Miért ehetsz mindent karácsonykor? Szakértőnk elmondja!

Miért ehetsz mindent karácsonykor? Szakértőnk elmondja!

Igaz, még november van, de már elindultak a karácsonyi vásárok, mindenhol feldíszített karácsonyfák láthatók, megy a Black Friday őrület...

Ezzel egy időben mindenki elkezdett már arról beszélni, hogy:

  1. Karácsonykor hány kilót fog felszedni?
  2. Vajon mikor fogja azt leadni?
  3. Egyébként is: januártól kemény diéta van, mert az új évi fogadalom az, hogy le akarunk fogyni.

A klienseim is kérdezgetik, hogy mit lehet, és mit nem lehet karácsonykor, vagy épp azt mondogatják, hogy ők majd hogyan oldják meg minimális csalással azt a karácsonyi 3 napot. Utóbbiak eltökéltségét és odaadását nagyra becsülöm – de az egészet fölösleges energiapazarlásnak érzem. Azt is elmondom, hogy miért.

Nézzünk először egy évet: 365 nap. Számoljunk napi 4 étkezéssel (kb. szerintem reális) – ez összesen 1460 menü.

Rendben, tegyük fel, hogy egy évben rendesen tartjuk az étrendünket – ez alatt azt értem, hogy heti 7 napból 6-on rendesen eszünk és van egy nap, amikor 1-2 étkezés az „csalás”. Ebben az esetben évente 104 étkezés lesz csalás. Ehhez vegyük még hozzá a húsvétot (mondjuk 3 nap), a karácsonyt (szintén 3 nap) – ez további 24 étkezés.

Ha tehát minden héten 2 csaló étkezés van, plusz a 2 „egyél ameddig bírsz” ünnepen is rendesen eszünk, akkor az esetek 8 %-ban tértünk el az étrendünktől. Vegyünk hozzá még 1 hét nyaralást és akkor elértük a 10 %-ot. Most, ha igazán hárdkórok vagyunk, azt mondjuk: ha szeretnéd elérni a kitűzött céljaidat, ahhoz 100 % elkötelezettség az edzéshez és 100 % elkötelezettség az étrendhez kell. Ez remekül hangzik, de sajnos (dehogy sajnos, hál’ égnek!) nem igaz.

A fogyás és az izomépítés egyszerű matek – ha 10 napból 8 napig szigorú diéta van, 2 napig meg eszel, ami jól esik, akkor fogyni fogsz. (Felmerülhet a kérdés, hogy ha ilyen verziók is vannak, miért nem ezeket használják. A válasz egyszerű: az étrendek esetén a „matek” csak az egyenlet egyik fele. A másik annak betartása – ill. az, hogy mennyire könnyű betartani. A fenti példában a két nap túlevés után nehezebb lesz visszatérni az étrendhez, megnőnek a sóvárgások, stb. – ezért az ilyen étrendeket próbáljuk kerülni.)

Természetesen versenyfelkészülés nincs félrekajálással – de az átlagember csak jól akar kinézni. Ha az étrendedet 80-90 %-ban tartod, meg lesz az eredménye. Máshogy mondom: ha az eredményeket nézzük, az, aki 1 évig 80-90 %-ban tartja az étrendjét, sokkal messzebbre jut, mint aki 3 hónapig vasszigorral, utána pedig elengedi magát.

Tehát, számok alapján egyértelmű, hogy heti 1-2 félrekajálás ill. az ünnepek teljes kiélvezése bőven bele kell, hogy férjen egy átlagember életébe.

Amúgy is, mit gondolunk, mennyit lehet hízni 3 nap alatt? Én kb. 82-85 kg vagyok, ha rendesen nekiesem az asztalnak, és alkoholt is fogyasztok, olyan 3-5 kg csak feljön ennyi idő alatt. De! Mennyi abból a zsír? Biztos nem 3-5 kg. Valószínűleg még csak fél kg sincs. (Érdekes, azt sose szokták megemlíteni, hogy azért az erősen hiperkalóriás, hiperinzulinos és hiperaminosavas környezetben valószínűleg egy adag izom is jön a zsír mellé…:))

A habzsolás befejeztével aztán 2-3 napig annyit járok WC-re, mint egy cukorbeteg – és 4-5 nap múlva a kiindulási súlyomat 1 kilón belülre megközelítem. Ha 7 nap alatt nem áll vissza a kiindulási állapot, akkor valami baj van.

Mi a probléma akkor?

Valahol mindenki érzi, hogy ha az évi 52 hétből összesen 2 olyan van, amikor nem tartjuk az étrendet, míg a maradék 50 alatt figyelünk az étkezésünkre, akkor azért egyre jobban kéne kinéznünk, nem? De igen. Akkor miért izgul mindenki a karácsonyon?

Hát mert… dobpergést kérek…

NEM TARJÁK AZ ÉTRENDET A MARADÉK 50 HÉTBEN.

Tudom, ez mély volt. A helyzet az, hogy tényleg ennyi a megoldás: az emberek nem érzik, hogy megérdemlik a karácsonyi menüt. Miért? Mert nem dolgoztak meg érte. Ennyi.

Rendben, most visszanézünk az elmúlt 1 évre és mit látunk? Mi sem dolgoztunk meg érte. Fenébe! Akkor ez a karácsony is kuka? Nos, nem. Még van lehetőség.

A cél a következő: a hátralevő 3 hétben 3 szabályt kell követni:

  1. Nem eszünk szénhidrátot. Nincs rizs, krumpli, tészta, kenyér, péksüti, sütőtök, semmi. Rostos, zöld zöldségekből korlátlan fogyasztás lehetséges. 30-50 g olajos magot is megehetünk, illetve napi 1 gyümölcs.
  2. Minden nap bevisszük a megfelelő fehérjemennyiséget. Ez kb. 1,5-2 g testsúly kilogrammonként. Aki 80 kg az 160 g-t kell, hogy egyen. (Igen, elvileg olyanoknak, akik nem sportolnak, nem kell ennyi – de rengeteg kutatás mutatja azt, hogy a fokozott fehérjebevitelnek számos pozitív hatása van a fogyásra, akár sportolunk, akár nem.)
  3. Nem félünk a zsíroktól. Nyugodtan választunk zsírosabb húsokat, tejtermékeket. A salátára és zöldségekre teszünk olíva olajat. Együnk avokádót.

Összefoglalva: a karácsony nem a diétáról szól, hanem a pihenésről, a családról és a szeretetről (vagy az a majális?). Nincs szomorúbb, mint egy karácsonyi asztalnál ülő, műanyag dobozból evő ember (kivéve, ha a dobozban az elvitelre már becsomagolt zserbó van). Én minden kliensemet azzal küldöm el, hogy egyen-igyon és érezze jól magát. Majd januárban újra nekiesünk a feladatoknak.

Ha szeretnéd a karácsonyt bűntudat nélkül élvezni, akkor a hátralevő 3 hétben tartsd be a fenti 3 egyszerű szabályt.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/unsupportedbrowser?_rdr

60 éves férfi döntötte meg a plankelés világrekordját

George Hood nemes célért vállalta a kihívást.

Miért szeretik a nők a rosszfiúkat, és hogyan válhatsz azzá?

Egy új, ausztrál kutatás is bizonyította, hogy a nőknek jobban imponálnak a rosszfiúk. Mutatjuk, hogyan jutottak erre a következtetésre, és mit tehetsz az ügy érdekében.

A hét edzéstippje: A regenerálódás 6 szabálya, amit mindenkinek érdemes betartania

Az alábbi kipróbált, tudományosan igazolt módszerekkel javíts az eredményeiden és csökkentsd a fájdalmakat.

Mesterséges komló teheti fenntarthatóvá a sörfőzést

A szakemberek élesztőgombával kísérletezve találták meg a megoldást.

Vigyázz! Ezekben az európai városokban a legegészségtelenebb időt tölteni

Ha szeretsz utazni, biztos, hogy számtalan európai nagyváros is szerepel a bakancslistádon. Azonban sajnos van egy igazán népszerű város, ami nagy kárt tehet az egészségedben…

Miért fejlődnek egyes izmok nehezebben, mint a többi? Íme szakértőnk válasza!

Rendszeresen edzel, súlyzózol? Esetleg próbáltál már izmot építeni? Talán sikerült is? És a végén belenéztél a tükörbe, és mit láttál? Gyakran előfordul, hogy egyes izmok jobban fejlődnek, míg mások kevésbé.

A tojás szavatossága: Így nézd meg, hogy még jó-e!

Ha már egy ideje ott áll a hűtőben a tojás, nehéz lehet eldönteni, hogy még megeheted-e. Pedig van egy szuperegyszerű tipp, amit ilyenkor bevethetsz!

Rákpáncéllal tehetünk pontot az ételcsomagolás dilemmájára

Ez az alternatív megoldás még effektívebb is, mint az eredeti.

Janice (néni), Ausztrália legidősebb testépítője 75 évesen sem lassít

Motiválni és bátorítani akarja a nőket a szigetország legkeményebb nagyija.

Ezek a testrészek érdeklik a legjobban a nőket!

Gondolkodtál már azon, mit néznek meg a nők a férfiakon? Akár igen, akár nem, mutatjuk a választ!

Egy szakértő szerint a fociban meg kellene tiltani a fejelést, mégpedig ezért

Egy agysérülésekkel foglalkozó szakember szerint érdemes lehet új szabályozásokat bevezetni a fociban, a játékosok testi épségének megőrzése érdekében.

Tényleg meg kell mosni a zöldségeket, gyümölcsöket fogyasztás előtt?

Anyukád biztos, hogy mindig azt hajtogatta gyerekkorodban, hogy mosd meg a zöldségeket és gyümölcsöket, mielőtt megennéd őket. Szakértők elmondják, hogy valójában mit kell tenni ezzel kapcsolatban!

Ha ennyit eszel reggelire, biztos, hogy elkerülöd a hízást

Szeretnél egy kis segítséget kapni a reggelidhez? Ne aggódj, kutatók előrukkoltak egy olyan eredménnyel, amit nem tudsz majd figyelmen kívül hagyni.

Válassz okosan! A sportnadrág hosszát az edzés típusa határozza meg

A kényelem szempontjából egyáltalán nem mindegy, mennyire hosszú rövidnadrágban edzel. Megmutatjuk, hogy a különféle sportágakhoz milyen nadrághossz számít ideálisnak.

5 ok, amiért szuper James Bond válhat Idris Elbából

Évek teltek el a legutóbbi James Bond film óta, így nem véletlen, hogy mindenki megörült a hírnek, hogy végre van egy új jelölt a láthatáron. A legújabb információk szerint Idris Elba játszhatja majd a következő brit titkosügynököt.

A tudomány szerint az is káros, ha túl kevés sót viszünk be a szervezetünkbe

Most legyen okos az ember... - Egy új kutatás szerint az se jó, ha teljesen elutasítjuk a sót.

Feltalálták a rizsfajtát, ami a HIV-kezelés csodafegyvere lehet

Amerikai, brit és spanyol tudósok értek el áttörést ezen a területen.

A hét táplálkozási tippje: A fehérjefogyasztás alapjai - 4 dolog, amit jó, ha tudsz

Ha odafigyelsz a táplálkozásodra, érdemes a fehérjefogyasztásodat is megreformálni, ha szükséges. A következő négy tanácsot mindenképp tartsd be!

A hét edzéstippje: Szabadulj meg a hátfájástól mozgással!

A hátad fáj, a megoldást mégis az agyadban érdemes keresned. Maradj mozgásban az alábbi kilencpontos program segítségével.

Mindent a hidratációról: Mikor, mit és mennyit kell inni?

Itt a nyár és a meleg és mindenki izzad. Nem kell edzeni se – egy szimpla séta a tűző napon, vagy egy lépcsőzés és már dől is rólunk a víz. A megfelelő folyadékbevitel és hidratáció nélkülözhetetlen ilyen időben, még akkor is, ha nem sportolunk.

Olvasd el ezeket is

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem