Mire jók és miért fontosak az aminosavak?

Mire jók és miért fontosak az aminosavak?
Forrás: getty images

Szervezetünk a bevitt táplálék egy részét energiatermelésre használja, a fölösleget pedig elraktározza nehezebb időkre. A zsírraktárak jelenléte egyértelmű – küzdünk is ellenük rendesen.

Mire jók az aminosavak?

A szénhidrátraktárak - bár nem látjuk őket-, de ott vannak. Az izmokban és a májban raktározódik a glükóz, méghozzá glikogén formájában. Aminosavakból is van raktárunk, de ezeknek a raktáraknak funkciója is van – ezek a fehérjék alkotják ugyanis a mi vázizmainkat (ez a legnagyobb „aminosav raktárunk”). A zsírfelhalmozás gyakorlatilag korlátokat nem ismer (lásd. 400 kg-s emberek), a glikogénraktárak mennyisége már erősen limitált. Az izmaink mennyisége ugyan jóval több, mint a glikogénraktáraké – de a feltöltésük jóval lassabb. A glikogénraktárakat 1-2 nap alatt fel lehet tölteni, az izomfehérjék szintézise és jelentős mennyiségű izom építése ennél jóval tovább tart. Egy szó, mint száz – az aminosavakból egyszerre csak kis mennyiséget tudunk elraktározni. A fölösleget a testünk felhasználja más folyamatokban (pl. biotranszformáció) vagy elégeti és a felszabaduló energiát hő formájában leadja.

Az izmainkban a fehérjék felépítésének és lebontásának folyamatos harca zajlik. Ha ez a két folyamat egyensúlyban van, akkor a nettó fehérjemennyiség nem változik. Ha az egyensúly eltolódik egyik vagy másik irányba, akkor izomfehérje-gyarapodás vagy épp izomfehérje-vesztés történik.

Miért van egy folyamatos lebontás az építés mellett?” – merülhet fel a kérdés. A válasz az, hogy mint láttuk, aminosavakat a szervezetünk nem csak az izmok felépítésére használja, számos egyéb nagyon fontos élettani folyamatban is részt vesznek. Amikor a tápcsatornából nem érkezik be aminosav (pl. 5 órával étkezés után vagyunk), akkor a testünknek az aminosav szükségletét a raktárakból kell fedeznie. A raktárak pedig az izomszövetet jelentik.

Rendben. Tehát ha nincs külső forrásból érkező aminosav, akkor az izomfehérjéket bontjuk. A célunk az, hogy minél nagyobb izomtömeget építsünk, tehát akkor az izomfehérjék bontását kéne gátolni. Remek. A megoldás adott: folyamatos aminosav-ellátás a tápcsatornából. Ez nagyjából annyit jelent, hogy rendszeresen eszünk fehérjét (napi minimum 3-4 alkalommal).

Mik azok az esszenciális aminosavak?

A fehérjéket, amiket megeszünk, 20 féle aminosav építi fel. Ebből a 20-ból az emberi szervezet 9 előállítására képtelen – ezeket mindenképp a táplálékunkból kell bevinni. Ezeket nevezzük esszenciális aminosavaknak (fenilalanin, valin, treonin, triptofán, metionin, leucin, izoleucin, lizin, hisztidin). Ezek a típusok limitáló tényezők a fehérjeszintézisben – hiszen korlátozott mennyiségben állnak a rendelkezésünkre, és ha elfogynak, akkor a további fehérjeszintézis nem lehetséges. Ezért is fontos az esszenciális aminosavak pótlása.

Képzeljük el ezt úgy, mint egy szék összeszerelését. Kell, mondjuk hozzá 4 láb, 1 ülőlap, 1 háttámla és 10 csavar. Ha kapunk 40 lábat, 10 lapot, 10 háttámlát, de csak 10 csavart, akkor csak 1 széket tudunk összerakni – a csavarok mennyisége a limitáló tényező.

Tehát, ha szeretnénk a fehérjeszintézist magasan tartani és gátolni a lebontást, akkor érdemes folyamatos esszenciális aminosav-ellátást biztosítani. Ezt napközben legjobban a megfelelő állati forrásból származó fehérjékkel tudjuk megtenni (húsok, tejtermékek, tojás).

Mit csináljunk közvetlenül edzés előtt és alatt? Van értelme ilyenkor is aminosavakat szedni?

A válasz az, hogy persze! Az edzések előtt és alatt elfogyasztott aminosavak (és szénhidrátok) hatása által az edzés utáni fehérjeszintézis növekedése még nagyobb lesz. Edzés után mindenki issza a kis fehérjeturmixát, ami egy jó dolog. Viszont ennek a turmixnak a hatása jelentősen megnövelhető, ha edzés előtt és közben is magasan tartjuk a vér aminosav szintjét.

Persze, edzés előtt közvetlenül nem a legjobb enni, edzés alatt pedig még annyira se – ilyenkor érdemes egy aminosav kiegészítőt használni. Lehet az BCAA, vagy esszenciális aminosav keverék, de a piacon lehet már kapni olyan termékeket, amikben a BCAA mellé egy adag egyéb aminosavat is bekevernek, melyek segítik például az edzés közbeni „bedurrantást”, gátolják a savasodást, és így tovább. Ezeket a termékeket remekül lehet alkalmazni edzések előtt közvetlenül, vagy alatta.

A nap többi részében szorítkozzunk a rendes, teljes ételekre.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/


Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 tipp, hogy kevés pénzből is egészségesen tudj táplálkozni
Tovább olvasok
Top 4 ebéd, ami segít a fogyásban!

Frissítsd az étrendet, anélkül, hogy kilókat szednél fel!

A nők szerint ilyen íze van a spermának!

"Mint a régi pénzérméknek..."

„Szerencsésnek érzem magam” – Keszthelyi Vivien az év egyik legjobb versenyének részese lehetett

Annak ellenére, hogy már többször is bizonyított, a W Series első szezonjának negyedik, hollandiai versenyhétvégéjén, a szerződése értelmében Keszthelyi Vivien ismét tesztpilótaként szerepelt. A magyar versenyző a kockázattal kicsit sem törődve, egészségügyi és technikai gondoktól hátráltatva is rajthoz állt Assenben, pedig az első szabadedzés előtt még az is kérdéses volt, hogy egyáltalán részt vehet-e az eseményen.

Top 5: "Muszáj megvenni cipő a nyárra"

Ha ezeket viseled, biztos megfordulnak utánad az utcán!

4 brutális előtte-utána fotó

Ezek a képek elképesztőek!

Az elmúlt 10 év legjobb híresség-bajsza

Neked melyik tetszik a legjobban?

Gyorsan el szeretnél aludni? Próbáld ki ezt az 5 dolgot!

Próbáld ki a lenti példákat és aludj el sokkal gyorsabban, sőt, tovább is fogsz tudni pihenni.

Top 3 klasszikus férfi illat

Minden szezonban van egy-egy olyan parfüm, ami aktuálisan a legfelkapottabb a különleges tónusai miatt. Persze nem baj, ha meglovagolod a trendeket, de ne felejtsd el az örökzöld klasszikusokat, amikből mindig jó, ha van otthon egy üveggel.

5 tipp előjátékhoz, ami után garantált az orgazmus

Mindig hozd megfelelő hőfokra a szexet, mielőtt nekilátsz!

Ezért görcsöl a lábujjad

Nem azon múlik, hogy mennyi vizet iszol.

Ilyen a nőknek a szex az exszel

"Durva volt köztünk a fizikai kémia!"

Ezt NE mondd, vagy csináld szex közben!

Ezek a dolgok biztosan tönkreteszik az aznap esti szenvedélyt.

Ezek a legrosszabb online randis példák!

Applikáción keresztül randizni nem egy leányálom.

Pontosan ennyi vizet kell meginnod egy nap!

Muszáj megfelelően hidratálnod, különösen, ha meleg van.

4 szexpóz olyan pároknak, ahol nagy a magasságkülönbség

Természetesen a kutyapóz itt is nyerő.

Így dobd fel a kutyapózt!

A kedvenc pózod ezután még forróbb lesz!

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem