Erekciós előrejelzés: A nagylábujjad figyelmeztet, ha közel a baj

A köszvény gyakran kéz a kézben jár a merevedési zavarokkal.

Neked megy a 360 fokos fekvőtámasz?

Amikor már azt hitted, nem lehet nehezebb fekvőtámasz variáció az egykezesnél, Rob Sulaver személyi edző előállt egy új verzióval.

Ilyen volt a hétvégi DTM magyar futama

Kollégánk, Orosz Tamás fiával a Hungaroring felé vette az irányt, élményeiről pedig most beszámol nektek.

Olvasd el ezeket is
Előfizetés

Előfizetek

Fizess elő fél évre 50% kedvezménnyel, lapszámonként 895 Ft helyett csak 445 Ft-ért!

Csak 1335 Ft