Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!

Paleo, teljes kiőrlésű, édesítőszeres - megéri ezekre a süteményekre váltani? Személyi edzőnk elmondja!
Forrás: getty images

Az ünnepek közeledtével egyre többször találkozunk a paleo sütikkel, édesítőszerrel készült lekvárokkal és teljes kiőrlésű lisztekből készített finomságokkal. Persze ha jobban meggondoljuk, akkor ez nem csak az ünnepekre igaz – általánosságban egyre több helyen lehet „egészséges alapanyagokból készült süteményeket/finomságokat” enni/kapni.

Ezekkel a termékekkel nincs semmi gond (általában) – viszont azt gondolom, hogy érdemes a kérdéskört körbe járni, mind tápértékek, mind pedig az egész mögött meghúzódó mentalitás szempontjából.

Nézzünk néhány gondolatot a paleo/TK/édesítős vonalon!

Paleo: az, hogy valami paleo, nem jelenti, hogy nincs benne szénhidrát – akár egy halom szénhidrát – vagy, hogy alacsony lenne a kalóriatartalma, esetleg diétás lenne. A „paleo” annyit jelent, hogy tejtermék, cukor, gabona és hüvelyesek nélkül készült. Ennyi. Ha tele van gyümölccsel, aszalt gyümölccsel, akkor rengeteg cukor lehet benne. A zsírtartalma is magas lehet. Összességében a paleo süti nem diétás. Mellette szól, hogy simán lehet olyan „tömény”, hogy nem kell belőle 4 szeletet enni, elég 1 is.

Teljes kiőrlésű: a „teljes kiőrlésű lisztből készült” felirat a valóságban általában csak „teljes kiőrlésű lisztet IS tartalmaz”-ot jelent. És persze a cukortartalomról egy szó se esett, illetve a kalóriákról – tehát ha veszünk egy TK sütit, ami tele van cukorral, akkor ugye egy lépéssel se jutottunk előrébb.

Édesítős lekvár: nos, tény, hogy ha xilittel, eritrittel készül a lekvár, akkor kevesebb lesz benne a cukor. Ettől még a lekvár SOSE lesz diétás! Gondoljuk bele, mennyi gyümölcsből készül! Amit én főzök szilvalekvár (relatíve híg, nem olyan sűrű, mint az igazi, sütőben készült), 1 kg szilvából lesz kb. egy 300 ml-s üveg tele. 100 g szilva 12 g szénhidrát, tehát 1 kg-ban van 120 g szénhidrát (nagy része cukor). Abban a kis 300 ml-s üvegben tehát 120 g cukor van. Ha megeszem a felét – 60 g cukor. És ezt úgy, hogy közben nem adtam hozzá cukrot. (A valóságban én mindig adok hozzá cukrot – a miértjét ld. később.)

Ha az ember figyelembe veszi mindezeket, akkor nyugodtan beillesztheti ezeket a finomságokat az életébe. Viszont, van ezeknek a termékeknek egy mentális oldala, ami miatt én nem kultiválom őket és nem is ajánlom soha, semelyik edzettemnek:

A trükközés, hogy a diétánkba valahogy mégis beférjen a sütemény önmagában egy vesztes mentalitást és attitűdöt jelent számomra. „Bármire hajlandó vagyok, hogy lefogyjak, kivéve egy egészséges és megtervezett étrend következetes betartására.”

Az étrend elkészítése után a cél az, hogy megtanuljuk kontrollálni, amit eszünk, lehetőleg leszokjunk az egészségtelen dolgokról és a hiperédes ízekről. Az, hogy a cukros, édes üdítőt helyettesíted édesítős, édes üdítővel, erre nem megoldás.

Elköteleződés – a 100 %-ban tartott étrend számomra nem csak egy kalória/GI kérdés, hanem az a hozzáállás is, amivel az ember azt betartja. Igen, ha 500 kalóriás deficitben vagy, és nem eszel egész nap semmi szénhidrátot, csak 1 szelet Mars csokit edzés után, akkor fogyni fogsz. Zsírt fogsz veszíteni. Minden jól fog haladni – és én még sem leszek elégedett. Azért, mert részben a cél a rossz szokások lecserélése jókra. A Mars szelet ebbe nem fér bele – nekem.

Régi ugyan, de igaz a mondás: egy s*ggel két lovat nem lehet megülni. Ennek analógiájára szeretem mondani, hogy fél s*ggel még egy lovat se lehet rendesen. Ha mindig mindent csak félszegen csinálunk, ha csak félig tesszük oda magunkat, ha csak félig tartjuk a diétát, ha csak az edzések felére megyünk el… Az eredmények nem feleződnek, hanem tizedelődnek. Főleg, minél hosszabb időintervallumot nézünk. A hosszú távú eredmények alapja az, hogy amikor kell, akkor odatesszük magunkat. A diétát 100 %-ban kell tartani. Az edzések 100 %-án ott kell lenni. Amikor pedig elértük a célt – ami a legtöbb embernél nem az, hogy 8 %-os testzsírról menjen 5 %-ra, hanem inkább a 45-ről 25-re, majd 15-re – akkor majd már lehet beszélni arról, hogy mik a további célok és hogyan kell ahhoz felállítani az étrendet. Ha rossz állapotban vagyunk, akkor nincs variálási lehetőség – azt kell tenni, amit megbeszéltünk. Ha az ember már jó állapotban van, és a cél nem a testzsír százalék csökkentése, hanem mondjuk az izomépítés, erősítés – na, akkor lehet már beszélni arról, hogy mennyi „szabad tér” van engedve az étkezések terén.

Végül, de nem utolsó sorban – ismételten a „fél s*ggel, egy lovat se” esete: én imádom a szalagos fánkot és a baracklekvárt, DE!

A szalagos fánkot

  • NEM teljes kiőrlésű rozslisztből sütjük,
  • NEM kókuszzsírban
  • és a lekvár NEM xilittel készül.

Amikor úgy döntök, hogy eltérek az étrendemtől és ilyeneket akarok enni, akkor rendeset szeretnék – nem csak „imitáltat”. „Ez olyan, mint az eredeti” – soha, semmilyen körülmények között nem volt még olyan. Az eredeti az a fehérlisztből, napraforgó olajban és olyan baracklekvárral, hogy nagyanyám 1 kg sárgabarackhoz számolt 90 dkg cukrot. Ez a szalagos fánk baracklekvárral. „De hát Norbi, ez egészségtelen!” Nos, igen, az. És? A legtöbb amerikai ember kövéren, betegen, cukrosan, nulla mozgással is elél 70-80 évet. Sokan közülük minden nap szemetet esznek. Ha én 2 hetente 1-szer ilyet eszem, akkor mi történik? Hát valószínűleg én is 70-80 évet fogok élni. Csak nem leszek cukros, kövér, beteg. Mellé még mozgok is? Még biztosabb, hogy egészséges maradok! Nem 1-1 étel öl meg, ahogy nem 1-1 szál cigi, szivar, vagy épp ital. A rendszeres, napi szintű rossz döntések – azok tesznek egészségtelenné.

Ne legyünk olyanok, mint a tiszteletes, aki a szexre gondolt imádkozás közben és az imádkozásra gondolt szex közben. Amikor diéta van, akkor nincs csalás. Amikor csalás van, ne bohóckodjunk az „egészséges megoldásokkal”. Együnk egy jót, igyunk egy jót – ettől lesz szép az élet.


Kép

ÁDÁM NORBERT

A sport mindig része volt az életemnek – néhány év úszást 16 év karate követett. A testépítéssel és a súlyzós edzéssel 7 éve ismerkedtem meg. Ekkor kezdtem el rendszeresen terembe járni és kutatni, hogy hogyan lehetnék jobb, hogyan tudnám átalakítani a külsőmet. A kezdeti lelkesedés idővel szenvedéllyé változott – az emberi test és teljesítmény tudománya iránti szenvedéllyé. Elvégeztem a Nemzetközi Testépítő és Fitness Szakszövetség Nemzetközi Szakedzői képzését, majd az egyetemi mester képzésem (végzettségem orvosi biotechnológus) alatt egyre jobban kikristályosodott bennem, hogy az edzés és a táplálkozástudomány mekkora befolyással van az egészségünkre, az életünkre és a sportolással elérhető eredményeinkre. A klienseimmel való közös munka során napról-napra meggyőződöm arról, hogy egészségünk, testünk és teljesítményünk tudatos formálásának eszköze – a megfelelő edzés és táplálkozás – a saját kezünkben van.

További információk: https://www.facebook.com/adamperformance/

Tovább olvasok
Sztriptíztáncosok elmondták, mit gondolnak valójában a vendégeikről

Amit minden srác tudni szeretne, mielőtt fizet egy táncért.

Nem várt dolgok, ha kigyúrod magad

Több férfi is elmondta az előnyeit (és hátrányait) annak, ha szép izomzatuk van.

Orgazmus a levegőben? Igen!

Fogd meg az élet vadabb oldalát!

4 jele annak, hogy túl sokat maszturbálsz

A legtöbb srác számára a maszturbálás szórakoztató és egészséges. Azonban akad egy kis csoport, akik túlzásba viszik.

Nőként a Forma-3-ban? Bizony!

Keszthelyi Vivien – Sikeres szezont zárt Magyarország első női pilótája a nemzetközi F3-as kategóriában!

Friss húst nyáron is

Tombol a kánikula, és a nagy melegben könnyen romlanak az ételek, különösen a húsok. Az állati eredetű termékekben gyorsan szaporodnak a komoly betegségeket okozó baktériumok, ezért nem árt az óvatosság: Dosso Gabi, a Gallicoop háziasszonya elárulja legfontosabb tanácsait, hogy nyáron is friss hús kerülhessen asztalunkra.

3 jó szokás, amitől produktívabb lehetsz

Lusta emberként így hozhatod ki a legtöbbet magadból!

Hogyan építsd fel az edzésedet, hogy sikeres legyen?

Ha valódi eredményeket szeretnél elérni, akkor okosan kell összeállítanod az edzésterved!

3 póz, ha hangos akarsz lenni az ágyban

Mehetnek az erotikus hangok!

A legrosszabb módjai a szakításnak

Pár ember megosztotta, hogy mik voltak a legrosszabb szakítós sztorijaik.

5 nem szokványos dolog, amitől nagyobb eséllyel lehet szívrohamod

Még akkor is veszélyben lehetsz, ha egyébként egészséges a szíved és a családodban sem fordult elő szívbeteg. Elmondjuk miért:

Normális a spermamennyiséged? Mi megmondjuk!

Ha csak gyengén csöpög, akkor komoly egészségügyi gond lehet a háttérben.

Budapest Urban Games: mászók hódítják meg a Budai Vár falait

Újabb különleges sportággal bővül a Budapest Urban Games idei rendezvénye. Augusztus 31-én a falmászás szerelmesei a lehető legizgalmasabb helyszínen, a Budai várfalon tehetik próbára tudásukat. Ott, ahol több száz éve ostromló törökök, majd a várat visszafoglaló csapatok harcoltak, most profi és amatőr sportolók küzdhetnek meg saját magukkal és a szédítő magassággal.

25%-kal csökkentheted a rák kockázatát! Mutatjuk, hogyan:

Az idősebb felnőtteknél, akik súlyt emelnek, körülbelül 25 százalékkal kevesebb valószínűséggel fordulnak elő vastagbélrák kialakulására utaló problémák, mint azoknál, akik egyáltalán nem edzenek, egy új tanulmány szerint, amelyet az Medicine & Science in Sports & Exercise hozott nyilvánosságra.

A legviccesebb dolgok, amik szex közben történhetnek

Időnként csak egy dolgot tehetsz: nevethetsz.

Mi az az "ananász pénisz"?

Ez egy létező dolog. És nem túl jó.

Így vidd le a vérnyomásod természetes úton!

Nem kellenek a gyógyszerek. Védd meg a szíved ezekkel a módszerekkel.

Hét elképesztő előtte-utána fotó, amit neked is látnod kell!

Ha ezek az előtte-utána fotók nem motiválnak, semmi se fog.

Így kerüld el a cukorbetegséget!

A legtöbb felnőtt nem erősít eleget az ajánlott mennyiséghez képest.

Olvasd el ezeket is

Most féláron fizethetsz elő!

Csak 1980 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem