Jó hír: ehetsz egész tojást és zsíros húst!

Jó hír: ehetsz egész tojást és zsíros húst!
Forrás: europress

Szinte mindenki ismeri a mantrát, mely szerint a zsírszegény, alacsony koleszterintartalmú élelmiszerek, ill. a telítetlen zsírokat tartalmazó ételek a szív- és érrendszeri betegségek elkerülésének alapjai.

Azt már kicsit kevesebben tudják, hogy az elméletet, mely szerint a telített zsírok és a koleszterin okozza a szív- és érrendszeri betegségeket a tudományos körökben a mai napig „lipid-hipotézis”-ként emlegetik. Hipotézis, mivel a mai napig nincs bizonyítéka – sőt, egyre több kutatás igazolja, hogy sem az étrendi koleszterin, sem az étrendi telített zsír (és – mint a múlthéten láttuk – még a vér koleszterin sem) felelős ezekért a kórképekért.

Olvasd el ezt is!
Olvasd el ezt is! Mi rossz a vérképedben?

Kezdjük az érvekkel:

  • Az étrendi koleszterin: a 2015-ben kiadott Dietary Guidelines (Táplálkozási Irányelvek) tudományos összefoglalójában rehabilitálták. Az indoklás az volt, hogy a felgyülemlett adatok alapján a koleszterin fogyasztása biztonságos, nincs olyan maximális érték, ami fölött betegségek kialakulásához vezetne. A koleszterin amúgy olyannyira fontos az élethez, hogy minden egyes sejtünk képes szintetizálni. Nélkülözhetetlen a sejtek membránjának felépüléséhez, az idegsejtek közötti kommunikációhoz (neurotranszmisszióhoz – az agyunk a testünk tömegének mindössze 2-3%-a, de az összes koleszterin 25 %-a itt található), a hormontermeléshez.
  • A vér koleszterin: a múlt héten már láttunk, hogy hogyan kell értelmezni a vérképünket és a lipid profilt amit benne találunk. Számos kutatás igazolja, hogy a koleszterin nem függ össze a halálozással, vagy negatív a korreláció – ha magasabb a koleszterin, akkor tovább élsz.[1-5] 2015-ben kijött az egyik tudományos folyóiratnak egy különszáma, melyben a teljes hipotézist cáfolják az írók – és a felmerülő kérdéseket és anomáliákat is megválaszolják.[6] Az össz. koleszterin szint olyan mértékben haszontalan, hogy a Japán Atheroszklerózis Társaság 2007 óta nem használja mint diagnosztikus értéket, ill. kezelési kritériumot.
  • A telített zsírok: a hivatalos rehabilitáció még várat egy kicsit magára. Amíg nincs elfogadva, hogy a „magas LDL = szívbetegség” egyenlet nem ilyen egyszerű, addig mindent, ami emeli az LDL-szintet rossznak tekintenek. A probléma viszont az, hogy az LDL egy szállító molekula, feladata, hogy a zsírt a májból a perifériás szövetekhez (izmok, szervek) szállítsa. Ha több zsírt kell szállítani, akkor több LDL fog keletkezni. A telített zsírok tehát emelik az LDL-t. Persze felmerül a kérdés: mennyire? Duplázzák? Nos, nem. 5-10 %-kal maximum – ez egy 180 mg/dl-es koleszterin esetén 198 mg/dl-t jelent, tehát gyakorlatilag nincs különbség. Továbbá a telített zsírok a HDL-szintet is megemelik, és nagyobb mértékben, mint az LDL-t. Ráadásul a telített zsír hatására mind az LDL, mind a HDL részecskék mérete nő (minél nagyobbak, annál ellenállóbbak leszek). Általánosságban az eredmények azt mutatják, hogy a szív- és érrendszeri betegségeket azok az élelmiszerek okozzák, amikkel a telített zsírokat próbáljuk helyettesíteni.[7-9]

Összefoglalás: nem a koleszterin és nem a telített zsír okozza a szív- és érrendszeri betegségeket. Nyugodtan ehetsz egész tojást, zsíros tejtermékeket és zsíros húsokat.

„Rendben, de ha nem ezek okozzák a problémát, akkor mi?” – A jövő héten kiderül…


ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Irodalomjegyzék

  1. J Epidemiol. 2011;21(1):67-74. Epub 2010 Dec 11. Low cholesterol is associated with mortality from stroke, heart disease, and cancer: the Jichi Medical School Cohort Study. Nago N1, Ishikawa S, Goto T, Kayaba K.
  2. J Eval Clin Pract. 2012 Feb;18(1):159-68. doi: 10.1111/j.1365-2753.2011.01767.x. Epub 2011 Sep 25. Is the use of cholesterol in mortality risk algorithms in clinical guidelines valid? Ten years prospective data from the Norwegian HUNT 2 study. Petursson H1, Sigurdsson JA, Bengtsson C, Nilsen TI, Getz L.
  3. J Am Geriatr Soc. 2011 Oct;59(10):1779-85. doi: 10.1111/j.1532-5415.2011.03593.x. Epub 2011 Sep 21. Association between serum cholesterol and noncardiovascular mortality in older age. Newson RS1, Felix JF, Heeringa J, Hofman A, Witteman JC, Tiemeier H.
  4. Lancet. 2001 Aug 4;358(9279):351-5.Cholesterol and all-cause mortality in elderly people from the Honolulu Heart Program: a cohort study. Schatz IJ1, Masaki K, Yano K, Chen R, Rodriguez BL, Curb JD.
  5. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:V-VI. Challenging Plasma Cholesterol as a Risk Factor for Cardiovascular Disease. Koletzko B.
  6. Ann Nutr Metab. 2015;66 Suppl 4:1-116. doi: 10.1159/000381654. Epub 2015 Apr 29. Towards a Paradigm Shift in Cholesterol Treatment. A Re-examination of the Cholesterol Issue in Japan. Hamazaki T, Okuyama H, Ogushi Y, Hama R.
  7. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46. doi: 10.3945/ajcn.2009.27725. Epub 2010 Jan 13. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  8. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):502-9. doi: 10.3945/ajcn.2008.26285. Epub 2010 Jan 20. Saturated fat, carbohydrate, and cardiovascular disease. Siri-Tarino PW1, Sun Q, Hu FB, Krauss RM.
  9. Neth J Med. 2011 Sep;69(9):372-8. Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease. Kuipers RS1, de Graaf DJ, Luxwolda MF, Muskiet MH, Dijck-Brouwer DA, Muskiet FA.
Tovább olvasok
Nem várt dolgok, ha kigyúrod magad

Több férfi is elmondta az előnyeit (és hátrányait) annak, ha szép izomzatuk van.

Orgazmus a levegőben? Igen!

Fogd meg az élet vadabb oldalát!

4 jele annak, hogy túl sokat maszturbálsz

A legtöbb srác számára a maszturbálás szórakoztató és egészséges. Azonban akad egy kis csoport, akik túlzásba viszik.

Nőként a Forma-3-ban? Bizony!

Keszthelyi Vivien – Sikeres szezont zárt Magyarország első női pilótája a nemzetközi F3-as kategóriában!

Friss húst nyáron is

Tombol a kánikula, és a nagy melegben könnyen romlanak az ételek, különösen a húsok. Az állati eredetű termékekben gyorsan szaporodnak a komoly betegségeket okozó baktériumok, ezért nem árt az óvatosság: Dosso Gabi, a Gallicoop háziasszonya elárulja legfontosabb tanácsait, hogy nyáron is friss hús kerülhessen asztalunkra.

3 jó szokás, amitől produktívabb lehetsz

Lusta emberként így hozhatod ki a legtöbbet magadból!

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

3 póz, ha hangos akarsz lenni az ágyban

Mehetnek az erotikus hangok!

A legrosszabb módjai a szakításnak

Pár ember megosztotta, hogy mik voltak a legrosszabb szakítós sztorijaik.

5 nem szokványos dolog, amitől nagyobb eséllyel lehet szívrohamod

Még akkor is veszélyben lehetsz, ha egyébként egészséges a szíved és a családodban sem fordult elő szívbeteg. Elmondjuk miért:

Normális a spermamennyiséged? Mi megmondjuk!

Ha csak gyengén csöpög, akkor komoly egészségügyi gond lehet a háttérben.

Budapest Urban Games: mászók hódítják meg a Budai Vár falait

Újabb különleges sportággal bővül a Budapest Urban Games idei rendezvénye. Augusztus 31-én a falmászás szerelmesei a lehető legizgalmasabb helyszínen, a Budai várfalon tehetik próbára tudásukat. Ott, ahol több száz éve ostromló törökök, majd a várat visszafoglaló csapatok harcoltak, most profi és amatőr sportolók küzdhetnek meg saját magukkal és a szédítő magassággal.

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

A legviccesebb dolgok, amik szex közben történhetnek

Időnként csak egy dolgot tehetsz: nevethetsz.

Mi az az "ananász pénisz"?

Ez egy létező dolog. És nem túl jó.

Így vidd le a vérnyomásod természetes úton!

Nem kellenek a gyógyszerek. Védd meg a szíved ezekkel a módszerekkel.

Hét elképesztő előtte-utána fotó, amit neked is látnod kell!

Ha ezek az előtte-utána fotók nem motiválnak, semmi se fog.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

Öt legjobb alternatíva, ha nincs nálad síkosító

Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai.

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem